24747
netweters
|
152250
antwoorden
|
20683
vragen
|
Hoi allen,
Ik heb al verschillende posts gevonden over dit onderwerp, maar nog geen die mijn vraag beantwoordt.
Ik heb thuis verbouwd en overal bekabeld internet gelegd. Om al die aansluitingen van internet te voorzien heb ik een switch gekocht (tp-link TL-SG1016PE). Ik heb hierop 3 POE+ access points voorzien voor ons huis. Al de rest van de connecties heeft geen POE aansluiting.
Situatie is dus: Telenet modem/router/switch combo (HGW?) in de kelder. Deze is dan verbonden met de TP-link switch, van waaruit alle bekabelde connecties vertrekken. Telenet digicorder zit rechtstreeks op de modem van Telenet.
Probleem is dat de switch na 2 dagen ongeveer ofwel geen IP adressen meer uitdeelt, ofwel dat hij het wel doet waardoor ik kan pingen naar de verschillende devices maar ik niet op het net kan.
Ik moet iedere 2-3 dagen de switch resetten of rebooten en dan werkt het weer voor paar dagen.
Ik heb geprobeerd de switch op disable DHCP te zetten maar ook dit werkt niet. IP adres van de switch zit op 192.168.0.174
Dank op voorhand!
Je switch is een layer-2 device en deelt geen IP adressen uit. Deze functionaliteit gebeurt op een router, die typisch ook NAT, routering verzorgt,
Ik vermoed dat je een flat netwerk wil (1 IP netwerk) achter je Telenet router, en geen eigen router/firewall nodig hebt. De Telenet Homegateway is dan de default gateway voor al je toestellen en ook de DHCP server die IP adressen uitdeelt.
Mijn vermoeden is dat één van je AP's voor router/DHCP speler speelt en zo roet in het eten gooit.
Je dient je AP's als Access-point only te configureren (layer2) en alle layer 3 functionaliteit (routering, NAT, DHCP server) uit te schakelen.
Welke AP's gebruik je ?
@Janneke_Dust schreef:Geef de switch eens een IP adres tussen 192.168.0.5 en 192.168.0.50.
Deze adressen worden niet uitgedeeld door de DHCP van de modem.
Dit kan nooit de oorzaak van het probleem zijn he.
Probleem is dat PC's na verloop van tijd het internet niet meer op kunnen. Zo lang de switch niet hetzelfde IP krijgt als de default gateway, is er geen probleem.
Ik vermoed dus dat er op het netwerk een ander device zit dat voor DHCP server speelt en alles in de wat stuurt.
@Steven-E schreef:
@Janneke_Dust schreef:Geef de switch eens een IP adres tussen 192.168.0.5 en 192.168.0.50.
Deze adressen worden niet uitgedeeld door de DHCP van de modem.
Dit kan nooit de oorzaak van het probleem zijn he.
Who knows ...
Hij heeft "DHCP" uitgezet op de switch (= DHCP client), met andere woorden: een vast IP gegeven, en misschien een IP conflict veroorzaakt?
Persoonlijk zou ik een managed switch een IP volledig buiten mijn netwerk geven ...
Het is totaal onnodig om een switch bereikbaar te maken vanuit je lokaal netwerk.
De TL-SG1016PE heeft (net als veel andere TP-link apparatuur) een default fixed IP adres: 192.68.0.1
Default vraagt de switch niet via DHCP een adres op.
Hier is een link naar de handleiding, zie pagina 10, punt 2.
Dit dient dus in ieder geval veranderd te worden, om een conflict met de HGW te voorkomen. Je kunt daarvoor inderdaad een fixed ip adres binnen een compleet ander subnet kiezen, persoonlijk heb ik mijn netwerk apparatuur liever wel bereikbaar, en zou dus kiezen voor een adres binnen het 192.168.0.0/24 subnet, bijvoorbeeld 192.168.0.11
Dat is een persoonlijke keuze. Voor de goede werking hoeft dat geen probleem te betekenen.
Maar aangezien @Marco187 aangeeft dat de switch weldegelijk een IP adres ontvangt via DHCP (192.168.0.174) is dit niet het issue.
Natuurlijk is het een goed idee om de switch een ander fixed IP adres te geven buiten de DHCP scope (en zeker anders dan het adres van de homegateway).
Maar laat ons aub focussen op de mogelijke oorzaken van het probleem. Het is zo al verwarrend genoeg voor leken in het IT domein.
Nogmaals: kijk dus je AP's eens na of er toevallig geen DHCP server actief is.
Voor het moment ben ik nog van niets 100% zeker, vandaar dat ik toch dit punt aanhaalde.
Om het probleem te trouble-shooten zou ik volgende stappen voorstellen wanneer zich het probleem voordoet:
Er kunnen verschillende problemen zijn;
Buiten v4 is er misschien nog de mogelijkheid (die ik ooit, weliswaar lang geleden, zelf meemaakte) dat de PC v6 verkiest (wat de default is), en, een AP (achter de 'centrale switch') zich als v6 gateway op de LAN adverteert. In mijn geval waren de APs eigenlijk L3 routers met WiFi waarvan nochtans alle L3 functionaliteit was uitgezet, maar, die L3 v6 router advertisement functionaliteit kon men gewoon niet uitzetten 😅...
Vandaar is @Steven-E 's vraag: welke APs gebruik je (en hoe) niet onbelangrijk.
Inderdaad ook iets om na te kijken, en bijvoorbeeld even een kleine test te doen.
Binnen een cmd venster, probeers een ping naar het internet, zowel IPv4 alsook Ipv6:
ping -4 google.com
ping -4 142.250.179.174 (door een IP adres te pingen sluiten we DNS problemn uit)
ping -6 google.com
ping -6 2a00:1450:400e:802::200e
Laat even weten wat de resultaten zijn, wanneer je dit probeert op het moment dat er problemen zijn met de verbinding.
We hebben recent als eens een probleem gehad, wat hier wel op lijkt. Daar bleek de IPv4 connectiviteit weg te vallen als gevold van een IPv4 adres conflict. IPv6 bleef gewoon goed werken.
AP's zijn 3x Ubiquiti In-Walls die ingesteld zijn als Mesh om doorheen ons huis een goede dekking te hebben.
Ik zal vanavond of morgen proberen de oplossingen hierboven uit te voeren.
IP adres van de switch staat op dit moment op 192.168.0.2, DHCP staat op disable alsook IGMP snooping.
@Marco187 schreef:AP's zijn 3x Ubiquiti In-Walls
Ubiquiti In-Walls kunnen zich normaal niet als DHCP server gedragen, dus daarvan zal het probleem niet komen. De controller kan dat eventueel wel, of gebruik je geen?
We zullen even de test resultaten afwachten.