Beantwoorden
Fr3nk
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet

Beste Netweters,

 

Ik zit met een vervelend probleem. Gisterenavond is er een installateur gekomen om de nieuwe 360° modem te installeren.

Buiten dat de persoon zelf onvriendelijk was, er snel vanaf wou zijn en niet wachtte tot dat alles werkte(binnen 30min werkt alles, ik ga door naar volgende klant) geloofde ik zijn belofte.

 

Tot op dit moment zit ik nog steeds met volged probleem:

- De modem is corrext geinstalleerd, volgens Telenet

- Met mijn gsm en laptop kan ik verbinden

- smart devices verbinden helemaal niet

- op laptop en gsm werken soms enkele sites( waaronder mijn telenet, google en netweters) en geen enkele app. Evanals ook geen enkele andere site vb engie.be, krcgenk.be, ...

 

Aan wat zou dit kunnen liggen volgens jullie kennis?

 

Grtn

 

0 Likes
7 reacties
Ex-Netweter
 

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet


@Fr3nk  schreef:

 

- smart devices verbinden helemaal niet


Misschien zijn je smart devices uitsluitend compatibel met 2.4 GHz-only Wifi. Maar de Telenet 360° modem zendt simultaan 2.4 GHz and 5 GHz uit. Je zou de Telenet 360° modem dan tijdelijk moeten kunnen instellen op 2.4 GHz Wifi om deze toestellen te verbinden. Check de handleidingen van de Telenet 360° modem en de smart devices.


@Fr3nk  schreef:

- op laptop en gsm werken soms enkele sites( waaronder mijn telenet, google en netweters) en geen enkele app. Evanals ook geen enkele andere site vb engie.be, krcgenk.be, ...


Voorlopig geen idee, probeer de laptop eens rechtstreeks via netwerkkabel op de Telenet 360° modem aan te sluiten en test de verbinding naar krcgenk.be met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...

Als je krcgenk.be in het programma WinMTR intypt en op "Start" klikt, zou het programma moeten aangeven dat je uiteindelijk op "Hostname" sanmax-sport1.level27.eu terechtkomt.

Als dat niet lukt, dan heb je geen actieve internetverbinding en dan is er wel degelijk iets mis met de nieuwe Telenet 360° modem langs de kant van Telenet.

0 Likes
Fr3nk
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet

Dag Raf,

 

Bedankt voor je retour.

 

- Enig idee hor je 360°modem enkel 2,4 ghz laat uitzenden?

 

- Netwerkkabel geeft zelfde effect

 

- ik geraak zelfs niet op de aangegeven site om te proberen

 

Grtn

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet

Neen, ik heb geen ervaring met de nieuwe modem, Telenet moet jou een handleiding ter beschikking stellen.
Ik vermoed dat je Telenet 360° modem niet correct geactiveerd is.
Dit moet je dubbelchecken bij Telenet.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet

@Ex-Netweter 

Als je het over de nieuwste HGW hebt (met WIFi 6) dan zit je strop: die kan je niet splitsen in 2,4 en 5 GHz met afzonderlijk SSID. Het is alles of niets, met één SSID.

Hopelijk komt er snel een firmware update om dat te fixen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet

@StefaanH dit is geen issue, dit is effectief de werking van de nieuwe modem. Heb dit deze week nagevraagd bij de collega's en zij hebben me dit bevestigd, je kan het netwerk op deze modem niet splitsen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet

@Suzy 

Klopt, dat had ik ook zo begrepen. Maar zulke dingen zitten in de firmware van een toestel. En firmware kan aangepast worden.

Vandaar die aanvulling. Omdat ik hoop dat men die functionaliteit wel gaat toevoegen aan dat toestel. Omdat ik persoonlijk dat een basisfunctionaliteit vind van een router met WiFi.

Dat is uiteraard mijn persoonlijk mening. Niemand moet daar mee akkoord zijn hé. 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Nieuwe 360° modem, maar meeste site en apps werken niet


@StefaanH  schreef:

@Suzy 

Klopt, dat had ik ook zo begrepen. Maar zulke dingen zitten in de firmware van een toestel. En firmware kan aangepast worden.

Vandaar die aanvulling. Omdat ik hoop dat men die functionaliteit wel gaat toevoegen aan dat toestel. Omdat ik persoonlijk dat een basisfunctionaliteit vind van een router met WiFi.

Dat is uiteraard mijn persoonlijk mening. Niemand moet daar mee akkoord zijn hé. 😉


In een Mesh systeem is het splitsen van 2.4GHz en 5GHz totaal waardeloos. Ook het geven van verschillende namen aan de verschillende access points (met het doel om zelf manueel het juiste AP of de juiste band te kunnen kiezen) is waardeloos.

Dat deden we vroeger, omdat onze toestellen niet altijd het beste signaal kozen, of veel te lang aan een geselecteerd AP bleven "kleven".

Bij een Mesh systeem vertrouw je er 100% op dat "het systeem" voor ieder toestel de beste oplossing kiest.

En als je Mesh niet vertrouwt, dan moet je ook geen Mesh systeem gebruiken, en is de nieuwe modem en de 360 pods niet voor jou bestemd 🤔

 

Er zijn hier al heel grote misverstanden gepost over Mesh, zoals

  • je hebt minstens 3 toestellen nodig om een "mesh" te vormen
  • de ap's in een mesh systeem moeten elkaar zien of zijn met elkaar via WiFi verbonden
  • mesh is vlugger dan gewone ap's
  • etc

In een mesh systeem spreken alle onderdelen van het systeem met elkaar. Dat is juist. In de meeste set-ups is dat een "mesh master" (de mesh modem) en "mesh clients" (de 360 pods).

Hoe deze met elkaar verbonden zijn maakt hoegenaamd NIETS uit, zolang ze allemaal met hetzelfde netwerk verbonden zijn. Het beste resultaat heb je natuurlijk als de mesh clients via UTP kabel met de router verbonden zijn, maar dat kan ook via WiFi (tussen Mesh master of mesh clients onderling), maar dat kan evengoed via een Moca, Powerline, fiber ....

Als ze via WiFi met elkaar verbonden zijn, heb je dezelfde sitautie als WiFi repeaters (ze moeten "halverwege" staan), als ze via kabel met elkaar verbonden zijn, heb je dezelfde situatie als een AP (hun bereik moet "overlappen")

 

Wat is dan het verschil tussen een mesh systeem en een gewoon WiFi netwerk met AP's?

Het mesh systeem wordt de baas over de netwerktoestellen.

Het mesh systeem zal een netwerktoestel automatisch omleiden naar het beste signaal. Het mesh systeem zal dus zelf beslissen naar welk AP een netwerktoestel zal omgeleid worden, en op welke band (2.4Ghz, 5Ghz, 6GHz)

Een mesh systeem kan ook "cross-band" repeating doen: op 5GHz met de router verbinden, en op 2.4Ghz met het netwerktoestel, of omgekeerd.

Een mesh systeem zal ook altijd gelijktijdig met verschillende frequenties verbonden zijn met de mesh master (in repeater mode), etc ...

Daar waar in een klassiek WiFi netwerk de toestellen beslissen met welk AP ze verbinden ...

 

Vandaar dat een splitsen van de 2.4Ghz en 5Ghz band hier niet van toepassing is. Van zodra je dat toch wilt splisten, vervalt de mesh functionaliteit ...