Beantwoorden
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

Beste,

 

Ik ben momenteel aan het bekijken om over te schakelen naar Telenet met de optie voor Giga Speedboost. 

 

Hieronder vind je een link naar de basisopstelling die ik zou willen bereiken:

 

https://imgur.com/a8kh4gU

 

Ik denk dat ik vooral op zoek ben naar een oplossing waarbij de Telenet modem, modem-only is dus dat DHCP door de Orbi router gestuurd wordt, etc.

 

Welke type modem heb ik nodig voor een dergelijke opstelling? 

Zal deze opstelling in de toekomst ook met de nieuwe modem (docsis 3.1) werken?

Klopt het dat je een switch na de modem plaatst en enerzijds de Orbi er op aansluit en anderzijds de digiboxen?

 

Is dit een goede aanpak of zijn er betere suggesties?

 

Sorry, voor de basic vragen maar ik moet nog wat vertrouwd raken met de apparatuur van Telenet en de mogelijkheden. 

 

Als er nog additionele vragen zijn om een beter antwoord te kunnen geven, stel ze gerust!

 

Alvast bedankt voor de feedback

 

Mvg,

/Tom

 

 

0 Likes
23 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Netwerk setup

Telenet lanceert dit najaar een modem zonder ingebouwde WiFi. 
In afwachting kan je de huidige standaard (witte) Telenet modem nemen en het draadloze uitschakelen via Mijn Telenet; zo fungeert deze ook als een modem only.

 

De switch kan dan inderdaad aangesloten via UTP op de modem. Mijn telenet modem heeft 4 ethernet aansluitingen dus ik had geen switch nodig. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk setup

@m-jan20 

 

Daar moet ik u helaas tegenspreken. Die modem heeft inderdaad geen WiFi, maar wel een ingebouwde router. Het is dus geenszins een modem-only. Het is een HGW zonder WIFI.

 

En wat @XTbe  nodig heeft is een modem-only.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk setup

@XTbe 

 

Uw schema is correct. 

 

Die switch is nodig omdat een modem-only slechts één RJ45 uitgang heeft en de digicorders/boxen absoluut niet in het interne netwerk van een eigen router mogen opgenomen zijn. Het is echt noodzakelijk dat zij hun IP adres rechtstreeks van Telenet krijgen en met Telenet kunnen communiceren. Dus: meteen na de modem eerst een switch en daarop rechtstreeks de digicorders/boxen enerzijds en de eigen router anderzijds. Wanneer je nog meer toestellen hebt die wel internet nodig hebben maar die niet per sé in uw eigen netwerk hoeven te zijn, die kunnen daar dan ook nog aan gekoppeld worden.

 

Als de rest van uw installatie is dan uw eigen probleem en dien je te beheren met uw Orbi.

 

Er is wel een alternatief voor die switch: dat is een eigen router met VLAN of gebridge poorten. Dan kun je één of meerdere van uw eigen RJ45 poorten rechtstreeks doorsluizen naar de modem, het effect is identiek als gebruik maken van een switch vóór de router.

 

De huige modem-only voldoet voorlopig nog, er is beloofd dat er een nieuwere komt wanneer dat nodig is voor de hoogste abonnementen. En dan hebben we het over de maximale throughput van de modem. Momenteel bieden de hoogste abonnementen Gigaboost aan waarmee je dus praktisch aan 1Gb/s kunt downloaden. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk setup

@XTbe 

 

Een kleine waarschuwing is hier wel op zijn plaats: wanneer je inderdaad gaat voor een modem-only (zodat je niet met dubbele NAT zit achter een HGW) dan kun je momenteel NIET kiezen voor de moderne oplossing van Telenet voor opnames, namelijk de TV-boxen. Die werken namelijk niet achter een modem-only. Dan ben je genoodzaakt om nog terug te grijpen naar de klassieke digicorder of box. Daar functioneert het prima mee.

 

Een volgende generatie modem-only zou dit wel aankunnen heeft men in de sterren geschreven. Wanneer ??? Dat staat dus in diezelfde sterren ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Netwerk setup

Ik kan spreken uit ervaring: ik heb namelijk een Orbi-systeem, geïntegreerd met Telenet, en dat werkt prima. Enkele opmerkingen:

 

- Mijn opstelling heeft één belangrijk verschil met jouw opstelling: ik heb de Orbi router tussen de Telenet router en de switch gezet. M.a.w. ook de TV-box (naast de andere devices) is verbonden met de Orbi router. Dit is nodig om bv. YouTube of Netflix te kunnen casten van een smartphone of tablet naar de TV-box: ze moeten op hetzelfde subnet zitten (dus allebei een adres van de Orbi router gekregen hebben). Bij een Digibox of Digicorder is niet niet zo belangrijk, maar misschien wel iets om in de gaten te houden als je deze gaat vervangen door de nieuwe TV-box in de toekomst.

 

- Ik heb geen modem-only, ik heb een home gateway (de witte - CH7465LG-TN - sinds kort, omwille van de snelheidsverhoging naar 300Mpbs). Dit heeft opnieuw te maken met de TV-box: deze werkt niet met een modem-only opstelling. Dit is al uitvoerig beschreven in andere forum threads, bijvoorbeeld hier:
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/hgw-omruilen-naar-modem-only/m-p/69603

 

- Om het systeem met twee wifi-modems werkend te krijgen heb ik het volgende gedaan op "Mijn Telenet": wifi-signaal uitgezet op de Telenet HGW ( merk op dat je dan ook geen gebruik meer kunt maken van WiFree), een ander subnet geconfigureerd (192.168.0.x), en het IP adres van mijn Orbi router geconfigureerd als DMZ (je moet dan natuurlijk in je Orbi router ook dit vast IP adres configureren in de WAN configuratie). Zo heb je geen last van interferentie van het Telenet wifi-signaal, en kan je gewoon de Orbi interface gebruiken voor bv. port forwarding.

 

Dit was even wat (uitzoek)werk, maar nu werkt alles prima. Als je hier nog vragen bij hebt, laat maar weten.

 

XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

Allen, bedankt voor de info en moest ik nog hulp nodig hebben dan weet ik ook al welke weg ik kan volgen 😉

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Netwerk setup

Nog even een extra opmerking omdat ik merk dat ik op één gebied het compleet tegenovergestelde advies geef t.o.v. hetgeen @StefaanH schreef.

 

@StefaanH heeft namelijk geschreven dat "(...) de digicorders/boxen absoluut niet in het interne netwerk van een eigen router mogen opgenomen zijn. Het is echt noodzakelijk dat zij hun IP adres rechtstreeks van Telenet krijgen".

 

Nu heb ik het nooit geprobeerd met mijn oude Digicorder, maar met de nieuwe TV-box is het perfect mogelijk om hem rechtstreeks aan de eigen router te hangen. Het enige aandachtspunt is dat, wanneer je een custom DNS gebruikt, deze altijd up-to-date moet zijn wat betreft Telenet wijzigingen. Zie het statement van @Suzy hier:
https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/Beeldkwaliteit-TV-Box/m-p/68873#M6658

Als je gebruik wil maken van de cast-functionaliteit van de TV-box, én je hebt een eigen router, heb je ook geen andere keuze dan hem aan de eigen router te hangen.

 

Het zou mij logisch lijken dat het voor de Digicorder ook moet kunnen, maar zoals ik zei heb ik hier geen hands-on ervaring mee. Kan iemand wat meer in detail uitleggen waarom een Digicorder achter een eigen router niet zou werken?

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk setup

@dsuls   Een digicorder achter een eigen router werkt wel maar de interactiviteit niet. De reden: Een digicorder moet een IPadres krijgen in de private range 10.x.x.x, maar dan van Telenet uit. Wat je bij een eigen router uiteraard niet krijgt. Zelfs niet mocht je uw router zo instellen. Je zou al bij de buren moeten gaan kijken wat de subnetmask is, de default gateway enz. en de mogelijkheid op een conflict omdat je al een bestaand IPadres kiest en je zit bovendien gescheiden door een firewall.

Hoe het met de nieuwe TVboxen zit weet ik niet want ik heb er geen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

Net even langs geweest in het Telenet Center en mocht ik de optie Gigaboost nemen zou ik een Docsis 3.1 modem meekrijgen. Lijkt het jullie mogelijk om hiermee de Orbi setup (eigen router) te configureren. 

Tnx andermaal voor jullie feedback!

 

mvg,

Tom

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk setup

@XTbe   Dat moet zeker lukken. Zeker deze nemen zonder wifi. Daar zit een apart WAN poortje op waar je vermoedelijk uw eigen router via een publiek IP adres kunt aansluiten. Laat iets weten als dit zo is.

Ik zou de gigaboost nemen. Niet luidop zeggen maar je kan het na enige tijd terug opzeggen als je dat wenst, maar je modem heb je alvast.🤔



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

@igvfer 

Tnx, mocht ik voor de Gigaboost optie gaan dan laat ik het zeker weten

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Netwerk setup


@igvfer  schreef:

@XTbe   Dat moet zeker lukken. Zeker deze nemen zonder wifi.


Heb je het over deze nieuwe (die nog niet beschikbaar zijn dacht ik)? Of heeft Telenet er nu ook al eentje zonder wifi?


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

@m-jan20 Ik veronderstel dat ze het over de nieuwe versie van de modem hadden zonder WiFi. Het waren de eerste toestellen die ze gingen binnenkrijgen 

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

@dsuls 

 

Ik probeer de laatste dagen de info van links en rechts wat te "absorberen". Met wat ik nu weet zou ik zeggen dat het met digibox/recorder niet werkt omdat dit een ip-adres van TN krijgt in de 10.x range, terwijl met de nieuwe tv box dit niet meer het geval is...

 

Ik kan volledig verkeerd zijn, dus corrigeer gerust als ik onzin uitkraam, dan leer ik ook nog iets bij 😉

0 Likes