Beantwoorden
FABKE137
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

ik heb 3 utp kabels gertrokken uit de slaapkamer tot beneden aan telenet moden , maar bij aansluiten van kabels met een rj45 fiche naar modem  blijken deze niet te werken , ik heb al 3tal soorten andere rj45 fiches geprobeerd en niks werkt , en draadjes zijn correct volgens kleur aangesloten,  dacht kabels beschadigd , maar heb dan een stuk kabel dat ik over had van 3 meter ook eens een fiche rj45 aangezet en aangesloten op modem en werkt ook niet , als ik een gekochte kabel aansluit werkt deze wel , is er verschil of moet ik een bepaald soort rj45fiche gebruiekn , ik dact dat dat allemaal zelfde was , heb zeker al 10 tal keer fiches opnieuw aangesloten , ook al nieuwe tang gekocht om ze toe te knijpen , probleem blijft geen verbinding met modn

0 Likes
10 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

@FABKE137 

 

In dat geval stel ik mij twee vragen:

  1. Gebruik je de juiste layout van de kleuren?
  2. Zonder u te willen beledigen, heb je de fiches correct gemonteerd? Heb je een kabeltester waarmee je een UTP kabel kan doormeten en checken of alle paren correct verbonden zijn? Als alternatief, maar een beetje moeizamer, kan je het ook uitmeten met een gewone multimeter.

Indien je op beide vragen JA antwoordt zie ik zo meteen geen reden waarom het niet zou werken ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FABKE137
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

ja alles aangesloten volgens een schema van de kleuren oranjewit /oranje/groen wit/ blauw/blauw wit/groen/bruin wit/ bruin dan mooi naast elkaar gelegd en in fiche gescoven en dicht geknepen , maar werkt niet ook niet op ander stukken kabels dat ik een fiche heb aangezet , en een gekochte kabel met fiche werkt dan wel , ik heb wel geen test toestelletje of meter om nat te gaan 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

@FABKE137 

 

Die fiches RJ45 aansluiten met die speciale tang, heb je dat ergens geleerd of heb je dat zelf uitgepluisd?

Het is namelijk een heel secuur werkje en niet zo evident als het niet goed aangeleerd werd ... Je hebt snel de draadjes niet diep genoeg gestoken bvb, of ze zijn niet netjes allemaal exact even lang...

 

Een kleine tip. Als je deze link volgt , daar heb je al zo een tester voor net geen €10. En dan ben je zeker dat de kabel in orde is (of juist niet , ook belangrijk om weten).

Tussen haakjes, ik heb dezelfde, dus die is goed genoeg voor privé doeleinden.

 

EDIT: of je hebt niet hard genoeg op de tang gedrukt ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

@FABKE137 

Er zijn inderdaad variantes in de fiches. Kijk bijvoorbeeld een hier. De kern van de draden is het meest bepalend.

Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

Je ontmanteld toevallig toch geen stukje koper van de utp om ze in de fiche te schuiven? En alle 8 de draadjes schuiven helemaal mooi tot boven in de connector? Als je de draadjes er niet mooi recht inschuiven bestaat de kans dat er een draadje niet helemaal tot boven komt en dus ook geen contact maakt. Of dat er een draadje omgewisseld raakt zonder dat je het gezien hebt.

0 Likes
FABKE137
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

hoe weet ik welke kern van draden ik heb op de  utp kabel 

0 Likes
FABKE137
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

nee niets ontmaneld van koper en de draadjes mooi recht in de fiche en ook diep genoeg 

0 Likes
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

@FABKE137Een vaste kern is 1 stijve draad een flexibele zijn meerdere draadjes. Als je connectors gebruikt voor een flexibele kern op een harde UTP kan het gebeuren dat je niet door de draad gaat, zie tekening. Soms lukt dat maar meestal geeft het problemen. Voor soepele draad gebruikt men een soort pijltjes voor harde zijn dat mesjes.utp.jpg

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

@FABKE137 

Als je een krimptang koopt met een aantal RJ45 connectoren zijn dat er meestal voor zachte kern, terwijl de gebruikte kabel meestal stug is.

Op de foto zie je het verschil.

Knipsel.PNG


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke UTP-fiche / RJ45 aansluiting moet ik gebruiken?

@FABKE137  En vooral niet vergeten dat het lipje, of klipje of hoe je het ook noemt, van de UTP connector onderaan moet zitten als je er de draden insteekt met oranjewit als eerste links.

Bij kabel met losse draadjes staat er meestal op vermeld "stranded" met vaste koperkernen staat erop "solid".  En voor UTP aansluitingen kies je de overeenkomstige.

Solid draadjes blijven makkelijker naast elkaar om in te schuiven. Eerst een 2 tal centimeter bloot maken, netjes naast elkaar leggen, uw duim erop zodat ongeveer 1 cm bedekt is en dan recht afknippen en in schuiven tot helemaal het einde. Je zal enige weerstand voelen. en dan met de tang toeknijpen.

En troost je ik heb er ook veel naar de duvel geholpen voor ik de juiste connectoren vast had en de kneep kende.

En voor cat5e en cat 6 zijn de types ook verschillend. Qua afmetingen blijft dat wel hetzelfde.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.