Beantwoorden
Jelle1980
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

Hoi , ik ben al een 2 dagen aan het klooien met een draadloze router , die ik maar niet werkende krijg.

Probleem is dat , wanneer ik op internet geraak , dit na een tijdje uitvalt ,en er een melding komt :Wifi heeft geen geldige ip-configuratie.

Het probleem is dat wanneer ik router aansluit op de WAN , ik geen digitaal tv meer kan kijken , wanneer ik eerst de modem aansluit op een switch , brengt dit ook geen oplossing.

 

Ik moet zeggen , ik heb weinig en geen ervaring hiermee.

Het negatie is : frustrerende situatie

Het positieve : ideaal om terug iets bij te leren op dit gebied.

 

Bijgaande foto's over mijn modem type verklaren miss meer.

 

Iemand enige info , hoe ik dit probleem eventueel kan aanpakken?

 

Mvg.

 

24 8 DOC 3 EMTA(DOCSIS).JPG

 

0 Likes
25 reacties
Ex-Netweter
 

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U


@Jelle1980  schreef:

Dag Stefaan , alles uitgevoerd zoals in uw uitleg.

Asus-router aangesloten op de LAN van de telenet modem-only.

Alles lijkt super te werken.MAC-adress is ingegeven bij de telenet configuratie.


Met "alles lijkt te werken" bedoelt Jelle waarschijnlijk dat hij nu overal internet heeft.

Het is mij niet duidelijk of de bridge / Mac passtrough gelukt is (en zijn Asus nu een extern IPv4 adres heeft), of hij gewoon een dubbele NAT heeft (Asus heeft interen IP van de Telenet router).

Een HGW heeft trouwens geen bridge mode ...

 

PS

Mijn bijdrage is niet als kritiek bedoeld (ik zou niet durven), gewoon als aanvulling op voorgaande posts 🤔.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@Ex-Netweter 

 

Ik kan u wel volgen in uw redenering, en wat zeker een feit is, we zouden best afspreken om allen dezelfde terminologie te gebruiken.

 

Wat ik versta onder een HomeGateWay, afgekort HGW, zijn de toestellen die Telenet levert aan zijn klanten en bestaan uit een combinatie van modem en router in één toestel. Hetgeen aangeduid wordt met E-Router valt daar dus ook onder, want WiFi of niet, het is een combinatietoestel modem -router.

 

Maar dat is dus mijn interpretatie, we kunnen zeker iets anders overeenkomen. Misschien dat @Suzy eens een lijn kan trekken wat betreft te gebruiken terminologie hier op Netweters om misverstanden te voorkomen.En uit die lijst meteen het woord "booster" te verbannen ... 😈

 

Ander punt: vermits @Jelle1980 het MAC adres van zijn eigen router heeft kunnen invoeren heeft hij dus wel degelijk de E-Router.

 

Je hebt wel een punt wanneer je zegt dat "alles werkt" geen zekerheid geeft dat ook alles "naar behoren" werkt. Want ook met dubbele NAT werkt (bijna) alles gewoon goed.

 

Bij deze dus de vraag aan @Jelle1980 : heeft je eigen router netjes een publiek adres gekregen?

 

groetjes,


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U


@StefaanH  schreef:

...

Maar dat is dus mijn interpretatie, we kunnen zeker iets anders overeenkomen. Misschien dat @Suzy eens een lijn kan trekken wat betreft te gebruiken terminologie hier op Netweters om misverstanden te voorkomen.En uit die lijst meteen het woord "booster" te verbannen ... 😈

...


@StefaanH ik heb jullie al vaker elkaar de verschillende benamingen van toestellen zien corrigeren.

 

Voor mezelf en de moderatoren is het vooral belangrijk dat we de terminologie van Telenet volgen, gezien dit ook is wat klanten te horen zullen krijgen als ze contact opnemen met Telenet. Al heb ik al gemerkt uit reacties dat die niet altijd 100% klopt of correct is? Maar daar ga ik helaas niet veel aan kunnen veranderen, gezien deze benamingen op enorm veel plaatsen binnen Telenet en richting de klanten gebruikt worden. 

Even verduidelijken hoe Telenet het gebruikt. 

Telenet heeft verschillende types HGW modems (bv. CH6643E of CH7465LG), verschillende eMTA modems (bv. CV6181E of CV7160E) en één type E-Router (CV8560E). Binnenkort komt er aan dit lijstje nog een nieuw type HGW bij, die nu als test bij sommige klanten al staat geïnstalleerd.

 

"WiFi-booster" is de overkoepelende benaming die Telenet gebruikt voor de powerline adapters, WiFi-powerline adapters en de access points die je via Telenet kan verkrijgen. 

 

Misschien dat iemand van jullie zich wel geroepen voelt om een overzicht te maken van wat nu eigenlijk de juiste benaming is voor welke toestel? Dan kunnen we dit wel als topic delen op onze community. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@Suzy 

 

Goeie tip, misschien komt dat er wel eens van. Sommige benamingen echter, zoals HGW, werden door Telenet ingevoerd. Dus die definitie moet door jullie gegeven worden. En daaruit zal dan blijken of bvb de E-Router een HGW is of niet.😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

Ik voel me wel geroepen om zo'n lijstje (tabel) te maken (en deze tabel te updaten met info van mede-Netweters).

Ik stel voor dat de tabel volgende info bevat:

  •  type modem (modem-only, HGW, E-router)
  •  Naam (CH6643E, CH7465LG, CV6181E, CV7160E, CV8560E, …)
  •  Technology (Docsis 2.0, Docsis 3.0, Docsis 3.0 24*8, Docsis 3.1)
  •  Benaming in "Mijn Telenet", voorbeeld: 24*8DOC3EMTA(DOCSIS)

Wat modem type betreft:

  •  HGW wordt (ook door Telenet) duidelijk gebruikt voor de modem/router met WiFi
  •  Telenet gebruikt de benaming "eMTA" modem voor wat wij in de loop van de jaren een "modem-only" noemen. Persoonlijk vind ik "eMTA" een misleidende naam, gezien iedere modem of router met ingebouwde telefonie modem per definitie een eMTA genoemd wordt (Compal noemt de CV8560 een "DOCSIS 3.1 eMTA):  https://www.icbn.com.tw/portfolio-item/cv8560/ . Vandaar mijn voorkeur om het hier over de "modem-only" te hebben ...
Jelle1980
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@StefaanH, ik heb gewoon alles netjes aangesloten zoals je vermelde in uw uitleg Stefaan.

Met alles lijkt te werken bedoel ik,dat ik idd. het internet terug op kan.Het enige wat ik heb gedaan is het mac-adress ingevuld van de Asus , daar waar je de modeminstellingen van telenet hebt bij "bridging"

 

Verder heb ik bij niets veranderd of aangepast , wat je bedoeld met dat ip , wat bedoel je juist Stefaan , want mijn kennis op dit gebied reikt niet zo ver 🙂 , het IP begint met 192.  zoals je ziet op bijgevoegde foto.

 

Mvg , Jelle.

 

Knipsel.JPG

 

Knipsel2.JPG

Tags (1)
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

Een (belangrijk) deel van de modale gebruikers kent in het beste geval de terminologie van Telenet. Al de rest is voor de meesten een onbegrijpbare bargoense taal. Zelfs de begrippen Digicorder en TV-Box zijn verre van algemeen gekend. 

Een vaste woordenlijst zal nooit kunnen afgedwongen worden. Er pragmatisch mee omgaan lijkt me al een hele prestatie.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@Jelle1980 

 

Wat ik bedoel is even in uw eigen router (dus niet de E-Router van Telenet) gaan kijken welk WAN IP adres die gekregen heeft. Zijn intern LAN adres is 192.168.1.1 en dat is OK. Dat is bij velen zo, behalve de Telenet systemen, die hebben standaard 192.168.0.1 voor de HGW maar dat kan je wijzigen indien je wilt. De laatste twee clusters tenminste. De eerste twee blijf je af.

 

Je surft dus vanop uw PC naar 192.168.1.1 en dan zal je een vraag krijgen om ID en paswoord in te geven. Die ken je want het is uw eigen router. En dan het WAN adres opsnorren.

 

Indien niet duidelijk, laat maar weten.

 

Dat kun je dus nagaan wanneer je inlogt op uw eigen router en in diens configuratie gaat kijken.

 

Het WAN adres van uw eigen router zou niet met 192.168.*** mogen beginnen, dan zit je fout. Het publiek IP adres van mijn eigen router begint  met 94.226.*** om maar een voorbeeld te geven.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@Jelle1980 

 

Ik heb uw twee screenshots nog eens goed bekeken. Klopt het dat de eerste een screenshot is van de configuratie van uw E-Router via "mijn telenet" en de tweede een screenshot van uw PC alwaar je "ipconfig" hebt ingegeven?

 

Als dat zo is hebben beide routers hetzelfde subnet mask, dwz dat ze beide als intern LAN adres 192.168.1.1 hebben.

Dat kan goed werken, maar het kan ook een bron van verwarring zijn als je iets moet opzoeken of er zijn storingen. Je kan best één van beide wijzigen, en dan bedoel ik enkel het derde cluster. Eén ervan kun je op "1" laten staan en het andere kun je dan bvb "2" of "3" maken, of gelijk wat van 0 tot 254, de "1" uitgezonderd.

Wanneer je gewend bent om met die "1" te werken verander dan de E-Router via "mijn telenet". Laat uw eigen router op 192.168.1.1 staan. Normaal gezien heb je enkel de digicorders op de LAN van de E-Router aangesloten, al de rest krijgt zijn adres van uw eigen router. Klopt dat?

 

Een hele boterham hé ... 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jelle1980
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@StefaanH

 

Hier een print screen van mijn Wan.

Op vraag 2 ga ik morgen antwoorden Stefaan.

 

Fijne avond nog!

Mvg.

 

20200214_213431.jpg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen draadloze router Asus RT-AC88U

@Jelle1980 

 

Als dat inderdaad uw eigen router zijn gegevens zijn dan is het OK, het WAN adres komt niet van uw E-Router maar rechtstreeks van Telenet. Slaap dus op uw twee oren.

 

Slaapwel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes