Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Hier een nieuwe thread om de discussie "eigen hardware" en "vrije keuze" verder te voeren


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
112 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@FransGeerts 

In eigen probleem zal inderdaad het probleem van de portforwarding oplossen. Het veranderen van modem/router zal, vrees ik, hiermee niet opgelost zijn.

Het is natuurlijk zeer bedroevend dat het toch al tijdje duurt eer dit opgelost geraakt. Op mijn  23 jaar klant zijn van Telenet is dit de eerste keer dat ik weet dat er een probleem van die aard is en dat zolang aansleept. De onmogelijkheid van medewerkers van Telenet om een correct perspectief te kunnen geven aan de klanten, zal bij de grote meerderheid ook een wrang gevoel geven dat hun werkgever zo klungelt. Je zou voor minder ziek vallen. Wat ook de oorzaak moge wezen, het is geen reklame voor Telenet.

Ik zal mijn fantasie laten gaan en gewoon een paar moglijkehden opsommen:

  • een foute beslissing van een hoger niveau
  • een contractant die een fout gemaakt heeft en die Telenet niet zomaar kan oplossen (wettelijke belemmeringen)
  • een enorm toeval van fouten die elk op zichzelf geen probleem vormen, maar door de combinatie wel
  • een indringer heeft heel wat om zeep geholpen (moet wel gemeld worden, maar mogelijk toestemming om te melden als het opgelost is)
  • interne sabotage
  • een ingewikkelde structuur van bevoegdheden door gebruikt te maken van verschillende partners (wordt mee in de hand gewerkt door de outsourcing van allerlei diensten)
  • ... (tijdelijk uitputting van mijn fantasie)
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@janne_man 

  • interne sabotage

Je haalt me de woorden uit mijn mond,was ik al langer aan het denken

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Dat kan dan alleen maar door een heel domme. Die kan de rest van zijn leven blijven werken niet bij maar voor Telenet.

De grootste kans: murphy die toeslaat: doordat het een niet normale porcedure is, iets dat mis gaat en in het herstellen opnieuw mis en nog grondiger mis. Heb dat ooit eens meegemaakt: de herstel backup werd overschreven.  Dit is dikwijls ook het meest genante om uit te leggen achteraf.

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@janne_man 

Stel nu, dat ze dit eerst in een kleine bulk/groep hadden gedaan, en ze zagen al direct de fouten, dan hadden ze alsnog maar dat kleine deel kunnen terug overschakelen naar ne rollback van backup en verder "experimenteren" en kon die kleine "testgroep" als het ware terug verder, ipv we bijten door de zure appel en douwen het verder en verder.

Of is/kan deze optie niet gedeeltelijk toegepast worden als test?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@DeLLiAnO 

Wie zegt dat dit in huis ontwikkeld is? Ik acht de kans zeer groot dat dit onwikkeld werd door een externe partner. Mogelijk zelfs een overname van het systeem van een buitenlandse zusterondernming waar het perfect werkt. Moet dan enkel aangepast worden aan de specifieke zaken van hier. Dat kan lelijk onderschat worden. Zelfs al gebruikt men een  gemeenschappelijke taal om te communicatie, kan het nog mislopen doordat er aan bepaalde woorden een andere betekenis gegeven wordt. Het zal dan wel gaan voor specifieke termen, maar kijk gewoon in het Nederlands het verschil al van betekenis tussen Noord en Zuid van woorden zoals: jas, vest, voetpad, briefomslag, ... Er kan ook een niet voorzien probleem zijn door het gebruik van verschillende tekenssets. Niet alle systemen gebruiken UTF-8. Al heel vroeg waren er coderingsproblemen, het zijn altijd wel eentjes en nullen, maar de leesbril die je opzet bepalen wat je leest. (daarmee bedoel ik de coderingstabel die je gebruikt (dikwijls zonder dat je het weet of er bewust van bent) bepalen wat je te zien krijgt. Ik kan me echt zeer goed voorstellen dat het domweg verkeerd gelopen is, zelfs als er getest is.

 

Zolang dat Telenet niet meedeelt wat de oorzzak is van het probleem, hebben we er het raden aan. En als Telenet het meedeelt, moeten we het maar geloven.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@janne_man 

Mm ja in die uitleg kan ik het wel eventueel verstaan. Voor zelfste geld mislukt de data migratie waardoor alles crasht of het niet mogelijk van overnemen van correct info waardoor normaal alles automatisch ging, maar als je bv tegenslag hebt (dom voorbeeld offcourse) je alle klanten 1 per 1 op nieuw systeem moet toevoegen. Al denk ik ook zoals jij dat het meer een "en en en" verhaal is.

Geen enkel bedrijf zal ooit toegevingen doen, indien niet gelekt. Als er communicatie al is.. is het de waarheid... Al is het wel hėėl raar dat telenet nog steeds geen officieel nieuws naar buiten heeft gebracht, en nog steeds onder de radar van nieuws/tech sites vliegt?? Ander bedrijven met 10x kleinder fout waren allang door alle media getrokken.

Moet wel zeggen is eerste x dat ik weet of heb meegemaakt, dat er zo een probleem (of meervoud) zich voor hebben gedaan bij telenet.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Laat mij althans toevoegen (nb: ik ben intussen Proximus fiber gebruiker vanwege 7x meer upload (350 versus 50)).

Men kan met met eigen modem / router en open source software mogelijke provider bugs of onhebbelijkheden (dikwijls IPv6 gerelateerd) proberen te vermijden. Dat doe ik bij Proximus waar ik de B-Box modem niet gebruik maar wel een (overigens veel krachtiger) OpenWRT toestel.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@robatoras  schreef:

 

Jaren zagen door 'n paar enkelingen over eigen hardware keuze.

 


Het is eerder omgekeerd: jaren zagen door slechts een persoon (of misschien nog een aantal), meerbepaald op dit forum, dat zulks het privilege van de provider is terwijl het wettelijk niet zo is. Maar dat is niet erg, ook niet voor de provider. De support van de provider eindigt namelijk precies waar die drieste enkelingen hun eigen hardware plaatsen. En dat is maar goed ook, en, er is bovendien geen van die enkele eindgebruikers die daar ooit over zal treuren (of komen klagen of zagen bij provider). Het is namelijk hun eigen wettelijke keuze.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes