Beantwoorden
Freek
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Port Forwarding werkt niet

Ik heb een domotica systeem van Loxone, alwaar port forwarding op toegepast wordt. In het verleden heeft dit altijd goed gewerkt.
Echter heeft telenet tijdens de zomermaanden onze modem veranderd. Het is nu een docics 3.1.
Ik heb aldaar opnieuw dezelfde port forwarding regels ingevoegd, maar het verkeer lijkt niet door te gaan. 
Als ik via een port checker controleer, dan lijkt de poort gesloten. Lokaal kan ik eraan, maar remote acces is niet mogelijk.
Wat ook vreemd is, Ik heb de loxone mini server heeft een vast ip adres gegeven. Maar het lijkt alsof hij van de modem een ipv6 adres heeft gekregen. (terwijl andere oude apparaten wel nog hun oud ipv4 adres hebben behouden).
 
Ik heb hier al in een andere post gelezen, dat je eventjes de firewall moest uitzetten. Maar ook dat brengt geen beterschap.
Uitgaand verkeer doet hij wel: bv. meldingen van het systeem krijg ik op mijn gsm als ik niet thuis ben. Maar omgekeerd, als ik vanop afstand de app wil openen dan krijg ik geen verbinding.
 
Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
 
Inkedmini server instellingen_LI.jpgIp adres verbonden toestel.pngmini server instellingen.pngnertwerk config.pngnetwerk tabblad.jpgpoortcontrole 51072.jpgSchermafdruk 2019-01-09 17.40.10.png
12 reacties
MelissaDL
Moderator
Berichten: 7
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Port Forwarding werkt niet

Kan er iemand @Freek helpen met port forwarding? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewMelissa | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.


janne_man
Professional Superweter
Berichten: 6115
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding werkt niet

@MelissaDL Mag ik veronderstellen dat de afgekeurde afbeeldingen nuttige informatie gaf? Zou het niet beter zijn om te wachten met te reageren tot @Freek nieuwe afbeeldingen plaatst zonder privacy gevoelige informatie zodat die goedgekeurd kunnen worden en dat er een duidelijker zicht is op het probleem?

Freek
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Port Forwarding werkt niet

Ik heb een domotica systeem van Loxone (miniserver gen 1), waarvoor ik een portforwarding regel had toegevoegd om vanop afstand aan mijn domotica systeem aan te kunnen. Deze zomer werd er een nieuwe modem geplaatst door loxone. 

Ik heb dezelfde portforwarding regels ingevoerd in de nieuwe modem, maar toch lijkt het niet te lukken. Als ik een portchecker kanaal raadpleeg, dan zegt hij dat mijn poort gesloten is.

Heb ook al eens de firewall aan & uit gezet (werd hier ergens geadviseerd), en de interne poort op 443 gezet (ipv op 80). Maar niets blijkt te werken. Wat ook vreemd is, hoewel mijn miniserver een vast ip4 adres heeft, lijkt het alsof hij een ipv6 adres heeft gekregen van de modem. Terwijl andere toestellen (zoals omvormer) een ip4 adres blijven hebben. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?Inkedmini server instellingen_LI.jpgIp adres verbonden toestel.pngnertwerk config.pngnetwerk tabblad.jpgpoortcontrole 51072.jpgSchermafbeelding 2025-08-22 153304.pngSchermafdruk 2019-01-09 17.40.10.pngnertwerk config.pngnetwerk tabblad.jpgpoortcontrole 51072.jpgSchermafbeelding 2025-08-22 153304.pngIp adres verbonden toestel.png

Freek
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Port Forwarding werkt niet

Kleine correctie: de nieuwe modem werd door Telenet geplaatst (niet door loxone).

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 6115
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding werkt niet

De afbeeldingen zijn nog niet zichtbaat. 

Als je een nieuwe modem krijgt, wacht je best een beetje want normaal krijgt die alle instellingen terug van je oude modem. Nu na een paar maanden is dat uiteraard te laat.

Dat je ipv6 adressen krijgt is normaal. In principe is daar niets mis mee.  Door de nieuwe modem hebben allicht alle toestlellen die hun ipv4 adres krijgen van de router (ingebouwd in de modem) een ander ipv4 adres dan vroeger. Best die eens te controleren.  Wat ook mogelijk is, is dat sommige toestellen (hoofdzakelijk iot) problemen hebben om hun eerste verbinding te maken door Wifi 6 instellingen van de nieuwe modem. Dat probleem kan opgelost worden door contact op te nemen met Telenet en dan heb je een half uur om de verbindingen te maken met je iot's.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 6129
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Port Forwarding werkt niet

Je hebt dit hier al eens gepost op 27/11:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Port-Forwarding-werkt-niet/m-p/212220

Het heeft geen nut om een nieuw onderwerp op te starten. De afbeeldingen werden afgekeurd, wellicht waren persoonlijke gegevens (extern IP, MAC-adres, naam, ...) zichtbaar. Zorg dat dit soort gegevens niet zichtbaar zijn in je screenshots, anders worden ze opnieuw afgekeurd.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 6115
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding werkt niet

@Freek 

De ipv4 adressen in de range 192.168.x.x mogen getoond worden. Die zijn niet privacy gevoelig.

Verwijst je ddns naar het wan ipv4 adres van je modem/router? 

De poort die je test is de externe poort. 51072 is inderdaad gesloten. De buitenwereld ken immers alleen maar de externe poorten. Externepoort 51072 die verwijst naar intern 80 of 443 heeft wel zin. Of extern 80 naar intern 51072. Maar in dat geval doe je uw test op poort 80.

 

Area57_1
Professional Veelweter
Berichten: 342
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Port Forwarding werkt niet

Poortnummers mogen niet overlappen, de beginpoort moet lager zijn dan de eindpoort

Probeer eens in te stellen van poort 51071 tot 51073 i.p.v. van poort 51072 tot 51072.

flip1953
Freshman Meesterweter
Berichten: 2500
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Port Forwarding werkt niet


@janne_man  schreef:

@Freek 

 Externepoort 51072 die verwijst naar intern 80 of 443 heeft wel zin.


Inderdaad. Ik zie echter in de screenshots niet naar welke interne poort er geforward wordt.

De juiste instelling is:

extern beginpoort: 51072

externe Eindpoort: 51072

interne beginpoort: 80

De server "luistert" op poort 80, niet op 51072!

 

Alternatief is: alles op 51072.

Maar dan moet je in de Loxone mini-server ook poort 51072 instellen als interne HTTP poort ipv 80

flip1953
Freshman Meesterweter
Berichten: 2500
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Port Forwarding werkt niet


@Area57_1  schreef:

Probeer eens in te stellen van poort 51071 tot 51073 i.p.v. van poort 51072 tot 51072.


Ja, maar dan wordt poort 51071 doorverbonden met poort 80, 51072 met 81 en 51073 met 82. Dat werkt dus niet (tenzij je 79 instelt als beginpoort intern)

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 6115
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding werkt niet

@Freek 

Er is iets dat niet klopt bij uw modem, normaal moet het zoiets zijn:

janne_man_0-1764839286775.png

Je hebt geen aanduiding Externe poort en Interne poort. Je kan dus onmogelijk forwarden.

Neem contact op met Telenet, want aan dit euvel kunnen de Netweters niets doen.

WG94
Experienced Meesterweter
Berichten: 2913
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Port Forwarding werkt niet


@janne_man  schreef:

@Freek 

Er is iets dat niet klopt bij uw modem, normaal moet het zoiets zijn:

(...)

Neem contact op met Telenet, want aan dit euvel kunnen de Netweters niets doen.


@Freek is blijkbaar een van de weinige klanten die nog de oude Mijn Telenet hebben. Dat zal inderdaad langs de klantendienst moeten passeren.

Via chat kan je mogelijk wel iemand zo ver krijgen dat ze (op eigen risico) de aanpassingen vanuit Telenet doorvoeren naar je modem (aangezien je het duidelijk door omstandigheden niet zelf kan).


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.