Beantwoorden
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Hallo,

 

Na al een technicus langs te hebben gehad, en al verschillende keren aan de telefoon te hebben gehangen, nu vandaag nogmaals over mijn probleem, zei de kerel aan de telefoon dat ik ook maar eens hier een thread moet proberen te posten. Dus bij deze.

 

Mijn problemen gaan al enkele maanden terug, toen ik nog een oudere router van Telenet had (een zwarte, echt geen flauw idee meer welk model) waarbij er zich redelijk frequent een probleem voordeed dat het internet in het hele huis (dus niet enkel mijn computer) zou neergaan als ik een grote download deed op bijvoorbeeld Steam. Dit probleem is toen zodanig erg geworden dat ik een nieuwe router bij Telenet ben gaan halen (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)) wat het probleem wel voor een aantal maanden heeft verholpen.
Nu is mijn probleem in de recente week echter 3 keer teruggekomen. Eenmaal toen ik aan het streamen was, rond half 11 's avonds op de 25e juli, enkele dagen daarna op 28 juli toen ik een VOD van Twitch was aan het afhalen (heel fijn als je download dan op 98% faalt en je weer 30GB opnieuw mag afhalen), en nu vandaag nogmaals toen ik gewoon beneden op onze TV Netflix was aan het kijken (TV is via WiFi verbonden).
Het merkwaardige hieraan is dat er gisteren nog een technicus van Telenet zelf is langsgeweest, en dat hij dus effectief niets kon vaststellen als oorzaak, ook niet als ik hem specifieke timeslots gaf van wanneer het probleem zich voordeed. Dit heb ik vandaag ook aan de telefoon uitgelegd, en gelukkig was de persoon van de klachtendienst veel begripvoller nadat de persoon van de technische dienst wederom hetzelfde zei tegen mij, dat hij effectief niets kon zien, en dat het probleem zogezegd niet bij Telenet lag.

Nu, ik heb een poepsimpel thuisnetwerk, waarbij alle apparaten (1 PC, 1 Digicorder, 1 Digibox) allemaal direct via UTP kabel met de router zijn verbonden, geen enkele switches ertussen, geen powerline adapters (daar wou ik niet aan beginnen vanwege hoe oud het huis is/unreliability met streamen), en ik doe geen absurd intensieve dingen met mijn verbinding. Ik studeer zelf toegepaste informatica, ik ben er mij goed van bewust wat mogelijke oorzaken kunnen zijn, en ik snap dus niet wat van mijn kant de oorzaak zou kunnen zijn dat mijn volledige thuisnetwerk neer gaat.
De router blijft dan trouwens wel gewoon aan staan, en mijn PC/GSM zien allebei nog de router, ze kunnen gewoon geen verbinding leggen met het internet, een ping resolved niet, niets komt erdoor.

Dus zoals de technicus vandaag aan de telefoon zei, post ik hier nu een thread om te zien of iemand nog betere ideeën heeft, aangezien Telenet ervan overtuigd is dat de fout niet bij hun ligt.

22 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

@RobertJan 

Ik geloof niet dat een nieuw toestel na 3 maanden de kuren zou krijgen van het oude.

Ik geloof eerder dat er contacten zijn die van slechte kwaliteit zijn. Je kan best eens alle kabels losmaken en met wat wrikken terug verbinden. Eventueel indien mogelijk vervangen door nieuwe.

Je kan dan nazien of dat probleem een tijdje wegblijft.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Ga eens na of er toevallig geen toestellen zijn die zowel via UTP als wifi aan je netwerk hangen.

onlangs had een vriend het probleem dat alles down ging als hij zijn tv aanzette. Die was dus dubbel verbonden en dat creëerde een loop. Zoiets wordt normaal op een switch ondervangen door het spanning tree protocol, maar ik denk niet dat de ingebouwde switch van de Telenet HGW dit ondersteunt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Vraag is echter wat technieker van telenet gecontroleerd heeft.

ik krijg de indruk dat dit een probleem is van aansluitingen, te beginnen bij deze van telenet zelf.

Heb ooit hetzelfde voor gehad : probleem was wel technisch af te lezen door technieker, ook meerdere malen nodig geweest, blijkbaar niet iedereen dezelfde vakkennis

zolang er een probleem aantoonbaar is en telkens gebeld, gebeurt er geen aanrekening bij bezoek van technieker, oolk niet als dit meer dan 1 x gebeurt.

Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

vergeten bij te vermelden : voor gratis bezoek moet de reden van probleem bij telenet liggen

0 Likes
natte2
Professional Meerweter
Berichten: 125
BINGO! De volle 100! Goed bezig! Say what?!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Kijk eens ook in straat of er geen werken zijn. Was hier het geval. Even bij de telenetburen vragen fluvius bellen. Opgelost

0 Likes
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Wat bedoel je precies met contacten?
We hadden destijds bij het plaatsen van de nieuwe router ook een probleem met de coaxkabel, maar dat zijn ze toen komen fixen, dus die zou in orde moeten zijn.

0 Likes
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Nope, dit is bij geen toestellen het geval 😅.

0 Likes
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Ze hadden mij aan de telefoon gezegd dat er geen werken in de buurt waren, hadden ze ook al gecheckt :(.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

@RobertJan 

Ik bedoelde daar geoxideerde contacten aan de utp kabels mee.Goud oxideert wel niet maar wordt ook vuil. (zie maar naar bankkaarten) In vochtigere ruimtes kan je daar na verloop van tijd problemen mee krijgen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Tja de kabels lopen niet echt door vochtige ruimtes, dat probleem hebben we enkel in onze kelder en daar lopen geen kabels langs.
Denk je dat het mogelijk is dat een licht beschadigde kabel zelfs mijn hele netwerk zou kunnen neerhalen? Ik zou dan eerder verwachten dat mijn problemen gelimiteerd blijven tot het specifieke apparaat en zich constant zouden voordoen.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

@RobertJan 

Wordt er op het ogenblik dat het probleem zich voordoet een aangekoppeld toestel in- of uitgeschakeld? Komt het net terug op zonder iets aan de status van de toestellen te veranderen?

Hoe lang duurt zo'n uitval?

Wonen er nog Telenet klanten in je buurt die je goed genoeg kent om naar hun ervaringen te vragen?

Ik hoop dat zulke vragen ergens een licht doen aangaan.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Nee het is altijd als er een toestel in gebruik is. Zoals de laatste keer was ik gewoon Netflix aan het kijken via mijn TV.
Ik trek meestal de stroom uit van de router, dan moet ik ongeveer vijf minuten wachten voordat het internet terugkomt. In het verleden heeft het gemakkelijk al een kwartier geduurd voordat er effectief terug internet was als ik de router niet herstartte.
Ik kan me niet echt meteen iemand bedenken in de buurt helaas 😶.
Hopelijk heb je hier iets aan.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

@RobertJan 

Als het net uitvalt en je gaat de modem herstarten is deze dan in normale modus? 1 Lampje brand. Wat gebeurt er als je dan de UTP kabel uittrekt en terug insteekt ipv de modem uit te schakelen?

Geeft het ledje bij de UTP van het niet werkende apparaat aan dat die verbinding nog actief is?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RobertJan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Sporadisch internetprobleem, hele netwerk neer

Ik heb eigenlijk een video genomen van de modem terwijl hij de laatste keer is uitgevallen, komt er op neer dat het groene lichtje dan consistent blijft flikkeren, zelfs na de stroom eruit te trekken en de modem opnieuw op te starten. Eenmaal de modem terug functioneel is en ik weer internet hebt begin het groene lichtje ook terug onregelmatig te flikkeren (neem aan de het een soort van indicatie van netwerkverkeer is). Hier is een link naar de video: https://photos.app.goo.gl/Q2gq7jHp4PBqnQQt5
UTP kabel heb ik bij bv mijn computer wel al uitgetrokken maar dat deed niets, ik geloof dus niet dat het probleem daaraan kan liggen.
Ik denk dat je het misziet dat het probleem enkel bij één apparaat ligt, terwijl het globaal bij alle apparaten op het netwerk zich voordoet, dus moet het ergens bij de modem liggen.

0 Likes