Beantwoorden
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Beste Netweters,

Ik heb een Qnap TS 251+ en zou die graag buiten mijn thuisnetwerk rechtstreeks willen aanspreken.

Nu kan dat enkel via myqnapcloud met nogal wat beperkingen. Buiten mijn netwerk kan ik via plex mijn media niet aanspreken.

In lees online dat ik via mijn telenet aan portforwarding moet doen. De vraag is welke poorten dien ik in te geven?

Mijn Qnap is via kabel rechtstreeks verbonden met mijn telenet modem (laatste model). Ik gebruik geen andere router of hub.

Ik heb reeds een account bij NoIp.

Bedankt!

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: QNAP plex

0 Likes
27 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Kijk eerst eens even na via een PC welk IPadres je Qnap intern heeft. Normaal gezien kan je via dat IPadres+poortnummer op de interface van je QNAP. Standaard ingestelde poorten vind je hier: https://www.qnap.com/en/how-to/faq/article/what-are-the-network-ports-used-by-qnap-qts-qutscloud-and.... Het zal die HTTP of HTTPS poort zijn die je moet gebruiken. Dan ga je kijken welke poorten je Plex gebruikt. Dat zal je normaal gezien in de instellingen van het programma vinden.

Ik raad ook aan om om je QNAP een vast IPadres in te stellen en de DDNS in te stellen. Vaqt IPadres buiten de DHCP range van Telenet zijnde een adres tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99.

Dan ga je portforwarding instellen (Op de Telenet modem/router). Dat is IPadres van je Qnap en de te forwarden poorten van je Plex applicatie. Je zal een basispoort hebben en enkel andere. Om vanaf een netwerk buitenaf (mobiel netwerk, of eender waar ter wereld) heb je uw publiek IPadres nodig en kan je dan bereiken via publielIPadres:poortnummer applicatie.

Als je een goed DDNS hebt ingesteld dan kan dit via DDNS naam: zelfde poortnummer.

Dit allemaal in de veronderstelling dat je enkel een Telenet modem router gebruikt en geen eigen router ertussen hebt zitten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Een 2e mogelijkheid is om een VPN server op te zetten op je QNAP. Dan kan je mits de nodige poorten in te stellen van eender waar een verbinding maken en kan je alles bedienen net zoals je dat thuis zou doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb heb idd een vast IP adres. DNS via NoIp is volgens de Qnap correct ingesteld (groen lichtje).
Volgens Plex zou ik poort 32400 moeten forwarden maar weet niet of ik dit correct heb ingesteld?

Zou naast Plex ook graag m'n Qnap rechtstreeks willen aanspreken buiten m'n netwerk.

 

settings.png

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Als je uw Qnap rechtstreeks wil aanspreken dan moet dat via een andere poort gebeuren. Ik heb je een link gegeven met een aantal poorten. Het is dan wel aan te raden om die poort zelf anders in te stellen. Hackers kennen ook die standaard poorten dus moet je die veranderen. Ik heb Synology en daar is de standaardpoort 5000 maar ik heb die veranderd dat maakt het al wat moeilijker.
Je kan ook portswitching instellen. Je weet voor jezelf dat je bjvoorbeeld poort 22366 gaat gebruiken, ik zeg maar wat. Dan stel je in externe beginpoort 22366, externe eindpoort 22366, interne beginpoort = de poort die je Qnap gebruikt. Dus je kan eigenlijk de 2 stappen doen, en poort veranderen en dan bovenop nog portswitching doen zodat het heel moeilijk wordt om die poort te achterhalen.

Systeem blijft dan hetzelfde DDNSnaam:22366.

Ik heb zo verschillende poorten ingesteld naar mijn NAS afhankelijk of het voor mijn foto's, mijn muziek of file server is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

ik probeer te volgen met mijn beperkte kennis. ik heb de standaard poort (8080) van m'n Qnap proberen te veranderen en die via portforwarding aan te passen maar dan kan ik geen verbinding maken via m'n thuisnetwerk. Heb deze handleiding gevolgd maar eigen poorten ingegeven.

 

Naamloos.jpg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

In je thuisnetwerk moet je dan IPadres:8080. Dus 192.168.0.x:8080 of de poort die je hebt ingesteld. Of heb je de HTTP poort 80 veranderd? Want inderdaad daarvoor moet je nooit de poort ingeven, elke browser gaat automatisch naar poort 80 (http) of 443 (https). Intern moet je portforwarding doen.

Anderzijds is poort 80 of 443 de webserver van je QNap en niet de poort waarop je de toepassingen zult kunnen bereiken. Is het niet eerder 6600 of zoiets?

Blijkbaar is de standaard poort bij qnap 8080.

  • System management, Web File Manager, Multimedia Station, Download Station, Surveillance Station
  • 8080 by default and configurable.

Gevonden hier: http://qnapsupport.net/what-is-the-port-number-used-by-qnap-nas-and-where-can-i-change-443-8080-port...

Dus aanpasbaar. Opletten dat je conflict maakt met andere poorten.
Als je het aangapast hebt is het intern 192.168.0.x:aangepaste poort. x= ipadres van je NAS

Dan Portforwarding instellen overeenkomstig je poort en vanaf extern netwerk (bvb je mobiel netwerk waar de wifi is uitgeschakeld) DDNS naam: aangepaste poort.
Ik zou je screenshots geven van de portforwarding maar ik kan nog altijd niet op "mijn telenet".

En de moderators zijn ook niet aanwezig blijkbaar om je screenshots goed te keuren.

 

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Stel dat ik in de Qnap de system poort 8080 vervang door 8111 en de 443 poort door 428

wat moet ik dan 428 precies invullen bij portforwarding?

 

begin extern 8111

eindpoort extern ?

beginpoort intern ?

eindpoort intern ?

 

qanp A.pngqnap B.png

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Je hoeft de poorten helemaal niet te veranderen. De bedoeling van een andere poort is om minder opvallend te zijn. Mensen met minder goede bedoelingen weten immers welke poorten en welke protocollen door de verschillendevsystemen gebruikt worden.

Ik raad aan om een externe poortnummers te kiezen die niet gekend zijn voor een bepaald gebruik. Zie hiervoor op de Engelse Wikipedia.

Stel dat je poort 443 wil aanspreken en dat je hiervoor extern poort 12345 gebruikt dan is uw externe begin- en eindpoort 12345 uw interne begin- en eindpoort is dan 443.

Een veilig systeem laat niet toe om in uw syteem in te dringen. De router laat deze niet toe. Door de instellingen van de portforwarding ga je enkel via één of meerdere poorten toelaten om een verbinding op te stellen van een extern systeem naar jouw toestel. Om een verbinding in te stellen tussen jouw toestel en een extern systeem heb je niets nodig.

 

0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Dit volg ik.  

Op basis van de uitleg van Igvfer dacht ik begrepen te hebben dat ik aan portforwarding moet doen om mijn nas rechtstreeks van buiten mijn netwerk aan te spreken.

Alleen is het mij niet zo duidelijk

1. welke poorten ik moet veranderen in m'n nas

2. welke poorten ik via mijn telenet moet forwarden

bedankt voor alle tips

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Ik zie daar het voorbeeld dat je de systeem poorten veranderd naar 811 en 428. Dan moet je die poorten forwarden naar het IPadres van je QNAP.

Maar test eerst intern of de poorten wel degelijk veranderd zijn. Dus vanaf een PC in je netwerk ga je naar 192.168.0.x:811 of 428. Als dit werkt en je ziet uw QNap dan zit je goed.

Dus IPadres QNAP - externe beginpoort 811 - externe eindpoort 811 - interne beginpoort 811 protocom beiden en actief zetten

IPadres QNAP - externe beginpoort 811 - externe eindpoort 811 - interne beginpoort 811 protocom beiden en actief zetten

oor de andere poort:

IPadres QNAP - externe beginpoort 428 - externe eindpoort 428 - interne beginpoort 428 protocom beiden en actief zetten

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Allereerst is het belangrijk de port-forwarding regels ook aktief te zetten. Ze tonen nu "niet aktief".

Persoonlijk zou ik op je eigen netwerk geen standaard poorten veranderen. De kans lokaal gehackt te worden is niet erg groot. Dus als de QNAP nu standaard 32400 gebruikt, dit gewoon zo laten.

Wat je kunt doen is deze poort extern openstellen als 3240 bijvoorbeeld. Dan moet je gewoon een port-forwarding regel gebruiken:

 

beginpoort (extern): 3240

eindpoort (extern): 3240

beginpoort (intern): 32400

protocol : TCP (weet je zeker dat TCP gebruikt wordt, anders kies je "beide")

status: aktief

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Dat is juist wat je zegt. Maar TS wil zijn QNAP van buitenaf bereikbaar maken dus lijkt het mij aangewezen om zijn standaardpoorten te veranderen. Ik heb dat ook gedaan met mijn Synology. Al zou ik eerder opteren om een VPN server in te stellen op de QNap. Of enkel die services te forwarden die echt nodig zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

@igvfer 

Alle poorten staan standaard toe. Aanvallen gebeuren vooral op gekende poorten. Als je een algemeen gekende poort forward naar de standaard poort ben je evengoed beschermt als de standaardpoort veranderen en dan aan poortforwarding doen.

De standaard poorten blijven gebruiken heeft als voordeek dat je interne lan deze kan blijven gebruiken.

War is het verschil tussen:

1. Poort 443 te herbestemmen naar 12345 en dan portforwwarding te doen van 12345 naar 12345 of van 54321 naar 12345

en

2. Poort 443 behouden en portforwarding te doen van 12345 naar 443 of van 54321 naar 443.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Dat is juist wat je zegt. Het komt erop neer dat je van buitenaf best andere poorten gebruikt dan de standaard poorten om hackers een hak te zetten.😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes