42411
netweters
|
18798
gesprekken
|
20293
vragen
|
Dag iedereen,
Korte situatieschets:
Al mijn netwerkpoorten in huis zijn eigenlijk verbonden met de switch.
We zijn sinds kort klaar met verbouwen en hierdoor ben ik meer toestellen beginnen aansluiten op deze netwerkpoorten tegelijkertijd.
De modem wijst netjes IP adressen in 192.168.0.x toe voor de eerste 4 end devices die ik aansluit.
Voor de 5de doet die het niet en krijgt die een IP totaal niet in die range en dus ook geen internet.
Als ik een 5de end device aansluit via Access Point 2 (wat ook verbonden is met de switch), krijgt die wel een verwacht IP adres.
Een wat vreemde situatie dus, vandaar de (ook voor mij) vreemde vraag.
Is er een max. # IP adressen die de modem uitdeelt per ander netwerk device?
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Max. aantal IP adressen voor switch na modem?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Lijkt me niet een probleem met de Telenet modem te zijn.
Tenzij je zelf de instellingen heb gewijzigd heb je meer dan 150 IP addressen in je DHCP pool van je modem, dus 5 gaat uiteraard geen probleem mogen geven. Kan je makkelijk checken in de "Mijn Telenet" web pages van je install, ga je zien normaal iets van 192.168.0.100 -- 192.168.0.253 of .254, tenzij je die natuurlijk gewijzigd zou hebben. Let ook op dat je management IP (192.168.0.1 by deault op modem, mogelijks ook op switch) van je modem en je switch niet hetzelfde is, kan vreemde dingen geven. Want dan gaat er mogelijk verkeer verloren en komt de request van je 5de toestel misschien zelfs niet meer toe op je modem om een IP te verkrijgen.
Ik zie dat je een managed switch gebruikt, geen idee wat die zijn configuratie is, maar laat toe vlans etc te gebruiken en dus je lan te segmenteren, dus ook daar kan er iets zitten.
@BandR schreef:Let ook op dat je management IP (192.168.0.1 by deault op modem, mogelijks ook op switch) van je modem en je switch niet hetzelfde is, kan vreemde dingen geven.
Ik zie dat je een managed switch gebruikt, geen idee wat die zijn configuratie is, maar laat toe vlans etc te gebruiken en dus je lan te segmenteren, dus ook daar kan er iets zitten.
Ik denk dat het antwoord van @BandR de nagel op de kop is. Jouw (managed) switch, de TL-SG1016DE, heeft als default IP hetzelfde IP adres als jouw Telenet modem: 192.168.0.1
Jouw probleem is dus gemakkelijk op te lossen door het IP adres van de switch te wijzigen.
Als vast IP adres zou ik kiezen voor een IP adres binnen het subnet van de Telenet modem (192.168.0.2-49), bijvoorbeeld 192.168.0.5 / subnet mask 255.255.255.0)
Alternatief kan je de TP Link Easy Smart Configuration Utility installeren: https://www.tp-link.com/nl-be/support/download/tl-sg1016de/#Easy_Smart_Configuration_Utility
Deze zal automatisch jouw TP-Link switch(es) vinden, en hier kan je ook het IP adres wijzigen.
@WouterBau schreef:Voor de 5de doet die het niet en krijgt die een IP totaal niet in die range en dus ook geen internet.
Welk IP adres krijgt dit toestel "toegekend"?
Indien dit met 169.254 begint is het een adres wat het toestel zichzelf toekent, omdat er geen connectitviteit met de DHCP server is (de Telenet router/modem). Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een kabel probleem.
De opmerkingen dat deze switch een default IP adres heeft, welke hetzelfde is als de telenet router zijn juist, maar ik twijfel of dat de oorzaak van dit probleem is. Het effect daarvan is meestal dat je wel een juist ip adres ontvangt, maar geen internet connectiviteit, omdat het appart uitgaand verkeer aan de swtich zal richten, ipv de telenet router.
In principe is zijn er in een netwerk met subnetmask 255.255.255.0 in het totaal 256 IP adressen.
Dus een range 192.168.0.0 wil zeggen 0 is het netwerk ID, in de meeste gevallen 192.168.0.1 de default gateway of de router, en 192.168.0.255. Het broadcastadres.
Dus je kan de IPadressen 192.168.0.2 tot 192.168.0.254 gebruiken hetzij via DHCP hetzij manueel toegekend. Of een combinatie. Telenet gebruikt standaard via DHCP vanaf 192.168.0.100 tot 192.168.0.254. Heb je een eigen router dan kan je meestal de DHCP range veranderen naar uw wensen. Dus je hebt eigenlijk 253 IP-adressen ter beschikking. Ongeacht het aantal switches. Wil je uw netwerk uitbreiden dan kan je als je een eigen router hebt rommelen met de subnetmask die soms ook weergegeven wordt als 192.168.0.0/24. Subnetmask 255.255.255.128 (192.168.0.0/25) halveert uw mogelijke IP adressen. Dan zal een IP adres 192.168.0.129 niet meer bereikbaar zijn vanaf 192.168.0.25.
Maar als je daaraan begint moet je goed weten wat je doet en weten hoe je een routing moet instellen.
Als je geen correct IP adres ontvangt op je device wil dat ofwel zeggen dat eriets mis is met de kabel of dat het toestel een vast IPadres gekregen heeft van de fabriek uit. Dan moet je een laptop aansluiten waarvan je het IPadres instelt in de range van het toestel en de settings veranderen naar ofwel een IPadres in de range van de Telenet router (niet de moedem of het modemgedeelte dat heeft niks met IPadressen te maken) ofwel instellen dat het een adres moet ontvangen via DHCP.
@igvfer schreef:Als je geen correct IP adres ontvangt op je device wil dat ofwel zeggen dat eriets mis is met de kabel of dat het toestel een vast IPadres gekregen heeft van de fabriek uit. Dan moet je een laptop aansluiten waarvan je het IPadres instelt in de range van het toestel en de settings veranderen naar ofwel een IPadres in de range van de Telenet router (niet de moedem of het modemgedeelte dat heeft niks met IPadressen te maken) ofwel instellen dat het een adres moet ontvangen via DHCP.
zoals @BandR hierboven al schreef: er kunnen "rare" dingen gebeuren als je een IP conflict hebt, vooral dan als er een 2de toestel in het netwerk hetzelfde IP adres heeft als de DHCP server.
Het advies aan de TS blijft dus wel om dit IP conflict te vermijden door zijn switch een ander IP adres toe te wijzen (of gewoon DHCP in te stellen).
Bedankt iedereen voor de tips.
Ondertussen hebben we met die extra kennis nog verder getest.
We hebben het dus al kunnen reduceren naar ofwel (waarschijnlijk) de switch, of de modem die niet meewerkt.
Nieuwe ideeën waaraan het kan liggen?
@WouterBau, de switch stond dus niet langer in factory-default modus. (de default is een fixed IP adres config, niet DHCP)
Het probleem wat je beschrijft ligt dan waarschijnlijk aan de switch, maar is naar alle waarschijnlijkheid een instellings probleem, geen hardware probleem.
Via het menu is het mogelijk een poort in disabled status te zetten, of in een ander VLAN. Het zal wellicht zoiets zijn. Kijk dus zeker in het menu even de verschillende instellingen na, en zoek de verschillen tussen deze en de werkende poorten.
Lukt het helemaal niet kun je een factory reset (menu system tools > system-reset) doorvoeren. Pas wel op dat daarna het IP adres vast zal zijn ingesteld op 192.168.0.1
Nee, de switch was slim genoeg om automatisch in DHCP modus te gaan wanneer die werd aangesloten met de modem.
Zelf heb ik het niet ingesteld, enkel opgemerkt via de tool waarmee ik het IP adres heb gevonden.
De VLAN instellingen had ik allemaal al ervoor gelijk gezet of uitgezet om die ook uit te regelen.
Maar je laatste tip deed me aan iets denken wat ik normaal ook aan iedereen vraag :
Had ik dus nog niet gedaan... Stekker eruit en terug in, en alles begon te werken zoals verwacht.
Bedankt om mee te denken iedereen!
toch beetje mee opletten. Als er een IP conflict is, dus zowel switch als modem die zelfde IP delen, dan kan je issue fixed lijken na een reboot vd switch, want op dat ogenblik is de modem de enige met het IP, ook de eerste op het netwerk, maar na een modem reboot, bvb triggered door Telenet bij bvb een sw upgrade, ka het issue zich opnieuw voordoen. Je kan dan uiteraard weer gaan rebooten, maar beter is ervoor te zorgen dat ze geen IP sharen.