Beantwoorden
Marco187
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Managed switch na Telenet Modem/router

Hoi allen, 

 

Ik heb al verschillende posts gevonden over dit onderwerp, maar nog geen die mijn vraag beantwoordt.

 

Ik heb thuis verbouwd en overal bekabeld internet gelegd. Om al die aansluitingen van internet te voorzien heb ik een switch gekocht (tp-link TL-SG1016PE). Ik heb hierop 3 POE+ access points voorzien voor ons huis. Al de rest van de connecties heeft geen POE aansluiting.

 

Situatie is dus: Telenet modem/router/switch combo (HGW?) in de kelder.  Deze is dan verbonden met de TP-link switch, van waaruit alle bekabelde connecties vertrekken. Telenet digicorder zit rechtstreeks op de modem van Telenet.

 

Probleem is dat de switch na 2 dagen ongeveer ofwel geen IP adressen meer uitdeelt, ofwel dat hij het wel doet waardoor ik kan pingen naar de verschillende devices maar ik niet op het net kan. 

Ik moet iedere 2-3 dagen de switch resetten of rebooten en dan werkt het weer voor paar dagen. 

 

Ik heb geprobeerd de switch op disable DHCP te zetten maar ook dit werkt niet. IP adres van de switch zit op 192.168.0.174

 

Dank op voorhand!

0 Likes
11 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Managed switch na Telenet Modem/router

Je switch is een layer-2 device en deelt geen IP adressen uit.  Deze functionaliteit gebeurt op een router, die typisch ook NAT, routering verzorgt,

 

Ik vermoed dat je een flat netwerk wil (1 IP netwerk) achter je Telenet router, en geen eigen router/firewall nodig hebt. De Telenet Homegateway is dan de default gateway voor al je toestellen en ook de DHCP server die IP adressen uitdeelt.

 

Mijn vermoeden is dat één van je AP's voor router/DHCP speler speelt en zo roet in het eten gooit.

Je dient je AP's als Access-point only te configureren (layer2) en alle layer 3 functionaliteit (routering, NAT, DHCP server) uit te schakelen. 

Welke AP's gebruik je ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Managed switch na Telenet Modem/router

Geef de switch eens een IP adres tussen 192.168.0.5 en 192.168.0.50.

Deze adressen worden niet uitgedeeld door de DHCP van de modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Managed switch na Telenet Modem/router


@Janneke_Dust  schreef:

Geef de switch eens een IP adres tussen 192.168.0.5 en 192.168.0.50.

Deze adressen worden niet uitgedeeld door de DHCP van de modem.


Dit kan nooit de oorzaak van het probleem zijn he.
Probleem is dat PC's na verloop van tijd het internet niet meer op kunnen. Zo lang de switch niet hetzelfde IP krijgt als de default gateway, is er geen probleem.
Ik vermoed dus dat er op het netwerk een ander device zit dat voor DHCP server speelt en alles in de wat stuurt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Managed switch na Telenet Modem/router


@Steven-E  schreef:

@Janneke_Dust  schreef:

Geef de switch eens een IP adres tussen 192.168.0.5 en 192.168.0.50.

Deze adressen worden niet uitgedeeld door de DHCP van de modem.


Dit kan nooit de oorzaak van het probleem zijn he.


Who knows ...
Hij heeft "DHCP" uitgezet op de switch (= DHCP client),  met andere woorden: een vast IP gegeven, en misschien een IP conflict veroorzaakt?

 

Persoonlijk zou ik een managed switch een IP volledig buiten mijn netwerk geven ...

Het is totaal onnodig om een switch bereikbaar te maken vanuit je lokaal netwerk.

  • eens ingesteld moet je daar niet meer naar kijken (vooral als je de switch gebruikt als "domme switch" zoals hier).
  • als je dan toch eens op de switch moet om iets te wijzigen, dan stel je gewoon één laptop voorlopig in op het netwerk van de switch (manueel IP).
  • last but not least: de switch zelf heeft niet te zoeken op het internet ...
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Managed switch na Telenet Modem/router

De TL-SG1016PE heeft (net als veel andere TP-link apparatuur) een default fixed IP adres: 192.68.0.1

Default vraagt de switch niet via DHCP een adres op.

 

Hier is een link naar de handleiding, zie pagina 10, punt 2.

 

Dit dient dus in ieder geval veranderd te worden, om een conflict met de HGW te voorkomen. Je kunt daarvoor inderdaad een fixed ip adres binnen een compleet ander subnet kiezen, persoonlijk heb ik mijn netwerk apparatuur liever wel bereikbaar, en zou dus kiezen voor een adres binnen het 192.168.0.0/24 subnet, bijvoorbeeld 192.168.0.11

Dat is een persoonlijke keuze. Voor de goede werking hoeft dat geen probleem te betekenen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Managed switch na Telenet Modem/router

Maar aangezien @Marco187 aangeeft dat de switch weldegelijk een IP adres ontvangt via DHCP (192.168.0.174) is dit niet het issue.

Natuurlijk is het een goed idee om de switch een ander fixed IP adres te geven buiten de DHCP scope (en zeker anders dan het adres van de homegateway).

 

Maar laat ons aub focussen op de mogelijke oorzaken van het probleem. Het is zo al verwarrend genoeg voor leken in het IT domein.
Nogmaals: kijk dus je AP's eens na of er toevallig geen DHCP server actief is.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Managed switch na Telenet Modem/router

Voor het moment ben ik nog van niets 100% zeker, vandaar dat ik toch dit punt aanhaalde.

 

Om het probleem te trouble-shooten zou ik volgende stappen voorstellen wanneer zich het probleem voordoet:

  1. Reset het modem niet gelijk, maar voer eerst onderstaande punten uit
  2. Probeer eens vanaf een PC op je netwerk (één waarmee je problemen hebt) te pingen naar 192.168.0.1  (dit kun je vanaf een command prompt doen (cmd), commando "ping 192.68.0.1". Krijg je een antwoord?
  3. In hetzelfde cmd venster, voer uit "arp -a" en kijk of je het ip 192.168.0.1 ziet staan, en wat het bijbehorende MAC adres is. Dit zou een adres moeten zijn van de HGW.
  4. Controleer eens dmv "ifconfig -all" wat het IPv4 Address is van de PC, en wat het adres is van de DHCP-server
  5. Probeers eens te surfen naar http://192.68.0.1 (de HGW zal geen webinterface tonen, maar een time-out. Wellicht zie je echter een webinterface van een tp-link device....)

 

Er kunnen verschillende problemen zijn;

  • je PC ontvangt vanaf een andere DHCP server informatie waardoor conflicten ontstaan
  • Je hebt nog een ander device in je netwerk die ook 192.168.0.1 gebruikt, et als de HGW. Dit kan bijvoorbeel een AP zijn (van TP-link of ander merk).

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Managed switch na Telenet Modem/router

Buiten v4 is er misschien nog de mogelijkheid (die ik ooit, weliswaar lang geleden, zelf meemaakte) dat de PC v6 verkiest (wat de default is), en, een AP (achter de 'centrale switch') zich als v6 gateway op de LAN adverteert. In mijn geval waren de APs eigenlijk L3 routers met WiFi waarvan nochtans alle L3 functionaliteit was uitgezet, maar, die L3 v6 router advertisement functionaliteit kon men gewoon niet uitzetten 😅...

Vandaar is @Steven-E 's vraag: welke APs gebruik je (en hoe) niet onbelangrijk.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Managed switch na Telenet Modem/router

Inderdaad ook iets om na te kijken, en bijvoorbeeld even een kleine test te doen.

Binnen een cmd venster, probeers een ping naar het internet, zowel IPv4 alsook Ipv6:

ping -4 google.com

ping -4 142.250.179.174 (door een IP adres te pingen sluiten we DNS problemn uit)

ping -6  google.com

ping -6 2a00:1450:400e:802::200e

Laat even weten wat de resultaten zijn, wanneer je dit probeert op het moment dat er problemen zijn met de verbinding.

We hebben recent als eens een probleem gehad, wat hier wel op lijkt. Daar bleek de IPv4 connectiviteit weg te vallen als gevold van een IPv4 adres conflict. IPv6 bleef gewoon goed werken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marco187
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Managed switch na Telenet Modem/router

AP's zijn 3x Ubiquiti In-Walls die ingesteld zijn als Mesh om doorheen ons huis een goede dekking te hebben.

 

Ik zal vanavond of morgen proberen de oplossingen hierboven uit te voeren. 

IP adres van de switch staat op dit moment op 192.168.0.2, DHCP staat op disable alsook IGMP snooping.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Managed switch na Telenet Modem/router


@Marco187  schreef:

AP's zijn 3x Ubiquiti In-Walls



Ubiquiti In-Walls kunnen zich normaal niet als DHCP server gedragen, dus daarvan zal het probleem niet komen. De controller kan dat eventueel wel, of gebruik je geen?

We zullen even de test resultaten afwachten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.