Beantwoorden
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Ik zit regelmatig (en ook deze maand) met enkele dagen van hoog verbruik qua data dat ik niet kan verklaren. Deze maand was onze 175GB download bereikt hoewel ik vanaf de warning op 90% geen streaming meer keek en geen downloads/updates meer deed. Toch verbruikten mijn vrouw en ik 5-7GB per dag met... surfen en tv kijken. 

Volgens telenet tellen bestelde programma's op de digicorder niet mee aan verbruikt volume, dus nu vroeg ik mij af: welke toestellen verbruiken het meeste op mijn netwerk?

Gelukkig heeft windows 10 zelf een data usage meter:
- hoofd pc/game pc/streaming pc: 100GB afgelopen 30 dagen 
- laptop : 11 GB
- GSMs: 3 (ik) en 5 (vrouw) GB = 8 GB

Dus ik kan 120GB  verbruikt volume verklaren... De kinderen op hun gsm reken ik ook nog 10GB aan (ze zijn hier maar halftijds en we zijn dan nog een week daarvan weggeweest ) dus pak dat we 130-140GB effectief verbruikt hebben: waar is de rest naartoe? De dagen van onze laatste 10% was ons verbruik ook heel hoog en toen waren de kinderen er niet eens. Een avond dat we om 22u thuiskwam van een etentje hebben we nog bijna 9GB verbruikt op die paar uur dat we thuis waren!

Ik was dus zeer benieuwd om van telenet te horen te krijgen waaraan dit ligt. Zij meten toch al ons internet gebruik en slagen al onze surfhandelingen op? Ik vroeg voor 1 dag uitleg (met doorgeven van ID kaart nummer) en enige dat ik te horen kreeg, is dat het inderdaad niet streaming of downloaden was die dag, maar ze konden niet zeggen wat wel... En meer details mogen ze niet geven tenzij op politie bevel. 

Moet ik nu naar de politie gaan om een bevel te vragen zodat telenet aan mij zegt wat ik doe met mijn eigen internet verbinding?

En als hier mensen iets weten over de interne werking van telenet: op basis waarvan worden digicorder en digibox verbruik uitgesloten van opgemeten volume? Loopt dit via het MAC adres van de verbruiker? Want de MAC adressen van zowel digibox als digicorder zijn anders op het toestel dan dat ze in MijnTelenet staan... wat ook niet normaal is volgens mij

Alle hulp en bijstand is zeer welkom!

55 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:

had ik maar een 3-eyed-raven 🙂


Dat zouden er velen onder ons wel willen, denk ik. 😄


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Waar is mijn volume naartoe?


Mijn ouders dachten ook dat ze brave buren hadden, tot bleek dat hun verbruik een paar maanden over de limiet ging en dat de kinderen van de buren de oorzaak waren.

 

Mijn moeder houdt het erbij dat haar netwerk 'gehackt' is (onwaarschijnlijk), mijn broer dat het paswoord 'geraden' is (ook onwaarschijnlijk vanwege 10 chars, upper & lowercase en cijfers ) en ik houd het erbij dat het paswoord ooit eens verteld is geweest tegen een van de kinderen, toen ze op bezoek waren...

 

Paswoord wijzigen en MAC filtering doen wonderen 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bg1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De 3 wijzen! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Waar is mijn volume naartoe?

Kamp met een zeer gelijkaardig probleem. Deze maand was onze 100GB al na één week op, met een piekverbruik van 25GB op een dag dat we helemaal niet thuis waren. 

We hebben geen smart tv en maken geen gebruik van wifree. Ons systeem bestaat uit een eigen WIFI router, enkele PC’s, 3 smartphones en twee tablets.

Sindsdien heb ik het WIFI signaal van de Telenet router uitgeschakeld, onze eigen router gereset, nieuwe firmware gegeven, strenger beveiligd en alle toestellen nagekeken op virussen.

Bovendien laat ik onze router alle dataverkeer loggen.

Resultaat: enkel de toestellen die ik ken maken gebruik van onze router, en die komen sinds vanmorgen op een totaal verbruik van 50MB. En toch is onze telemeter 500MB gestegen!

Heb naar Telenet gebeld met de vraag of zij me kunnen helpen met achterhalen welk toestel de overige 450MB heeft verbruikt, maar ondanks het feit dat ze vanalles over mijn netwerk blijken te weten, kunnen/willen ze mij niet vertellen welk mac adres verantwoordelijk is voor dat verbruik. Ik kan dus zelfs niet weten of het aan mijn router ligt.

Wie kan mij helpen?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waar is mijn volume naartoe?

@Bg1

 

Ben je 100% zeker dat geen enkel van uw 5 mobiele toestellen ergens op een andere locatie gebruik heeft gemaakt van wifree? Dat verbruik wordt namelijk van uw databundel afgetrokken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bg1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De 3 wijzen! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Waar is mijn volume naartoe?

Absoluut zeker. Van ons gezin ben ik de enige die onze Telenet login en paswoord ken, en ikzelf heb nog nooit van Wifree gebruik gemaakt.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waar is mijn volume naartoe?


@Bg1  schreef:

Absoluut zeker. Van ons gezin ben ik de enige die onze Telenet login en paswoord ken, en ikzelf heb nog nooit van Wifree gebruik gemaakt.


Wel, dan zou ik, om kort te gaan, uw HGW omruilen in een shop. Ik weet zo meteen niet meer van buiten welke topic het was en het is al laat, maar niet zo lang geleden heeft ook iemand veel "spook" verbruik gehad dat onverklaarbaar was. Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat een modemruil de oplossing gebracht heeft. Ik zal het morgen eens terug opzoeken en dan zal ik deze post indien nodig aanpassen/verbeteren.

 

In ieder geval, uw HGW omruilen kan nooit kwaad en helpt het niet, het schaadt ook niet ..

 

EDIT: zo, hier dan de beloofde edit: mijn geheugen is nog OK, het was inderdaad de modem die schuldig bleek te zijn. Intussen heeft @Ex-Netweter  hier een beetje verder de link naar het desbetreffende topic reeds geplaatst , waarvoor dank. Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Waar is mijn volume naartoe?

@Bg1 verander toch gewoon dat paswoord, betert het niet dan weet u zeker dat het niet gehackt is, zou de eerste stap moeten zijn bij iedereen bij twijfel.

Jos

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waar is mijn volume naartoe?


@Ex-Netweter  schreef:

@Bg1 verander toch gewoon dat paswoord, betert het niet dan weet u zeker dat het niet gehackt is, zou de eerste stap moeten zijn bij iedereen bij twijfel.

Jos


Klopt, dat ik daar niet ook aan gedacht heb ... Zo ziet ge nog maar eens, het is al laat en het was een drukke dag, dus ga ik maar eens mijn tweemeterbak opzoeken Smiley Knipoog


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bg1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De 3 wijzen! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Waar is mijn volume naartoe?

Bedankt allebei voor jullie antwoorden!

Paswoorden veranderen was het eerste dat ik gedaan heb, en dat heeft geen soelaas gebracht.

Mocht je die post over toestel inwisselen nog kunnen terugvinden, dan zal ik die met veel interesse lezen!

 

Nogmaals bedankt,

BG

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waar is mijn volume naartoe?


@Bg1  schreef:

Bedankt allebei voor jullie antwoorden!

Paswoorden veranderen was het eerste dat ik gedaan heb, en dat heeft geen soelaas gebracht.

Mocht je die post over toestel inwisselen nog kunnen terugvinden, dan zal ik die met veel interesse lezen!

 

Nogmaals bedankt,

BG


Ik denk dat het deze post is

https://www.netweters.be/t5/Surfen-bellen-sms-en/WIGO-Telemeter-problemen/m-p/55000

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waar is mijn volume naartoe?


@Ex-Netweter  schreef:

... knip ...

Ik denk dat het deze post is

https://www.netweters.be/t5/Surfen-bellen-sms-en/WIGO-Telemeter-problemen/m-p/55000


Inderdaad, dat klopt. Bedankt om dit reeds te posten Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.