Beantwoorden
stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Blijkbaar komt Telenet dit najaar met een nieuwe docsis 3.1 modem, ook met optie zonder wifi! Een oplossing voor diegenen die nu een emta modem only hebben?

0 Likes
126 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@Kopernikus  Gewoon eens een laptop bekabeld erop aansluiten. Je zal direct zien of je een publiek IP adres krijgt en kunt surfen.

Hou ons op de hoogte.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@igvfer 

 

Was ik van plan 😉

Je mag vanavond nog feedback verwachten.

aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Bedankt voor de info @Kopernikus Ik gebruik nu zelf een EMTA modem met een USG 3p router samen met een USG AP. Ik heb gemerkt dat ik een vaste WAN IP krijg via de EMTA. Ik ben benieuwd of deze nieuwe router/modem effectief de mogelijkheid zal hebben om een vaste WAN IP te hebben en of ik mijn huidige opstelling kan gebruiken. Ik kijk uit naar je reply !

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@aboutkab de nieuwe modem die @Kopernikus gebruikt is een gewone homegateway (zonder welliswaar).

Bij de documentatie van het toestel staat dat de WAN poort niet in gebruik is, dus ik verwacht geen positief resultaat van zijn test straks.  Maar misschien later, 'reserved for future use'.

 

Je router achter je huidige EMTA krijgt een dynamisch IP.  Voor jij lijkt het een vast IP, maar het is gewoon altijd hetzelfde omdat Telenet steeds dezelfde lease uitdeelt op basis van je Mac adres. Maar je hebt helemaal geen garantie dat ze dit gaan blijven doen.  Trouwens: hang een ander toestel achter de modem en je krijgt onmiddellijk een ander IP.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Bedankt voor je input @Steven-E. Het is dan spijtig voor mij want ik ben niet van plan om mijn volledige installatie af te breken, ik zal het dus nog even moeten doen met de EMTA Docsis 3.0. Die haalt bij mij een maximum snelheid van 840mbps in het beste geval 700mbps gemiddeld.

 

Ik ben nochtans daarnet naar de Telenet Shop in Mechelen geweest en daar beweerden ze dat de modem effectief zal functioneren als de EMTA indien gewenst. Hopelijk kan @Kopernikus ons meer info geven want volgens mij heeft Telenet zijn modem nog steeds niet gewijzigd in het systeem omdat hij/zij zegt dat het nog steeds Docsis 3.0 aangeeft in zijn/haar instellingen.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@aboutkab dat zou mooi zijn. Ik wacht mee spannend af 😉

Het zou voor Telenet ook handig zijn. Moeten ze maar 2 modems onderhouden ipv 3.

Dus misschien toch ?  Wat zou anders de reden zijn om een HGW uit te brengen zonder Wifi? Vermoed dat de vraag hier naar toch niet heel groot voor was.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik heb vandaag ook achter de nieuwe mode geweest.

Geen problemen gehad met de installatie, 460/36 via WiFi.

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik heb zonet de WAN poort getest op de nieuwe modem, echter is deze (zoals verwacht) uitgeschakeld en momenteel niet bruikbaar. Of dit in de toekomst wel zal kunnen of hiervoor een "echte" EMTA modem nodig zal zijn moet nog blijken.

 

@aboutkab 

Mijn Ubiquiti setup werkt zonder problemen door het locale IP adres in DMZ te plaatsen en de firewall van de modem uit te schakelen, dit deed ik ook al met de vorige modem en heb hier eerlijk gezegd geen problemen mee ondervonden, zelf VPN werkt en diverse services die ik draai via Docker. Het enige probleem is dat interne services niet via hun FQDN te bereiken zijn maar dat is simpel op te lossen door deze manueel in de config.json te plaatsen.

 

 

aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Bedankt voor de verduidelijking @Kopernikus, haal je correcte snelheden met jou huidige setup via DMZ ? Blijft port forwarding dan ook mogelijk op de USG ? Thx

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@aboutkab 

 

Ja, ik haal 980Mbps down en 38Mbps up, port forwarding doe ik inderdaad via de USG.

Op de USG moet je wel IDS/IPS uitschakelen (maar die staat standaard normaal uit) anders valt je snelheid terug op 85Mbps. Bij WAN settings kies je een IP in de range van de modem (en die plaats je dan in de DMZ van de modem) en als gateway je modem zelf, tevens kun je bij DNS een andere opgeven bv. Clouflare (1.1.1.1) i.p.v. die van Telenet.

0 Likes
aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Alright @Kopernikus bedankt voor de informatie.

 

Ik was daarnet bij Telenet in Mechelen voor de swap van de modem maar de verkoper zei dat er een andere modem zou moeten binnen komen buiten de nieuwe witte Docsis 3.1. Het zou om een andere model gaan dat e-router heet in het systeem (zelf met eigen ogen gezien). Moet morgen mailen om te vragen of deze zogezegde andere modem binnen is. 

 

Ik hou jullie op de hoogte !

 

P.s.: de verkoper zei dat de 'E' in e-router voor 'Eigen' router stond ! 

XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Blijkbaar beweegt er nog veel en is er zelfs nog sprake van een ander type modem.

 

Ik moet nog eventjes geduld oefenen want de "self-starter" om mijn provider switch uit te voeren, lukt niet. Afspraak met de installateur ligt vast maar moet nog een aardige periode wachten (begin november...) Maar ik zie dat ik ondertussen aardig wat info zal opsteken over wat al dan niet kan. 

 

Bedankt voor jullie ervaringen te delen!

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@Suzy 

 

Kun jij ons misschien al wat meer vertellen? 😎

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@Kopernikus bedankt alvast om jouw ervaringen te delen met de andere Netweters. Je kan merken dat het zeker wordt geapprecieerd! 😉

 

Hier vind je terug wat ik reeds gedeeld heb. Dat betekent dat de CV8560E al de nieuwe Docsis 3.1 E-Router is, waar hierboven over gesproken wordt. Dit is geen EMTA, want er is nog een switch en e-router ingebouwd. 

 

Er komt naast deze E-Router ook nog 1 andere nieuwe modem van Telenet. Dit zal opnieuw een HGW zijn. Zoals ik het begrepen heb, is dat gewoon de nieuwe versies van de huidige CH7465LG (wit). Dus de E-Router (CV8506E) die wat @Kopernikus heeft, is de aparte modem qua werking. 

 

Hoe het zit met eventuele bridging op die E-Router, zal ik nog eens navragen. Ik kom erop terug!

 

Edit door Suzy (22/10 - 16u31) 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Hey @Suzy vergeet aub ook niet na te vragen welke van de nieuwe modems gesupporteerd zal zijn in combinatie met de nieuwe tv-box.

Indien al geweten natuurlijk, maar da’s voor mij de factor om te bepalen of ik wacht op de nieuwe emta of niet.

 

Merci!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.