Beantwoorden
JasperW
Experienced Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

switch TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE

Situatie
Ik woon in Vlaanderen, waar we een nieuwbouw woning gekocht hebben (vol beton en 3 verdiepingen). Telenet laat ik aansluiten.
De modem komt in de garage. In de garage komen ook de UTP kabels toe voor aansluitingen in de living, bureau (ik wil PC bekabeld aansluiten), slaapkamers, warmtepomp, laadpaal, omvormers, wifi versterkers (Pods van Telenet), etcetera, een 8 tal kabels.
De modem van Telenet heeft slechts 4 LAN aansluitingen voor de kabels.
Gezien de slechte wifi, zijn er wifi pods van Telenet, die kunnen bedraad aangesloten worden. Er is ook een stopcontact.
Ik ken heel weinig van netwerken. Dus moet een simpele oplossing zijn waar ik niet veel mis kan aan doen.

Mijn vraag
Ik zoek dus een switch voor in de garage om alles te kunnen aansluiten, met minstens PoE+ (toekomstige bewakingscamera).
Moet deze managed of unmanged zijn?
Liefst 8 LAN poorten.

Ik had zelf al naar de TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE zitten kijken. Iemand hier ervaringen mee?

Relevantehardware die ik gebruik
Alle telenet spul: Pods voor wifi, Tv box... Daarnaast wil ik ook de warmtepomp (Daikin), Laadpaal, Omvormer... bekabeld aansluiten.
Ik heb nog een kleine oude unmanaged TP link switch die ik gebruik in de living waar maar een LAN aansluiting is aan de muur maar waar ik wel de TV box (digbox) van Telenet, de smart TV en een computer bekabeld mee aansluit. Heden werkt dit zonder problemen.
We gebruiken bellen over wifi binnenshuis want slechte ontvangst.

Wat ik zelf al gevonden of geprobeerd heb:

Na wat advies kwam ik zelf ook uit bij de TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE, iemand ervaring mee?
ik heb hier al op het forum gelezen en op coolblue en via Google gekeken.
Echter ik weet niet:
* is elke switch compatibel?
* kan ik een kleine unmanaged switch (in de living) plaatsen na de switch in de garage?
* kan ik de pods aansluiten op de switch (en niet op de modem), zijn er 3

Zoals gezegd, mijn kennis is beperkt. Ik zoek dan ook iets waar ik gemakkelijk weg mee kan of goede documentatie heeft en met grote zekerheid ook zal werken.

Excuses als dit toch al ergens hier neergeschreven staat, u mag mij altijd er naar toe verwijzen.
Alvast heel veel dank.

15 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@JasperW  schreef:

Ik zoek dus een switch voor in de garage om alles te kunnen aansluiten, met minstens PoE+ (toekomstige bewakingscamera).
Moet deze managed of unmanged zijn?

Je geeft zelf aan niet veel te kennen van netwerken, dan lijkt het me beter om voor een unmannaged switch te gaan.

De twee modellen die je aanhaalt zijn "smart" dat is managed maar met gelimiteerde functionaliteit. 

Wil je echt unmanaged dan zijn oa TL-SG1008MP of TL-SG1008PE opties

@JasperW  schreef:

Echter ik weet niet:
* is elke switch compatibel?
* kan ik een kleine unmanaged switch (in de living) plaatsen na de switch in de garage?
* kan ik de pods aansluiten op de switch (en niet op de modem), zijn er 3

• is elke switch compatibel?
    • Ja
  • kan ik een kleine unmanaged switch (in de living) plaatsen na de switch in de garage?
    • Ja
  • kan ik de pods aansluiten op de switch (en niet op de modem), zijn er 3
    • Ja

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

1. Als je switch to switch verbindt, let dan zeker op dat je niet per ongeluk dat 2 keer doet, want zo kan je een loop creeren.

2. Altijd ook opletten met TPLink switches.  Meestal hebben die een IP om naar hun grafische interface te gaan en/of te managen.

Het default gebruikte IPv4 subnet is vaak 192.168.0.1/24.  Dit is nu precies ook het IPv4 adres van je Telenet modem en kan conflicten geven.  Want als de switch eerst opkomt na bvb een power onderbreking, en die is eerst, ga je rare dingen zien, want geraak je bvb niet meer bij je modem, kan rare fenomenen geven en valt vaak niet direct op.

Oplossing is vrij eenvoudig: verander 1 van beide subnets in iets anders, dus 192.168.X.1/24, en X dus niet 0, maar 1,2,3 ....

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@BandR  schreef:

Het default gebruikte IPv4 subnet is vaak 192.168.0.1/24.  Dit is nu precies ook het IPv4 adres van je Telenet modem en kan conflicten geven. 

Oplossing is vrij eenvoudig: verander 1 van beide subnets in iets anders, dus 192.168.X.1/24, en X dus niet 0, maar 1,2,3 ....

Ik zou nooit het subnet wijzigen van de switches (want dan kan je er helemaal niet meer aan).

Beter is deze een vast IP te geven in je LAN subnet (tussen  192.168.0.2 en 192.168.0.49) ...

@JasperW  schreef:

Ik heb nog een kleine oude unmanaged TP link switch die ik gebruik in de living waar maar een LAN aansluiting is aan de muur maar waar ik wel de TV box (digbox) van Telenet, de smart TV en een computer bekabeld mee aansluit. Heden werkt dit zonder problemen.

Hoe "oud" ??

Als dit nog een 100 Mbit switch is, zou ik die ook vervangen naar eentje met Gbit poorten?

Marc9820
Experienced Meerweter
BINGO! De volle 100! Topicwurm! Al 25 duimen!

Voor je switch, kijk eens naar deze. gebruik deze ook, de 5 en 8 poort.

https://www.amazon.com.be/-/nl/gp/product/B0034CL3MA/ref=ox_sc_saved_image_8?smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=...

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Marc9820 deze zijn max 100 snelheid, zou dan opteren voor ene met zeker 1000Gbps snelheid, daar zal met latere opties betere verwerking lopen.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Marc9820
Experienced Meerweter

Heb inderdaad de verkeerde getoont, het moet deze zijn:
https://www.amazon.com.be/dp/B07VC41CXJ/ref=twister_B09WWJWBHH?_encoding=UTF8&psc=1

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

misschien offtopic, maar kan iemand met een poe switch zeggen of je deze poorten door elkaar kan gebruiken met gewone apparaten,

ik heb er ook eentje ( linksys) maar gebruik hem enkel voor normale apparaten geen poe.

deze https://downloads.linksys.com/downloads/datasheet/en/LGS108P_LGS116P_LGS124P_English.pdf

nu deze heeft 8 poorten gelabeld poe en 8 poorten waar dit niet bijstaat.

nu weet ik niet of ik in de 8 poe poorten ook gewone apparaten kan pluggen, als ik hiermee simultaan poe mee wil gebruiken? dus bv 12 gewone apparaten 4 poe camera's of dergelijke.

als dit een vereiste is, misschien ook hier rekening mee houden vooraf

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Op een POE poort kan je normaal gezien ook niet POE apparaten aansluiten. Soms heb je een interface op dergelijke switchen waarmee je de POE op die poorten kunt af en aan zetten. Of ik heb dergelijke switches staan, zitten er schakelaartjes op om af en aan te zetten. Alleen moet je er altijd op letten dat de stroom die gevraagd wordt door de apparaten niet groter is dan het totaal die kan geleverd worden door de switch op alle poorten samen.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
thomasdb

wel hij heeft géén schakelaars, enkel 2 ' zones'

ik bedien er nu gewone apparaten mee dat wist ik dat dat functioneert. 

heb hem ooit via een 2dehandssite gekocht, het is geen smartswitch

alleszinds totdusver heb ik geen poe apparaten erop aangesloten in gebruik

daarom de vraagstelling

als ik er ééntje aansluit kan ik  misschien de 7 poorten van dat deel niet meer voor normale kabels gebruiken

dat er waren met kleine schakelaartjes wist ik niet

alleszinds bedankt voor de extra info 🙂

@JasperW 

-> hopelijk is het hier ook nuttig geplaatst om de mogelijke latere uitbreiding van u als originele vraagsteller functioneel te maken

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@thomasdb  schreef:

nu weet ik niet of ik in de 8 poe poorten ook gewone apparaten kan pluggen, als ik hiermee simultaan poe mee wil gebruiken? dus bv 12 gewone apparaten 4 poe camera's of dergelijke.

De switches die je toont ondersteunen de nodige IEEE standaarden 802.3af (15.4W max) & 802.3at (30W max) en zijn dus compatibel met niet PoE toestellen (ze checken of je toestellen PoE nodig hebben)

WG94 | Krak
Marc9820
Experienced Meerweter

De topic ging over iets anders, dit is iemand zijn vraagstelling kapen. Maak dus een nieuwe topic aan als je zelf een vraag hebt.

WG94
Freshman Meesterweter

@Marc9820  schreef:

Heb inderdaad de verkeerde getoont, het moet deze zijn:
https://www.amazon.com.be/dp/B07VC41CXJ/ref=twister_B09WWJWBHH?_encoding=UTF8&psc=1

Deze switch heeft geen PoE, zal dus niet voldoen voor @JasperW 

WG94 | Krak
thomasdb

https://downloads.linksys.com/downloads/datasheet/en/LGS108P_LGS116P_LGS124P_English.pdf

ik kan deze switch alleen maar aanraden hij werkt hier al jaren perfect, na lang snel kopieren naar een NAS vertraagt er ook niets ofzo

poe heb ik er wel nog niet mee gebruikt.

(maar kapen zou ik het dus niet echt noemen aangezien het een model is dat beantwoord aan vereisten van de vraagsteller )

@JasperW 

en ja, u kan in de woonkamer ook een switch bijplaatsen om meer poorten te bekomen daar.

+ de wifi pods moeten niet per sé in de modem zelf aangesloten worden denk ik, de (ping)vertraging langs over een  extra switch is heel beperkt

thomasdb

@WG94  op de tweede link van @Marc9820 staan er wel bij dewelke poe+ hebben,

(en goedkoper dan de linksys )  .

voor de unmanaged switches, behalve ingeval van  voorkeur voor specifieke merken ,  komt erop aan het belast en standby verbruik ,  hun bouwkwaliteit/degelijkheid ,en garantie enzo te bekijken dan, denk ik .

in geval van managed switch , als keuze,

natuurlijk ook de support periode voor updates en stijl/layout van de interface.

maar in dit geval zou ik gewoon unmanaged nemen