Beantwoorden
xm
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Ik heb met de snelheidsmeter van Mijn Telenet de internetsnelheden over de Telenet modem gemeten bij verscheidene Telenet gebruikers in onze familie (Wigo, Business, Klik.. met CH74565-LG of CV8560E modem) en zie nooit meer dan 20 Mbps en 0.5 Mbps voor respectievelijk down- en upload snelheid. Zelfde resultaat met andere snelheidsmeters. Veel lager dan de maximale snelheden die Telenet opgeeft. Is er een manier om een minimale down- en upload snelheid te verkrijgen. Bijvoorbeeld download minimaal 50 Mbps en upload minimaal 20 Mbps?

 

Titel gewijzigd door Bert (mod) | Vorige titel: Telenet minimale internetsnelheid
Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Vorige titel: Minimale snelheid via een Fritz!Box 4040

0 Likes
18 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

@xm 

Test je bekabeld of via WiFi?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
xm
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Bekabeld.

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2717
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Sluit een kabel rechtstreeks aan de modem dat moet -200 Mbps  zijn  dat is het laagste dat je hebt

meer kan ook dat moet je zeker hebben anders zal een modem moeten gewisseld worden

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2717
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Bekabelt direct op de Telenet modem ?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

naar mijn inschatting test je over wifree- dat is zeer traag 20/2 , test over een recente utp kabel

xm
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Nee, niet bekabeld direct op de modem. Dat heb ik nu wel eens gedaan, laptop met kabel op een LAN poort van de Tmodem. En inderdaad, de testresultaten van de down- en upload snelheden zijn nu zoals verwacht, resp.  rond 270 mbps en 20 Mbps. Dezelfde goede waarden als ik de laptop via wifi met de Telenet modem laat werken.

In mijn tevoren genoemde tests, waarbij ik meer dan 10 keren lagere internetsnelheden dan verwacht zie, was mijn laptop bekabeld verbonden met een LAN poort van een Fritzbox 4040 router. Die op zijn beurt met kabel van zijn WAN poort op een LAN poort van de Telenet modem zit. Ook dezelfde lage waarden als ik de laptop via wifi toegang geef tot de Fritzbox.

Ligt het probleem bij de Fritzbox, misschien in zjn WAN – LAN verbinding met de Telenet modem? De Fritzbox WAN en LAN zijn Gigabit poorten.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

@xm 

UTP kabel van Telenet modem naar Fritzbox misschien geen kabel dat hogere snelheden aan kan, wat staat er op de kabel van de utp ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040


@xm  schreef:

Ik heb met de snelheidsmeter van Mijn Telenet de internetsnelheden over de Telenet modem gemeten bij verscheidene Telenet gebruikers in onze familie (Wigo, Business, Klik.. met CH74565-LG of CV8560E modem) en zie nooit meer dan 20 Mbps en 0.5 Mbps voor respectievelijk down- en upload snelheid. 


Beste

Als je hier resultaten van "testen" post, gelieve dan alle info objectief en correct weer te geven.

  • in je eerste post spreek je van snelheidstesten en klaag je over de TE lage snelheden (20/0.5).
  • op de vraag of je bekabeld of via WiFi test, antwoord je "bekabeld".
  • op de vraag of je niet zeker over WiFi test, antwoord je: Nee, niet bekabeld direct op de modem ???
  • en dan zeg je plots "dat je het nu wel eens gedaan hebt (laptop met kabel op een LAN poort van de Tmodem) en dat je nu de goede snelheden krijgt (270/20)....
  • ... en dezelfde goede waarden als je de laptop via wifi met de Telenet modem laat werken 🤗.
  • en uiteindelijk geef je toe dat de lage snelheden van de éérste test via een Fritz!Box 4040 was 🤔😫

Neem jij dan overal een Fritz!Box mee als je bij familie of buren een snelheidtstest wilt doen 😁?

De titel van dit topic is dan ook misleidend. Eigenlijk zou het "minimale snelheid via een Fritz!Box 4040" moeten zijn 🤗

 

Wat de Telenet snelheden betreft:

  • afhankelijk van het type modem, en van je abonnement is de max. snelheid 200 Mbps, 400 Mbps of 1 Gbps (met aftrek van wat overhead).
  • onafhankelijk van de modem of het abonnement is de min. snelheid 200 Mbps.

Snelheden worden altijd gemeten met een laptop bekabeld verbonden met de Telenet modem, en natuurlijk moet ook de netwerkadapter van het toestel 1 Gbps aankunnen. Indien je minder meet, dan is er iets mis met je lijn.

 

Wat de Telenet snelheden betreft:

Als jij lagere snelheden meet, dan is er iets verkeerd met je instellingen of met je Fritz!Box.

Heb je de LAN poorten wel op "gigabit" of "PowerMode" ingesteld (Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > LAN-instellingen). Bij uitlevering zijn de LAN poorten ingesteld op 100 Mbps ("Green mode").

Er zijn ook nog andere instellingen die de snelheid kan beinvloeden (bijvoorbeeld meten op LAN4 als deze ingesteld is als "gast netwerk", prioriteiten, etc ..)

Power mode.png

 

Het overzicht van de prestaties:

 

bron: AVM FRITZ!Box 4040 review | Techtesters

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2717
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Aan de Fritzbox 4040 kan het niet liggen zijn zeer goede toestellen anders een update doen

kijk eens de kabels na zoals ze gezegd hebben

Haal eens de stroom er van af klik de kabels los en terug vast kan helpen sluit ze op andere poort aan

https://nl.avm.de/service/updatenieuws/download/product/fritzbox-4040/

xm
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Erg bedankt voor de klare uitleg. De naam van de topic zou inderdaad "minimale snelheid via een Fritz!Box 4040“ moeten zijn. Ik was te snel en daardoor onvolledig met het doorgeven van mijn situatie.  Mijn excuses.

De Telenet modem levert immers de verwachte snelheden, als ik de snelheidstest doe met de laptop direct bekabeld naar de modem: 250Mbps down en 20 Mbps up.

Met de laptop bekabeld naar de Fritzbox 4040, en de Fritzbox bekabeld van zijn WAN naar de modem, zijn de snelheden te laag, 20 Mbps down en 5 Mbps up. De LAN en WAN poorten van de Fritzbox staan nochtans in 1 Gbps power mode, en er zijn geen gastnetwerk en prioriteiten enz ingesteld, de Fritzbox komt vers uit de verpakking. De UTP kabels zijn nieuw, meegeleverd door Fritzbox en Telenet. Ik heb ook met andere kabels geprobeerd, en met andere LAN poorten op de modem en de Fritzbox. Ook alle apparatuur af en weer aangezet, alle tijd geven om op te starten enz. Zelfde resultaat.

En dan heb ik me nu in de problemen gewerkt. Bij verder zoeken naar een oplossing heb ik de Fritzbox in IP Client Mode gezet (ipv Internet Router), “desperaat” als ik ben om de zaak klaar te krijgen vóór ik over enkele dagen met deze Fritzbox voor een jaar naar het buitenland vertrek en daar een vpn verbinding wil opzetten met een andere Fritzbox 4040 met publiek adres hier in België (Home Network > Network > Network Settings > Operating Mode in the Home Network > Access to Home Network > via Wi-Fi of via LAN, de selectie weet ik niet meer). Ter informatie, die andere Fritzbox geeft dezelfde te lage snelheden.


En vanaf dan heb ik geen toegang meer tot de Fritzbox, ook niet tot zijn gebruikersinterface. De power led gaat voortdurend aan en uit, ongeveer eens per seconde, de Internet led staat uit, en de WAN en LAN leds zijn aangebleven. De Fritzbox staat ook nog in de lijst van actieve wi-fi netwerken op mijn laptop, maar ook langs daar kan ik niet in de gebruikersinterface. Maw de Fritzbox doet niets meer en ik kan ook in niet zijn gebruikersinterface om de operating mode van IP Client weer op Internet Router te zetten.

0 Likes
bert_
Expert Moderator
Berichten: 203
Lees je nog iets anders? ;-) It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

Hey, @xm Ik heb de titel ondertussen aangepast. 😉
Vreemd dat je toestel andere snelheden geeft. Ik zou hiervoor contact opnemen met de helpdesk van Fritzbox. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBert | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040

als het een fritz met analoge telefoonpoort is kan je hem resetten door een nummer te bellen 

=> info van web

connect a telephone to the port FON of your FRITZ!Box and dial #991*15901590*

 

edit : ik zie dat deze dit niet aan boord heeft

 

er is de fritz recovery tool

 

https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4040/160_Restoring-the-FRITZ-OS-of-your-FRITZ...

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Lage internetsnelheden met Fritzbox 4040


@xm  schreef:

En vanaf dan heb ik geen toegang meer tot de Fritzbox, ook niet tot zijn gebruikersinterface. De power led gaat voortdurend aan en uit, ongeveer eens per seconde, de Internet led staat uit, en de WAN en LAN leds zijn aangebleven. De Fritzbox staat ook nog in de lijst van actieve wi-fi netwerken op mijn laptop, maar ook langs daar kan ik niet in de gebruikersinterface. Maw de Fritzbox doet niets meer en ik kan ook in niet zijn gebruikersinterface om de operating mode van IP Client weer op Internet Router te zetten.


Jouw Fritz!Box heeft als IP Client waarschijnlijk een IP adres gekregen van de Telenet E-router

  • normaal kan je via "Mijn Telenet" onder Verbonden Gebruikers jouw Fritz!Box zien, en het IP adres (192.168.0.x). Op dit adres kan je de webinterface openen.
  • gezien je de bridge mode van de E-router gebruikt, zou het wel eens kunnen gebeuren dat de Fritz!Box geen intern IP adres gekregen heeft, maar een publiek IPv4. In dat geval zou ik even de bridge functie uitschakelen.

Geen paniek als dat niet helpt

Iedere Fritz!Box heeft ook nog een "emergency IP adres" namelijk http://169.254.1.1 

  • verbind een laptop met de LAN poort van de Fritz'Box en surf naar http://169.254.1.1 
  • als de laptop geen IP ontvangt, zal deze zichzelf normaal een random APIPA adres toegekend hebben (tussen 169.254.1.0 tot 169.254.254.255).
  • als dat niet werkt, moet je de laptop eerst zelf (voorlopig) een vast IP geven, voorbeeld 169.254.1.2

Nu zal de web interface terug bereikbaar zijn, en kan je netwerkinstellingen corrigeren (of terug naar factory)

Zo kan je misschien een recovery flash vermijden.