Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

Beetje off-topic, maar ik vraag me af hoe politie en onderzoeksrechter nu GSM lokatie gegevens kunnen verzamelen, wanneer de GSM niet via 4G, maar via wifi verbonden is.

De IP adres informatie kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar is niet altijd betrouwbaar.



StefaanH (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: Ik heb deze post verplaatst en er een nieuwe thrread van gemaakt. Kan een moderator de titel aanpassen aub?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?


@Arnie  schreef:

Beetje off-topic, maar ik vraag me af hoe politie en onderzoeksrechter nu GSM lokatie gegevens kunnen verzamelen, wanneer de GSM niet via 4G, maar via wifi verbonden is.

De IP adres informatie kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar is niet altijd betrouwbaar.


Zolang je binnen blijft vermoedelijk niet maar je bent van buiten gekomen en daar zullen ze wel uw laatste locatie zien denk ik. Voor de hulpdiensten wordt het ook moeilijk vermoed ik? Die gaan ook de oproeplocatie niet kunnen opsporen. Dat is de ook de reden waarom hulpoproepen via VOIP niet toegelaten zijn. En dan bedoel ik de echte VOIP niet de systemen die Telenet en Proximus toepassen op hun vaste telefonie.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?


@Arnie  schreef:

Beetje off-topic, maar ik vraag me af hoe politie en onderzoeksrechter nu GSM lokatie gegevens kunnen verzamelen, wanneer de GSM niet via 4G, maar via wifi verbonden is.

De IP adres informatie kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar is niet altijd betrouwbaar.


Inderdaad een beetje off-topic in een post over VoWiFi poorten

Mar wel een heel interessante discussie.

Misschien kunnen mods dit afsplitsen naar een nieuwe topic "VoWiFi en locatie bepaling" ??

 

Er zijn hier inderdaad 2 aspecten

  • politie, onderzoeksrechter naar aanleiding van gerechtelijke onderzoeken
  • real-time locatie bepaling t.b.v de hulpdiensten

Wat betreft de gerechtelijke authoriteiten...

  • een VoWiFi gesprek gebeurt altijd via de SIM kaart (ik bedoel de authenticatie). De GSM provider (aan wie het nummer behoort) heeft altijd de namen en adressen van alle GSM klanten (bij wet verplicht).
  • Ik neem aan dat de provider ook alle gegevens bijhoudt (data retentie wet): wanneer en vanop welk IP adres een GSM een VoWiFi gesprek gevoerd. Op bevel van een onderzoeksrechter zullen providers informatie moeten geven over de locatie van deze IP adressen?

Wat betreft de hulpdiensten:

  • Tegenwoordig moeten hulpdiensten geen locaties meer "opsporen" denk ik, maar de locaties worden door de betreffende operatoren automatisch doorgegeven samen met de oproep
    1. voor vaste lijnen is dat het adres waar de vaste lijn geïnstalleerd is
    2. voor mobiele gesprekken is dat gebaseerd op locaties van de zendmasten
    3. geen idee of een GSM toestel bij noodoproepen ook informatie kan doorgeven van de GPS coördinaten?
  • Zoals @igvfer hierboven schreef is er altijd een hand-over geweest tussen een GSM gesprek en een VoWiFi gesprek (op het ogenblik dat het GSM signaal te zwak is voor een goed gesprek). De GSM provider weet dus altijd de locatie waar je het laatst was toen het gesprek overging.
  • Maar zelfs tijdens het VoWiFi gesprek blijft je met de GSM masten in contact (zelfs als je maar één streepje hebt), dus hier is ook wel locatie bepaling mogelijk?

Er zijn natuurlijk wel situaties in te beelden waar het niet mogelijk is: bijvoorbeeld als iemand (moedwillig?) VoWiFi gebruikt en gelijktijdig zijn GSM op vliegtuigmodus zet.
Dan kan je met je GSM toestel naar een andere locatie gaan, terwijl de GSM masten je niet kunnen volgen, en toch bellen via WiFi 🤔.

Of als je VoWiFi gebruikt (vanuit het buitenland?) met een VPN naar thuis? etc ...


@igvfer  schreef:


 Dat is de ook de reden waarom hulpoproepen via VOIP niet toegelaten zijn. En dan bedoel ik de echte VOIP niet de systemen die Telenet en Proximus toepassen op hun vaste telefonie.


Ik ben daar niet zo zeker van dat hulpoproepen via VoIP niet toegelaten zijn. Er zijn VoIP providers waar je toch toegang hebt tot hulpdiensten.

In theorie mag je de lijn dan niet "nomadisch" gebruiken, want de provider kan alleen het adres doorgeven waarop de klant ingeschreven heeft.

 

Maar met de huidige technologie is er soms geen link meer tussen het telefoonnummer en de exacte locatie, wat voor noodoproepen niet altijd gewenst is ...

  • VoIP gebruikers die hun VoIP nummer (vaste lijn) gebruiken op hun GSM.
  • Thuiswerkers die een telefoonnummer hebben op de centrale van hun bedrijf (vb via Teams). Dit nummer is een "binnen toestel" van de centrale van je werkgever, en staat dus officieel in Brussel of zo ...

 

DE oplossing voor Hulpdiensten is natuurlijk de 112.be App

Jammer dat hiervoor zo weinig publiciteit gemaakt wordt.
Als je 112 opbelt via de App, worden automatisch niet alleen alle lokatie gegevens doorgegeven aan de hulpcentrales, maar ook andere informatie (medische info, noodcontacten, enz ..).

Ik adviseer idereen deze App te installeren (en in te stellen) ... kan levensreddend zijn!

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

@Ex-Netweter 

 

Voor zover ik weet werkt VoWiFi enkel met een actieve sim kaart. Als je die dus op vliegtuigmodus zet zal je geen VoWiFi meer kunnen gebruiken.

 

Met apps zoals Messenger, Whatsapp, Skype, gaat dat natuurlijk wel, omdat je daar geen simkaart voor nodig hebt. Die zijn dan op hun beurt ook weer niet allemaal noodzakelijk gelinkt aan een tefoonnummer.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?


@StefaanH  schreef:

@Ex-Netweter 

 

Voor zover ik weet werkt VoWiFi enkel met een actieve sim kaart. Als je die dus op vliegtuigmodus zet zal je geen VoWiFi meer kunnen gebruiken.


Al eens geprobeerd?

Op vliegtuigmode wordt je SIM kaart niet "gedeactiveerd", alleen het GSM signaal wordt onderbroken ...

 

Misschien wil iemand het eens uittesten?

1) eerst op vliegtuigmode zetten > dan valt GSM, 4G en Wifi weg.

2) daarna Wifi terug aanzetten > je blijft in vliegtuigmode, maar met actieve WiFi ...

 

Dit noemt men ook "halve vliegtuigmode" 😀

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

@Ex-Netweter  en @StefaanH  

heb net de test gedaan , vliegtuigstand ingeschakeld en daarna wifi aangezet. 

Ik kan bellen met mijn simkaart , test gedaan maar ik kan ook gebeld worden , ook die test gedaan. 

 

Conclusie je kan in vliegtuig modus bellen en gebeld worden over wifi als vliegtuigstand is ingeschakeld en de wifi is in geschakeld. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

Zoals ik beweerde dus.

 

VoWifi is eigenlijk niets anders dan een VoIP gesprek.

Het enige verschil is dat je registreert / identificeert bij de VoIP server met je SIM kaart i.p.v met een user-is en paswoord ...

 

 

@patrick37 

Bedankt om te testen, we hebben weer wat bijgeleerd 😀

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

@Ex-Netweter  

 Graag gedaan en inderdaad 🙂 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

OK, weer iets bijgeleerd .... 🤔


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

@patrick37 

 

Met welk toestel (HW/SW) en abonnement test je? En moest je ooit Telenet vragen iets voor je SIM te activeren? Is er een gelijkaardig patroon voor VoLTE? fwiw: op mijn toestel (1+8T/OOS11) en Klik abonnement heb ik noch VoLTE noch VoWiFi settings en/of indicaties. Ik lig er niet van wakker (want ik bel erg weinig), maar ik ben desalniettemin benieuwd.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?

@NofanTasi  

Ik heb een ONE up pakket dus Telenet met alles. Daarnaast heb ik een iPhone 12 mini die ik gebruik op dit moment. Ik heb dan ook via Messenger gevraagd of er een activering van VoWifi gedaan kon worden op mijn simkaart en dat was binnen de tien minuten in orde. Enkel wel op de iPhone bellen via wifi aanzetten anders heeft geen zin om te gebruiken

 

Het gebruik van VoLte had ik al dat was al reeds actief en heb daar niks voor moeten dat is vanzelf gegaan. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Hoe locatie vinden wanneer gsm verbonden is via wifi?


@Ex-Netweter  schreef:
DE oplossing voor Hulpdiensten is natuurlijk de 112.be App

Jammer dat hiervoor zo weinig publiciteit gemaakt wordt.
Als je 112 opbelt via de App, worden automatisch niet alleen alle lokatie gegevens doorgegeven aan de hulpcentrales, maar ook andere informatie (medische info, noodcontacten, enz ..).

Eventjes los van het VoWiFi verhaal. Als je met je GSM belt naar de hulpdiensten dan krijgen deze meteen je locatie te zien dankzij het Advanced Mobile Location (AML) systeem. Deze techniek gebruikt zowel de WiFi signalen als de GPS om de locatie te bepalen.

 

In een soort van apart bericht stuurt AML tijdens het gesprek je locatiegegevens. Dit kunnen zelfs meerdere berichten zijn afhankelijk van de duur van het telefoongesprek.

 

Zelfs wanneer je WiFi of locatiebepaling hebt uitgeschakeld zal AML deze tijdelijk inschakelen om toch je locatie te kunnen bepalen en door te geven. Wanneer er geen locatiebepaling kan plaatsvinden dan wordt alle informatie van de gsm mast waarmee het in verbinding staat doorgestuurd.

 

Daarnaast probeert steeds je smartphone wanneer je het noodnummer belt eerst het mobiel netwerk te gebruiken. Lukt dit niet dan pas zal het WiFi signaal gebruikt worden. In dat laatste geval zullen je locatiegegevens niet kunnen doorgegeven worden. Maar in principe moet je een huisadres opgeven voor de hulpdiensten bij het bellen via WiFi. Op een iPhone kan je deze vinden bij Instellingen -> Telefoon > Bellen via WiFi. 

Wanneer deze optie daar niet aanwezig is dan heeft de operator ervoor gekozen om je gekend adres hiervoor te gebruiken. Blijkbaar doet Telenet het op deze manier.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.