Beantwoorden
Dushi1987
Freshman Beetjesweter
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Persoonlijke gegevens via IP-adres omzeilen?

Iemand wil via mijn ip adres, mij gegevens teweten komen. Ze hebben al een locatie vlak in de buurt. Maar Hoe kan ik dit voorkomen dat ze de exacte locatie krijgen? Hoe kan ik dit omzeilen

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Ip adres omzeilen

13 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Je kan een VPN gebruiken, maar dat lijkt me niet noodzakelijk. Met een IP alleen kunnen ze jouw adres niet vinden. Als ik bijvoorbeeld kijk op https://www.whatismyip.com/ , dan staat daar dat mijn locatie Balen is, terwijl ik in Heusden-Zolder zit. In jouw geval is de locatie dichter in de buurt, maar dat is gewoon toeval.

Geen zorgen maken; met enkel een IP gaan ze jouw adres niet vinden.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dushi1987
Freshman Beetjesweter

En toch gaf iemand me een foto door met echt vlakbij mijn straat 

Dushi1987
Freshman Beetjesweter

Mss idd toeval, maar vind het raar 

Dushi1987
Freshman Beetjesweter

Ze hebben de locatie blijkbaar gebonden via een foto dat ik eens door gestuurd heb via Facebook messenger. En ze weten ookd at 2 profielen hetzelfde zijn

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Foto’s kunnen wel een exacte locatie bevatten.

Maar dat komt omdat smartphones je precieze locatie kennen en kunnen toevoegen aan de foto.

Afhankelijk van de foto zijn er mogelijk ook herkenbare visuele elementen die het makkelijk maken om de locatie te achterhalen

Maar dat heeft niets te maken met je IP-adres.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Dushi1987
Freshman Beetjesweter

En weet je precies hoe dat gebeurt? 

Was een screenshot vanaf mijn telefoon

En hoe je dit kan tegengaan? 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Als je zelf een foto maakt met je smartphone, dan bevat die foto zgn. EXIF data. Locatie kan daar onderdeel van uitmaken (denk zelfs dat het standaard zo is ingesteld), maar dat kan je uitschakelen. Hoe men uit een screenshot zulke informatie zou kunnen halen is me een raadsel. Hangt er wellicht vanaf wat er te zien was op die screenshot.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Zoals al gemeld, foto's genomen met een smartphone of tablet zijn het grootste risico. Ook een foto genomen met een laptop. 

Heb je een goede reden om je toestellen, smartphone, tablet, laptop of pc toe te laten exacte locatie te gebruiken? De grootste reden is omdat de software van deze toestellen je dat vraagt om de beste ervaring te hebben. Die beste ervaring is eigenlijk te vertalen in meer winst voor de softwareleverancier. Zet dat aan en uit naar wat echt gewenst is door u. 

Met de betere foto apps of programma's kan je de exif data verwijderen uit een foto. 

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Dushi1987 

Heb je die foto met je gsm genomen en de locatiebepaling op "juiste locatie" gezet? Dan wordt die informatie (in dit geval de juiste locatie) opgeslagen in de metadata van je foto.

De metadata van een foto kan je terugvinden op je pc:

1. Open de map waar je de afbeelding hebt opgeslagen.
2. Klik met je rechtermuisknop op de afbeelding.
3. Klik op 'Eigenschappen'
4. Er opent een nieuw venster met verschillende tabbladen, kies het tabblad 'Details' om de Exif data te kunnen lezen.(metadata)

Metadata over locaties in foto's en video's kunnen alleen worden verzameld als de Camera-app toegang heeft tot locatievoorzieningen.

Ga naar Instellingen , tik op 'Privacy en beveiliging' > 'Locatievoorzieningen' > 'Camera' en tik op 'Nooit'.

Zo zal je camera-app nooit de locatie van je foto bewaren.

De vraag is natuurlijk ook: wat deel je allemaal op sociale media? Hoe meer data je deelt, hoe groter de kans op dit soort situaties.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

De meta-data en dus ook geolocatie van een foto wordt niet overgedragen in een screenshot van deze foto.
Ook wanneer je de foto doorstuurd (als foto,) via whatsapp gaat dit verloren. Ik weet niet zeker hoe het zit met faceboek, maar volgens mij gaat ook dan de informatie verloren - of is toch in ieder geval niet opvraagbaar door andere facebook gebruikers.
Ik denk dat het probleem eerder ontstaan is door de herkenbare informatie op de foto, eventueel in combinatie met een IP adres.

@WG94  schreef:

FAfhankelijk van de foto zijn er mogelijk ook herkenbare visuele elementen die het makkelijk maken om de locatie te achterhalen

Stel, je IP adres geeft informatie dat je in Balen woont. De foto toont nog juist een straatnaambord, of een ander herkenbaar punt in Heusden-Zolder. Dat kan dan helpen.
Ook de foto-zoek functie van google (lens) kan daarbij helpen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
Dushi1987
Freshman Beetjesweter

Het was een screenshot van een gesprek op telegram 

Dushi1987
Freshman Beetjesweter

Was een screenshot van een gesprek van telegram verstuurd via messenger

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Facebook Messenger? In dat geval hebben ze waarschijnlijk je FB pagina bekeken en daar de informatie uitgehaald.

Bjørn (sb) | Ere-Krak