Beantwoorden
Robert1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Dag iedereen,

Ben recent ingestapt in de Wigo S 3GB, waardoor ik ook met de gsm bij Telenet ben (vroeger Base).

Mijn vraag (vrij eenvoudig gesteld):

Als ik bel met mijn gsm naar een + 32 nummer (België) en die persoon.

bevindt zich in het BUITENLAND BINNEN DE E.U. komen daar dan extra kosten bij eventueel voor mij als voor de bestemmeling? Indien "ja": hoe kan ik weten dat die persoon zich in het buitenland bevindt?

Ter info: Ook via de Telenet helpdesk (015 66 66 66 administratie) géén eensluidend antwoord gekregen (betalen / gratis).

Met de vakantie in zicht en familie met vakantie in Frankrijk ben ik nu al erg dankbaar voor een antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Robert

0 Likes
16 reacties
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Er komen geen extra kosten bij, zowel voor jou als beller, als je familie in Frankrijk.
Alles binnen de EU telt als een gesprek in België. 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

@Bolletje dat is niet helemaal correct.

Bellen vanuit België naar een Belgisch nummer geldt voor de beller als een binnenlands gesprek, waar die zich ook bevindt.
Voor de ontvanger is dit gratis binnen de EU.

Maar als je vanuit België naar een niet Belgisch EU nummer belt is dit nog altijd betalend voor de beller.

Als je vanuit een andere EU land naar een Belgisch of niet Belgisch EU nummer belt geldt dit wel als een nationaal gesprek.

 

Zie ook https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/binnenkort-geen-roamingkosten-meer-in-europa/ bij voorbeelden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen met gsm via Wigo S 3gb


@Steven-E  schreef:

@Bolletje dat is niet helemaal correct.

Bellen vanuit België naar een Belgisch nummer geldt voor de beller als een binnenlands gesprek, waar die zich ook bevindt.
Voor de ontvanger is dit gratis binnen de EU.

Maar als je vanuit België naar het niet Belgisch EU nummer belt is dit nog altijd betalend voor de beller.

Als je vanuit een andere EU land naar een Belgisch of niet Belgisch EU nummer belt is het wel gratis.


Poster spreekt over familie op vakantie in Frankrijk. Dus veronderstel je dat zij een Belgisch nummer hebben.
Ok, het is mogelijk dat zij in de USA wonen en in Frankrijk op vakantie zijn. Maar is dat niet een beetje ver gezocht 🙂

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Klopt, maar je zin "Alles binnen de EU telt als een gesprek in België" is niet helemaal correct 😉

Hier zijn al veel mensen tegenaan gelopen die dachten bellen naar een bijv Frankrijk vanuit België zomaar gratis is.
Maar idd de poster hoeft zich geen zorgen te maken in dit concrete geval 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen met gsm via Wigo S 3gb


@Steven-E  schreef:

Klopt, maar je zin "Alles binnen de EU telt als een gesprek in België" is niet helemaal correct 😉

 

 


dat is muggenziften. Einde discussie 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Het was goed bedoeld hoor.
Jammer dat je het zo opneemt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Robert1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Beste Bolletje en Steven-E,

Ik ben jullie beiden erg dankbaar voor het mogen putten uit jullie expertise in deze materie.

Omdat ik een beetje "traag" ben van begrip, samen met niet erg goed thuis in die zaken, denk ik dat ik het ongeveer zo kan samenvatten:

Als ik bel vanuit België moet ik goed opletten dat het een om een + 32 nummer gaat. Alle andere landnummers zijn buitenland  

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

@Robert1  Klopt 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen met gsm via Wigo S 3gb


@Bolletje  schreef:

@Steven-E  schreef:

Klopt, maar je zin "Alles binnen de EU telt als een gesprek in België" is niet helemaal correct 😉

 

 


dat is muggenziften. Einde discussie 


Dat is helemaal geen muggenziften, dat is juist de clou van heel de zaak. Het is juist daarrond dat bij veel mensen het misverstand ontstaan is. En dat heeft hen veel geld gekost.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen met gsm via Wigo S 3gb


@StefaanH  schreef:

@Bolletje  schreef:

@Steven-E  schreef:

Klopt, maar je zin "Alles binnen de EU telt als een gesprek in België" is niet helemaal correct 😉

 

 


dat is muggenziften. Einde discussie 


Dat is helemaal geen muggenziften, dat is juist de clou van heel de zaak. Het is juist daarrond dat bij veel mensen het misverstand ontstaan is. En dat heeft hen veel geld gekost.


Ik antwoord WEL correct op de vraag. 
Poster heeft een Wigo, dus een Belgisch nummer.
Hij belt naar een +32 nummer van de familie in het buitenland, binnen de EU.
Dus is het antwoord op de vraag die ze stellen: Alles binnen de EU telt als in België.
Als de rest die jullie aanhalen, is niet van toepassing vermits ze naan een Belgisch nummer gaan bellen
Dan kan je eventueel ook nog beginnen om Tringg te gebruiken, over de wel slechte ontvangst op de boerenbuiten in Frankrijk, enz...

Jullie maken er soms een groot probleem van.

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Laat het los Bolletje 😉
Je hebt de poster goed geholpen. Ik heb er nog wat extra info aan toegevoegd zodat andere mensen niet per abuus er van uit zouden gaan dat alles binnen de EU gratis is.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Robert1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

Dag iedereen,

Oei, blijkbaar is dat bellen met gsm vs kosten nog complexer dan ik dacht, of spelen mijn jaren (69+) hier mee? Het gaat er allemaal een beetje trager in....

Om toch een beetje houvast te hebben en zekerheid omtrent de kosten zou ik dankbaar zijn te weten als onderstaande uitleg wel klopt. Er zijn dus diverse scenario's:

1) Bellen vanuit Belgie naar Belgisch nummer (ook +32 dus) in de EU. Geen kosten.

2) Bellen vanuit België naar een Belgisch nummer (bvb+32) maar niet binnen de EU ( bvb vakantie in de vs..) = kosten voor de beller.

3) Bellen vanuit België naar een niet Belgisch nummer (+33) = altijd kosten voor de beller.

4) Met vakantie (bvb Nederland) bellen naar België = géén kosten. 

5) idem maar naar ander EU land = géén kosten.

6) idem maar naar een niet EU land bvb vakantie Frankrijk bellen naar vs = altijd kosten.

Hopelijk klopt het bovenstaande nu toch?

Een laatste hamvraag:

Hoe kan ik weten dat mijn bestemmeling met een + 32 nummer bvb in Mexico met vakantie is? Enkel op de factuur een maand na datum?

Overschakelen op Tringg, Whatsapp en consorten al goed en wel, maar wat als men niet waar de bestemmeling verblijft op dat moment?

Sorry voor deze ietwat langdradige exposé maar uit de kleine lettertjes van het contract met een complexe tekst kom ik er ook al niet uit.

Alvast een dikke Merci voor een verklarende reactie.

Met dankbare groeten,

robert

 

 

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen met gsm via Wigo S 3gb

 

 

1) Bellen vanuit Belgie naar Belgisch nummer (ook +32 dus) in de EU. Geen kosten.

 

Klopt. Afhankelijk van je pakket natuurlijk. Bij Wigo: geen kosten.

 

2) Bellen vanuit België naar een Belgisch nummer (bvb+32) maar niet binnen de EU ( bvb vakantie in de vs..) = kosten voor de beller.

 

Klopt

 

3) Bellen vanuit België naar een niet Belgisch nummer (+33) = altijd kosten voor de beller.

 

Klopt, tenzij je een extra pakket hebt die dit ook dekt
https://www2.telenet.be/nl/ontdek/opties/vaste-telefonie/
Of Triiing gebruikt (werkt goed indien goede wifi)

 

4) Met vakantie (bvb Nederland) bellen naar België = géén kosten. 

 

Klopt

 

5) idem maar naar ander EU land = géén kosten.

 

Klopt

 

6) idem maar naar een niet EU land bvb vakantie Frankrijk bellen naar vs = altijd kosten.

 

Klopt, maar hier zou je ook weer Triiing kunnen gebruiken.

 

Een laatste hamvraag:

Hoe kan ik weten dat mijn bestemmeling met een + 32 nummer bvb in Mexico met vakantie is?

 

Dat weet je niet, maar als beller hoef je dit ook niet te weten. Je hebt geen extra kosten.
De ontvanger weet dit wel 😉  maar die beslist zelf om op te nemen.

 

 

Overschakelen op Tringg, Whatsapp en consorten al goed en wel, maar wat als men niet waar de bestemmeling verblijft op dat moment?

Lokatie van bestemming is voor deze 2 scenario's niet van belang voor de beller.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen met gsm via Wigo S 3gb


Een laatste hamvraag:

Hoe kan ik weten dat mijn bestemmeling met een + 32 nummer bvb in Mexico met vakantie is? Enkel op de factuur een maand na datum?

 


Ik zal enkel hierop antwoorden om onnodige discussies tegen te gaan.
Als de persoon die je belt (een +32 nummer) in een niet EU land is, zal hij de kosten betalen voor het stukje buitenland. Hij/zij moet zelf weten als ze het gesprek aannemen of niet, en ook de bijhorende kosten.
Jou kost het niets extra, vermits de beller niet kan weten waar de bestemmeling is.

0 Likes