Beantwoorden
Dannyke
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Happy New Year! Primeur! Pageturner! It's your second party!

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Het maandelijks internet volume wordt uitgedrukt in GB, maar hoeveel bytes worden hiervoor gebruikt?

- 1.000.000.000 bytes of

- 1024 x 1024 x 1024 bytes ?

 
15 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

@Dannyke 

Heel lang geleden, toen er nog met veel kleinere getallen gerekend werd, was het zichtbaar dat het veelvouden waren van 1024.

Dat is ook de juiste manier van rekenen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Er zijn intussen nieuwe normen, maar de oude zijn bij de meesten vastgeroest ...

 

1024 B heet nu een kibibyte, afgekort KiB. 1000 kB heet een megabyte, 1024 KiB heet een mebibyte.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Hier een tabel:

 

veelvouden bits.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Dank u @StefaanH . Ik wist niet dat er reeds zolang een betere afkorting bestaat voor de machten van 1024. Het verwonderd me ook dat ik nog nooit zulke afkorting opgemerkt heb.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Ge zijt niet alleen hoor @janne_man 

 

Ik zie het ook nog niet veel gebruiken. Een mens is een gewoontedier hé.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?


@StefaanH  schreef:

Ge zijt niet alleen hoor @janne_man 

 

Ik zie het ook nog niet veel gebruiken. Een mens is een gewoontedier hé.


Ik gebruik dat al een eeuwigheid. 🤓


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Inderdaad @sb , in uw geschriften heb ik dat al zien passeren. Ik heb nog een moment getwijfeld om dat in mijn vorige post al te vermelden 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dannyke
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Happy New Year! Primeur! Pageturner! It's your second party!

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Dank allen voor dit overzicht. Dit is ook wat ik logisch zou vinden. Dus de volumeaanduiding in de telemeter zou als eenheid GiB moeten zijn volgens jullie ?

Ik kan echter nergens op de Telenet website vinden met welke eenheid er gerekend wordt ? Nu het zulk grote getallen zijn wordt het minder duidelijk met welke eenheid echt gerekend wordt en zou het best kunnen dat we 7,4% data volume mislopen volgens bovenstaande tabel, en ik denk nu aan de HD fabrikanten 🙁.

 
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

@Dannyke 

 

Ik ben er 200% zeker van dat TN telt in GiB hoewel er GB staat. In het verleden heeft een klantenvereniging daarvoor geijverd en zo is dit vastgelegd. Vergeet ook niet de speciale coronaregeling.

 

Edit: De HD fabrikanten werken inderdaad met de verkeerde eenheden en dat weten ze. Pak maar eens een USB-stick in de Carrefour vast en kijk op de achterkant. Daar staat in kleine letters dat ze met 1.000 werken en niet met 1.024. Windows werkt met GB, maar telt in GiB. Op een Linux OS krijg je normaal gezien GiB te zien.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

@Dannyke 

 

Ik zou het moeten nakijken maar ik vrees ook dat de fabrikanten hun producten aanprijzen in machten van 1000 en niet van 1024.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

Uit  het tarief voor bijkopen van ruimte waarbij ook een maximum grens is kan men afleiden wat juist bedoeld wordt. Bijvoorbeeld hier : 100 MB met een maximum van 2 Gb. Als de 100 MB in feite 100 MiB is, dan is het maximum  2 Gib.

 

De opvoeding van het gebruik van de juiste afkortingen moet mede gedaan worden door de ondernemingen. @Suzy kan je intern genoeg overtuigend zijn zodat Telenet voortaan deze afkortingen gebruikt. Dit kan de duidelijkheid alleen maar verbeteren.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

@janne_man 

 

Voor de "gewone gebruiker" gaat dat alleen maar verwarrender zijn. Die heeft geen weet van GiB, kent alleen maar GB en weinigen weten dat ze door de hardwarefabrikanten bedot worden.

 

Bovendien, als ik Wikipedia moet geloven, dan bestaat deze eenheid al sinds 1998. Heeft Telenet al niet genoeg tijd gehad om dit aan te passen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

@sb 

 

Ge kunt er nog 10 jaar bijdoen, in 2008 werd dit stelsel in de standaard opgenomen. Zelfs dan al meer dan 12 jaar de tijd gehad ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet volume, welke eenheid wordt er gebruikt ?

@sb 

Ik zou niet panikeren dat het zolang duurt. De Académie française heeft in 1990 een nieuwe spelling ingevoerd. In het onderwijs in Vlaanderen is dit nog altijd niet doorgedrongen. De mens is conservatief. In kookboeken durft men nog altijd schrijven over een ons, en als iemand zegt dat iets een pond weegt weet ik nog altijd niet of daarmee 500 gram bedoelt wordt of iets van ongeveer 450 gram. 

De gewone gebruiker weet ook niet wat byte of octade of octet betekend. Nog minder het subtiele verschil tussen de gebruikelijke Engels term en de gebruikelijk Franse term. Een zes of zeven bits teken is nog altijd een byte maar geen octet of octade. 

Pas als deze afkorting meer gebruikt worden, zal de misleiding van fabrikanten zichtbaar worden en dus verdwijnen.

0 Likes