|
26.320
netweters
|
163.676
antwoorden
|
|
21.981
vragen
|
Hi,
vraagje.
Ik heb sinds een week ongeveer geen werkende IPV6 verbinding meer. IPV4 nog wel
Ik heb niets gewjizigd aan m'n netwerk.
Dit is iets dat je niet meteen merkt tenzij je er mee bezig bent 🙂
Ik heb een CV8560E modem die in bridging staat, en OPNSense als firewall/dhcp/.... .
Ik gebruik de standaard settings hiervoor:
Interfaces > WAN
IPv6-configurationtype: DHCP6
DHCPv6 Prefix Delegation size: 57 (en niet 60 zoals vroeger)
IPv6-prefix hint : enabled
Block Bogon-networks -> off
Interfaces > LAN
IPv6-configuratietype: Track-interface
track IPv6-interface: WAN
track IPv6 Previx-ID: 0
Ik krijg wel een IPV6 adres maar het werkt voor geen meter. Niet met de DNS-servers van telenet, maar ook niet met die van cloudflare die ik normaliter gebruik.
Ook al mijn laptop en andere pc rechtsreeks aan de modem gehangen, zelfde probleem, dus ik denk niet dat het aan mijn setup ligt.
Modem en firewall al meermaals van de stroom gehaald en herstart -> no go.
Ik zag hier een gelijkaardig probleem, maar aangezien dat zichzelf heeft opgelost en dat van mij niet ....
Eenvoudigste manier om dit te checken is via https://test-ipv6.com/ of https://ipv6test.google.com/
Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel:IPV6 problemen ?
Hallo,
Ik heb ook nieuws.
Vrijdag kwam er een technicus bij me thuis en vertelde me dat mijn modem standaard geen IPv6 ondersteunt, alleen IPv4. De modem heeft een update nodig om IPv6 te krijgen! Maar als hij gereset of opnieuw opgestart wordt, verlies je IPv6.
Hij zei dat ze mijn modem zouden vervangen door een f@st.
Gisteren kwam er een andere technicus (erg vriendelijk) bij me thuis met de nieuwe modem, installeerde hem en bevestigde wat de eerste had gezegd.
Nu werkt alles perfect!
Bovendien maakte de oude modem veel lawaai, en nu is hij helemaal stil. Mijn iPhone wordt herkend in de lijst met verbonden apparaten. En Wi-Fi 6 werkt ook.
Dus, als je IPv6 wilt, heb je absoluut een f@st-modem nodig. En alles is gratis !
@Daf1 schreef:Vrijdag kwam er een technicus bij me thuis en vertelde me dat mijn modem standaard geen IPv6 ondersteunt, alleen IPv4. De modem heeft een update nodig om IPv6 te krijgen! Maar als hij gereset of opnieuw opgestart wordt, verlies je IPv6.
Dus er is een bug in de software van de modem...
Op Alles over je Telenet-modem | MyTelenet staat trouwens expliciet dat er wel IPv6 ondersteuning is voor die modem. Denk dat de uitleg van de technicus niet helemaal strookte met de waarheid eerlijk gezegd.
Maar in ieder geval goed dat het opgelost is.
In elk geval deze modems zijn verouderd.
Als iemand nog een andere modem dan f@st gebruikt, is het de moeite waard om deze opnieuw op te starten en te controleren of IPv6 nog steeds aanwezig is.
Dan zou je je kunnen afvragen: waarom hebben ze een update nodig als ze IPv6 al standaard ondersteunen? De twee technici waren van verschillende bedrijven, aangezien ik uitgebreid met de laatste heb gesproken.
Ja, het zou een softwarefout kunnen zijn, maar feit is: zonder update heeft het geen IPv6. Voor de CH8568LG in ieder geval.
Ik onthoud dus vooral dat als ik problemen blijf hebben, ik om een nieuwe modem ga vragen.
Mijn CV8560E omruilen voor een F@st dus. Is dat dan de F@ST3896LG-TN ? (lijstje hier)
Kan je op dat model de Wifi ook uistschakelen ? Ik heb geen behoefte aan nog wat extra storende Wifi-signalen 🙂
Tnx allen voor de feedback !
Hallo Wimmme,
Ik heb het F@ST3896LG-TN ontvangen.
Voor het topmodel heb je fiber nodig.
Dat is in Vlaanderen vrij gebruikelijk.
Hier in Brussel is het volgens mij nog niet beschikbaar.
Eerlijk gezegd, als je overstapt, zit je goed. Ik weet hoe het is om dingen zo vaak te moeten testen, met een zekere mate van spanning. 🥴
Ja, natuurlijk.
Dat is precies wat ik bedoelde.
Om de snelste modem te krijgen (max 10 Gb/s), heb je fiber nodig.