24749
netweters
|
152308
antwoorden
|
20690
vragen
|
Hallo,
Ik ben recent overgeschakeld van Proximus (100down, 20up) naar Telenet (All Internet 300down, 20up) en ik merk dat sinds mijn overschakeling (letterlijk vanaf de dag dat ik overschakelde) mijn downloadsnelheid op Steam tijdens piekuren gelimiteerd lijkt te zijn tot maximum 1.2MB/s. Dit lijkt enkel te gebeuren bij Steam, terwijl speedtests wel gemakkelijk heel hoge snelheden behalen, ook tijdens piekuren. Bestanden downloaden via mijn browser is ook niet gelimiteerd.
Ik gebruik Steam al 13 jaar en zat vroeger altijd bij Proximus, en heb dit nooit eerder ervaren. Als ik kijk op downdetector.com en wat opzoekwerk doe op verschillende forums zie ik niet dat er algemene problemen zijn bij Steam.
Ik heb de downloadsnelheid via Steam meerdere dagen na elkaar getest en merk telkens dat in de avond de snelheid van de gewoonlijke 30+MB/s keldert naar 1.2MB/s. Om wat nauwkeuriger te zijn: als ik Steam instel om Mbps te tonen ipv MB/s, meldt Steam een snelheid van maximum 9.5Mbps, met een heel stabiele snelheid tussen 9.3 en 9.5Mbps.
Ik heb daarnet de Gigaboost optie besteld en heb nu snelheden van bijna 900Mbps volgens de telenet speedtest.
De snelheid tijdens piekuren is dus op Steam zeer traag tijdens piekuren, maar de speedtest is stabiel heel hoog tijdens zowel dal- als piekuren.
Verlaagt Telenet de downloadsnelheid tijdens piekuren van bepaalde diensten? Zoja, gaat dit niet tegen de netneutraliteit? Wat mij vooral verbaast is hoe consistent het over meerdere dagen blijft aan 1.2MB/s, alsof het echt door iets wordt gelimiteerd.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Heb net eens getest met ProtonVPN en nu krijg ik 45MB/s...
Ik kan eventueel wel begrijpen dat er gelimiteerd moet worden om het netwerk algemeen stabiel te houden, maar 1.2MB/s is toch wel zeer traag? Tegenwoordig hebben games een grootte tot in de honderden GBs, wat meerdere dagen (!) zou duren om volledig te downloaden aan die snelheid.
Dit breekt toch de netneutraliteit?
Dit is inderdaad het werk van Telenet-netwerkbeheer
BIPT maakt er niet echt een probleem van, natuurliijk is "redelijke maatregelen" een vaag begrip.
jouw operator mag redelijke maatregelen van verkeersbeheer toepassen (wat onder kan bestaan in een vertraging van het verkeer), maar enkel als deze noodzakelijk zijn voor de vlotte werking van het netwerk, en als ze transparant en niet-discriminerend zijn.Bron: Netneutraliteit | BIPT
Ik heb gisterenavond een mailtje gestuurd naar het BIPT hierover, ik hou jullie op de hoogte.
Een vertraging tot onder de 10Mbps vind ik wel zeer aggressief, dat zijn snelheden die ik al meer dan 15 jaar niet meer gezien heb. Ik zal het vanavond tijdens de piekuren nog eens uittesten met andere gaming plaftormen (Epic Games bvb) om eens te vergelijken.
Ik zie dat op exact 19:00 de snelheid op Steam verlaagt wordt naar 1.2MB/s. De verlaging gebeurt dus niet dynamisch op basis van verkeer, maar automatisch op basis van de tijd.
Op Epic Games is het nog erger: snelheden tussen de 200-400KB/s, en zeer onstabiel. Tijdens daluren kreeg ik wel hoge snelheden.
Battle.net is ook gelimiteerd tot 10Mbps.
Like clockwork, om stipt 23:00 springt de snelheid omhoog.
Telenet support was redelijk nutteloos, ze stelden voor om een technicus naar mijn huis te sturen om het te bekijken, maar voor een tijdslot na 17u zou ik zelf 5 euro moeten betalen. Het is nogal belachelijk dat ik zelf zou moeten betalen voor een probleem dat zeer duidelijk veroorzaakt wordt door Telenet zelf.
Pas toen ik uitlegde dat het waarschijnlijk komt door Telenet netwerkbeheer (ik heb niet het gevoel dat de klantendienst wist dat dit bestond tot ik het zelf vermelde), was het antwoord "Jammer genoeg kan ik hier niets aan veranderen, dit is iets wat Telenet heeft besloten. We proberen voor al onze klanten goed te doen".
Heel vreemd dat Telenet dit ziet als "voor al onze klanten goed doen", als het betekent dat sommige klanten 100x trager internet krijgen dan wat ze voor betalen...
Ik zal de info die ik van jullie netweters gekregen heb doorsturen naar het BIPT, hopelijk zien zij wel het probleem. Bedankt voor alle hulp.
@zjeffer schreef:Ik ben recent overgeschakeld van Proximus (100down, 20up) naar Telenet (All Internet 300down, 20up) en ik merk dat sinds mijn overschakeling (letterlijk vanaf de dag dat ik overschakelde) mijn downloadsnelheid op Steam tijdens piekuren gelimiteerd lijkt te zijn tot maximum 1.2MB/s.
Welkom op de coax 🤔
@zjeffer schreef:Heel vreemd dat Telenet dit ziet als "voor al onze klanten goed doen", als het betekent dat sommige klanten 100x trager internet krijgen dan wat ze voor betalen...
Telenet verkoopt 1 Gbps maar coaxkabel kan dat niet waarmaken 's avonds als alle klanten internet gebruiken.
Iedereen zit op dezelfde coaxkabel en als 5 klanten beginnen te downloaden zonder deze "traffic shaping" zou het netwerk in heel je buurt uitvallen. 😂
Je bent in een val getrapt.
Terug naar Proximus, daar heb je een individuele DSL-verbinding naar de fiberbackbone en dus altijd 100 Mbps zonder "traffic shaping".
@WG94 schreef:Dit is inderdaad het werk van Telenet-netwerkbeheer
BIPT maakt er niet echt een probleem van, natuurliijk is "redelijke maatregelen" een vaag begrip.
In vind het volkomen OK dat Telenet "netwerkbeheer" toepast om de beperkte bandbreedte te verdelen, zodat enkele "grootverbruikers" het netwerk niet kunnen platleggen
Verdeling bandbreedte
We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...
Maar het is niet normaal dat Telenet preventief (op vaste uren van 17u-23u) bepaalde diensten 100x vertraagt.
Dat zijn geen "redelijke" maatregelen, en wel discriminerend, dus een inbreuk op netneutraliteit...
Een klacht bij het BIPT is wellicht een gepaste actie ...
Van 17u-23u zijn de drukste tijden of dit ook bij Base , Orange en Hey ook zo is, zou kunnen zijn het is de zelfde kabel
Zal wel anders heb je veel klachten over problemen op de zelfde kabel
Ter verduidelijking: het gebeurt vanaf 19u, niet 17u.
Zoals @flip1953 zegt: het feit dat het preventief, enkel voor bepaalde diensten, en met deze hoeveelheid wordt vertraagd gaat direct in tegen de netneutraliteit. Het is ook niet transparant genoeg aangezien er heel weinig informatie over te vinden is. Met deze redenen heb ik vorige week een klacht gemaakt bij het BIPT. Ik wacht nog op een antwoord op mijn mail.
Ik ben volledig akkoord dat er een beperking van de snelheid moet gebeuren om het netwerk stabiel te houden, maar 100x preventief vertragen is onredelijk.
De wetgeving netneutraliteit voorziet een uitzondering voor congestiebeheer, wanneer er verzadiging van het netwerk dreigt.
Een vertraging met een factor 100 is niet per se onredelijk. Ik ga er vanuit dat Telenet de wetgeving toepast.
Die vertraging tot 10 Mbps kan dus alleen betekenen dat Telenet de bandbreedte op het coaxkabelnetwerk met een enorm grote factor overboekt en er slechts 10 Mbps per gebruiker decicated bandbreedte voorzien is.
Het klopt dat je geen info vind over de beperking
Ook als klant heb je het top pak met de snelste internet verbinding
Wordt je gelijk gezet met rest is wel juist om iedereen te laten genieten van internet
Natuurlijk kan het zijn dat deze mensen het niet merken enkel als je zelf een speed test doet zal je het weten