Beantwoorden
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Wie kan/wil mij helpen?

Ik zit al meer dan een week in het miseriestraatje en dus met m’n handen in het haar...

Tot voor kort had ik een perfect werkende installatie, bestaande uit een zwarte cable only modem met daarachter een Airport Express, NAS (met camerabewaking via POE) en goed werkende digicorder.

Bovendien werkt mijn alarmsysteem via de vaste lijn.

 

Omdat ik het belangrijk vind om future proof te zijn en overtuigd was/ben van de nieuwe TV Box, wou ik hiernaar overschakelen.

 

Ik heb me verschillende keren voorafgaandelijk geïnformeerd en telkens opnieuw bevestigde men mij dat dit een simpele plug&play zou worden. Oude digicorder ontkoppelen en nieuwe TV Box aansluiten en klaar...

 

Was het maar waar...

 

Bij omwisseling in de Telenet shop kreeg ik plots ook een nieuwe modem en powerlines ingescand.

Ik opperde nog dat dit mogelijk zou conflicten geven voor m’n alarm en NAS, doch volgens de medewerker kon dit geen probleem geven. Bovendien was het toch al te laat; de nieuwe toestellen waren al ingescand en de oude zouden binnen het uur afgesloten worden 🙄

 

Eenmaal thuis bleek alles na meer dan 2u toch nog te werken, dus toch maar een nieuw telefonisch contact met de klantendienst.

Daar kreeg ik -voor de eerste keer-te horen dat alles complexer in mekaar zat en een technieker diende langs te komen.

 

Een lang verhaal kort gemaakt, de technieker die nog maar 8 dagen in dienst was, kreeg de case niet opgelost, verliet na 4u onverrichterzake onze woning en liet ons achter zonder vaste lijn, WiFi of digitale tv 😓

 

Blijkbaar heeft men in de dagen erna wel verder aan het probleem gewerkt op afstand, want 2 dagen later blijkt alles wel te werken.

Alles, behalve de toegang tot mijn NAS...

 

Na bevraging van een goede vriend die technisch veel beter onderlegd is, zou ik niet de juiste modem geïnstalleerd gekregen hebben.

 

Momenteel heb ik als modem het model 24*8 DOC 3 WIRELESS (DOCSIS), gecombineerd met een BUB voor m’n alarm.

Mijne maat raadt me echter aan modem model CV8560E te laten plaatsen omdat deze over MAC-adres bridging zou beschikken, wat een oplossing zou zijn voor mijn huidige problemen.

 

Bij de telefonische klantendienst beweert men dat deze echter niet combineerbaar zou zijn met de nieuwe TV Box, maar ik meen op dit forum al anders gelezen te hebben.

 

Kan ik bijgevolg uitsluitsel krijgen of de modem CV8560E combineerbaar is met:

- de nieuwe TV Box

- de BUB voor mijn alarm

- mijn AirPort Extreme die de WiFi moet genereren

- mijn NAS en camera’s via POE?

 

Alvast héél erg bedankt om even te willen meedenken!!!

 

🤞🤞🤞
Jeroen

0 Likes
37 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken  ik zelf heb ook een NAS . Heb al drie verschillende modems gehad en geen enkele keer problemen gehad. Daartussen nog een switch heb een Mesch wifi systeem ( de routers eruit gegooid ) en alles werkt perfect. Nu heb ik een modem only. 

Dat de eerste keer je modem niet werkte kan ik een antwoord op geven maar is niet nodig aangezien het werkt. Oh ja ik heb ook de tv box alles is aangesloten op een 16 poort GB switch. Enkel de NAS staat naast de modem rechtstreeks verbonden en heb overal toegang tot mijn NAS , draadloos ( dus op afstand ) en via alles computers in huis. Dus wat er bij u mis gaat geen idee maar het werkt perfect. Voor de modem only ( EMTA modem beter bekend ) draaide de NAS ook op dezelfde modem als je nu hebt.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken  Uw probleem is uw Airport Express. Voorheen functioneerde deze vermoedelijk als router na uw modem only. Ik denk dat je gewoon uw airport express moet resetten en herinstellen maar niet als router wel als bridge. En meteen ook alle aangesloten apparaten in het juiste netwerk zetten. Normaal gezien 192.168.0.0. Default gateway 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0.

Het is een vermoeden hoor. Want ik weet helemaal niet hoe het schema van je netwerk eruit ziet.

Ook nog meegeven dat je, in tegenstelling met de oude digicorder, via uw TVbox niet meer de bestanden op uw NAS kunt raadplegen of afspelen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Ik heb de CV8560E router met een eigen firewall in bridged mode.

Tevens ook 2 TV boxen.

Ook 3 Airport Extremes, alle drie in bridged mode achter de firewall.

Alles werkt prima.

 

Je Airport Express fungeerde vroeger wel als router achter je modem only?

Laat dit dan zo, en als je de CV8560E modem hebt geef je het MAC adres van de WAN interface van je airport.  Dan werkt alles zoals voorheen met je modem only.

 

Indien je het nu aan de praat wil krijgen met een Homegateway kan je de Airport ook in router mode laten staan. Zorg er wel voor dat de Airport aan de binnenkant adressen uitdeelt in een ander netwerk dan 192.168.0.x/24 want dat is het netwerk tussen je Telenet router en de externe kant van de Airport.  Je zit dan wel met dubbele nat, dus niet ideaal.

Ofwel kies je er dan inderdaad voor om de airport in bridge mode te zetten. Dan dient hij puur als access point en fungeert de homegateway als DHCP server.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Bedankt aan allen die totnogtoe reageerden!!!

 

Vooral de reactie van @Steven-E sheet me vooruit geholpen; dit is de situatie waar ik naartoe wil.

 

Deze morgen contact gehad met de klantendienst en overeengekomen dat woensdag voormiddag de CV8560E modem geïnstalleerd zal worden.

 

Ik hou jullie verder op de hoogte!

 

Grts 😉

Jeroen

Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Korte update -ben er wat moedeloos van geworden- van de gebeurtenissen van vandaag...

 

Deze morgen werd de modem correct en snel (weinig poespas, want blijkbaar moest er niets meer ingesteld worden) vervangen naar het door mij gevraagde model CV8560E die wel 'Bridging' aan kan.

 

Ik terug blij als een klein kind en meteen erna het MAC-adres van mijn Airport Extreme ingegeven (opgelet: via Mijn Telenet > Thuisnetwerk > Modem details > Geavanceerde instellingen, lukt dit enkel door gebruik te maken van kleine letters ipv hoofdletters)!

 

Wat blijkt?

Dit lukt niet; nog steeds kan ik mijn NAS niet bereiken over internet, zowel intern als extern niet.

Wat wel lukt is m'n NAS rechtstreeks bereiken vanop m'n pc.

 

Dan maar hulp ingeroepen van m'n collega en goede vriend die technisch heel goed onderlegd is.

Deze heeft mijn pc van op afstand overgenomen om alle mogelijke instellingen (zowel wat betreft m'n Synology NAS, m'n Airport Extreme als de nieuwe modem van Telenet) uitgetest, zowel in de Bridge- als DMZ-modus.

Niets heeft mogen baten 😓

 

Mijn vriend gaat de technische details van de pogingen nog verder uit de doeken doen in een reply, want dat gaat m'n petje jammer genoeg te boven...

 

@Suzy: zou het nuttig zijn om deze post te herbenoemen en in een andere (meer geschikte) rubriek te (laten) plaatsen?

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem


@Jerreken  schreef:

...

@Suzy: zou het nuttig zijn om deze post te herbenoemen en in een andere (meer geschikte) rubriek te (laten) plaatsen?


@Jerreken ik heb de titel inderdaad wat algemener gemaakt, gezien je nu geen 24*8 DOCSIS modem meer hebt. Een andere board is niet echt nodig, gezien het onderwerp op dit board het beste past. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Feedback van mijn vriend die zelf geen account heeft op dit forum, maar wel mee leest:

 

Wat is er gebeurd na de installatie van de nieuwe modem/router:
-Ingeven van het MAC-adres van de router (Apple Airport Extreme) welke DHCP doet via mijn.telenet.be
-Reboot van de router en bijkomende AP (Apple Airport Extreme zonder DHCP)
-Testen van de ddns en open poorten (tcp 80, 443, 5001)
-Resultaat  negatief

-Opnieuw controle of het MAC-adres wel goed ingegeven geweest is via mijn.telenet.be  OK

-Traceroute google.be om de route te zien langswaar het verkeer loopt  OK deze loopt via de hoofd Apple Airport Extreme naar de modem/router, zonder via de default range van de Telenet modem/router te lopen.

-Opnieuw controle open poorten (cfr supra)  negatief, oa poort 5001 niet bereikbaar

-In de NAS firewall op uit gezet  geen verschil

-Vervolgens de Apple Airport Extreme in DMZ gezet  geen verschil, de poorten 5001, 80, 443 blijven onbereikbaar

-Dan de Apple Airport Extreme een vast ip-adres gegeven binnen de range van het Telenet netwerk. Alle poorten geforwarded naar de Apple Airport Extreme  geen verschil, de poorten zijn onbereikbaar

-Als laatste de Apple Airport Extreme terug via de bridging op mijn.telenet.be achter de Telenet modem/router gehangen, zonder resultaat.

 

Kunnen jullie hier iets mee?

Zials gezegd, ik ben ten einde raad en begin er stilaan sterk over na te denken om terug naar de ‘oude’ situatie (cfr digicorder en dito modem) terug te keren of zelfs na >18j te veranderen van provider... 😓

Jeroen 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken het belangrijkste vergeet je: krijgt je Airport een officiëel ip adres van Telenet als je bridging bij Telenet aanzet (dus je Airport in router mode).

Pas als dit het geval is heeft het zin om verder te testen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Steven-E bedankt voor je inbreng.

Ik bevraag me en laat zsm iets weten...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

En heb je al eens gekeken welk IPadres de verschillende toestellen krijgen? Dat is een eerste vereiste. 2e vereiste is om een schema te tekenen met de verschillende verbindingen en daarop de gevonden IP adressen. Volle lijn voor bedraad, stippellijn voor Wifi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Steven-E, dit blijkt wel degelijk het geval te zijn; m’n AirPort krijgt een extern IP-adres van Telenet...

0 Likes
Ex-Netweter
 

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Ik neem aan dat alles correct verbonden is?

  •  Airport extreme met WAN poort verbonden naar de Telenet router.
  •  TV-Box rechtsreeks aangesloten op de Telenet router.
  •  Alle andere toestellen aangesloten op de Airport extreme (zowel bedrade toestellen als WiFi).
  •  Last but not least: het LAN adres van de Airport is verschillend dan het LAN adres van de Telenet router.

Met andere woorden: Jouw ganse lokale netwerk zit achter de Airport, en krijgt IP adressen van de Airport (in een andere range dan 192.168.0.xxx)?

 

Verder heb ik grote bedenkingen bij de praktijk om poorten 80, 443 en 5001 open te zetten naar het internet. Dit is gewoon de deur open zetten voor hackers en zeer onverstandig 😯.

  1.  Als je NAS bereikbaar is via HTTPS (443) dan is het volstrekt overbodig om ook nog eens poort 80 (HTTP) open te zetten.
  2. Je kan beter extern 2 willekeurige poorten kiezen en deze doorsturen naar 443/5001 intern (redirect).
  3.  Nog beter is gebruik maken van de VPN mogelijkheid van je NAS om die van buitenaf bereikbaar te maken.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Beste @Ex-Netweter,

 

Ik speelde je vragen door aan mijn beter onderlegde vriend, hieronder zijn antwoorden:

 

Ik neem aan dat alles correct verbonden is? => inderdaad 
Airport extreme met WAN poort verbonden naar de Telenet router.

TV-Box rechtsreeks aangesloten op de Telenet router.
Alle andere toestellen aangesloten op de Airport extreme (zowel bedrade toestellen als WiFi).
Last but not least: het LAN adres van de Airport is verschillend dan het LAN adres van de Telenet router.

Met andere woorden: Jouw ganse lokale netwerk zit achter de Airport, en krijgt IP adressen van de Airport (in een andere range dan 192.168.0.xxx)?  => dat klopt

Wat je andere vragen betreft, vernam ik dat ik de betrokken poorten moet openen omdat het SSL certificaat automatisch te laten vernieuwen en om mijn NAS gemakkelijk bereikbaar te maken op het internet. Via een VPN is inderdaad veiliger maar het VPN protocol wordt op sommige netwerken geblokkeerd waardoor je niet overal aan je bestanden kan. 

Bovendien werkt de NAS met een firewall die enkel verkeer toelaat uit “.BE”.

Behalve voor 443 of 80 om je certificaat te laten vernieuwen, hiervoor is geen geoblocking ingesteld.

 

Mvg,

Jeroen

0 Likes
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@igvfer 


Momenteel zit ik in het gips, vandaar dat alles nóg moeilijker verloopt 😞

 

Ik doe m’n best om dit eerstdaags op te (laten) maken...

0 Likes