25.493
netweters
|
157.411
antwoorden
|
21.261
vragen
|
Ik heb een eigen firewall waar ook IPv6 op geconfigureerd is, zowel langs de WAN- als LAN-zijde (via Prefix delegation).
Dit werkt goed zolang de modem nog niet recent geleden is opgestart.
Maar ik merk dat dit niet het geval is, als mijn modem/homegateway (een CV8560E E-router) al een tijdje online is.
Dit is vooral visibel als ik de software van mijn firewall upgrade, en er dus een reboot nodig is. Dan krijgt de firewall wel een IPv6 adres op de WAN interface toegewezen, maar geen prefix voor de LAN. Ik moet dan ook de Telenet modem herstarten, alvorens dit weer naar behoren werkt.
Ik denk niet dat aan mijn firewall ligt, niet aan de configuratie, en ook niet aan het merk. Ik heb hier ooit met @Arnie van gedachten gewisseld, die dit ook ondervond op zijn apparatuur (van een verschillende fabrikant).
@Suzy , is dit iets wat zou kunnen doorgegeven worden aan de juiste mensen?
Alvast bedankt!
Ik ervaar dit probleem nog altijd. Meer nog, de laatste tijd heb ik er soms last van dat IPv6 plots wegvalt. Ik heb hier nog niet veel onderzoek naar gedaan.
Het is hinderlijk, want wanneer de PC al een tijdje opstaat, en zijn IPv6 adres nog heeft probeert deze dit protocal bij voorkeur te gebruiken. Pas na een time-out wordt terug gevallen op IPv4. Meestal valt het me op bij het versturen van een email vanuit Thunderbord. Deze is dan lang aan het probreren de SMTP sever (google) via IPv6 te bereiken.
Een ping6 naar bijvoorbeeld google bevestigt dat de verbinding weg is. IPv4 werkt nog wel.
Het probleem valt te verhelpen door het resetten van de modem. Daarna een reset van mij eigen router, of even DHCPv6 client op de WAN interface uit en terug aanzetten.
Het is me laatst opgevallen dat het probleem zich ergens 's nachts oplost. In de logs van mijn eigen router kan ik hiervoor(nog) geen verklaring vinden.
@Steven-E @Arnie we hebben al wat feedback teruggehad!
Dit issue staat op de radar van onze collega's, maar is helaas niet reproduceerbaar op dit moment in ons eigen labo. Het goede nieuws is dat ze ook aan het werken zijn aan een nieuwe software versie voor de CV8560E en de F@ST3896LG-TN modems. Deze software versie zal beter omgaan met het IPv6 prefix, waardoor dit issue opgelost zal zijn of toch zal afnemen. Het is wel nog onduidelijk wanneer deze nieuwe software precies uitgerold zal worden, maar we zullen het achterliggend mee in de gaten houden. 😉