Beantwoorden
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Besten,

 

ik heb eerst wat research gedaan, maar de meeste topics zijn van 2017, 2018 en begin 2019, en er verandert héél wat in enkele jaren tijd.
Ik ben op zoek naar info die ze me niet konden geven in een Telenet-Center noch via de helpdesk.

Dan weet ik dat ik hier moet zijn 😁

Ik heb tot op vandaag een Modem Only, zonder Wifi, zonder router. (Motorola CV6181E DOCSIS 3)

Ik heb nog een 'oudere' digicorder (HD DigiCorder AD2200), nog geen TV-box dus.

Reden dat ik als thuisgebruiker toch een Modem Only heb is omdat ik dit een tiental jaar geleden expliciet gevraagd heb. Op die moment kon je enkel via de Modem Only van buitenaf je netwerk terug binnen, had iets met de DOCSIS firmware te maken. Die eerste WiFi modellen lieten geen portforwarding toe dacht ik.

 

Nu zou ik willen switchen. Reden: Chromecast kapot, nog niet de moment om een nieuwe te kopen met de nieuwe versie die eraan zit te komen (Chromecast 4 Sabrina).

Geen probleem, je kan tegenwoordig Netflix kijken via de Digicorder. Mijn Digicorder is recent genoeg, maar mijn modem blijkbaar niet ;-/


Nu komt de échte vraag: heb ik nog een Modem Only nodig? Kan je met de nieuwe HGW (CH7465LG-TN)  en wat Portforwarding van buitenaf binnen op je Telenet-netwerk?
Via VPN, SSL, HTTP(S), whatever. Het gaat me niet om poorten < 1024, de 'hoge' poorten zijn ok voor mij. 
Mijn hele netwerk hangt momenteel aan de Modem-Only via een Netgear Orbi Mesh netwerk dat alles doet. Enkel mijn Digicorder hangt via PowerIine rechtstreeks aan de modem (switch).

 

Bijkomende vraag: voor een TvBox ipv een digicorder heb ik sowieso een andere Modem nodig zeker ? Is die powerline dan nog nodig? Of mag de TvBox mee in het LAN ?

 

Alvast bedankt voor alle nuttige feedback!

 

PS: ik heb van de hulpvaardige Telenet-Center medewerker wél een HGW meegekregen, zonder de oude modem te desactiveren. Als ik positieve feedback krijg kan ik telefonisch (hopelijk) het nodige regelen zonder dat ik terug moet rijden. TOP-service!

 

0 Likes
68 reacties
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Wel gewoon omdat het kan, en uit interesse, heb ik deze test eens gedaan: Reset van de modem.

 

The bad news:

de hele rimram van voor af aan meegemaakt. Wss opnieuw geprovisioneerd door Telenet, bridging stond uit, subnet terug naar default, 2 routers die vechten om dezelfde range en DHCP ,etc... Gelukkig had ik nog een paar screenshots en wist ik wat te doen 😉

 

The good news:

dit werkt idd!  🙂

Een volledig werkend IPV6 netwerk (op wat ICMPv6 filtering na, HIER meer info voor de geïnteresseerden). Nu kan ik voor vandaag verder en hopend op snelle interventie van Telenet voor aanpassing van m'n modem voor permanente IPv6 Prefix Delegation. 

Ter aanvullen en documentatie: de Netgear (Orbi) moet voor IPv6 bij Telenet op Passthrough/Doorvoeren staan !

 

Tags (1)
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Dat DHCP conflict duidt toch op een fout in de config van je eigen router of netwerk.

Op het LAN tussen je eigen router en de CV8560E zou alleen de CV8560E als DHCP server mogen optreden. Op dat netwerk zou je eigen router zich als DHCP client moeten gedragen.

Zijn de netwerken wel echt van elkaar gescheiden (middels VLAN of fysiek)?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Misschien druk ik me verkeerd uit.

Door de reset waren alle settings weg voor de modem. Die stond dus niet meer in Bridging mode, geen Mac passtrough meer -> fungeerde terug als router & DHCP-server. Terwijl mijn router zo ook nog stond ingesteld. Na opnieuw via mijn.telenet.be het nodige in te stellen was alles terug ok.

Het default LAN-subnet is bij Telenet 192.168.0.x, dat van mijn router ook. 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Wimmme  door de reset die je gedaan hebt heb je eigenlijk het geheugen ervan gewist , dus heeft niks met de provisionering te maken want dat veranderd niet. Dus je hebt alles geleegd door die reset en dan moet je inderdaad alles opnieuw instellen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Wimmme  schreef:

The good news:

dit werkt idd!  🙂

Een volledig werkend IPV6 netwerk

 


@Wimmme  Dus zijn er toch (nog meer?) eigen-routers (zoals je Netgear (Orbi), welk exact model overigens?) die men kan configureren om correct te functioneren met CV8560E voor IPv6? Of heb je uiteindelijk ook last van de 'timeout' (pakweg van 1 dag) na dewelke IPv6 niet meer werkt?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Ik heb een Orbi RBK53 AC3000. 1 router RBR50 met 2RBS50 satellieten  en een RBS50Y buiten hangen (HR++ glas is a true PITA).
Ik weet niet of het nu al in orde is gebracht door Telenet, maar ik heb nu toch al 50h+ een werkend IPV6 netwerk (Orbi staat op passthrough voor IPV6).

Ben er zelf niet meer aangeweest en niet meer reboot. 

Wel stabieler netwerk lijkt me zo. 

Contact met Telenet was via WhatApp, hebben (nog) niets laten weten.

Dankzij dit forum heb ze wel een héél gerichte vraag kunnen stellen 😇

 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Wimmme  schreef:

[...] (Orbi staat op passthrough voor IPV6).

 


 In een Orbi manual online lees ik:

 

(https://manuals.coolblue.be/45/netgear-orbi-srk60-pro-multiroom-wifi.pdf)

 

In pass-through mode, the router works as a Layer 2 Ethernet switch with two ports (LAN and WAN Ethernet ports) for IPv6 packets. The router does not process any IPv6 header packets.

 

... dat ziet er dan goed uit 🙂

 

 Ik vertaal (vrij):

 

In pass-through mode werkt de router als Layer 2 Ethernet switch met twee poorten (LAN and WAN Ethernet poorten) voor IPv6 paketten. De router verwerkt geen (Layer 3) IPv6 headers.

 

Kennelijk kan deze router per IP protocol versie (4 of 6) in bridge mode gezet worden.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Dat zou ik dan eerder een workaround noemen. Je eigen router gedraagt zich gewoon als switch voor IPv6 verkeer, en routeert het niet. In dat geval is prefix-delegation ook helemaal niet van toepassing. De clients aan de LAN zijde van de orbi ontvangen gewoon een ip-address via SLAAC van de Telenet router.

Dat betekent ook dat je eigen router geen firewall functie zal hebben voor IPv6 verkeer. Hiervoor ben je dan aangewezen op de (beperkte) mogelijkheden van de Telenet router, of firewall functies in de host zelf.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Arnie  schreef:

Dat zou ik dan eerder een workaround noemen.


@Arnie  100% akkoord

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Ik was me ondertussen ook al wat verder aan het inlezen en tot dezelfde conclusie gekomen.
Moest het werken dan was dit een workaround, geen oplossing. Dit wil je niet hé, single firewall config als het kan, ik zit hier niet op mijn werk hé 😉 

En met al die IOT devices in mijn netwerk zou ik ze niet graag zomaar op 't net willen hebben...

 

Moest het werken, want ondertussen ben ik mijn IPv6 terug kwijt.

Wss zou een reboot wel helpen, ga ik straks ook proberen als mijn gezin gaan slapen is.

 

En ik ga nog eens polsen bij Telenet of ze me kunnen helpen 😎.

 

Keep you informed !

0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Feedback van Telenet:

 

Dit probleem is bij ons gekend en speelt zich momenteel af op al onze 3.1 E-routers waarop bridging actief staat. Momenteel wordt er door ons development team gewerkt aan een software update voor dit type modem die dit probleem permanent oplost. Het aanpassen van de DHCPv6 server in uw modem (zoals omschreven in de Netweters conversatie naar waar u verwijst) is door dit development team bij een aantal klanten getest als mogelijke oplossing, het is momenteel echter niet mogelijk voor ons om dit handmatig aan te passen op u modem. Indien u dringend een IPv6 IP nodig hebt op uw eigen router kan u uw E-router in een Telenet winkel omwisselen voor een 24*8 EMTA modem (CV7160E). Deze 24*8 EMTA modem is niet geaffecteerd door dit zelfde probleem en zal dus op een correcte manier een WAN IPv4 en IPv6 adres doorgeven aan uw eigen router. Indien een WAN IPv6 niet dringend is kan u wachten op de volgende software update van uw modem waardoor het probleem ook verholpen wordt. 

 

Die CV7160E is geen oplossing voor mij omdat ik dan geen Netflix meer kan kijken via m'n digicorder.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Wimmme  schreef:

Die CV7160E is geen oplossing voor mij omdat ik dan geen Netflix meer kan kijken via m'n digicorder.


Is dat zo ? Ik ben geen 'Netflix kijker via digicorder' (ik kijk 'Netflix via CoreELEC Kodi player') maar ben wel erg benieuwd naar de details over de technische aspecten van die CV7160E beperking(en). Want ik heb er zelf een 😀

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Geen technische info, enkel de webpage van Telenet gevolgd:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-netflix-kijken-via-je-decoder

Ex-Netweter
 

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@NofanTasi  schreef: maar ben wel erg benieuwd naar de details over de technische aspecten van die CV7160E beperking(en).

Een digicorder heeft 2 MAC adressen:

  • 68:63:59:xx:xx:xx voor de interactiviteit
  • 6A:63:59:xx:xx:xx voor DNLA (lokaal), internet, ...

Een digicorder aangesloten op een HGW (of E-router) krijgt op zijn 68:63:59 MAC een IPv4 adres vanuit Telenet.

Met het 6A:63:59 MAC wordt een DHCP request gedaan op de interne LAN dhcp, en krijgt dus een IPv4 "IN-HOME" en IPv6 adres van de HGW of E-router (192.168.0.xxx). Hierover gebeurt het Netflix verkeer.

 

Een digicorder aangesloten op een modem-only (CV7160E) krijgt dus géén "IN-HOME" IPv4 adres, en heeft dus geen internet. Dat is (volgens mij) de technische verklaring?

 

 

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Ex-Netweter 

 

Het zal hem waarschijnlijk inderdaad liggen aan dat ontbrekend in-home adres zoals jij het noemt, maar het klopt niet dat een digicorder aangesloten op een modem-only geen internet heeft. In dat geval zou die digicorder immers nooit interactief kunnen zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes