Beantwoorden
Francisj
Freshman Beetjesweter
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Instellingen voor scannen naar e-mail met HP?

Hoi

Heb volgende instellingen ingegeven , maar werkt absoluut niet, reeeds meerdere malen herstart en alles uit geprobeerd, krijg het niet voor mekaar om scan naar mail te doen

HP Color laser jet pro MFP 4302dw

User Email Profile
SMTP ServerUser-defined email profile
Display Name *

Email Address *
mijn telenet mail

SMTP Server Name *
smtp.telenet.be
SMTP Port Number
587 (Modern Secure)
Maximum Size of Email
Unlimited
Always Use Secure Connection (SSL/TLS)
Validate Certificates: niet aangevinkt
Server Authentication
Server does Server requires authentication
Credentials
Specify credentials
User Name *
inlog user name telenet
Password *
mijn paswoord
Server Usage
Email

kan iemand mij helpen
dank u

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Scannen naar email met HP Color laser jet pro MFP 4302d

Tags (1)
46 reacties
Ives1
Professional Beetjesweter
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hier nogmaals de netwerkinstellingen zonder mij mailadres.

Ives1_0-1738142220400.png

als ik het goed begrijp moet smtp.telenet.be vervangen worden door een ander adres zoals van Gmail. Maar ik weet niet wat daarin moet staan (ik ken enkel mijn gmailadres).

quid met de poort die op 587 staat ?

Ives1

De beveiliging voor uitgaande mail is StartTLS, indien deze optie niet aanwezig is, dan TLS (niet SSL/TLS dat is voor inkomende mail).

Ik zie enkel SSL/TLS staan maar geen andere opties zoals enkel TLS !

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Ives1  schreef:

als ik het goed begrijp moet smtp.telenet.be vervangen worden door een ander adres zoals van Gmail. Maar ik weet niet wat daarin moet staan (ik ken enkel mijn gmailadres).

quid met de poort die op 587 staat ?

Server: smtp.gmail.com

Poort: (kiezen)

• SSL: 465
  • TLS: 587

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ives1

Server Gmail : ok

maar poort : hoe te kiezen ? Ik zie geen keuzemogelijkheid in de netwerkinstellingen !

Ives1_0-1738236313716.png

wat ik ook niet begrijp : als ik mijn gebruikersnaam van Gmail en wachtwoord invul zoals diegene die ik gebruik om in te loggen bij Gmail, dan geeft dit hier fout :

Ives1_1-1738236445799.png

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Ives1  schreef:

maar poort : hoe te kiezen ? Ik zie geen keuzemogelijkheid in de netwerkinstellingen !

Er staat toch SMTP-poort, net onder SMTP-server? Je hebt dat dus ingesteld. Ik bedoelde dat je moest kiezen tussen SSL of TLS poort (afhankelijk van de mogelijkheden van je toestel)

Vergeet ook niet "Gebruik altijd beveiligde verbinding (SSL/TLS)" aan te vinken.

@Ives1  schreef:

wat ik ook niet begrijp : als ik mijn gebruikersnaam van Gmail en wachtwoord invul zoals diegene die ik gebruik om in te loggen bij Gmail, dan geeft dit hier fout :

Ben er redelijk zeker van dat je een app-wachtwoord moet maken: https://myaccount.google.com/apppasswords (info)

WG94 | Krak
Ives1

Vergeet ook niet "Gebruik altijd beveiligde verbinding (SSL/TLS)" aan te vinken.

Als ik dat aanvink dan krijg ik een foutmelding op de display van de printer dat de server (Telenet dus ?) geen beveiligde verbinding ondersteunt !!

Bij Telenet weten ze niet wat te doen en verwijzen mij naar hier.

Maar ook hier blijkt men precies ook niet wat te doen.

Ik zou via SMTP. GMAIL.COM moeten proberen, maar daar slaag ik dus ook niet in. Maar het heeft altijd met SMTP.TELENET.BE gefunctioneerd, maar niemand die men kan zeggen waarom het nu plots niet meer gaat, terwijl het nog steeds dezelfde apparaten zijn die gebruikt worden.

WG94
Freshman Meesterweter

wanneer je smtp.gmail.com gebruikt is de server van Google, niet van Telenet

WG94 | Krak
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Het zijn smpt.gmail.com en smtp.telenet.be volledig in kleine letters.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Ives1  schreef:

Ik zou via SMTP. GMAIL.COM moeten proberen, maar daar slaag ik dus ook niet in. Maar het heeft altijd met SMTP.TELENET.BE gefunctioneerd, maar niemand die men kan zeggen waarom het nu plots niet meer gaat, terwijl het nog steeds dezelfde apparaten zijn die gebruikt worden.

Zoals @WG94 hierboven al schreef, als je de smtp van Gmail gebruikt mag je niet jouw normale gmail paswoord gebruiken.

Je moet via jouw Google account een "App paswoord" aanmaken (uniek voor de printer) en dit nieuwe paswoord gebruiken.

@janne_man  schreef:

Het zijn smpt.gmail.com en smtp.telenet.be volledig in kleine letters.

hoofdletters of kleine letters maakt helemaal niets uit (alleen paswoorden zijn case sensitive)

Je mag zelfs SmTp.GmAiL.CoM gebruiken 😀

Schermafbeelding 2025-01-31 164030.png

Ives1

Ik denk de stappen te hebben gevolgd zoals uitgelegd mbt app paswoord om smtp.gmail.com te gebruiken en dus alzo ingevuld :

Ives1_0-1738405859243.png

Het wachtwoord heb ik gekopieerd vanuit app-paswoord uit de Google account :

Ives1_3-1738406185276.png

maar toch blijft het fout geven : 

Ives1_2-1738406120822.png

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Soms heb je iets meer dan je denkt als je iet kopiëert. Ingeval van het wachtwoord raad ik u aan dat je het eerst plakt in bijvoorbeeld kladblok (notepad) en daar kan je zie of het volledige wachtweer er staat en niets anders dan het wachtwoord. Vervolgens plak je het, zonder nieuwe copy, in het invulveld van gmail.

Een ander mogelijkheid is dat gmail nu ook OAuth gebruikt en dat dit vereist is voor nieuwe aanloggingen.

Ives1

Ik heb het paswoord volledig overgetypt zonder te plakken om zeker te zijn dat het juist is, maar dat geeft hetzelfde resultaat en zelfde foutmelding !!

Ik merk echter dat na ingave van het Gmailpaswoord en na indrukken van "Toepassen" dat daarna het paswoord (met 16 letters) blijkbaar niet wordt aanvaard en mijn oorspronkelijk paswoord (van 10 karakters) teruggezet wordt !

zo geraken we dus nergens.

moeten we ons niet terug focussen op de foutmelding op de printer dat de server (Telenet dus) geen beveiligde verbinding ondersteunt ? Is dat zo ?

WG94
Freshman Meesterweter

@Ives1  schreef:

moeten we ons niet terug focussen op de foutmelding op de printer dat de server (Telenet dus) geen beveiligde verbinding ondersteunt ? Is dat zo ?

Voor de zoveelste keer, als “de server” smtp.gmail.com is dan is het een Google server en heeft Telenet daar niets mee te manen.

WG94 | Krak
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik zie in je screenshot dat het veld 'Aan' op 'leeg' staat. Dat moet uiteraard ingevuld worden.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Ives1  schreef:

Ik merk echter dat na ingave van het Gmailpaswoord en na indrukken van "Toepassen" dat daarna het paswoord (met 16 letters) blijkbaar niet wordt aanvaard en mijn oorspronkelijk paswoord (van 10 karakters) teruggezet wordt !

Hoe merk je dat? Zie je echt het "oude" paswoord terug verschijnen?

Na "Toepassen" verdwijnt je paswoord en wordt vervangen door **********, maar het aantal *** is niet noodzakelijk geleijk aan de lengte van je paswoord?

@Ives1  schreef:

Ben je 100% zeker dat jouw printer de meeste recente Firmware gebruikt?

Ik spreek hier niet van de printersoftware op jouw PC, of van de drivers. Maar ook de printer zelf bevat software (Firmware), en die moet ook up-to-date zijn. Dat kan je checken via de Printer Web interface.

Wanneer de Telenet server zijn beveligings protocol geupdate heeft naar nieuwe versies (wat wij van een goede ISP verwachten), dan moet ook de Printer deze nieuwe (veiligere) versies ondersteunen ...

@Ives1  schreef:

Maar het heeft altijd met SMTP.TELENET.BE gefunctioneerd, maar niemand die men kan zeggen waarom het nu plots niet meer gaat, terwijl het nog steeds dezelfde apparaten zijn die gebruikt worden.

Dat kunnen we je wel zeggen: Telenet heeft zijn beveigings protocollen geupdated naar een nieuwe versie.

Oudere e-mail clients werken niet meer, of moeten ook geupdated worden (vandaar de vele posts hier over problemen met Telenet mail)