Beantwoorden
Rerdvr46
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Dagelijks direct afgebroken oproepen op de vaste lijn

Recentelijk een nieuwe modem gekregen met 2 pods. Sedertdien krijg ik meerdere keren per dag een oproep op de vaste lijn die binnen de seconde wordt afgebroken. De oproep wordt als gemiste oproep geregistreerd met onbekend nummer. Met de vorige modem kwam dit nooit voor. De helpdesk aangesproken maar daar zien ze niets en ze kunnen mij niet helpen. Mijn vaste telefoon is een Gigaset C530A met 4 handsets.

10 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Als je 1919 (ken-je-laatste-beller) belt, is er dan een oproep geregistreerd?

Indien niet is het duidelijk een storing van de modem, de telefoon of de kabel ertussen. Vervang eerst eens de telefoonkabel, helpt dat niet vraag dan opnieuw een modemwissel.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@WG94 kan ook zo een fishing telefoontje zijn, heb dit ook al gehad dat er van uit het buitenland een telefoontje is en er 1 keer gebeld wordt en dan niks meer, ze verwachten dan dat je terugbelt op dat nummer en ze zo aan je gegevens kunnen geraken.

heb dat vroeger nooit gehad maar sinds deze maand is dat al paar keer gebeurt, zijn nog veel meldingen de laatste dagen van zo telefoontjes.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Rerdvr46
Experienced Beetjesweter

Zulke oproepen heb ik ook al wel gehad maar dit is anders. De oproep duurt minder dan 1 seconde en er is geen nummer van de oproeper. Met mijn vorige modem kwam dit ook nooit voor. 

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@Master-Magic  schreef:

kan ook zo een fishing telefoontje zijn, heb dit ook al gehad dat er van uit het buitenland een telefoontje is en er 1 keer gebeld wordt en dan niks meer

Daarom 1919 checken, om te weten of er effectief een oproep was of niet

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Dat zijn geen echte oproepen, maar zogenoemde "phantom calls" (spookoproepen).

Dit gebeurt als er op de PSTN uitgang van de modem, een (kortstondig) spanningsverschil komt, dat door jouw Gigaset telefoon verkeerdelijk geinterpreteerd wordt als een "belsignaal".

De "on hook" spanning op de telefoonnlijn moet normaal een constante gelijkspanning zijn ...

Geen idee wat je er kan aan doen, en waarom dat met de nieuwe modem gebeurt, en niet met de oude?

• de bedrading ompolen (een RJ11 kabeltje maken waarop één stekker omgedraaid zit. Misschien is jouw Gigaset daar minder gevoelig aan (polariteit omdraaien) ?
  • een "RC kring" parallel op je telefoonaansluiting (zo'n kring zat vroeger in de Belgacom aansluitdozen). Dat kan een korte spanningspiek opvangen, zodat jouw Ggaset er geen last meer van heeft?

PS. Het "MWI signaal" (Message Waiting Indicator) kan ook zo'n spookoproepenn veroorzaken. Mogelijke oplossingen:

• vraag aan Telenet om "MWI" op je telefoonlijn te deactiveren?
  • of de mailbox van de vaste lijn volledig te deactiveren, als je die niet gebruikt?
  • of zorg ervoor dat alle voicemail berichten op je Telenet berichtendienst verwijderd zijn?
Rerdvr46
Experienced Beetjesweter

Bij nazicht van "Mijn producten" krijg ik bij voicemail te zien dat die dienst voor mij niet beschikbaar is. Daar zal het dus niet aan liggen. Vóór ik mijn nieuwe modem kreeg had ik twee modems, één voor internet en een andere voor telefoon. Bij de installatie van de nieuwe modem kreeg ik te horen dat de telefoonmodem moest verwijderd worden en dat ik dus mijn telefoon op de nieuwe modem moest aansluiten. De RJ11 kabel is dezelfde gebleven. Voordien heb ik nooit van die spookoproepen gekregen. Ik vermoed dat jouw veronderstelling over het kortstondig signaal klopt. Het gebeurt wel meerdere keren per etmaal, ook 's nachts. Het signaal is gelukkig zo kort dat ik er niet wakker van wordt, ook al staat één van de headsets in de slaapkamer.

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@flip1953  schreef:

...

PS. Het "MWI signaal" (Message Waiting Indicator) kan ook zo'n spookoproepenn veroorzaken. Mogelijke oplossingen:

• vraag aan Telenet om "MWI" op je telefoonlijn te deactiveren?
  • of de mailbox van de vaste lijn volledig te deactiveren, als je die niet gebruikt?
  • of zorg ervoor dat alle voicemail berichten op je Telenet berichtendienst verwijderd zijn?

@flip1953 dit is ook waar wij aan dachten! Lijkt inderdaad een oproep te zijn om je te informeren dat er een niet beluisterd bericht op de voicemail van de vaste lijn staat. @Rerdvr46 kan je toch eens naar je voicemail bellen om te luisteren of er berichten zijn? Je kan dit doen door met je vaste lijn zelf te bellen naar #99, meer info erover vind je hier. Verwijder eventuele berichten, dan ben je zeker dat er niets meer een melding kan triggeren en zouden deze 'spook oproepen' ook gedaan moeten zijn. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

Rerdvr46
Experienced Beetjesweter

Ondanks het feit dat ik bij aanklikken van "Voicemail" op Mijn Telenet "Sorry, voicemail is niet beschikbaar voor u" te zien krijg bleek bij het oproepen van #99 dat er wel degelijk een bericht was. Aangezien mijn telefoon zelf een antwoordapparaat heeft moet dit bericht ingesproken zijn tijdens de korte periode (hoogstens een halfuur) dat mijn telefoon afgeschakeld was van mijn oude modem terwijl de nieuwe modem nog niet geïnstalleerd was. Ik heb het bericht enkele uren geleden beluisterd en verwijderd en tot nog toe geen direct afgebroken berichten meer gekregen. Wellicht dus opgelost.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Blij te horen dat mijn tip om te kijken naar de Mailbox settings, naar de oplossing geleid hebben.

Wel jammer dat er zo'n tegenstrijdigheden bestaan zoals:

• enerzijds de boodschap op "Mijn Telenet" dat de Berichtendienst niet beschikbaar is
  • anderzijds heb je een werkende mailbox (via #99) die zonder jouw weet wel geactiveerd staat 🙄

Nog een overblijfsel van de overgang naar een nieuw IT platform?

Ook spijtig dat op "Mijn Telenet" de verschillende opties van de vaste lijn niet meer kunnen ingesteld worden

• vroeger kon je de opties individueel in- of uitschakelen (Ken je beller, Berichtendienst, Signaal 2de oproep, Oproepdoorschakeling, etc ...
  • je kon via "Mijn Telenet" ook de oporepdoorscaheling activeren en een telefoonnummer ingeven voor de doorschakeling (handig voor als je onderweg was).

Ik denk dat de vaste lijn een heel lage prioritiet heeft bij Telenet en ze er liever vanaf zijn (hoewel  het abonnement en de gesprekskosten een gemakkelijke bron van inkomsten zijn 🤔.)

Wat betreft het "MWI" signaal. Dat is niet echt een "oproep" om je te informeren dat er een niet beluisterd bericht op de voicemail staat, maar een korte boodschap die via de vaste lijn gestuurd wordt, waarmee het lichtje van de voicemail op compatibele telefoontoestellen kan oplichten.

Dit signaal wordt blijkbaar door het telefoontoestel van de TS verkeerdelijk geinterpreteerd als een inkomende oproep...

Dit signaal kan je waarschijnlijk zelf uitzetten:

• bel #99 voor de mailbox.
  • toets keuze 9 (persoonlijke opties aanpassen).
  • toets keuze 1 (berichtmeldingen instellen).

hier kan je waarschijnlijk het "MWI" signaal uitzetten? (ik heb geen Telenet lijn meer om dit te testen).

Rerdvr46
Experienced Beetjesweter

Nu ik weet wat er aan de hand was ga ik verder niets doen. Als de situatie zich nog eens voordoet weet ik dat ik het via #99 kan oplossen. En ja, de vaste lijn is gedoemd om te verdwijnen. Jongeren die op zichzelf gaan wonen nemen geen vaste lijn meer op hun nieuw adres.