Beantwoorden
wido
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

Momenteel heb ik bij Telenet een abonnement voor TV, internet en vaste telefoonlijn. Alles werkt prima, ik heb geen klachten. Toch ontving ik op 5/07/2023 van Telenet een e-mail waarin stond dat ik mijn oude modem (CH6643E) moest vervangen door een nieuwe modem (CH8568LG), zonder nadere uitleg. Die modem zou in 3 eenvoudige stappen zelf te installeren zijn. Die modem werd mij gratis opgestuurd na een klik op de bijgevoegde link om hem te bestellen.

Ondanks talloze pogingen om die nieuwe modem te installeren was het resultaat steeds hetzelfde:

Geen kiestoon meer op mijn vaste telefoonlijn.

TV stopt regelmatig om te bufferen met een draaiend cirkeltje.

Sommige websites waaronder die van telenet zelf, zijn via pc moeilijk of helemaal niet meer bereikbaar.

Internet is veel trager op iPad en gsm.

Geen enkele bank app werkt nog: noch via smartphone of tablet, noch via mijn pc.

Bij het het opnieuw aansluiten van de oude modem werkt weer alles perfect.

Op het telenet center kreeg ik als reactie dat ik mij tot de klantendienst van Telenet zelf moest wenden omdat ik de modem niet bij het telenet center besteld had!

De klantendienst op zijn beurt insinueerde eerst dat ik de kabels waarschijnlijk niet goed had ingeplugd maar nadat ik geschreven had dat ik reeds zes maal oude en nieuwe modem verwisseld had met steeds hetzelfde resultaat hebben ze geantwoord dat ze het verder zouden onderzoeken en mij zo vlug mogelijk iets zouden laten weten. Sindsdien niets meer. Kan het zijn dat ik een defecte modem heb ontvangen?

Ik heb ondertussen de oude modem terug geïnstalleerd en alles werkt nu weer terug prima.

Waarom maant Telenet, dat nu zelf zoveel problemen heeft, mij aan om mijn goed werkende modem (CH6643E) plots te vervangen door een nieuwe modem (CH8568LG), die slecht functioneert?  Maar hoelang zal ik nog probleemloos verder kunnen? Ik begrijp dat Telenet veel problemen heeft maar waarom geeft Telenet (al was het maar op zijn website) niet ten minste wat uitleg met wat ze bezig zijn en wat de implicaties zijn?

Dit komt bij mij heel grof over.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen of verklaringen voor dit bizarre gedrag van Telenet?

26 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

@wido 

Zelf heb ik nog nooit zo een verzoek gezien of gehoord dat ik mijn modem zou moeten vervangen dus wat de daadwerkelijke reden is geen idee. Misschien omdat je een te oud exemplaar hebt dat ze die modems er uit willen hebben en de mensen naar het nieuwste exemplaar wil laten over gaan. Als je een wijziging doet naar een One of One Up dan krijg je die modem ook maar je geeft niet aan in je uitleg dat je een upgrade gedaan hebt dus dat lijkt me dan niet.

@Moderatoris er iets van bekend dat er oude modems weg moeten en de klant deze moet vervangen voor een nieuwer exemplaar ? Moest dat zo zijn dat zou het wel mooi zijn dat de klant ook een email krijgt met betreffende uitleg over het hoe en waarom.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

@wido @patrick37 telenet is al enkele maanden bezig met de oude modems eruit te halen en de nieuwe Docsis3.1 modem in de plaats te geven, dat zal het netwerk ook ten goede komen zodat op elke node er meer adem ruimte komt voor de modems in de buurt van de node bij de telenet klanten, lees stabieler en minder klanten met Docsis3.0 op de kabel in de buurt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 257
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

@patrick37 

Ik heb op 14/08/2023 ook zo een mail ontvangen , maar ik heb het niet gedaan , gezien de problemen met de activatie.
Even bijzeggen dat er geen wijziging van abonnement was.
Dit was de mail.

We verhoogden onlangs de internetsnelheid van je abonnement. Om nog sneller te kunnen surfen, vertelden we je al dat je daarvoor onze nieuwste modem nodig hebt. Die was even niet in voorraad, maar goed nieuws: je kan 'm nu bestellen. Dat doe je eenvoudig via onderstaande knop. Daarna sturen we hem meteen jouw richting uit.

 

Ex-Netweter
 

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG


@wido  schreef:

Waarom maant Telenet, dat nu zelf zoveel problemen heeft, mij aan om mijn goed werkende modem (CH6643E) plots te vervangen door een nieuwe modem (CH8568LG), die slecht functioneert?  Maar hoelang zal ik nog probleemloos verder kunnen?


Op het Telenet-coaxnetwerk deel je de bandbreedte met de hele buurt. Door de stijgende vraag naar abonnementen met 1 Gbps downloadsnelheid (onder invloed van Fiberklaar en Proximus Fiber) heeft Telenet besloten de bandbreedte op het coaxnetwerk uit te breiden door middel van de nieuwe EuroDOCSIS 3.1-technologie. Daarom zal Telenet op termijn alle klanten migreren naar EuroDOCSIS 3.1-modems. Deze nieuwe technologie is wel een stuk storingsgevoeliger, dus moet het coaxkabelnetwerk thuis en in je wijk pico bello in orde zijn om een goed signaal op je modem te verkrijgen.

Om alle bandbreedte op de coaxkabel optimaal te kunnen benutten moet elke klant overschakelen op een EuroDOCSIS 3.1-modem. Op termijn zal Telenet het EuroDOCSIS 3.0-frequentiespectrum volledig overschakelen naar EuroDOCSIS 3.1.

Klanten die niet ingaan op de vraag om over te schakelen op een nieuwe modem zullen op termijn steeds trager internet hebben tot op een dag er helemaal geen internetsignaal meer is.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

Bij mij liep de omschakeling van CH6643E door een F@ST3896LG-TN zonder problemen. 

In April had ik een mail gekregen om de oude mijn oude modem te vervangen door een F@ST3896LG-TN. In September heb ik dan een nieuwe modem gehaald in een Telenet winkel.

Alles werkte daarna zonder problemen, men moet wel ongeveer 30 min geduld hebben voor alles terug werkt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG


@wido  schreef:

Ik heb ondertussen de oude modem terug geïnstalleerd en alles werkt nu weer terug prima.


Iets loopt verkeerd met de provisioning van de nieuwe modem. 

Want eens dat jouw nieuwe modem correct in het systeem geregistreerd staat, dan werkt je oude modem niet meer (uit het systeem gehaald).

Het feit dat "alles terug prima werkt" met de oude modem wijst erop dat de activatie niet goed is gebeurd ...

 

@wido  schreef:

Op het telenet center kreeg ik als reactie dat ik mij tot de klantendienst van Telenet zelf moest wenden omdat ik de modem niet bij het telenet center besteld had!


Dat het Telenet center je niet wilde / kon helpen is inderdaad zeer grof en gebrek aan respect voor de klant.

bert_
Expert Moderator
Berichten: 203
Lees je nog iets anders? ;-) It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

Hey @patrick37, dat klopt inderdaad.

Als een oude modem vervalt, dan zorgen wij voor een nieuwe. Voor sommige klanten stopt hun modem vanaf een bepaalde datum met werken. Het gaat om klanten met een Docsis 2.0 Modem. De certificaten van die modems zijn ouder dan 20 jaar en vervallen bijna. 

We informeren klanten over de nodige omruiling van hun modem via sms, mail of brief. We sturen ook een bericht van de Telenet-app als ze die gebruiken.

In die communicatie staat vóór welke datum ze hun modem moeten omruilen! Meestal zo’n 6 à 8 weken later. Na die datum valt de modem ook effectief uit! Het is dus heel belangrijk om de modemomruiling zo snel mogelijk in orde te krijgen.
 

We sturen ook een herinnering, of zelfs twee herinneringen, als ze de modem nog niet activeerden voor een bepaalde datum.
We sturen een week na de eerste communicatie de nieuwe modem op via Post NL.  

 

Let wel, in sommige situaties verwijzen we klanten meteen naar een Telenet-winkel. Dan kunnen ze de modem ophalen op een moment dat voor hen het beste past. 

(Andere modems kunnen soms ook nodig zijn aan vervanging als deze bijvoorbeeld niet meer voldoen aan de huidige diensten. We zullen dit steeds laten weten als dat het geval is.)

Tot slot geef ik graag nog mee: 

  • De klant kan de modem zelf aansluiten en activeren.
  • Ze krijgen daarvoor een handig stappenplan. Dit is ook te vinden via: telenet.be/installeermodem.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBert | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 257
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

@wido 

Even een vraag terzijde.
Heel wat bezitters van een modem CH8568LG klagen dat hij veel lawaai maakt.
Hebt gij dat ook kunnen constateren ?

 

wido
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

Op de website van Telenet vind je de modems die momenteel in gebruik zijn. (zie foto). Er wordt echter nergens vermeld welke modems moeten vervangen worden. Ook heb ik geen wijziging van mijn abonnement aangevraagd. De modem die ze mij aangeboden hebben is de voorlaatste nieuwe.

IMG_1310.jpeg

wido
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

Bedankt voor de info. Ik vermoedde wel dat het zoiets (bandbreedte) most zijn maar Telenet zegt niets.
Mijn probleem is dat de bewering van Telenet « vervangen van modem in 3 eenvoudige stappen » niet waar is. Ik heb de problemen in mijn eerst bericht vermeld. Wat is de reactie van Telenet? Niets anders dan: we zullen het onderzoeken…

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

@wido 

Ik weet welke modems er in omloop zijn en welke de laatste nieuwe is en de voorlaatste ook.

Bij een wijziging van je pakket naar One of One Up krijg je namelijk ook het bericht je modem te veranderen maar goed in dit geval dus niet het geval.

Daarnaast is het dus nu bekend dankzij @bert_ waarom de modems vervangen worden met een uitleg.

Betreft de activering ervan kan ff duren , sommige hebben wel problemen en sommige weer niet maar dat hangt er van af of je nog in het oude systeem zit of  al bent overgegaan naar het nieuwe systeem. ( Ik bedoel dus je profiel achterliggend )


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG


@wido  schreef:

Wat is de reactie van Telenet? Niets anders dan: we zullen het onderzoeken…


Ja, dat is niet oké, uit alles wat je neerschrijft blijkt toch dat er hoogstwaarschijnlijk een probleem is met de nieuwe modem of met het coaxsignaal dat je woning binnenkomt.

Je moet de Telenet-klantendienst vragen om het coaxsignaal op de modem na te kijken en eventueel een technicus ter plaatse te sturen.

Als de Telenet-klantendienst je niet correct verderhelpt dan moet je klacht indienen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/ik-heb-een-klacht-over-telenet-waar-kan-ik-terecht/

Als Telenet dit probleem niet binnen een normale termijn oplost, vraag je bemiddeling bij de Ombudsdienst voor telecomunnicatie: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/klacht-voor-bemidddeling/

wido
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

 Bedankt voor de info, Jean.

Dit zijn de modems die bij Telenet in voege zijn volgens de Telenet website in chronologische volgorde:

CH6643E, CH7465LG-TN, CV8560E, CH8568LG, F@ST3869LG-TN

U hebt de laatste ontvangen, ik de voorlaatste, maar hij bezorgt mij veel problemen.

wido
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG

De CH8568LG maakt inderdaad een licht zoemend geluid dat je hoort als jet vlak naast staat, maar ik vind het niet storend omdat hij achter de TV staat en dan horen we hem niet. Ik heb al een opmerking van een netweter gelezen die dat wel storend vindt.