24747
netweters
|
152253
antwoorden
|
20683
vragen
|
Een paar jaren geleden heb ik gezien dat sommige mensen dachten dat Telenet aan een DOCSIS 4 modem werkten en dat ging blijkbaar dit jaar uit komen, is dat zo?
Lijkt me raar om een nieuwe modem uit te brengen 1 jaar na de F@st modem.
Ik neem aan dat de huidige DOCSIS 3.1 F@st modem de laatste modem is voor HFC en dat alle toekomstige modems allemaal voor fiber zullen zijn.
(Ik neem ook aan dat Ziggo ook geen DOCSIS 4 modem zal uitbrengen.)
Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Geen EuroDOCSIS 4.0 modem?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je maakt veel assumpties, gezien de langzame uitrol van fiber lijkt het me niet omnogelijk dat er een docsis 4 modem komt.
Telenet spreekt op deze pagina over Fiber ook over Docsis 4, een termijn wordt echter niet gegeven.
Blijkbaar hebben ze jaren geleden hun fiber-coax kabels geüpgraded met OFDM waardoor ze technisch gezien 10 Gbps aankunnen.
Wat een domme idee, DOCSIS 4.0 is gewoon dom. Fiber bestaat al zo lang, ik ben vrij zeker dat de bazen en hun netwerk team wisten dat we sowieso zouden overschakelen naar fiber. I.p.v. dat toen langzaam aan te doen zijn ze oude technologieën aan het upgraden.
Nu zit Telenet in een rare situatie, met DOCSIS 4 kan je exact dezelfde fiber snelheden halen als Proximus.
Gaan de nieuwe normale en fiber bundels exact eruit zien?
De coax ligt al tot bij de mensen, fiber nog niet. Dat leggen kost geld en het duurt wel even voor elk huis gedaan is. Als de mensen die nog geen FTTH kunnen krijgen via Telenet dankzij Docsis 4 alsnog een hogere snelheid kunnen krijgen dan noem ik dat niet dom.
De eerste abonnementen zullen inderdaad gelijk zijn, dat kan je hier lezen.
Ik denk dat de One en OneUp download snelheden zeker 50% (500 Mbps) hoger moeten liggen bij fiber en de Upload met zeker 2500% (500 Mbps) anders zijn ze niet in lijn met de competitie.
Voor DOCSIS 4… ook hetzelfde denk ik.
Het zou raar zijn om voor 2.5 Gbps 1,5x meer te betalen dan bij Proximus.
Ik weet alle details niet, maar ik herinner me dat Docsis 4.0 niet zomaar kan geenabled worden op de kabel, zolang er nog klanten een oude modem gebruiken.
Dit is ook de reden waarom Telenet een rachout doet om die modems asap te vervangen.
Dus een Docsis 4.0 modem bij Telenet klanten zal in eerste instantie nog volgens de Docsis 3.1 technologie werken (want backwards compatible).
Dat zal dan nog wel lang duren, want de "nieuwe" kabel provider (BASE) zal een Docsis 3.0 modem leveren aan de klanten (CH7465LG-BA) 🤔.
De oude Telenet Docsis 3.0 modem (CH7465LG-TN) komen dus terug op de kabel - in een BASE jasje 🤗.
Met de huidige DOCSIS 3.1 kunnen we max 10 Gbps down/ 1Gbps up krijgen, waarom hebben we nu eigenlijk geen abonnementen met hogere snelheden?
Met DOCSIS 4. Kan je 6 Gbps up krijgen. DOCSIS 4 is eigenlijk overbodig voor zeker 10 jaren.
Heb je het artikel dat hier gedeeld werd gelezen (je hebt wel gereageerd op het topic)? Toekomst coax - Fiber to Home - De Netweters
Daarin wordt uitgelegd dat de modems die vandaag beschikbaar zijn geschikt zijn voor "een downloadsnelheid van maximaal 5Gbit/s en een upload van 1,7Gbit/s" en dat mits voldoende bandbreedte hiervoor wordt vrijgesteld. Tenslotte wordt de coax niet enkel gebruikt voor internet, maar ook voor TV, en ook dat neemt bandbreedte in; vandaar (en ook vanwege Fiber) dat Telenet ook begonnen is met de switch naar IPTV.
Tenslotte heb je waarschijnlijk ook nog de strategische keuzes van Telenet die meespelen...
Er zijn dus verschillende factoren die er voor zorgen dat de theorie en de praktijk niet hetzelfde zijn.