Beantwoorden
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. On a roll...

Persoonlijke router achter modem en tv box

Hallo,

 

Ik heb me een tplink r605 router aangeschaft om extra instellingen, firewalling etc... Te kunnen doen.

 

Ik weet dat de hgw dit niet toelaat tenzij het gebruik van een ander netWerk bv. 192.168.11.0.

 

Ik wil binnen dezelfde range blijven 193.168.0.1-254 en toch de tvbox aansluiten achter de router.

Op netweters heb ik veel verschillende dingen gelezen maar het is nogal onduidelijk.

 

Ik zou de nieuwe 

CV8560E 

Gaan halen ipv mijn huidige hgw. Daarachter zou ik mijn router plaatsen en daarachter een switch met AP's en Telenet tvbox.

 

Gaat dit werken?

 

Mvg,

 

Bregt

0 Likes
12 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Persoonlijke router achter modem en tv box

@Bregt-aalst 

Is er een technisch probleem dat belet dat je de tv-box niet achter je router plaatst?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. On a roll...

Persoonlijke router achter modem en tv box

@louishufk klopt tussen de utp lijn waar de tvbox op zit zit een switch met extra ap's die gestuurd worden met de omada controller. Aangezien mijn persoonlijke router de traffic van al mijn ap's dient te doen, moet mijn tvbox dus ook achter mijn persoonlijke r605 router hangen.

 

Ik ben ook niet in de mogelijkheid om extra cablage te voorzien (huurhuis)

 

Mvg

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Persoonlijke router achter modem en tv box

Een TV box achter een eigen router is geen probleem, zolang je maar geen Telenet modem-only gebruikt. Een homegateway of de CV8560 E-router werkt perfect.

 

Je zal wel een ander subnet moeten gebruiken vóór en achter je eigen router.

Als je je LAN niet wil hernummeren kan je de Telenet DHCP range veranderen naar iets anders dan 192.168.0.0/24. (bijv 192.168.10.0/24. Je kan enkel de derde octet wijzigen.)

Bovendien kan je ook MAC bridging instellen zodat je eigen router een publiek adres ontvangt van Telenet. Dan vermijder je dubbele NAT en hoef je geen port-forwarding of DMZ instellingen in te stellen bij Telenet.  Je geeft het MAC adres van de WAN interface van je eigen router in in "Mijn Telenet" (zie screenshot).

Zorg er dan wel best voor dat je "management" uitzet op de WAN interface, om te vermijden dat de configuratiepagina van je eigen router benaarderbaar is vanaf het internet.

 

Telenet-modem_-_Geavanceerde_instellingen_and_Inbox_•_Exclusive_Steven.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Persoonlijke router achter modem en tv box

@Bregt-aalst  Je kan inderdaad die nieuwste modem router halen van Telenet. Uw eigen router eraan hangen en de bridging instellen in "mijn Telenet" zodat je eigen router een publiek WAN adres zal hebben.

Je kan dan eventueel op uw eigen router de LAN instellen op het 192.168.0.0 netwerk. Maar alle toestellen die je erop aan sluit en die hun IPadres krijgen via DHCP gaan een nieuw IP krijgen. Je zal wel een DHCP range moeten instellen die je huidige fixed IP's ontloopt.

Een Tvbox kan je blijkbaar perfect aansluiten achter je eigen router. Dat zou geen probleem mogen opleveren.

Voor de rest verloopt de controle op je AP's hetzelfde als voorheen. Er is maar 1 verschil de hoofdrouter is nu je eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. On a roll...

Persoonlijke router achter modem en tv box

@Steven-E hallo, achter hgw dien je ander subnet te gebruiken en dit wil ik niet omdat ik dan mijn ap's niet meer kan sturen met de controller. Ik heb vernomen dat dit niet hoeft wanneer de 

CV8560E

Gebruikt wordt en de Mac passtrough gebruikt wordt. En blijkbaar zou dan Telenet tvbox nog steeds werken.

 

Mvg

0 Likes
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. On a roll...

Persoonlijke router achter modem en tv box

Blij dat volgende setup zou moeten werken.

 

CV8560E (geen intern ip) -> tplink r605 (192.168.0.1) -> switch (unmanaged) -> tvbox (192.168.0.*) en Ap's (192.168.0.*)

 

Super bedankt voor de info, ik post resultaat zodra ik definitief uitsluitsel heb

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Persoonlijke router achter modem en tv box


@Bregt-aalst  schreef:

Blij dat volgende setup zou moeten werken.

 

CV8560E (geen intern ip) -> tplink r605 (192.168.0.1) -> switch (unmanaged) -> tvbox (192.168.0.*) en Ap's (192.168.0.*)

 

Super bedankt voor de info, ik post resultaat zodra ik definitief uitsluitsel heb

 

 


Inderdaad, dit moet werken. Alleen moet je opletten dat je alleen uw eigen router op deze CV8560E aan sluit. En al de rest daarachter. Want die andere poortjes werken wel degelijk nog. En alles dat je daar op aansluit krijgt ook een IPadres 192.168.0.x.  Hou dit strikt gescheiden. Het zijn aparte netwerken maar het kan voor verwarring zorgen.

 

En eigenlijk is het zo:

CV8560E (geen intern ip) ->  tplink r605 (WAN = publiek IP) --> tplink r605 (LAN = 192.168.0.1) -> tplink r605 (switchpoortjes een 4-tal) -->  switch (unmanaged) -> tvbox (192.168.0.*) en Ap's (192.168.0.*)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Persoonlijke router achter modem en tv box


@Bregt-aalst  schreef:

@Steven-E hallo, achter hgw dien je ander subnet te gebruiken en dit wil ik niet omdat ik dan mijn ap's niet meer kan sturen met de controller. Ik heb vernomen dat dit niet hoeft wanneer de 

CV8560E

Gebruikt wordt en de Mac passtrough gebruikt wordt. En blijkbaar zou dan Telenet tvbox nog steeds werken.

 

Mvg


En waar staat je controller dan ?

Als die samen met je AP's achter je eigen router hangt, dan is er geen probleem.

Maar dan nog zou ik de Telenet IP range veranderen in iets anders dan 192.168.0.0/24

Je weet nooit of je iets gaat willen aansluiten rechtstreeks op de Telenet modem. En dan moet je hernummeren om ervoor te zorgen dat die devices bereikbaar zijn vanaf je interne LAN.

 

 

Maar als de controller rechtstreeks op de Telenet E-router zou hangen, dan zit je met een issue.

 

  • Standaard krijgt die ook een adres uit het 192.168.0.0/24 subnet.  Je controller zal dan niet kunnen communiceren met het LAN netwerk achter je eigen router (omdat de controller denkt dat je AP's op hetzelfde netwerk zitten en je AP's niet zal bereiken via je router).  Dit kan je nog ondervangen door de Telenet DHCP range te veranderen van 192.168.0.0/24 naar iets anders, bijv 192.168.10.0/24
  • Je mag dan bovendien ook geen MAC bridging instellen, want je controller zit dan ook weer niet in hetzelfde subnet als de WAN kant van je eigen router.
  • en last but not least zal je ook een extra route moeten ingeven op je controller voor je interne LAN. Wellicht zal dit niet lukken (lees niet mogelijk om te configureren op je controller)

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. On a roll...

Persoonlijke router achter modem en tv box

@Steven-E @igvfer @louishufk Juist installatie uitgevoerd.

 

Enkele dingen waarvoor andere gebruikers moet opletten:

 

- Zorg dat je het juiste MAC adres ingeeft: meestal is MAC adres op toestel dat van de LAN poort en niet de WAN poort.

 

- Na installatie de tvbox even op draadloos internet zetten --> diagnose en daarna terug op bekabeld zetten --> diagnose (anders verliest tvbox interactiviteit)

 

Alles nu interactief en werkende, nu verder de instellingen aanpassen 😉

 

Bedankt allen voor de duidelijke info!

 

Mvg,

 

Bregt

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Persoonlijke router achter modem en tv box

Dat van de tv box op “draadloos” zetten snap ik niet goed.

Ik heb dit nooit moeten doen. Draait sinds dag 1 bekabeld.

Ook de diagnose is niet vereist. Dit is een testtool.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Persoonlijke router achter modem en tv box

@Bregt-aalst  dat van de tv box op draadloos snap ik ook niet helemaal. Net zoals @Steven-E  al aanhaalt heb ik de tv box ook bekabeld aangesloten en deze werkte direct. Ook nog altijd geen probleem ondervonden met de interactiviteit. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. On a roll...

Persoonlijke router achter modem en tv box

@patrick37 @Steven-E  klopt wss wel, ik heb deze stappen wel even moeten doorlopen, wss om even een renew te hebben. Ik heb dit er gewoon bijgeplaatst omdat ik dit heb moeten doen en dat voor volgende gebruikers dit eventueel ook nodig kan zijn. Mss heropstarten tvbox ook soms voldoende en soms wss alles onmiddellijk ok. Het was gewoon ter info 😁