Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Weet u ook iets van een pc?

Mijn grote win 10 64bit pc zegt foert ik raak wel in bios en zie alle schijven, nu denk ik er aan om een andere schijf te formateren (ik heb er 3 inzitten) aansluiten waar schijf c nu zit  en daar efkes ne windows 7 op zetten die ik later kan opgraden naar win 10,  als dat niet lukt is het erger want dan is de schijf niet stuk.

Maar moest het lukken, kan ik dan de oude C schijf waar de defecte win 10 op staat, intern aansluiten en openen via eigenschappen of zo en benaderen de documenten er af halen?

Jos

0 Likes
43 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Zoals gezegd zou 16 GB voldoende moeten zijn. Programma's kan je installeren via een soort software center (de naam ontgaat me even). VLC staat daar normaal gezien tussen en ik denk dat Libreoffice standaard zelfs geïnstalleerd wordt.

 

Als er Windows programma's zijn die je per se wil gebruiken, dan moet je Wine eens bekijken. Zelf heb ik dat met succes gebruikt voor Forté Agent.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC


@Ex-Netweter  schreef:

... ,is onderstaande link betrouwbaar?

 

https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/linux

 


Ik heb die dikwijls gebruikt, nu is het al een hele tijd geleden dat ik er nog opgekomen ben. Vroeger stond er een lijst van gratis vervangende programma's voor de betalende versies.

 

Als je de SSD geïnstalleerd hebt, denk eraan om dezelfde Windows te installeren als je voordien had. Met dezelfde bedoel ik: de bits versie en de taal. Als je bijvoorbeeld vroeger op je computer een 32 bits versie had, moet je nu ook de 32 bits versie gebruiken. Had je vroeger de home, nu dan ook. Was het vroeger in het Nederlands, nu dan ook. Tenminste als je geen problemen wil hebben met je Windows licentie.

 

Nog iets waaraan ik denk dat geloof ik nog niet behandeld geweest is in deze treath: mogelijk is het eigenlijke opstart systeem UEFI. Vroeger werd er opgestart met de master boot record. De computers vandaag gebruiken UEFI. Ik kan hier geen 100% precieze info geven, dat hangt af van je BIOS. Ik heb bijvoorbeeld een computer waarbij ik  eerst in de BIOS moet gaan en UEFI moet vervangen door iets anders (ik heb maar twee mogelijkheden UEFI of iets anders waarvan de naam me niet te binnen schiet). 

Pas na die verandering kan ik Iets anders dan Windows opstarten. Om Windows op te starten moet het UEFI zijn.  Een andere computer (die blijkbaar minder streng is in de beveiliging) kan ik met eenzelfde instelling zowel windows als linux opstarten. Mogelijk kan ik dat op de eerste computer ook, maar dan moet ik mijn bios beveiligen met een wachtwoord en dat vertik ik.

 

Als je op de hoofdpagina bent van de gratissoftwaresite kan je links via Besturingssystemen en een beetje scrollen Linux Mint vinden.

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man  hoe zit dat met master en slave, de c schijf is normaal master en de andere 3 interne slave, maar op de SSD schijf zie ik niks om op master of slave te zetten, en wat als ik de andere interne harde schijven wil vervangen door SSD, ik zou denken dat ik zoiets in bios moet veranderen maar mits hij nu opstart vanaf de C Schijf en ik die verander door SSD dat ik niets moet aanpassen, enkel natuurlijk als ik met life usb wil werken voor mint.

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil mij heel goed informeren voor ik er aan begin.

alle info zet ik op een usb zodat ik alles bij de hand heb wat ik moet weten.

Jos

Jos

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Probleem met Windows 10 64 bit PC


@Ex-Netweter  schreef:

@janne_man  hoe zit dat met master en slave, de c schijf is normaal master en de andere 3 interne slave, maar op de SSD schijf zie ik niks om op master of slave te zetten, en wat als ik de andere interne harde schijven wil vervangen door SSD, ik zou denken dat ik zoiets in bios moet veranderen maar mits hij nu opstart vanaf de C Schijf en ik die verander door SSD dat ik niets moet aanpassen, enkel natuurlijk als ik met life usb wil werken voor mint.

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil mij heel goed informeren voor ik er aan begin.

alle info zet ik op een usb zodat ik alles bij de hand heb wat ik moet weten.


Sinds SATA is er eigenlijk geen sprake meer van (primary/secondary) master en slave. Die SSD wordt ook via SATA verbonden en als er op de andere schijven geen besturingssysteem geïnstalleerd is, dan zou de boel vanzelf moeten opstarten. Wellicht kan je in het BIOS in een boot menu de volgorde wel manueel instellen.

 

Welk moederbord heb je eigenlijk? In de huidige moederborden is er zoals gezegd geen spoor meer van de vroegere flat cables. Alles is SATA, zelfs de CD/DVD-(re)writer.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@sb  u hebt gelijk het is allemaal sata, de juiste gegevens van het moederbord ga ik u zeker laten weten, heb alvast foto bij gedaan, nog iets waar ik aan twijfel de ventilator op de processor staat juist, maar die op de behuizing moeten die niet omgedraaid worden, als ik vergelijk met de processor zuigen die van de behuizing lucht er in in plaats van er uit. en misschien daarom dat ik zoveel stof krijg in de pc, vorig jaar de voeding vervangen die was oververhit door te veel stof (mijn fout) maar nu na 6 maand zit er al terug zoveel stof er in.

Jos

IMGP0286.JPGIMGP0287.JPG

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Mogelijk moet je één case fan aanpassen om op die manier een luchtstroom in de case te creëren.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter 

 

De fans moeten altijd de lucht naar buiten blazen, dus nooit lucht naar binnen blazen. De lucht komt wel vanzelf binnen via de ventilatieopeningen.

 

En dat een PC vanbinnen één groot stofnest is, dat weet elke echte IT'er zeer goed. Ge moet maar eens reparaties uitvoeren bij vrienden en kennissen. Het eerst wat ge overal doet is de stofzuiger vragen ...

 

Toen de dieren nog spraken (tot zowat halverwege de jaren 90) waren er in de logistieke eenheden van de landmacht toestellen van het merk Datapoint met onderhoudscontract. Iedere maand stond daar een technieker en het eerste wat die deed was een tiental minuten per machine kuisen. Tegen het einde van mijn loopbaan stond er op bijna ieder bureel van elke eenheid een PC maar onderhoudscontarcten, dat was te duur geworden ....

 

De technologie mag evolueren, maar stof blijft stof ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@StefaanH  waarschijnlijk mijn fout, door de voeding te vervangen moesten die fans er uit en niet op gelet, langs buiten ga ik elke maand met stofzuiger over de roosters, van binnen zou jaarlijks moeten om goed te zijn maar durf dat vergeten, ik doe dat voorzichtig met penseel en stofzuiger op afstand.

Jos

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter 

 

Wat belangrijk is: de mond van de stofzuiger waarmee je vanbinnen reinigt mag niet van metaal zijn, dat moet niet-geleidende kunststof zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Probleem met Windows 10 64 bit PC

 

fan.JPG

 

Dit is er eentje die ik ooit op het werk tegenkwam. 8-)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Herkenbaar  Smiley Knipoog


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@sb  @StefaanH  die defecte voeding was nog veel erger, nu ik dat ondervonden heb kijk ik die ook na en vijs ik die ook open om het stof er uit te halen, dat is ook 1 van de redenen dat ik nooit nog een laptop zou kopen, ge kunt nergens aan ellendig om open te vijzen, en de stukken zijn duur.

Jos

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter 

Misschien een beetje laat, maar je mag de componenten ook niet aanraken met je vingers.

Je bent zelf ook best geaard aan het metaal van de kast.

Er zitten daar componenten in die niet tegen elektrostatische ladingen bestand zijn. Dus geen vonken trekken.

 

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@louishufk  extra info is nooit te laat, ik wacht nog steeds op enkele stukken en dan kan ik beginnen.

Jos

0 Likes