Beantwoorden
Timme1603
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Meerdere unmanaged switchen geven problemen

Ik had al langere tijd een unmanaged switch (TP-LINK TL-SG105) bijgeplaatst waarop o.a. een Raspbery Pi met Home Assistant aangesloten zijn. Nooit problemen mee gehad.

 

Vorige week is er een zonnepaneelinstallatie bijgeplaatst samen met een bijkomende unmanaged switch (TP-LINK TL-SF1008D). Wat ik nu merk is dat ik slechts korte tijd de inverter van de zonnepanelen kan bereiken. Ook de Home Assistant verliest zijn dan verbinding. Op de Home Assistant zie ik dan dat die geen IPV4-adres meer heeft, enkel nog een IPV6-adres.

 

Beïnvloeden die 2 switchen elkaar? Of zorgt de TL-SF100D voor problemen omdat dat geen Gb-switch is?

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Meerdere unmanaged switchen geven problemen

Voor zover ik zie is dat een gigabit switch. En normaal gezien hebben ze geen invloed op elkaar. Want dergelijke switch doet in feite niets anders dan verkeersagent spelen door de data van de ene bron naar de juiste andere bestemming te leiden.

Maar heb je al eens gekeken voor je zonnepanelen of ze daar geen vast IPadres hebben ingestoken. Als je enkel een Telenet modem-router hebt mag dit vast IP liggen tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99 en mag NIET hetzelfde zijn van andere vaste IP-adressen. Default Gateway 192.168.0.1, subnet 255.255.255.0. Ik vermoed een IPconflict.

Andere devices zoals je Raspberry Pi, geef je best ook een vast IP in die range en dus niet in de DHCP range die loopt van 192.168.0.100 tot .254.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Timme1603
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Meerdere unmanaged switchen geven problemen

Zowel de omvormer van de zonnepanelen als de Raspberry Pi krijgen via DHCP hun adres. Ik zal morgen eens proberen om in de Raspberry Pi een vast adres te steken.

 

Nu heb ik al enkele uren als test de switch, waarop de Raspberry Pi is aangesloten, uitgetrokken. Tot nu toe blijft de omvormer online.

 

De omvormer kan ik niet aanpassen. Dat moet ik via de installateur doen.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Meerdere unmanaged switchen geven problemen


@igvfer  schreef:

Ik vermoed een IPconflict.


Inderdaad ook mijn vermoeden. Doe een netwerkscan.

Misschien hebben de switches (hoewel ze "unmanagble" zijn) ook een vast IP en zijn er daar conflicten ...

0 Likes
Timme1603
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Meerdere unmanaged switchen geven problemen

Welke scanner kan je aanraden? 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Meerdere unmanaged switchen geven problemen


@Timme1603  schreef:

Welke scanner kan je aanraden? 



wireshark


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Meerdere unmanaged switchen geven problemen


@flip1953  schreef:
Misschien hebben de switches (hoewel ze "unmanagble" zijn) ook een vast IP en zijn er daar conflicten ...

Ik dacht eerst ook in die richting, maar heb even de documentatie bekeken. Ze zijn echt unmanaged, en schijnen geen IP adres te hebben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Adilio
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Wereld gedichtendag It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

Meerdere unmanaged switchen geven problemen

 
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Meerdere unmanaged switchen geven problemen

@Adilio 

Je hebt een leeg bericht gepost. Ben je vergeten iets te schrijven of heb je doelbewust niks geschreven?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes