Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Beste medeforummers,

Nooit gedacht dat dit me zou overkomen en nog minder dat het blijkbaar niet opgelost geraakt door Telenet. Hopelijk hier mensen met meer ervaring 😉

Het probleem even kort proberen te schetsen:

In Onze-Lieve-Vrouw-Waver centrum zijn er wegenwerken. Geregeld valt de volledige kabeldistributie uit en als gevolg uiteraard geen internet, tv en al die dingen meer. Wellicht dankzij die wegenwerken.

Beetje gereclameerd bij Telenet nadat ze de eerste dag van het nieuwe jaar "verbeteringswerken" en weer uitval aankondigen, wat erg frustreert bij een thuiswerker.

Enkele puntjes op de i gezet en bleek en passent dat mijn 8 jaar oude zwarte modem dringend moest geupgrade worden naar een nieuwe witte. Met heel veel gedoe werkend gekregen. Staat van onderstaand probleem denkelijk los.

 

Erg random valt de internetcomponent uit. Vaste telefoonlijn en interne switch blijven werken, wit lampje blijft gewoon branden, niks verder meer dat brandt/knippert.

Geen internet via LAN, noch via Wifi. Modem harde reset geven laat de boel weer even werken, soms een dag, soms vijf dagen, geen lijn in te brengen.

 

Tamzak van technicus is snel wat stekkertjes komen veranderen en coax van versterker naar modem, wat mijn kleine teen al wist dat dit niet kon helpen.

Met de zwarte modem in 8 jaar geen enkele keer een seconde onderbreking gehad (tenzij de kabeldistributie uit lag).

 

De situatie is het volgende:

Aan de modem hangt een router die wifi uitzendt (maar die nergens mee gekoppeld is) en die dient enkel om op afstand in m'n alarminstallatie te kunnen.

Er hangt ook een Netgear mesh systeem met ingebouwde switch aan vast. De Netgear maakt via z'n eigen switch verbinding met oa een 16 polige TP-Link switch die naar diverse LAN apparaten in huis gaat. Ook maakt die Netgear nog rechtstreeks met een satellietje verbinding en aan de 16 polige switch hangt ook nog zo'n satellietje.

Zowel het hoofdstation dat in de kelder naast de Telenet modem staat als de twee satellieten (op gelijkvloers en 1ste verdiep) stralen ook wifi uit. Net die wifi wordt in huis gebruikt. Ook super stabiel.

 

Werkt het internet, dan heb ik via LAN een constante erg stabiele downloadsnelheid van max 21,9MBit/sec, precies wat mijn abonnement toelaat.

 

Mijn vraag laat zich raden: wat kan er voor zorgen dat de internetconnectie steeds random weg valt?

 

Mijn eeuwige dank voor wie hier de gouden tip kan geven!

Gert

 

Titel gewijzigd door Lesley1 (mod) | Vorige titel: Internet valt weg; vaste lijn blijft sinds nieuwe modem

0 Likes
16 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Ik gok op een IP conflict met het IP van je Telenet "modem" (HGW), zoals bijvoorbeeld een managed switch met IP adres 192.168.0.1

Of een ander IP conflict in je intern netwerk?

 

De omschrijving hierboven van je intern netwerk is complex, misschien kan een kleine schets met al je devices (en IP's), en hoe een en ander verbonden is, meer helderheid brengen..

Je hebt een "router die WiFi uitzendt", je hebt een "Netgear mesh systeem"  (is die als router ingesteld of als AP?)

 

Ook begrippen als de "zwarte modem" en de "witte modem" zijn vaag. Welke modem had je / heb je juist (type)?

 

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Vandaag ietsje meer tijd om het eens rustig te schetsen en behoorlijk uit te leggen. Toegegeven: mijn uitleg is voor een buitenstaander moeilijk om vatten. Toch heb je me al een goede tip gegeven Flip!

 

Dus, de "zwarte" modem die ik vroeger had was een CH6643E. De "Witte" die men tijdens de feestdagen geleverd heeft is een CH7465LG-TN. Die laatste is nu in gebruik. (Deze types komen van Telenet's eigen site)

 

Ik heb de situatie op mijn tablet proberen te schetsen. Je vindt een screenshot bijgevoegd.

Het weze wellicht duidelijk wat vast LAN is en wat Wifi vermoed ik?

 

De Buffalo router wordt in principe enkel gebruikt om mijn huisalarm met de buitenwereld te verbinden. Er staat een DynDNS systeem op ingesteld.

Wat ik gisteren nog ontdekte: normaal moet betreffende poort op de Telenet modem opengesteld staan. Er is me gezegd dat de nieuwe modem automatisch de settings van de oude overnam. Niet dus. Er is geen poort meer ingesteld die open staat.

Kan het nu zijn dat die Buffalo af en toe gaat "kijken" naar die geopende poort en dat de boel daardoor crasht? 

De Buffalo is momenteel uitgeschakeld en voorlopig geen problemen meer gehad.

Ook heb ik via MijnTelenet de wifi van de Telenet modem uitgeschakeld. Die wordt toch nooit gebruikt.

 

Voor als iemand de specs van die Netgear RBR50 kent: die staat hier ingesteld als Switch/Acces point en niet als router. Dus ook zoals aangeduid: behoudens de Buffalo en zijn netwerk is alles in de range 192.168.0.X.

Er zijn drie apparaten die aan de Netgear hangen die een vast IP-adres kregen en die werken prima.

 

Afwachten nu zeker... Vrij jammer dat er geen logs beschikbaar zijn van zo'n modem. Dan zie je meteen waarop hij crasht.

 

DF914EFC-35BC-45AB-AB4A-03D4EBAF1D51_1_201_a.jpeg

 

 

 

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

nog even geduld tot een moderator jouw schets (hopelijk) goedkeurt, dan kunnen we het eens in detail bekijken 😊...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Om meer duidelijkheid te hebben of het probleem door een DHCP / IP conflcit veroorzaakt wordt zou je ten tijde van het probleem eens het volgende kunnen proberen (alles in een cli venster, dus bij gebruik van windows even cmd gebruiken):

 

  1. bekijk de resultaten van het commando ipconfig /all. Heb je een IPv4 adres ontvangen op de interface? Welke DHCP server wordt getoont? 192.168.0.1?
  2. Probeer eens te surfen (firefox/edge) naar http://192.168.0.1/ . Als je hier bijvoorbeeld een Netgear menu ziet, dan weet je dat er een conflict is.
  3. Voer eens uit arp -a uit, en bekijk het mac adres behorend bij 192.168.0.1.  Dit zou overeen moeten komen (of misschien één getal verschillend met wat op je Telenet modem (of het karton) staat. Je kunt het mac adres van je modem ook via mijn telenet zien, maar natuurlijk enkel als de verbinding wekt. Misschien kun je nu al eens kijken, en het noteren.

Is de TP-link switch een managed switch? TP-link gebruikt voor de meeste van hun producten een default IP-adres van 192.168.0.1. Daar zou dus ook een conflict mee kunnen zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Allereerst is het probleem voorlopig niet meer voorgevallen. Dus hout vasthouden, sinds ik de Buffalo die met het alarm verbindt afgekoppeld heb blijft de boel werken.

 

Toch even jouw tips/vragen overlopen, Arnie. 

Ik moet zeggen dat ik met een Mac werk. Dus alle commando's via Terminal.

Ik ben er niet mee vertrouwd; ik geef even feedback.

 

De ipconfig /all geeft alleen enkele suggesties (op dit moment werkt alles goed):

usage: ipconfig <command> <args>

where <command> is one of waitall, getifaddr, ifcount, getoption, getiflist, getsummary, getpacket, getv6packet, getra, set, setverbose

 

Geef ik arp -a in, komt er een hele lijst boven van ip-adressen op mijn lokaal netwerk die ik herken en die kloppen.

Bij de 192.168.0.1 spuwt hij twee maal hetzelfde mac-adres uit waar de eerste 7 karakters kloppen met het mac-adres van de Telenet modem, het vervolg is compleet anders. (Mac adres op dat kaartje dat bij die modem zat en wat ik vind op "mijn telenet" komen wel overeen.)

De 1ste regel eindigt met: on en0 ifscope [ethernet]

Mac adres is gelijk, maar op volgende regel staat er: on en1 ifscope [ethernet]

 

Bij mijn weten is de TP-Link geen managed switch, maar ik toe even een foto van diens typeplaatje bij:

IMG_0111.jpeg

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Ik heb je afbeelding niet goedgekeurd, omdat deze een SN bevat. Op zich geen groot probleem, maar de afbeelding biedt ook niet veel toegevoegde waarde. Het betreft een TP-Link switch van het type TL-SG1016D. Dit model is unmanaged, zie de datasheet.

Het is goed mogelijk dat de Buffalo een conflict veroorzaakte. Laten we anders nog even afwachten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Ik kan de afbeelding wel bekijken in de lijst van berichten in dit topic. Misschien omdat ik als poster effectief zelf ingelogd ben?

 

Als er niks verandert, dan zal ik komende week proberen de Buffalo terug aan te sluiten en in Mijn Telenet de instellingen terug te maken zoals in de oude modem. Benieuwd wat het dan geeft.

Voorheen gingen er max 4 dagen over voor de boel vast zat. Nu nog geen vastlopers gehad.

 

Ik hou jullie sowieso op de hoogte!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

@raverke95 

 

Nee, iemand moet zonder nadenken die afbeelding toch goedgekeurd hebben.

 

@Arnie kleine tip: een afbeelding "niet goedkeuren" of een afbeelding "afkeuren", da's niet hetzelfde hé. Is er een probleem, dan keur je af. Ben je niet helemaal zeker, dan "markeer je voor controle". In dat geval zal een moderator de beslissing nemen.

 

Maar als je denkt, dat is niet goed, dan mag je het niet gewoon laten staan. Want dan kan, zoals hier waarschijnlijk gebeurd is, iemand anders iets minder aandachtig zijn en ze toch goedkeuren.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Point taken. Ja, je hebt gelijk, ik had deze even correct kunnen markeren, ipv er niets mee te doen en in de status in "afwachting goedkeuring" te laten staan.

We kunnen de foto terug afkeuren, of voor review markeren, maar wellicht is dit niet zo een probleem. Het zal tenslotte niet mogelijk zijn de ware identiteit van @raverke95  te achterhalen op basis van dit SN.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Inderdaad @Arnie , zo een ramp is het effectief ook weer niet. Het staat er nu toch, dus al vele malen bekeken en ja, In dit geval is het meer een principekwestie dan een echt "risico".


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Ik moet nog eens even terugkomen op wat hier allemaal gezegd is. Wat aangeduid was als "oplossing" is ze helaas niet.

Een week na datum lag het internet weer plat. Zelfde issue. Maar nu 4x per dag.

 

De drie toestellen met een vast ip-adres opnieuw via DHCP laten werken, maar die avond was het weer prijs.

Ik heb die avond mijn Netgear router terug ingesteld als router en niet als acces point. Sinds dat moment zijn de onderbrekingen gestopt.

 

Op zich ondervinden we geen nadelen om zo te werken. Wellicht voordelen, want dan kunnen de settings van mijn alarm in de Netgear terecht komen en spaar ik weer extra kabels, verbruik en gedoe uit.

 

Over Telenet's CC daarentegen ben ik absoluut niet te spreken.

Het is me al die tijd niet gelukt om iemand vast te krijgen met know-how (in hoeverre ze dergelijke mensen nog in dienst hebben).

Ik weet van een onderaannemer dat er diensten zijn die logs van een week lang kunnen opvragen van die modem. Als ik dan tot 4 x toe het exacte moment weet dat de boel ermee opgehouden is, lijkt het een appeltje eitje verhaal om te weten wat dit eigenlijk veroorzaakt.

Neen, dat willen ze niet. Het ligt er vingerdik op dat ze goed weten dat ze een mooie monopoliepositie hebben in Vlaanderen. Trek uw plan meneer...

De tijd dat ik Telenet in de bloemetjes zette bij onze klanten is nu wel echt definitief voorbij.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Je schreef:

Ik moet nog eens even terugkomen op wat hier allemaal gezegd is. Wat aangeduid was als "oplossing" is ze helaas niet.

Een week na datum lag het internet weer plat. Zelfde issue. Maar nu 4x per dag.

 

Ik ben zo vrij geweest om die post dus te ont-markeren (geen goed Nederlands vermoedelijk) als "de oplossing"

Moest je toch niet akkoord gaan kan hij natuurlijk steeds opnieuw als "oplossing" gemarkeerd worden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt


@StefaanH  schreef:

 

Ik ben zo vrij geweest om die post dus te ont-markeren (geen goed Nederlands vermoedelijk) als "de oplossing"

 


Top, bedankt! Ik vind het zelf leuk om zoekende op een probleem de oplossing correct te vinden. Vandaar dat ik het aanhaal.

 

Volgens mij moeten we de bijdrage van gisteren dan maar als "oplossing" zetten.

Denkelijk zal het zo moeten blijven en de Netgear als router ingesteld laten.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet valt weg sinds nieuwe modem, vaste lijn werkt

Volgens mij moeten we de bijdrage van gisteren dan maar als "oplossing" zetten.

Denkelijk zal het zo moeten blijven en de Netgear als router ingesteld laten.

 

Ik zie dat dit intussen reeds gebeurd is 🙂


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes