Beantwoorden
schoene
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Issues netwerk met Linksys + CV8560E, modem omruilen?

Hallo,

Ik heb recent een eigen modem router geplaatst (Linksys MR5500). Als telenet modem heb ik niet de CV8560E modem die aangeraden wordt, maar de CH8568LG. Ik heb mijn eigen modem router een fixed ip gegeven in de telenet range (192.168.1.2), en in de telenet instellingen heb ik dit adres ingevuld als DMZ adres. Ik heb hiermee relatief weinig problemen, maar ondervind wel dat volgende zaken niet werken:

* de whatsapp backup functionaliteit op mijn gsm werkt niet als ik met mijn thuis wifi verbonden ben, terwijl dit elders wel lukt.

* mijn mail app vraagt steeds opnieuw om mn authenticatiegegevens in te geven. Als ik mijn wifi uitzet, of ik ben met een andere wifi verbonden, bvb op mijn werk, dan gebeurt dit niet

* als ik thuis een vpn verbinding wil opstarten op mijn desktop (via kabel verbonden), moet ik een 2FA goedkeuring geven op mijn gsm. Het verzoek tot goedkeuring komt binnen op mijn gsm, maar het effectief goedkeuren werkt niet. Opnieuw werkt dit wel correct als ik verbonden ben met een andere wifi, of via 4G.

Nu vraag ik mij af: zijn dit typische problemen omdat ik niet de juiste telenet modem heb, en moet ik dus gewoon een CV8560E halen? Of zal dit mijn problemen niet oplossen en zijn deze zaken aan iets anders te wijten?

Ook in mijn eigen router had ik een DMZ adres ingesteld (naar mijn lokale server), maar dit heb ik uitgezet als test, maar dit heeft niets gewijzigd, wel heb ik nu port forwarding geactiveerd naar mijn server, voor de poorten 22, 80, 443, 8080, 8100-8199, 21027, 22000, 51410-51419 . Dit was al het geval voor ik een eigen modem had (maar dan in de telenet instellingen), dus ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft, maar ik ben dit helemaal niet zeker, dus vermeld ik het liever.

Merci,

Koen

Titel gewijzigd door Arnie (Krak) | Vorige titel: 'eigen modem' aangepast naar 'eigen router'

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Eigen router + CH8568LG

15 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

De Linksys MR5500 is geen modem, maar een router.

Zowel in de titel van de post als de inhoud moet je "eigen modem" vervangen door "eigen router".

Wat het probleem betreft zie ik niet direct het verband, maar met deze opstelling zou ik toch echt de E-router (CV8560 E) adviseren, zodat jouw eigen router een publiek IPv4/IPv6 krijgt.

Dan moet je verder niets meer instellen op de modem, en sluit je bij het troubleshooten toch een mogelijk probleem uit?

schoene
Freshman Weetjesweter

Geen idee waarom ik modem en router door elkaar gehaald heb, want het verschil ken ik uiteraard wel. Maar inderdaad, ik ga gewoon een andere modem ophalen en controleren of dat het verschil maakt.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

welk subnet beheert uw telenet modem en welk subnet beheert uw eigen router.

Als ge spreekt van uw WiFi is dit dan de WiFi van uw telenet modem of van uw eigen router of weet ge niet waarmee je verbonden bent.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
schoene
Freshman Weetjesweter

Hallo,

Ik heb de wifi van de telenet modem/router gedeactiveerd, dus ik gebruik de wifi van mijn eigen router. Ik heb 2 verschillende subnetten: deze van de telenet router is 192.168.x.x, en deze van mijn eigen router is 10.87.x.x.

groeten,

Koen

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Net als @flip1953 zie ik geen verband tussen het gebruik van een eigen router achter de CH8568LG en de problemen die je ervaart. Het betreft alles uitgaand verkeer dus de DMZ instelling speelt hier ook geen rol. Heb je eventueel fitlers aktief op je eigen router?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
schoene
Freshman Weetjesweter

Hallo,

neen, er is niets meer actief voor zover ik weet. Ik heb ook bij wijze van test de firewall functionaliteit op de telenet modem en op de eigen modem al enkele dagen gedeactiveerd, maar dit verandert ook niets aan de zaak.

groeten,

Koen

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Mijn voorstel :

- telenet modem geen DMZ instellen

- Telenet modem port forwarding naar eigen router instellen.

- eigen router port forwarding naar server instellen OF DMZ naar server

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@schoene beide toestellen al eens herstart ???

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
schoene
Freshman Weetjesweter

Ik heb DMZ eens op beide routers uitgezet, en port forwarding enkel nog 2 poorten actief gehouden (22 voor ssh en 443 voor webserver), ik zal eens kijken of dit een verschil maakt.

en als antwoord op Master-Magic: ik heb mijn routers inderdaad al herstart, maar dat leek niets van verschil te geven, maar ik zal dit nog eens proberen ook

schoene
Freshman Weetjesweter

Ik heb vandaag dus de port forwarding gewijzigd, maar ik merkte geen verbeteringen. Deze namiddag ben ik de CV8560E modem gaan ophalen bij een telenet shop, en het MAC adres van de router ingegeven in de modem bridging. Mijn router heeft nu een 'extern telenet IP adres', dus de bridging lijkt actief. En mijn eerste testen lijken er op te wijzen dat mijn problemen hiermee opgelost zijn.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

DMZ en port-forwarding heeft enkel betrekking op inkomend verkeer. Je probleem-voorbeelden betroffen echter allen uitgaand verkeer.
Alhoewel ik het nog niet eerder gezien heb, denk ik dat de oorzaak wellicht dus bij dubbel-NAT gezocht meoten worden.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
schoene
Freshman Weetjesweter

Ja, waarschijnlijk. Maar ik vraag me toch af: de 2FA authentication die faalde, is een 'push' 2fa (zoals bvb bij inloggen bij google en microsoft): ik krijg een melding op mijn gsm en moet bevestigen. Ik heb geen idee hoe de communicatie tussen de app op de gsm en de authentication server werkt, maar dit lijkt toch inkomend verkeer te zijn? Overigens kreeg ik de push melding wel degelijk op mijn gsm, maar de goedkeuring ervan werkte niet indien mijn gsm verbonden was met de thuis wifi

schoene
Freshman Weetjesweter

Helaas,

zoals hier al een paar keer vermoed werd, kon het probleem niet te maken hebben met de dubbele NAT. Het probleem is terug, dus ik zal de oorzaak ergens anders moeten zoeken. Op dit moment heb ik nog geen idee van de oorzaak.

groeten,

Koen

schoene
Freshman Weetjesweter

Ondertussen dit gevonden: https://support.linksys.com/kb/article/78-en/

Any online services (e.g., phone apps, office applications, online channels, etc.) should automatically function behind Linksys routers. However, in cases where you encounter issues, you can follow the steps below.

• Disable IPv6 first on your router
  • Disable Express Forwarding on your router

Ik zal dit alvast proberen en laten weten of dit het probleem oplost