Beantwoorden
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Ik zit met het probleem dat iedereen in de buurt, bij Telenet is, en ik ->ontzettend veel interference heb, alsook iedereen op zelfste kanalen enz.

Bv, als je signaal niet combineerde naar 1 ssid, heb je PER modem PER huis,zo maar even 3 signalen.

1 voor 2.4ghz, 1 voor 5ghz, 1 voor Telenet wifree.

Ikzelf heb er 3, MAAR, men bovenbuur ook, links en rechtse zijnuren ook, 1 huisje extra daarnaast ook + zijn eigen netwerk. Je wil gewoon niet weten wat een lijst ik hier soms zie.

Daarbij komt dat ze ook nog eens allemaal bij Telenet zijn wat dus wil zeggen, dat hun modems hun wifi kanalen ook dezelfde zijn.

Om voorbeeld te geven, bij je Telenet modem, kan je maar uit 3 van de 11 kanalen kiezen op 2.4ghz, welke elk nog eens links en rechts een kanaal overlapt. Bij 5Ghz zelfde verhaal maar ander kanalen

Alle kanalen zitten gewoon vol en ik loop wekelijks te kijken waar rustigste is omdat van kanaal te wisselen. Zodus niet alleen heb ik immens veel last van al die signalen hierbinnen maar ook van volle kanalen.

Nu voor men vraag kort te maken, is het een goed idee, om op een Telenet modem CH8568LG, een extra sterke wifi router te steken met meer kanaal keuzes (Vrije keuzes) en groter en sterker bereik, zodat ik ver weg van hun kanalen blijf ?(zodat dat toch al 1 probleem oplost)

Ik zou bv men pc, smart tv, Playstation en Telenet tv-box insteken in de CH8568LG modem zoals nu, en 1 voor de nieuwe router de me sterkere frequenties geeft en vrije maar meer keuze in kanalen voor alles wat draadloos is geeft.

Kan iemand dit simpel idee goedkeuren dat dit gaat werken of niet?

P.s: wifi boosters heb ik ook maarja kiezen zelfde kanalen en frequentie, niet oplossing voor me)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
15 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Ik dacht dat de modems standaard ingesteld waren om automatisch het beste kanaal te kiezen (al is dit wellicht niet perfect). Hoe bekijk je de andere verbindingen? Is dat met een app? Ik gebruik deze:

WiFi Analyzer (open-source)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=en&gl=US

Die heeft ook een optie om je het best beschikbare kanaal te kiezen, al vermoed ik dat dat bij jou niet zo makkelijk zal zijn.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Ik gebruik ook wifi analyzer apps, het probleem echter is zoals ik al zei dat iedereen bij Telenet is op bv band 2,4 uit de 11 kanalen er maar 3 kan kiezen (of je dit nu manueel doet of automatisch)

Daarmee dacht ik:

Als ik nu de Telenet modem gebruik voor toestellen op kabel en natuurlijk de sterkere wifi router

En op die zwaardere wifi router met hoger mhz en keuze uit alle kanalen en niet enkel 3, en daar men wifi toestellen opzet.

Is dit dan geen goede oplossing of zie ik iets over het hoofd?

Edit: wat screenshots van sommige analyzers, foto van volledige lijst kan ik niet maken zijn net iets meer dan 2 pagina's, dus krijg ni op ene screenshot.

Screenshot_20220724-171755503.jpg

Screenshot_20220724-171743506.jpg

Screenshot_20220724-171413846.jpg

Screenshot_20220724-171156783.jpgedit: zelfste vraag gesteld bij hulp fb. Eerst was van ja maar ga zelfste zijn. Ga naar netweters.be Ik leg dan heel simpel uit van die drie standaard maar overvolle kanalen, en ik gewoon kanalen wil toevoegen en straffer.

Zegt ie ineens eigenlijk ken ik niks van extra routers, en ik de gok anders moet wagen. Wtf?Maar men bericht word wel zogezegd eerst beoordeeld om dan de juiste persoon te laten antwoorden LoL 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@DeLLiAnO 

Het BIPT bepaalt welke kanalen gebruikt mogen worden. Nog steed het BIPT bepaalt het maximale zendvermogen. Telenet en alle liveranciers moeten deze beperkingen respecteren.

Er zijn afspraken op verchillende niveaus, waaronder het Europese. Het BIPT moet dit volgen. Vandaar ook dat alle toestellen een CE keurmerk moeten hebben.

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Dank voor de uitleg over het bipt, en waarom Telenet zich daar moet aan houden. Weet iets bijgeleerd.

Echter zei ik gewoon dat Telenet maar 3 kanaal opties geeft, die als je foto's kan zien de volledige 11 a 13 kanalen beladen/ overladen.

En ik graag zou willen weten of dat mijn voorgestelde optie een oplossing zou bieden.

Zodus net iets meer kanalen en hoger mhz, zodat ik special zelf kanalen kan kiezen dan maar 3 de 3 standaard van Telenet uit. Weet niet of je de foto's kan zien, misschien dat je het dan beter begrijpt.

Echter blijft deze vraag onbeantwoord, waardoor ik niet weet of ik wel of niet deze aankoop zou doen

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Edit:

@sb in eerste foto zie je bovenaan 2.4 netwerk. Aangeraden kanalen door 2 verschillende apps zijn 3,4,8 en 9 Telenet krijgt alleen maar toegang tot  1, 6, en 11 zoals je duidelijk kan zien.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@DeLLiAnO 

Volgende tekst heeft enkel betrekking op de 2,4 GHz wifi.

Dit is weeral iets wat Telenet eenzijdig beslist en verandert achter de rug van de gebruikers. Het klopt dat in de ideale wereld er slechts drie kanalen zijn die werken zonder overlapping. In werkelijkheid is de ideale wereld onbestaande. In villawijken geen probleem met slechts drie kanalen. In (oudere) apartementsblokken en lintbebouwing is dat een hel. Door het grote aantal wifi zenders, links, rechts, boven, onder, voor, achter is de ideale instelling op slechts drie kanalen alles behalve ideaal. Op deze plaatsen kan het gebruik van andere kanalen de beste oplossing zijn. Hier gaat de betutteling van Telenet te ver. Of is het uit luiheid of pseudeo spaarzaamheid dat de één of andere slimmerik binnen deze organisatie de onnozel beslissing genomen heeft om deze beperking op te leggen.

@Suzykan je dat eens navragen? Ik ga volledig akkoord dat dit in een aantal gevallen problemen vermijdt, maar dit creëert dan weer problemen bij anderen. De problemen die vermeden worden, zijn problemen die eenvoudig opgelost kunnen worden door de klant en eerder opgelosst werden (met behulp van de helpdesk en van de Netweters). De problemen die nu gecreëert zijn kunnen niet opgelost worden want we worden met een voldongen feit gesteld.

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@janne_man 

Super bedankt voor dit berichtje en de info. Ook blij dat je ziet dat ik echt genoodzaakt ben om een oplossing aan te schaffen die andere kanalen en hoger mhz heeft.

Het grappige van heel het verhaal dat ik soms veel lager in ontvangst zit met eigen ssid van Telenet, terwijl ik er bijna zogezegd er knal tegen zit en ontvangst van andere boven de mijne uitkomen lol 

Dit lijkt al heel erg, maar woon nu in een hele brede straat, zodus die kant heb ik niet.

Vorig adres was ook rijtjes woning met straat breedte waar 1 auto door kon, als je die lijst zag, dat ik al men zijburen en overburen had .  Man, men internet viel toen elk uur en minder weg. Oplossing was dan maar gamen op een schuine overbuur waar Belgacom altijd zelfste passwoord en gebruikersnaam had bij eigen installatie 

Nadeel is dat de signaalsterktes zo hoog liggen, wat ik snap want je hebt coverage nodig in je ganse huis en tuin lol. Dat andere weer genekt worden.

Daarna modem only gevraagd voor dat adres en een stevige router en kon er er weer beetje tegenaan. Maar vooraleer ik die kreeg, mannen, heeft weken geduurd, veel mailen en bellen. Waren andere tijden toen.

Als je nu Telenet shop binnen gaat heb je zo je gerief, en begrijpen ze je als je iets klaar en duidelijk uitgelegd. Alleen hebben ze nooit nummer en kan je niet vragen of ze iets op stok hebben.

Al bij al een dikke dankje naar jou toe gericht!

En dat je mee hebt liggen denken dat het wel of niet zou kunnen baten.

En als binnen maand niet werkt, is het gratis terug te sturen;-)

Edit: zou de Asus ax-6000 een goede oplossing al zijn, (mooi geprijsd en 100euro cashback?) Wou graag de Asus ax-11000 of axe-11000 maar zijn beide aan hoge kant. 

En tis van moeten ook beetje, 1 ik verdrink hier in dat ganse netwerk van iedereen en je wil ook waar voor je geld. Dus zo close mogelijk dat wifi maar kan bereiken voor die 1Gbps lijn waar ik mee voor betaal

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Ik heb WiFi uitgeschakeld op de modem en kan/durf dit niet nakijken (heb heel wat moeten knoeien om WiFi uit te schakelen met TelenetWiFree actief). Maar Telenet heeft 2.4 GHz in de instellingen beperkt tot 1, 6 en 11!?

Is een CV8560E modem en eigen router dan niet de beste optie?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@sb 

Ik zou gewoon hier binnen de wifi uitzetten maar aan op die nieuwe router. Zoals ik al zei dan heb ik breder spectrum in kanalen en MHz, en laat ik wifree gewoon aanstaan. De rest van bekabeld apparatuur laat ik in de Telenet modem steken 

En ja als je naar foto 1 kijkt zit iedereen op 1, 6, 11, de rest is het wat uitdikke van kanalen plus hier effe bewijs van Telenet pagina wat je maar als Telenet klant kan kiezen (vanaf foto is goedgekeurd)

Screenshot_20220725-103001699.jpg

Bij die die andere router + nog eens nieuwe router, is het echt meer om eigen netwerk te creëren, weer alles opzoeken hoe je juist alles moet instellen en gedoe. Dit is voor mij te lang geleden om te weten nog hoe, wat, waar, waarom.

Dus die nieuwe wireless router is gewoon duurder oplossing als wifi uitbreiden lol.

Ook heeft de Asus ax-6000 al custom firmwares voor lagere Ping, meer opties enz enz zoals bv Merlin, tomatoes, Asuswrt, dd-wrt enz. Hun service gaat dikwijls sneller en langer door, stabieler enz

Zou voor mij dan die CV8560E geen te hoog gegrepen zaak zijn als ik alleen wifi controle/betere dekking wil?

Voor de rest ben ik super tevreden van de CH8568LG

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@sb 

Ja, ik was ook verwonded. Mijn eerste reactie was op basis van de vroegere mogelijkheden: vrije keuze tussen alle 4,2 GHz kanalen.

Dit is zowel zo voor de modem/router als voor de Telenet wifi powerine. Deze laatste kan ik wel via de ingebouwde html instellen op om het even welk kanaal. Maar blijkbaar lukt dat niet bij iedereen.

Hier een extract uit het instellingenscherm van mijn Telenet:

janne_man_0-1658740115743.png

Wat ik niet weet is of de automatische keuze ook die beperking heeft.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Zelf heb ik WiFi op de modem uitgeschakeld (TelenetWiFree aan) en gebruik ik een eigen router op 192.168.0.10. Ik heb dan wel op een dubbele LAN (router deelt uit op 192.168.1.x), maar dat is niet echt een probleem, omdat alles op mijn eigen router zit. Ik moet dan wel aan portforwarding (2x, modem en router) doen om bijvoorbeeld PiVPN te doen werken.

Een bijkomend voordeel is dat als mijn router het niet meer doet, dat ik dan WiFi in de modem terug kan inschakelen. Maar in principe zou ik net zo goed een CV8560E modem kunnen gebruiken.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@janne_man 

Ik denk dat ie ook maar 3 kanalen kiest,. Zal zo dadelijk eens testen, omdat de mensen die ik ken nooit of niks aan modem doen of kennen, en Telenet deze altijd standaard op automatisch installeert.

@sb 

Sommige stukjes zijn wat chinees maar in grote lijnen kan ik je volgen wat je doet en wil bereiken. Maar dat is meer dan wat ik maar wil bereiken als je begrijpt wat ik bedoel.

Met die nieuwe wireless router is het plug &play effe wat settings aan of uit zetten, men heilige kanaaltjes kiezen en klaar is Kees lol 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

@janne_man @sb 

Inderdaad, vroeger had je meer keuzes (dacht ik)

Net getest, daarnet stond ie op manueel 6, drukste kanaal, en na op automatisch te zetten heeft ie me op 11 gezt, welke jullie kunnen zien aan die eerste wifi analyzer foto dat deze ook druk is, en de gebruikers daarop hoger bereik hebben dan ik hier bijna knal op router zit lolzodus kort gezegd: ja ook automatisch maar toegang tot kanaal 1, 6. 11

Screenshot_20220725-112651192.jpg

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem CH8568LG combineren met sterkere router?

Aan allen hier,

Ik ga even advokaat van de duivel spelen.

Waarom heeft Telenet de kanalen beperkt tot 1 - 6 - 11? Wel, daar is een goede reden voor ...

Ik heb daar ooit al eens een heel artikel over geschreven maar ik ga het hier kort weergeven.

De clou zit hem in de werking van een router. Uw eigen router werkt op een bepaald kanaal. Alle andere routers ook. Wanneer je iets wil verzenden of ontvangen zal uw router het spectrum controleren. Dan heb je twee mogelijkheden: uw kanaal is vrij of het is niet vrij. EN; er is storing of er is geen storing. Twee fundamenteel verschillende zaken.

Wanneer een router vaststelt dat het kanaal niet vrij is maar er is geen storing zal de router een aanvraag uitsturen om het kanaal te mogen delen. De andere routers pikken dat op en het kanaal zal eerlijk, in fracties, geshared worden. Het gaat iets trager, maar iedereen komt eerlijk aan de beurt.

Wanneer het kanaal niet vrij is en er is wel storing, dat is een ander verhaal: dan gaat de router pauzenloos zijn bericht opnieuw uitzenden in een poging om de stroring te overklassen. En dat "gevecht" kan lang duren ...

En wat is nu de clou in heel de zaak: in de 2,4 GHz band zijn er slechts drie kanalen die NIET overlappen met een ander kanaal. Juist, kanaal 1, 6 en 11. Hetgeen betekent dat wanneer enkel die kanalen gebruikt worden iedereen, mogelijks weliswaar met vertraging, eerlijk aan de beurt komt.

De clou in heel de zaak is: wanneer een router een transmissie waarneemt op een ander kanaal dan het zijne (wat dus het geval kan zijn bij gebruik van een kanaal ander dan 1 - 6 -11 vermits die kanalen gedeeltelijk in hetzelfde spectrum liggen) gaat die dat niet herkennen als een andere transmissie en om zijn beurt vragen maar hij gaat dat beschouwen als storing en dus, zoals eerder aangehaald, pauzenloos proberen zich ertussen te wringen. Met dus heel slechte WiFi tot gevolg want de andere routers gaan net hetzelfde doen en het spectrum aldus stevig verzadigen ...

 

Ziezo, dat is in een notedop de theorie erachter. Ik steun dus de beslissing van Telenet in het algemeen belang van iedereen. ikzelf heb een eigen router en kan doen wat ik wil maar ik beperk mij ook tot die drie kanalen. Ik gebruik ze zelfs alledrie, eentje voor mijn router, eentje voor mijn AP en eentje voor mijn WiFi powerline. Ik zou een stommeling zijn moest ik mijn eigen netwerk opzadelen met permanente "storing" ...

Om af te sluiten : de 5 GHz is een ander verhaal, daar is dit niet zo dramatisch met die overlap. De werking is dezelfde maar die kanalen overlappen niet. Behalve dan sommige kanalen met weerradars 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes