Beantwoorden
gargle
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Alles op zijn plek! Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Hallo allemaal.

 

Eind oktober had ik plots ipv6 problemen.  Ik heb toen mijn modem gereset en mijn router gereboot.  Ik heb toen ook hier mijn belevenissen gepost.  Op 23 februari én vandaag 5 maart heb ik opnieuw ipv6 problemen.  https://ipv6-test.com/ en https://test-ipv6.com/ zeggen dat ze geen ipv6 adres detecteren, supporteren.  Ik heb mijn modem gereset en mijn router gereboot.  Ipv6 werkt nog steeds niet.

https://allestoringen.be/storing/telenet/ zegt dat er geen storingen zijn maar de kaart van België kleurt blauw in en rond Brussel, waar ik woon.

Ben ik de enige hier met problemen?  Moet ik even geduld hebben of kan ik nog extra troubleshooting steps ondernemen?

 

Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: ik heb opnieuw ipv6 problemen

25 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Bij mij werkt het momenteel ook niet (ring Brussel, noordzijde). Zal straks even alles resetten, en zien of dat helpt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Een reset van modem en eigen router helpt bij mij ook niet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gargle
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Alles op zijn plek! Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Dank je!  Ik ben dus niet alleen.  10 dagen geleden waren er ook al problemen.  Gelukkig werkt ipv4 nog en kan ik blijven verder doen op mijn vpn van het werk.

gargle
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Alles op zijn plek! Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

For the record, alles werkt weer.  https://test-ipv6.com/ geeft 10/10, https://ipv6-test.com/ geeft alle ipv6 info in het groen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Waarschijnlijk heeft het te maken met de recente wijziging die Telenet uitgerold heeft.

Sedert gisteren (4/3 om 2.00) heb ik gemerkt dat de Fritz!Box achter de E-router (CV8560E) een /57 Prefix heeft gekregen!

Voor zover ik weet werd deze wijziging (nog) niet gecommuniceerd, maar hiervan was jaren geleden al sprake (toen IPv6 PD werd geactiveerd op de Telenet E-router).

Blijkbaar krijgen we voortaan een /57 Prefix in plaats van een /60 Prefix, en moeten sommige gebruikers hun instellingen in de eigen firewall updaten?

 

Dus, voor zover ik het begrijp (correct me if I'm wrong) ....

Tot nu toe:

  • kreeg de Telenet router een /56 Pefix.
  • het eerste /60 segment werd door de Telenet router gebruikt.
  • het tweede /60 segment werd via Prefix Delegation aan jouw eigen router toegekend.
  • meerdere routers achter de Telenet modem kregen wel elk een /60 Prefix, maar deze konden niet gebruikt worden (geen routering).
  • gevolg: een groot deel van de IPv6 adressen konden niet gebruikt worden (14 van de 16 /60 segmenten waren "verloren").

In de toekomst:

  • krijgt de Telenet router een /56 Pefix
  • het eerste /57 segment werd door de Telenet router gebruikt
  • het tweede /57 segment werd via Prefix Delegation aan jouw eigen router toegekend
  • hiermee wordt het volledige Prefix in 2 gelijke delen verdeeld tussen de Telenet modem en de eigen router.
  • gevolg: je kan zelf het /57 segment verder onderverdelen naar verschillende /60 netwerken ...
  • maar je kan maar één router fysisch aansluiten op de Telenet modem.

@Moderator 

Wordt hiervor nog een communicatie verwacht? Want dat is toch een drastische wijziging, die voor sommige gebruikers een update vereisen van hun IPv6 PD instellingen.

nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Hetzelfde hier. De Asus achter de E-router heeft ineens een /57 prefix gekregen.

Niets veranderd aan de instellingen van mijn Asus router. Staat op "native" en alles zou automatisch moeten gebeuren. Zo lijkt het toch:

Capture2_censored.jpg

Niettemin geen IPv6 meer, alle testen krijgen een nul.

En nu?

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

@nickw  Wat meestal werkt is de Telenet modem eens herstarten en de router, heeft bij mij geholpen en bij andere klanten hier ook.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gargle
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Alles op zijn plek! Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Ik heb gisteren mijn modem en router niet meer moeten herstarten.  In de namiddag bleek alles terug te werken.  Mijn prefix is hetzelfde gebleven denk ik.  Ik ken er weinig van, ik zie in elk geval nergens 56 of 57 staan.  Ik zie 2x /60 vermeld staan in mijn br-lan.  Ik zie 2x /128 (eth0.2 en lo) en voor de rest /64.  Moet echt dringend eens over ipv6 beginnen lezen!

nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Mijn afbeelding hierboven is afgekeurd omdat de publieke DNS IP adressen van Google en Cloudflare te lezen vallen.

Bon, het heropstarten van de E-router en mijn Asus router vanuit hun instellingenpagina leverde niets op. Maar ze beide uit- en terug aanzetten met de schakelaar of de stekker 'ns uit het stopcontact trekken, dat wel.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?


@nickw  schreef:

Mijn afbeelding hierboven is afgekeurd omdat de publieke DNS IP adressen van Google en Cloudflare te lezen vallen.


Belachelijk en paranoia waarom sommige afbeeldingen hier afgekeurd worden 😫

Zelfs na zorgvuldig maskeren van persoonlijke IP adressen.

(Verwijderde link)

 

Inhoud gewijzigd door Caro (mod) | Reden: DNS-adressen zichtbaar via link

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Ik was een paar dagen weg van huis, maar heb inmiddels vastgesteld dat bij mij de migratie naar /57 ook heeft plaatsgevonden:

 

ubios-udapi-server[1300]: prefix-delegation: Adding PD prefix to eth8: 2a02:aaaa:bbbb:cc80::/57

 

Bovenstaande is te zien in de log. Ik heb nog geen methode gevonden op de UDMP om dit zichtbaar te maken middels een gewoon cli commando.

 


@gargle  schreef:

Ik heb gisteren mijn modem en router niet meer moeten herstarten.  In de namiddag bleek alles terug te werken.  Mijn prefix is hetzelfde gebleven denk ik.  Ik ken er weinig van, ik zie in elk geval nergens 56 of 57 staan.  Ik zie 2x /60 vermeld staan in mijn br-lan.  Ik zie 2x /128 (eth0.2 en lo) en voor de rest /64.  Moet echt dringend eens over ipv6 beginnen lezen!


De /60 die je ziet is waarschijnlijk de config parameter, wat eigenlijk een prefix-length-suggestion is. Jouw router vraagt dus aan Telenet voor een /60 prefix. Dit is enkel een suggestie, Telenet zal je in plaats daarvan een /57 geven.

Dit was al heel lang in de planning, en is voor Telenet waarschijnlijk iets makkelijker. Het /56 netwerk wat ze per modem uitgeven wordt dan netjes in 2 gelijke stukken opgedeeld. Eéń /57 subnet voor het direkt aangesloten LAN. Het tweede /57 subnet wordt dan via Prefix Delegation aangeboden aan de eigen router, die het voor achterliggende LAN's kan opdelen.

In mijn geval krijgt de modem van Telenet 2a02:aaaa:bbbb:cc00::/56

De eigen router achter het "modem" krijgt 2a02:aaaa:bbbb:cc80::/57 voor.

 

Noot: dit zijn gemaskeerde IPv6 adressen, gewoon ter illustratie

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
anthony_ve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Hier hetzelfde probleem: sinds enkele dagen geen IPv6 meer.

Mijn opstelling:
CV8560E met in Mijn Telenet "...::/64" bij LAN - subnet IPv6 onder LAN-configuratie en "...::/56" bij Voorvoegsel (IPv6) onder WAN-configuratie

van de modem naar een switch (dus is vziw irrelevant voor IP issues) via kabel

van de switch naar een Windows 11 laptop via kabel (de laptop is geconfigureerd voor de Cloudflare DNS IPv4 + IPv6 servers, maar voor de rest is er geen specifieke netwerkconfiguratie)

Ik heb alles herstart (de modem manueel, door de stekker uit te trekken) en de DNS configuratie gereset, maar het probleem blijft.

Wat kan ik verder nog proberen om dit te debuggen? Of is het mogelijk dat het probleem aan de Telenet kant zit en moet ik wachten tot ik in Mijn Telenet ergens "...::/57" zie verschijnen?

Alvast bedankt.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

@anthony_ve  Probleem ligt bij Telenet, er is sinds zondag een update geweest voor de modems en deze bug is er ingeslopen, Telenet is op de hoogte en heeft het doorgestuurd naar de dienst dat werkt aan de modem configuratie.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?


@anthony_ve  schreef:

Is het mogelijk dat het probleem aan de Telenet kant zit en moet ik wachten tot ik in Mijn Telenet ergens "...::/57" zie verschijnen?


Neen, daarop moet je niet wachten.

In "Mijn Telenet" zal je altijd het /56 netwerk zien dat aan jouw Telenet modem werd toegekend.

  • Jouw eigen router krijgt hiervan een /57 Prefix, maar dat zie je niet in "Mijn Telenet".
  • Een aangesloten laptop zal een /64 IPv6 adres krijgen van de Telenet modem

Een aangesloten laptop zal een /64 IPv6 adres krijgen. Dat zie je wel in "Mijn Telenet" onder "Verbonden gebruikers".