Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Weeral een piekverbruik!

Het is echt niet te geloven toch!😡

Ditmaal niet zo hoog maar toch weer een piekverbruik gisteren. Wat veroorzaakt dit toch? De PS 4 van mijn (boze) schoonzoon had ik voorheen al afgekoppeld. Op alle mobiele toestellen staat alles wat enigszins maar updatebaar is op uit of manueel. Mijn computers staan beiden volledig uit want slaapstand gebruik ik nooit. Ik heb een vraag:

Gisteren heb ik een aantal uren bij mijn zus geweest,ook Telenet klant, en heb ik daar gewoon gesurft op hun netwerk met mijn iPhone, maar echt niets gedownload. Op wiens rekening surf ik dan? Is dit verrekend als Wi-free of surf ik op kosten van mijn zus? Dan nog verklaart dit niet mijn piekverbruik.

Ik begin steeds meer en meer te geloven dat dit een fout van Telenet is...

Moest het bij mij liggen dan kan ik niet verklaren waarom dit de voorbije 2 maanden steeds enkel maar één dag gebeurd?? Als het aan het downloaden van content zou liggen moet ik pieken hebben op meerdere dagen, toch?

 

0622168C-A774-4EAE-B7F4-B85797C09B04.png

Never trust in Dust
Tags (2)
0 Likes
22 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Weeral een piekverbruik!

Als het op haar netwerk is met haar inloggegevens is dat op haar rekening.

Als dat bij haar is en je logt in op Wifree of Telenet home spot dan is dat op uw rekening.

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Weeral een piekverbruik!

Ik zie 3 dagen met ongeveer 6, 7 en 8Gb verbruik.
Dan is 15 niet zo overdreven veel
Maar ik denk niet dat één of andere pipo één dag per maand iets op jou netwerk komt downloaden.
En ik zou mij niet te veel zorgen maken zolang je niet te dicht bij je 750GB verbruik/maand komt.

Heb je nergens iets dat zich synchroniseert met een cloud-dienst? En dat dit ingesteld staat op één maal per maand bijwerken

0 Likes
vlotte-eduard
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Weeral een piekverbruik!

Beste Domi1963,

 

Hier ongeveer van hetzelfde laken...……..

Om 15u vandaag 35,26 gb erdoor waarvan 15 gb tussen 14u & 15u ondanks er in dat uur niemand online was ! Dit is niet de eerste keer dit jaar dat dit voorvalt & voor de rest alles nog eens extra duurder maken !!!

Heeft mijnheer Porter extra centjes nodig of moeten wij de rekening v/d "kakkers" mee betalen ?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Weeral een piekverbruik!


@vlotte-eduard 
Dit is niet de eerste keer dit jaar dat dit voorvalt & voor de rest alles nog eens extra duurder maken !!!

Heeft mijnheer Porter extra centjes nodig of moeten wij de rekening v/d "kakkers" mee betalen ?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Als je Jupiler duurder wordt in het café of de winkel, is dit dan ook om de Jupiler Pro League te steunen?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Weeral een piekverbruik!

@Bolletje

 

Zou jij ook niet klagen als iemand ongevraagd 35% van jouw pint zou leegdrinken? (-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Weeral een piekverbruik!


@sb  schreef:

@Bolletje

 

Zou jij ook niet klagen als iemand ongevraagd 35% van jouw pint zou leegdrinken? (-;


Om de analogie door te trekken: zo zat zijn dat je denkt dat iemand anders je pint heeft leeggezopen terwijl je dat zelf hebt gedaan zonder dat je het wist 😄

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Weeral een piekverbruik!

om even terug te komen op het topic 😉 

hebben de gebruikers die opeens zoveel verbruik zien op 1 dag zonder dat er iets aangesloten staat en online staat een telenet box ???

tijdens de test periode is er ook eens een probleem geweest dat er opeens een groot verbruik was en dat was door die telenet box die in een lus stond en update's downloade voor EPG enz.

misschien is dit ook zoiets, laat telenet dit eens nakijken of ze iets zien.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Topicwurm! Al 25 duimen! π-DAY! Say what?!

Weeral een piekverbruik!

Dit is de 3e keer dat je dit voor hebt geloof ik toch?

 

Heb je zelf al een actie ondernomen en je eigen netwerk gemonitord?

Een simpele router of software moet zeker op internet te vinden zijn...

 

Het probleem telkens bij Telenet leggen is een makkelijke uitleg maar ook je eigen netwerk monitoren is een makkelijke eerste stap 😉

 

Je kan altijd eens Telenet bellen en vragen welke service er op die specifieke dag veel verbruikt heeft om zo tot een beter inzicht te komen!

Als ik me niet vergis kunnen ze zien wat juist die hoge downloaden heeft veroorzaakt!

Http / ftp / streaming / ...

 

 

Uit ervaring weet ik dat het probleem wel eens binnenhuis kan liggen ook al beweerd iedereen in je huishouden van niet 😉

Al dan niet opzettelijk 😂

 

 

Pas als je helemaal zeker bent kan je met de vinger beginnen wijzen 😇

 

 

Mocht het over Wi-Free / Homespot verbruik gaan staat dit vermeld bij je Telemeter op Mijn Telenet.

Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Weeral een piekverbruik!

Gisteren 9/06/2019 gans de dag van huis weggeweest. Pas om 23u30 zijn wij thuis gekomen. Ik heb dan via mijn tablet eens gaan neuzen in mijn telemeter en er was GEEN piek verbruik, enkel het gele gedeelte (foto) was zichtbaar. Deze morgen opnieuw gekeken rond 11u00 en was mijn verbazing groot toen ik zag dat ik plots een piek verbruik had van iets meer dan 20 GB???? Dus zit de dader wel ergens bij mij thuis.☹️

Nu heb ik hier omtrent een paar vragen:

1) hoe kan ik mijn netwerk monitoren? Dus hoe doe ok dat?

2) bestaat er een degelijke app (mits betaling) voor op iOS, dus mijn iPhone of iPad? Kan je monitoring van bvb de voorbije nacht zien de dag erna?

3) Is er een andere oplossing voor mijn netwerk gade te slaan en de dader te ontdekken? Gisteren zijn er geen films gestreamt want ik heb naar de voetbal gekeken wat ik opgenomen had. Nu verdenk ik er sterk mijn schoonzoon (heeft een mentale beperking) dat die ‘s nachts op zijn play station 4 zit te spelen... want hij heeft een kaart gekocht om via internet games met vrienden te kunnen spelen. Nu wil ik zien of er daar een hoog verbruik van 20 GB op een nacht kan aan gelinkt worden?

Dus graag een goede monitoring oplossing zoals een iOS app. De FING app heb ik al maar daar kan ik niets mee zien, tenzij ik niet weet hoe ik dit moet doen? Alle hulp is welkom!

CF4B8A8D-98E5-4002-B220-A3E15DF0A066.png

 

Never trust in Dust
0 Likes
XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Topicwurm! Al 25 duimen! π-DAY! Say what?!

Weeral een piekverbruik!

Gwn met een app ga je dit niet kunnen hoor...

Tenzij deze app 24/24 in je netwerk aanwezig is en al het verkeer via deze app/toestel loopt...

 

De makkelijkste oplossing zou zijn, een simpele router aan te schaffen of een switch met netwerkmogelijkheden waar je een firewall op kan laten draaien!

 

Eenmaal je elk ipadres en ev mac adres uit je netwerk hebt kunnen identificeren kan je het aantal MB's dat een specifiek toestel heeft verbruikt gaan achterhalen...

 

Het is belangrijk dat al het verkeer dat je netwerk verlaat of binnen komt via deze router of firewall gaat!!

 

Ik zou zeggen Google is je vriend, met enkele key words en wat opzoekwerk zou je binnen enkele uren tot een simpele maar werkende oplossing moeten komen 😉

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Weeral een piekverbruik!

Zoals ik al eerder heb voorgesteld: haal een router die logs maakt van het verkeer. Ik heb een TP-Link en die kan je instellen om dit in het oog te houden. Je ziet dan het verkeer up en down en het verbonden IP/MAC-adres. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat alle verkeer via die router loopt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Topicwurm! Al 25 duimen! π-DAY! Say what?!

Weeral een piekverbruik!

Knipsel.PNG

 

 

HIer een screenshot van mijn router, een cheap ass toestel van een kleine 45€ dacht ik...

 

Oke in dit voorbeeld is het lijstje leeg want mijn router wijst geen IPadressen toe aan mijn apparaten omdat deze geen DHCP gebruikt maar ik dit laat lopen via mijn HGW! En deze dus ook niet de apparaten kan loggen...

 

Deze router is als het ware dus gwn een AP voor betere WiFi in mijn huis, aangezien ik de HGW in de living heb staan en heb verstopt achter een dikke muur afgewerkt met een topblad van 10cm dik hout 😂

 

Maar het is maar om je een idee te geven wat er zelfs met een simpele router mogelijk is...

Oke dit gaat niet feillloos werken, maar er gaat wel per IP/MAC een lijstje worden opgesteld, wat je dagelijks handmatig gaat moeten bijhouden in een Excel sheet weliswaar, maar het is een begin en zal je niet teveel geld en tijd kosten, 5a10min elke avond even wat cijfertjes overtypen neemt niet zoveel tijd in beslag he 😇

 

Ik snap dat je controle wil hebben over je netwerk en graag weet wat er gebeurd, maar ik denk persoonlijk dat je er te zwaar aan tilt, zo uitzonderlijk is dit verbruik niet hoor!

 

Mensen denken nog al snel als er een piekje op duikt in hun verbruik dat ze gehackt zijn, maar wat is de meerwaarde om iemand te hacken en af en toe een beetje van zijn verbruik te stelen??

 

Iemand hacken doe je om deze persoon te pesten of om er zelf beter van te worden, dus je legt ofwel zijn netwerk lam op de momenten dat hij het het hardst nodig heeft of je gebruik zijn netwerk voor jou 'vuile' klusjes (lees: illegale downloads/reroutings) op te vangen, maar dan ga je een veel specifieker patroon tegen komen!

 

Als het effectief je zoon is die stiekem op de PS4 in de avond/nacht gaat zitten gamen zou ik eerder aanraden om het gesprek aan te gaan en een open conversatie op te starten 😉

Maak goede afspraken en creëer een open omgeving om samen gebruik te kunnen maken van het netwerk...

Er is een reden dat hij dit stiekem doet wrs!

 

 

Zolang je niet aan je FUP komt who cares? 😉

 

 

Je wil op sommige dagen mijn verbruik niet zien als mijn kinderen weer beginnen te streamen en elke film mooi laten bufferen om dan weer een andere te kiezen 15min later omdat die leuker lijkt of ze toch nog even gaan spelen, maar de film zeker niet mag afgezet worden zodat ze elke 10min weer een kort stukje kunnen kijken, maar dus wel telkens weer wat meer gebufferd word en ze terwijl ook nog YouTube en weet ik veel wat voor andere dingen ze uitspoken qua download, muziek beluistern via Spotify ed...

 

Ik betaal niet voor niks voor een 'onbeperkt abo' dus laat ze lekker hun gang gaan, ik heb er geen last van want mijn specifieke downloads staan mooi klaar in een download manager om in de nacht binnen gehaald te worden 😉

 

Onnodige stress over een stomme 20GB per 10 dagen, laat het los, dat maakt het jezelf alleen maar gemakkelijker 😉

Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Weeral een piekverbruik!

@sb @XiroN 

Ja ik weet het. Jullie hebben mij dit reeds gezegd. Maar ik heb daar weinig kaas van gegeten. Dus hoe weet ik welk merk/type router dit ondersteund?

en hoe moet ik hem instellen? Moet ik instellingen wijzigen op de HGW? Voor de LAN verbindingen zal er geen probleem zijn om via de router te gaan. Er vertrekt nu 1 utp netwerkkabel van de HGW naar een switch en vandaar vertrekken alle andere UTP’s. Het is een unmanaged gigabit switch. Dus als ik het goed begrijp zal ik nu moeten vertrekken met 1 UTP kabel van de HGW naar de router en van daar naar de switch?? Dan rest er nog juist de via WiFi verbonden toestellen via de router te laten lopen?? Hoe ik dat moet doen weet ik niet. Ik heb in totaal 20 toestellen, bekabelt en via WiFi.

Never trust in Dust
0 Likes
XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Topicwurm! Al 25 duimen! π-DAY! Say what?!

Weeral een piekverbruik!

Gwn een cheap ass routertje die bij houdt hoeveel data er over een bepaald IP gaat is voldoende 😉

Ik heb een TP-link Archer C58 (ingesteld al AP voor beter WiFi bereik in huis) van ongeveer een kleine 50€!

 

 

De router moet je dan idd tussen de HGW en de SWITCH plaatsen.

 

Tijdelijk ook even verbinden via de WiFi van die router, ev de WiFi van de HGW even uitschakelen!

 

Is maar voor een korte periode he, als je eenmaal het toestel/persoon hebt achterhaald kan je terug naar je oude situatie overschakelen en de aangekocht router instellen al een AP op een plaats waar je WiFi een minder bereik heeft...

 

Want wrs gaat die router je snelheid naar onderhalen omdat die vermoedelijk maar een 100Mbps poort gaat hebben en je switch 1Gbps is...

 

Als je deze naderhand als WiFi AP gaat gebruiken ga je er weining verlies mee doen hoor 😉

 

Voorbeeld van mijn router:

Knipsel.PNGDHCP staat uitgeschakeld dus kan geen verbruik registreren, maar zo heb je een idee hoe het ev weergeven kan worden, gwn elke avond even de getallen in een Excel Sheet opslaan en na enkele dagen haal je zo de boosdoener eruit 😉