Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Hier een nieuwe thread om de discussie "eigen hardware" en "vrije keuze" verder te voeren


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
112 reacties
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Ik heb het al eens eerder gezegd. Het wordt tijd dat vrije modemkeuze ook hier in België toegelaten wordt. Voor degene die dan niet tevreden zijn met de modemkeuze en support van Telenet die kunnen dan zelf zelfstandig gaan shoppen voor een (beter) alternatief.

 

Als je weet wat er allemaal op de markt is voor deze Docsis modems dan zal je nog versteld staan. En jawel hoor de meeste zijn gewoon fanloos. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Die docsis modems die je kazn kiezen zijn eigenlijk ook routers. Laat een provider een modem kiezen die bij zijn netwerk past. Bij electriciteit en water is het tenslotte ook de maatschappij die de teller plaatst. Een vrije routerkeuze is er al. Je kan gewoon de e-modem vragen, die is geluidloos, ook voor een stuk omdat er geen Wifi in zit. Iedereen vergeet blijkbaar het onderscheid tussen een modem, een router, een switch en een Accespoint. En dat zijn nu meestal de huidige modem/routers. Alles ineen (4 toestellen in 1 apparaat). Een modem is tenslotte enkel maar en toestel die het signaal omzet naar een signaal dat bruikbaar is voor het netwerk en daar kan je niet veel aan veranderen. Uw signaal thuis wordt omgezet met de modem naar een signaal die nodig is voor de kabel of de telefoonlijn (xDSL) of glasvezel. MoDem = Moduleren -Demoduleren. Misschien herinnert u zich nog de eerste modems op de telefoonlijn. Daar was ook maar een juiste instelling. De rest werkte niet. Router en switchen(managed) zijn wat anders. Daar configureer je uw ganse netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Neen nee...laat de vrije modemkeuze maar komen. Het is echt niet zo eenvoudig uitgelegd dat een modem maar een simpel toestel is dat de signalen omvormt. Iedereen herinnert zich toch de issues met de Intel Puma 6 en 7 chipsets in sommige Docsis modellen. Frustraties genoeg bij gebruikers met wegvallende verbindingen, slechte ping tijden voor gamers enzovoort. En jammer genoeg hangen er nog veel Puma chipsets in het huishouden dankzij Telenet.

 

Neen...de modem het toestel dat de signalen omvormt is echt niet zo'n eenvoudig toestel dat iedereen denkt. Een degelijke modem kan een wereld van verschil betekenen.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@BillyX  schreef:

Ik heb het al eens eerder gezegd. Het wordt tijd dat vrije modemkeuze ook hier in België toegelaten wordt. Voor degene die dan niet tevreden zijn met de modemkeuze en support van Telenet die kunnen dan zelf zelfstandig gaan shoppen voor een (beter) alternatief.

Jij gaat je plan trekken met je eigen modem. Maar de meesten die dan voor een eigen modem kiezen zullen dan Telenet lastig vallen als het niet werkt (zoals het moet). Is dit nu zo moeilijk om te begrijpen?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@Ex-Netweter 

 

Daar heb je gelijk in, maar dat is eenvoudig op te lossen:

 

Telenet laat de keuze, hun HGW nemen met support of een eigen toestel naar keuze zonder support.

 

Simpel toch?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@StefaanH  schreef:

@Ex-Netweter 

 

Daar heb je gelijk in, maar dat is eenvoudig op te lossen:

 

Telenet laat de keuze, hun HGW nemen met support of een eigen toestel naar keuze zonder support.

 

Simpel toch?


Wij vinden dit simpel maar de meesten zullen toch contact opnemen met Telenet als het niet werkt. Dat weet je toch zo hé.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@Ex-Netweter 

Het is een vast gegeven dat als men iets plaatst wat niet van Telenet zelf is en het niet werkt dat ze gaan bellen. Dan is het van Telenet werkt niet maar Telenet heeft zelf niks geplaatst. Dan is Telenet in eens niks waard en moeten ze de boel oplossen. Dit terwijl de klant zijn eigen modem zou plaatsen. Maar ze vergeten altijd dat wat niet van Telenet is er niks te doen is aan het probleem  tenzij een technieker tegen betaling.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Ik denk dat er genoeg klanten zijn die met kennis van zaken eigen materiaal gebruiken en niet nodeloos naar Telenet zullen bellen.

 

Er zullen er altijd links of rechts wel zijn, maar zeker niet de mensen die echt weten wat ze doen, dat zullen eerder de "amateurs" (zonder denigrerend te willen klinken) zijn.

 

En eigenlijk is ook dat op te vangen. Laat iedere klant een specifieke clausule ondertekenen waarin vermeld staat dat eigen materiaal niet ondersteund wordt tenzij tegen betaling. En dus niet in de kleine lettertjes maar in het vet bovenaan het contract.

 

Dat is dus mijn mening hieromtrent.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@StefaanH 

Sorry, ik vind dat een beetje naïef....

Hoeveel van de 100.000-den klanten zullen weten hoe je een modem juist instelt? Misschien een paar duizend?

Eerst wil ik zeggen dat het mij geen zier kan schelen of de vrije modemkeuze er komt of niet!

Ik werk in een electrozaak en de overgrote hoop van de klanten heeft geen kennis van zaken.

En het interesseert hen ook niet! Als je iets wilt goed uitleggen bekijken ze je als "een koe naar een trein". En denk je echt dat het hen interesseert wat in dat contract staat? Ik moet dagelijks zeggen bij storingen van meerdere types apparaten dat ze de stekker eens moeten uittrekken en na een minuutje terug moeten insteken. Zo lossen we al meer als de helft van de "pannes" op. Dat zie/lees je hier toch ook alle dagen! Ze zullen zich de eerste de beste modem kopen en als die niet werkt zoals het moet.... als de vrije modemkeuze er komt " the **bleep** will hit the fan" voor de Telenet-support. Daarom wil Telenet dit niet.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

We zijn hier wat aan het afdwalen, maar eigenlijk zijn we hier op een verkeerd spoor. Er zullen er slechts zeer weinig zijn die voor een eigen modem zouden gaan. Het gaat zo goed als altijd over de router.

Vandaar dat het zo jammer is dat de echte modem-only uit het gamma is. Ik persoonlijk prijs mij gelukkig dat ik er nog eentje heb. De E-Router is niet 100% een modem-only, dat weet je ook wel hé. Maar het is wel voor velen die, met kennis van zaken, een eigen router willen gebruiken een aanvaardbare oplossing.

Ik ga wel akkoord dat diegenen die kiezen voor een eigen router dan ook niet bij Telenet moeten gaan aankloppen voor support.

Dat kan natuurlijk wel op fora zoals dit hier 😁


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@igvfer  schreef:

Die docsis modems die je kazn kiezen zijn eigenlijk ook routers. Laat een provider een modem kiezen die bij zijn netwerk past. 


Ik begrijp niet waarom hier zoveel tegenstand is tegen vrije hardware keuze.

Vroeger was het bij de RTT, later Belgacom, ook zo dat je alleen een een RTT Telefoon mocht aansluiten. Aan de telefoonleiding "prutsen" (door een eigen telefoontoestel erop aan te sluiten) was zelfs wettelijk verboden ...

Intussen behoort dit tot de verleden tijd.

 

Onze GSM's werken toch ook op alle GSM netwerken? Zolang onze Smartphone aan de (internationale) standard voldoet (3G, 4G, 5G) etc ... wordt je toch toegelaten op het GSM netwerk?

 

Onze TV toestellen, met een DVB-C tuner, werken toch ook?

 

Waarom zijn er dan (internationale) standaarden?

Telenet heeft Docsis niet uitgevonden hé.

Ieder kabelmodem die aan de gegeven standard voldoet zou perfect moeten werken op het Telenet coax netwerk.

 

In Duitsland is vrije hardwarekeuze al meer dan 5 jaar wettelijk geregeld. De verantwoordelijkheid van de ISP houdt op bij het passieve overnamepunt.

Of dit nu DSL is (via de telefoonlijn), Kabel (via de coax) of Fiber is ...

 

Overname punt.png

 

In iedere woning eindigt de coax in de "Multimedia doos" (zie foto hierboven).

Daar kan een klant gewoon zijn eigen modem/router (voorbeeld een Fritz!Box Cable) inpluggen?

Via de portal site van de provider ("Mijn Telenet") geef je enkele gegevens van je eigen modem (vb HFC MAC adres), en binnen enkele minuten is jouw modem geprovisioneerd en ben je on-line.

 

Idem in Amerika en vele andere landen. Daar kan je gewoon elke Docsis modem aansluiten en je bent vertrokken ...

 

Als klant kan je kiezen voor een provider toestel, of je eigen hardware ...

Op je eigen hardware krijg je natuurlijk geen service, maar bij problemen kan je terecht bij de Helpdesk van de fabrikant ...

 

Wat is er zo speciaal aan het Belgisch netwerk, dat je alleen de provider modem kan gebruiken??

Dat begrijp ik niet goed 🤔

 

Sorry, inderdaad beetje off-topic, misschien beter de discussie afsplitsen naar "vrije hardware keuze" 😊

 

 

 

 

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@flip1953 

 

ik heb dus een nieuwe thread gestart en uw bericht verplaatst. Het is inderdaad beter van deze, toch wel interessante discussie, hier apart te voeren.

 

EDIT: ik heb de hele reeks vanaf we zijn gaan afdwalen naar hier verplaatst


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Inderdaad er kunnen moeilijkheden zijn met hardware onderdelen maar dat los je niet op met het zelf kunnen instellen. En als dat al zo is dan moet de provider zijn leverancier aanspreken. Ik blijf erbij, veel kan je niet instellen aan een modem. Je zet het ene signaal om naar een ander overeenkomstig wat de provider voorschrijft op zijn netwerk. Je moet het onderscheidt maken tussen een modem en een router of de combinatie van de 2.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Vrije modemkeuze zal er vroeg of laat wel komen. Uiteraard zal Telenet alle argumenten uit de kast halen om dit net niet te doen. Een deel afgeven dat ze volledig controleren is nooit leuk. Dat zien jullie toch ook al bij de aanbieders voor de ondersteuning van de eSIM. 😉

 

HET EU-agentschap, BEREC dat begeleiding en ondersteuning verleent aan het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie heeft al eerder gezegd dat het aansluitpunt eindigt op het punt waar een verbinding het huis binnen komt. Vanaf daar is het netwerk eigendom van de klant en die mag ook zelf bepalen hoe en wat er met het netwerk gebeurt.

 

Door deze uitspraak van BEREC moet het zusje van Telenet, namelijk Ziggo op 28 januari 2022 vrije modemkeuze toelaten. Bij ons zal het waarschijnlijk nog even duren want onze belangenvereniging, het BIPT is nogal conservatief ingesteld en vooral gevoelig voor al het lobbywerk. Maar eerder gingen landen zoals Finland (2014), Duitsland (2016) en Italië (2018) al voor. Ook in Nederland ging KPN al sinds maart 2020 van start met de vrije modemkeuze.

 

Nergens heeft dit tot problemen geleid. Er zijn voor en nadelen met deze vrije modemkeuze. Een belangrijk feit is dat je nog steeds de modem van de telecomaanbieder kan gebruiken als je totaal geen interesse hebt om je eigen hardware te gaan kiezen.

 

Maar voor degene die hun netwerk volledig naar eigen wensen willen instellen en beheren zijn er plots meer opties beschikbaar. Gaat dit dan massaal gebeuren? Waarschijnlijk niet. Het zal een minderheid zijn die graag alles zelf onder hun controle willen houden. Alhoewel dat een studie in Duitsland heeft geleerd dat nieuwe abonnees daar volop wel kiezen voor hun eigen eindapparaat.

 

Volgens de BEREC richtlijnen is een vrije modemkeuze belangrijk waardoor de concurrentie en innovatie tussen de fabrikanten van deze eindapparaten gestimuleerd zal worden. Verder staat er in de richtlijn dat een significante groep eindgebruikers behoefte heeft om de veiligheid van hun persoonlijke gegevens zelf te beheren. Door de vrije keuze van modems en routers moet dit eenvoudiger worden om de zogenaamde connected devices op maat te kunnen beheren. Daarnaast valt er in de richtlijn te lezen dat dit het overstappen naar een andere telecomaanbieder vereenvoudigt. In sommigen gevallen kan je hardware gewoon blijven werken bij de overstap naar een andere aanbieder op hetzelfde netwerk. 

 

Wij zouden dus bv. zomaar kunnen overstappen naar Orange of omgekeerd door een klik op een website. 

 

Neen vrije modemkeuze heeft wel wat voordelen en zoals eerder gezegd heb je er geen interesse in dan gebruik je gewoon de hardware van je aanbieder met alle nodige service. Maar de concurrentie tussen de aanbieders zal wel verhoogd worden en daar hebben we altijd baat mee.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.