Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Upgrade naar turbo - een succes

Als het goed is mag het ook eens gezegd worden.

Na de oude One-up (met 2 x SIM unlimited en Iconic TV) tarieven te hebben vergeleken met de nieuwe Combo tarieven heb ik ontdekt dat ik goedkoper uit kon zijn met een overstap naar een nieuw combo tarief met turbo internet.
De overstap lukte niet via my telenet, maar verliep met de hulp van een chat-agent snel en probleemloos, en dit rond 19:30 's avonds.
Binnen enkele minuten kon ik via mijn CV8560E router gebruikmaken van 100 Mbps upload snelheid, in plaats van de oude 40 Mbps snelheid van One-up.
Een hogere download was natuurlijk niet direkt mogelijk, omdat de CV8560E in snelheid beperkt is (heeft enkel 1 Gpbs LAN aansluitingen).
Ik vroeg mij af waar en wanneer ik naar een nieuw modem kon informeren, maar de volgende ochtend ontving ik al een emailtje om de verzending van een nieuw modem aan te kondigen.

In de tussentijd heb ik al mijn eigen UDMP router setup en configuratie veranderd. In plaats van de ingebouwde 1 Gpbs WAN poort (port 9 = eth8), ben ik overgeschakeld naar de SFP+ WAN aansluiting (port 10 = eth9), met daarin een 10/5/2.5/1 Gbps module.

Let op: deze aansluiting heeft een ander MAC adres, dus de bridging instelling in my telenet moest aangepast worden.

De nieuwe F3896LG-TN modem werd snel geleverd.
Na de wissel startte deze, en had ik voor korte tijd internet. Enkele minuten later viel de verbinding weg, en herstartte de modem, wellicht om de config te laden.
Inmiddels is alles terug up-and-running. De bridging instelling, en de verschillende port-forwarding rules zijn keurig behouden.
Nu enkel nog even de wifi van de modem uit (laten) zetten.

Screenshot from 2026-05-09 13-14-42.png

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
3 reacties
MatteoMenu
Freshman Weetjesweter
Jij bent af! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Beste

Ik ben vandaag ook overgeschakeld naar Turbo.

Ik zag dat u boven de 2Gb's haalt.
Bij mij is het even veel als met One Up for 1...

Heeft u misschien een paar (geavanceerde) instellingen, aangepast van uw modem?

Het zou natuurlijk top zijn mocht ik ook zoveel halen!

Extra informatie:

Ik (vermoed) dat we geen Fiber hebben. In mijn modem zit er gewoon een coax cabel in.
Ik heb de nieuwste modem van Telenet, maar geen enkele Telenet Spot.

Kan het probleem misschien komen, doordat ik Omada (TP-Link) acces points gebruik?

Met vriendelijke groeten

Matteo

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Dag @MatteoMenu , er kunnen verscheillende redenen voor zijn, waardoor de download-snelheid gelimiteerd is tot maximum 1 Gpbs

1. Je hebt een modem type F3896LG-TN nodig. Dat is de enige met een 2,5 Gbps LAN aansluiting. De overige modems hebben enkel maar 1 Gbps LAN aansluitingen
  2. Enkel de aansluiting INT4 op de F3896LG-TN is 2.5 Gbps. De andere poorten zijn 1 Gbps
  3. Natuurlijk moet de PC/laptop ook de hogere snelheid aan kunnen. Ik had als test even mijn Lenovo P1 laptop aangesloten (met een LAN-USB-C) adapter. Dan is de snelheid ook beperkt tot 1 Gbps
  4. Apparatuur in je eigen netwerk (biivoorbeeld een switch) limiteerd wellicht de snelheid
  5. De volledige infrastruktuur van Telenet is nog niet overal klaar voor 2.5 Gbps. Het kan zijn dat de node in de wijk nog beperkt is tot 1 BGbps. Dit gaat Telenet je kunnen vertellen

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MatteoMenu
Freshman Weetjesweter
Jij bent af! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Dag @Arnie 

Ik heb eens nagegaan hoe snel mijn iPhone aankan.

Ik heb de iPhone 14 Pro, hiermee deed ik de test met als resultaat: 800Mb's MAX.

Maar deze iPhone kan tot 1.5Gb's aan.

Extra informatie:

Mijn iPhone was naast de modem.
Ik heb de modem vorig jaar vervangen naar de nieuwste, ik weet niet welk type. Maar lijkt me toch een van de nieuwste.

Bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten
Matteo Menu