Beantwoorden
grv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Smile! Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Hallo, ik wil een VPN opzetten om een ander PC te kunnen remote bedienen.

huidige installatie is:

 

  • NIU 65/88 66AA 01A BE05 netwerkverdeler/versterker; 1 modem en 4TV uitgangen

  • Motorola SBV5121E Cable modem met afsplitsing voor telefonie

  • D link 10/110 Fast Ethernet switch

  • Linksys WRT54G V5.1 router

  • PC/ iPhone

    Kan iemand me op weg helpen? Dank
Tags (2)
0 Likes
28 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Wil je vanaf elders een PC thuis bedienen? Dan kan je dat via de remote desktop applicatie voor zover je thuis PC dit toelaat en je poort 3389 hebt geforward naar je thuis PC. Met home versies op je thuis PC lukt dat niet.

Voor zover ik in de handleiding van je router zie, kan je geen VPN server opzetten in deze router daarvoor zou je dan een NAS moeten hebben zoals Synology of Qnab die de nodige software daarvoor wel heeft. Daarvoor moet je de poorten 1723 (PPTP) en/of 1701 (L2TP/IPsec) openzetten naar het IP adres van je NAS.

Eens de verbinding gemaakt kan je terug een RDP (remote desktop) connectie maken naar het lokaal IPadres van je PC. Daarvoor moet je poort 3389 niet openzetten vermits je lokaal werkt.

In elk geval zorg ervoor dat je PC een vast IPadres heeft die buiten de DHCP range van je router valt of altijd hetzelfde adres krijgt via DHCP toewijzingslijst.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Een andere PC remote bedienen gaat ook heel goed met TeamViewer. Dat is gratis en behoeft geen portforwarding of andere settings.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

@StefaanHMoet er dan niet altijd iemand aan de andere kant zijn die u het paswoord doorgeeft? Of kan je teamviewer permanent laten draaien?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
grv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Smile! Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Dank voorinfo. Ik las ergens dat het zou mogelijk zijn na de router weer een switch te zetten en dan  bvb een linksys waarop de DD-WRT firmware gezet wordt waarmee wel een VPN kan opgezet?

- Zou dat lukken met mn bestaande config.

-Is mn modem wat men een  "modem only" noemt?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem


@igvfer@  schreef:

@StefaanHMoet er dan niet altijd iemand aan de andere kant zijn die u het paswoord doorgeeft? Of kan je teamviewer permanent laten draaien?


Ik ben Stefaan wel niet, maar ik gebruik zelf TeamViewer nu en dan (vroeger UltraVNC, maar dat was te veel gedoe). Inderdaad dus, de "client" moet op zijn minst TeamViewer QS (QuickSupport) opstarten. Daarna moet een ID doorgeven en dan een wachtwoord (standaard allemaal cijfers). TV is gratis, maar als je lange tijd verbonden krijgt, dan krijg je een melding dat het niet meer om eigen gebruik gaat en dat je het programma eigenlijk zou moeten kopen. Permanent draaien is dus geen optie, maar TV QS is een EXE die niets installeert, dus gewoon dubbelklikken, ID en wachtwoord doorgeven en het werkt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem


@grv@  schreef:

Dank voorinfo. Ik las ergens dat het zou mogelijk zijn na de router weer een switch te zetten en dan  bvb een linksys waarop de DD-WRT firmware gezet wordt waarmee wel een VPN kan opgezet?

- Zou dat lukken met mn bestaande config.

-Is mn modem wat men een  "modem only" noemt?


Met twee routers na elkaar ga je vragen om problemen. Modem-only of HGW doet er niet toe, er staat al een router dus daar zet je best geen tweede achter. Als je per sé VPN wil draaien kun je beter een NAS van een geschikt type installeren en daar de voorziene VPN op draaien.

 

BTW, uw modem is een modem - only en je hebt er een eigen (weliswaar vrij verouderde) router achter hangen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Vervang dan ineens de huidige (verouderde 5-6 jaar) router door een nieuwere versie die wel een VPN server kan opzetten. Dan heb je ineens ook het 5 Ghz netwerk ter beschikking. Want zoals gezegd router na router is om moeilijkheden vragen. Hou het simpel.

Voor een deftige NAS zit je rap aan 600 tot 800€, voor een goede degelijke router zal je ergens tussen de 100 en 250€ uitgeven.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GlennR
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
O dierbaar België.. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Hoi GRV,

 

uit je info kan in opmaken dat je eigenlijk geen VPN verbinding wil starten maar een remote desktop sessie wil starten? 

Zodat je uw desktop krijgt op een andere pc.

Hiervoor heb je geen VPN nodig, tenzij je een extra laag van beveiliging wil toevoegen...

 

In principe is het voldoen om in jouw setup remote desktop te activeren op je "windows" desktop pc.

Een fixed ip instellen via je linksys router voor de desktop pc.

En poort 3389 forwarden naar de pc.

Ik zou wel aanraden om bv. externe poort 3340 te forwarden naar interne poort 3389. 

Aangezien dit al veel externe "hack" pogingen tegenhoud.

Indien je meer detail instructies nodig hebt hoor ik het graag.

 

PS: ik zou wel je modem is gaan omruilen aangezien je op het eerste zicht een DOC1 model hebt. 

Deze halen max 30mbps downstream terwijl het lichtste abo van TLN Basic Internet al 50 mbps aanbied.

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

Glenn

0 Likes
GlennR
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
O dierbaar België.. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Oke en blijkbaar ging ik de mist in en heb alle vorige antwoorden reeds gemist  Gefrustreerde smiley

0 Likes
grv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Smile! Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

k wil inderdaad een extra beveiliging gezien Teamv erg onveilig is. Welke gunstige prijskwal.router zou je aanbevelen op VPN op te zetten    en    heeft de voorgestelde omruilmodem bepaalde nadelen?

0 Likes
GlennR
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
O dierbaar België.. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

De omruil modem heeft geen nadelen.

Enkel opletten dat je terug een "EMTA" modem only model krijgt.

Indien je een Whoppa of Wigo abo hebt kan je best ook je Router en Switch vervangen aangezien deze op het eerste zicht 100mbps Max zijn.  

 

Daarentegen is de router die je nu hebt geschikt voor een VPN nadat je DD-WRT op je router installeert.

Zie www.dd-wrt.com . (hij staat toch tussen de router database)

 

Wat ik niet heb kunnen afleiden uit het gesprek is om je nu een Windows home Edition of Pro Edition hebt.

Want zoals eerder aangegeven hebben we dan Teamviewer niet nodig. 

 

Groeten,

 

Glenn

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Zoals gezegd zou ik eerst de router vervangen. Deze die je nu hebt is beperkt in mogelijkheden zelfs als je die upgrade naar de open source software. Kijken hoever je daarmee komt en dan pas de modem vervangen.

Misschien helpen deze tests je om een keuze te maken. Klik hier...

 Edit . Niet opgelet op het type modem. Deze is verouderd en moet zeker vervangen worden. Losmaken en meenemen naar een Center. Best eerst eens bellen en navragen of ze een modem only in huis hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
grv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Smile! Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

@glenn

k lees ergens dat DD-WRT geen IPsec zou aankunnen en dat Fritzbox alleen dit aankan. Klopt dat en zijn er alternatieven?

0 Likes
grv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Smile! Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

VPN na Motorola SBV5121E Cable modem

Is windows 10 Home.

0 Likes