Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Proximus wil voor het eind van het jaar een 10 Gbps-abonnement introduceren. DataNews meldt dat topman Guillaume Boutin dit heeft aangekondigd bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De voorwaarden en tarieven zijn nog niet bekend. Verder wil het bedrijf dat eind 2024 de 5G-dekking is uitgebreid naar 99 procent van het grondgebied.

Proximus legt glasvezel aan in België en gebruikt als actieve technologie een combinatie van XGS-PON en 25G-PON. Daarmee zijn hoge symmetrische pakketten mogelijk. Een 10G-pakket zou het snelste pakket kunnen zijn op de consumentenmarkt, maar ook interessant kunnen zijn voor bedrijven. Vorig jaar is in Antwerpen de 25G-verbinding in gebruik genomen.

De operator meldt dat de betaalbaarheid van de abonnementen een punt van aandacht is. Het goedkoopste internetabonnement van EUR 27,50 wordt vervangen door het nieuwe pakket Internet Essential: maximaal 50 Mbps, 100 GB per maand voor EUR 25,00 per maand.

Uitrol 5G gaat door

Proximus meldt verder dat het hopelijk de dekking van 5G kan uitbreiden buiten Vlaanderen, na de multibandveiling van dit jaar. Eind 2021 was er 5G-dekking op in totaal 137 sites. De uitrol in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest begint niet voordat de stralingsnormen zijn versoepeld.

La Libre schrijft verder dat Proximus in april een promotie lanceert voor postpaidklanten met een voor 5G geschikte smartphone. Zij kunnen 5G drie maanden gratis testen. Tot op heden is 5G alleen beschikbaar voor een handvol klanten met een specifiek 5G-abonnement.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
74 reacties
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@igvfer 

Onlangs bij men schoonvader op zen proximus profiel gezien, dat ze theoretisch 72Mbps kunnen halen, maar als ik speedtest doe haal je amper 40Mbps. Alles is net vernieuwd en dergelijke.

En de prijs voor zen family pack pffff 73euro of zoiets, voor tv en internet, vaste telefoon en tvbox. Geen gsms (ander provider). En dat voor zoon traag internet.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Wetenschappers bij de Technische Universiteit van Denemarken in Kopenhagen zijn erin geslaagd 1,84 petabits aan data per seconde te verzenden via glasvezelkabel. Dat is genoeg om 230 miljoen foto’s te versturen.

Inderdaad mooi. Dit zal nodig worden, niet voor 1 aansluiting, maar als er 1000 aansluitingen zijn die beginnen te versturen aan 1 Gbps dan wordt het dringen op de hoofdleidingen.

Maar wie weet wordt een van mijn klaaswensjes binnenkort vervult. Staat al een paar jaar op het lijstje dat ik hier ooit gezet heb.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Wat is je wens dan?

De sint beetje tijd geven, tegenwoordig heeft ie moeilijkheden. De pieten zijn continue zat van de pintjes, paard heeft overgewicht en diabetes van alle wortelen en suikerklontjes, en de sint zit met rokers long (COPD)van alle sigaren. Dit omdat de gezinnen dit klaar zetten aan schoorsteen voor als hij langs komt 😛😉😆

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Jamingo waarbij je snelheid wordt gedeeld over alle glasvezel verbindingen in de straat zoals nu ook al voorkomen en de snelheid minder is dan men voor betaald via glasvezel,

benieuwd wat dat gaat geven dus 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket


@Jamingo  schreef:

 

hoogst waarschijnlijk zal Telenet kort erna ook volgen


Ik denk het niet. Met coax (EuroDOCSIS 3.1) lukken die snelheden niet.
En met glasvezel is Telenet nog niet begonnen...
Dus vóór 2025 moet je bij Telenet niet veel verwachten.

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter 

Telenet heeft wel glasvezel liggen, staat op hun website bij stukje over fiberklaar. Staat ook in omdat andere providers die overstap jaren geleden niet hebben gedaan en niet hebben erin geïnvesteerd, dat daarom overal nu werken zijn voor Fiberklaar kabel.

Het enige stukje dat nog moet veranderd worden, is je stukje coax dat van binnen naar de paal gaat, deze gaat met de tijd (mensen die dit willen) vervangen worden door glasvezel tot aan de lus.

Telenet kan wel degelijk snelheden aan, het is maar wat ze zelf doorlaten van snelheden, en hoeveel capaciteit ze per kabel erop zetten. (Is al sinds jaar en dag overvol)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket


@Jamingo  schreef:

Even een update over deze topic:

 

sinds vandaag kan je inschrijven bij Proximus om deel te nemen aan de testfase. Dit is beperkt bij 5 steden en zal waarschijnlijk vanaf volgend jaar beschikbaar zijn voor 30 euro extra per maand om 8500 down gbps en 1000 up te krijgen.


Volgens mij bedoel je hier Mbps en niet Gbps? (-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter 

Het is mogelijk om via coax snelheden te halen van max 10 Gbps download en 1 Gbps upload. 

Ziggo in NL ook onderdeel van Liberty Global is dit al aan het testen en met de euro Docsis 3.1 lukt dit wel om die snelheden te halen. 

Telenet heeft al jaren Fiber liggen dus die snelheden kan Telenet zeker bieden als ze willen en benodigde dingen doen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

de proximus voorwaarden: 

 

Snelheid vast internet:

De 10 Gbps-fibertechnologie maakt snelheden mogelijk tot 8,5 Gbps downstream en 1 Gbps upstream. De downloadsnelheden via fiber kunnen alleen worden bereikt met een vast toestel dat rechtstreeks op de Internet Box + is aangesloten. Het gebruik van wifi kan je surfsnelheid verminderen. De werkelijk ervaren snelheid hangt onder meer af van het computersysteem, maar in uitzonderlijke gevallen ook van het algemene gebruik. Om te controleren hoe snel het internet bij jou thuis is, surf je naar www.proximus.be/internetsnelheid.

Voorwaarden voor de actie:

Om de optie Ultra Fiber in avant-première te testen, moet je een abonnement nemen. Het abonnement is gratis tot en met februari. Daarna wordt je gratis proefperiode automatisch betalend en kost het je € 30/maand, tenzij je je abonnement vóór het einde van deze periode opzegt. Om 10 Gbps-technologie te genieten, moet je huidige hardware worden vervangen. Er zal een afspraak voor de installatie moeten worden gemaakt. Een technicus zal op de afgesproken datum bij je langskomen voor de gratis installatie van je Internet Box + en je nieuwe ONT-box, waarmee je box op het fibernetwerk wordt aangesloten. Als je Wi-Fi Boosters hebt, zullen ook deze worden vervangen door Wi-Fi Boosters +.
Als je de optie Ultra Fiber opzegt, zal je worden gevraagd je Internet Box + en eventuele Wi-Fi Boosters + terug te geven. Je zult worden teruggezet op je vorige internetabonnement en zijn specifieke eigenschappen. Via de post zul je ook de juiste hardware ontvangen: een nieuwe Internet Box en eventueel een of meer Wi-Fi Boosters.

Selectiecriteria:

Er zullen maximaal 250 mensen worden geselecteerd die kunnen intekenen op de optie Ultra Fiber om de 10 Gbps-fibertechnologie uit te testen. Deze selectie vindt plaats op basis van verschillende criteria:  

  • Flex Fiber-klant zijn.
  • Je Flex Fiber-installatieadres hebben in een van de volgende vijf steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Luik of Namen.
  • Voldoen aan een reeks technische criteria, waaronder de grootte en de configuratie van de woning en de bestaande internetinstallatie. Meer informatie over deze criteria vind je hier.

Met de geselecteerde klanten zal vanaf eind november contact worden opgenomen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket


@patrick37  schreef:

@Ex-Netweter 

Ziggo in NL ook onderdeel van Liberty Global is dit al aan het testen en met de euro Docsis 3.1 lukt dit wel om die snelheden te halen.


Dat is niet waar @patrick37 , de labotest van Liberty Global met DOCSIS 3.1 haalt 2499 Mbps download en 319 Mbps upload:
docsis31.png

Dat is een pak trager dan de snelheden die Proximus met Ultra Fiber nu gaat aanbieden.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

De 2,5 Gbps limit is die van het door Ziggo gebruikte modem. Niet die van docsis 3.1

De theoretische maximum snelheid van docsis 3.1 is zoals @patrick37 aangeeft 10 Gbps download / 1 Gbps upload.

https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

2 dagen terug op nl tech site gelezen dat ziggo meer coax in hun glasvezelkabels heeft dan glasvezel??

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Al blijft nog de vraag wat ze werkelijk kunnen aanbieden. Voor een beperkte groep van 50 of 500 klanten zal het wel mogelijk zijn. Wat leggen ze juist binnen? Een glasvezelpaartje? Eentje voor up en eentje voor down. Wat kan zo'n paartje aan? Leggen ze in een straat van 200 huizen dan zo'n 200 paartjes?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@igvfer bij proximus zou de lijn gedeeld worden door een hele groep in de straat, bij fiberklaar zou elke klant een aparte fiber lijn krijgen naar de hoofd lijn in de straat, dat is wat ik er van uit begrepen heb, kan zijn dat ik fout denk en dat er iemand de juiste uitleg weet,

heb al enkele keren gelezen dat je via fiberklaar beter zit doordat je een direct lijn hebt en bij proximus die gedeeld wordt met andere en de snelheid dan ook verlaagt.

heb het zelf nog niet, eens ik zou verhuizen ga ik wel uitkijken naar een optie via glasvezel, of toch telenet behouden als het niet anders kan, VDSL is geen optie 😉 

als ik een snelheids check doe op m'n adres met fiber dan haal ik max 250 op de proximus site, doe ik de check via edpnet dan haal ik de hoogste aangeboden snelheid 500/100.

Te verwachten snelheden:1
Max: 500,00 Mbps down/100,00 Mbps up
Min: 500,00 Mbps down/100,00 Mbps up
Normaal: 500,00 Mbps down/100,00 Mbps up


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket


@Arnie  schreef:

De 2,5 Gbps limit is die van het door Ziggo gebruikte modem. Niet die van docsis 3.1

De theoretische maximum snelheid van docsis 3.1 is zoals @patrick37 aangeeft 10 Gbps download / 1 Gbps upload.

https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS


Het theoretisch maximum is natuurlijk nooit haalbaar als er nog DVB-C of oude DOCSIS 3.0-modems op de coaxkabel zitten. Dus onzin zolang er klanten een Digicorder gebruiken.
Het theoretisch maximum van het XGS-PON-netwerk van Proximus is trouwens 10 Gbps symmetrisch, downstream én upstream.
Dus sowieso sneller.


@igvfer  schreef:

Al blijft nog de vraag wat ze werkelijk kunnen aanbieden. Voor een beperkte groep van 50 of 500 klanten zal het wel mogelijk zijn. Wat leggen ze juist binnen? Een glasvezelpaartje? Eentje voor up en eentje voor down. Wat kan zo'n paartje aan? Leggen ze in een( straat van 200 huizen dan zo'n 200 paartjes?


Per 32 of 64 aansluitingen één fiber die 10 Gbps downstream én 10 Gbps upstream aankan. Gemiddeld 12 breedbandklanten op die fiber. Een gedeeld netwerk zoals bij Telenet. Maar bij Telenet zitten er gemiddeld 265 breedbandklanten op één coaxkabel. ( 6500 nodes voor 1 728 900 breedbandklanten.)
Dus de bandbreedte per Proximus-fiberaansluiting is véél hoger dan bij Telenet coaxkabel.
Eind 2022 zullen er 1,32 miljoen woningen aansluitbaar zijn, eind 2023 worden dat er 1,92 miljoen.

Terwijl Telenet eind 2023 nog steeds alleen maar EuroDOCSIS 3.1 in haar aanbod zal hebben. Met misschien een downloadsnelheid van 1500 Mbps en een uploadsnelheid van 150 Mbps.
Het Telenet-aanbod zal de komende jaren sowieso trager zijn dan het aanbod van Proximus Fiber.