24818
netweters
|
152918
antwoorden
|
20752
vragen
|
Beetje off-topic, maar ik vraag me af hoe politie en onderzoeksrechter nu GSM lokatie gegevens kunnen verzamelen, wanneer de GSM niet via 4G, maar via wifi verbonden is.
De IP adres informatie kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar is niet altijd betrouwbaar.
StefaanH (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: Ik heb deze post verplaatst en er een nieuwe thrread van gemaakt. Kan een moderator de titel aanpassen aub?
@Arnie schreef:
Beetje off-topic, maar ik vraag me af hoe politie en onderzoeksrechter nu GSM lokatie gegevens kunnen verzamelen, wanneer de GSM niet via 4G, maar via wifi verbonden is.
De IP adres informatie kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar is niet altijd betrouwbaar.
Zolang je binnen blijft vermoedelijk niet maar je bent van buiten gekomen en daar zullen ze wel uw laatste locatie zien denk ik. Voor de hulpdiensten wordt het ook moeilijk vermoed ik? Die gaan ook de oproeplocatie niet kunnen opsporen. Dat is de ook de reden waarom hulpoproepen via VOIP niet toegelaten zijn. En dan bedoel ik de echte VOIP niet de systemen die Telenet en Proximus toepassen op hun vaste telefonie.
@Arnie schreef:
Beetje off-topic, maar ik vraag me af hoe politie en onderzoeksrechter nu GSM lokatie gegevens kunnen verzamelen, wanneer de GSM niet via 4G, maar via wifi verbonden is.
De IP adres informatie kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar is niet altijd betrouwbaar.
Inderdaad een beetje off-topic in een post over VoWiFi poorten
Mar wel een heel interessante discussie.
Misschien kunnen mods dit afsplitsen naar een nieuwe topic "VoWiFi en locatie bepaling" ??
Er zijn hier inderdaad 2 aspecten
Wat betreft de gerechtelijke authoriteiten...
Wat betreft de hulpdiensten:
Er zijn natuurlijk wel situaties in te beelden waar het niet mogelijk is: bijvoorbeeld als iemand (moedwillig?) VoWiFi gebruikt en gelijktijdig zijn GSM op vliegtuigmodus zet.
Dan kan je met je GSM toestel naar een andere locatie gaan, terwijl de GSM masten je niet kunnen volgen, en toch bellen via WiFi 🤔.
Of als je VoWiFi gebruikt (vanuit het buitenland?) met een VPN naar thuis? etc ...
@igvfer schreef:
Dat is de ook de reden waarom hulpoproepen via VOIP niet toegelaten zijn. En dan bedoel ik de echte VOIP niet de systemen die Telenet en Proximus toepassen op hun vaste telefonie.
Ik ben daar niet zo zeker van dat hulpoproepen via VoIP niet toegelaten zijn. Er zijn VoIP providers waar je toch toegang hebt tot hulpdiensten.
In theorie mag je de lijn dan niet "nomadisch" gebruiken, want de provider kan alleen het adres doorgeven waarop de klant ingeschreven heeft.
Maar met de huidige technologie is er soms geen link meer tussen het telefoonnummer en de exacte locatie, wat voor noodoproepen niet altijd gewenst is ...
DE oplossing voor Hulpdiensten is natuurlijk de 112.be App
Jammer dat hiervoor zo weinig publiciteit gemaakt wordt.
Als je 112 opbelt via de App, worden automatisch niet alleen alle lokatie gegevens doorgegeven aan de hulpcentrales, maar ook andere informatie (medische info, noodcontacten, enz ..).
Ik adviseer idereen deze App te installeren (en in te stellen) ... kan levensreddend zijn!
@Ex-Netweter
Voor zover ik weet werkt VoWiFi enkel met een actieve sim kaart. Als je die dus op vliegtuigmodus zet zal je geen VoWiFi meer kunnen gebruiken.
Met apps zoals Messenger, Whatsapp, Skype, gaat dat natuurlijk wel, omdat je daar geen simkaart voor nodig hebt. Die zijn dan op hun beurt ook weer niet allemaal noodzakelijk gelinkt aan een tefoonnummer.
@StefaanH schreef:
@Ex-Netweter
Voor zover ik weet werkt VoWiFi enkel met een actieve sim kaart. Als je die dus op vliegtuigmodus zet zal je geen VoWiFi meer kunnen gebruiken.
Al eens geprobeerd?
Op vliegtuigmode wordt je SIM kaart niet "gedeactiveerd", alleen het GSM signaal wordt onderbroken ...
Misschien wil iemand het eens uittesten?
1) eerst op vliegtuigmode zetten > dan valt GSM, 4G en Wifi weg.
2) daarna Wifi terug aanzetten > je blijft in vliegtuigmode, maar met actieve WiFi ...
Dit noemt men ook "halve vliegtuigmode" 😀
@Ex-Netweter en @StefaanH
heb net de test gedaan , vliegtuigstand ingeschakeld en daarna wifi aangezet.
Ik kan bellen met mijn simkaart , test gedaan maar ik kan ook gebeld worden , ook die test gedaan.
Conclusie je kan in vliegtuig modus bellen en gebeld worden over wifi als vliegtuigstand is ingeschakeld en de wifi is in geschakeld.
Zoals ik beweerde dus.
VoWifi is eigenlijk niets anders dan een VoIP gesprek.
Het enige verschil is dat je registreert / identificeert bij de VoIP server met je SIM kaart i.p.v met een user-is en paswoord ...
Bedankt om te testen, we hebben weer wat bijgeleerd 😀
Met welk toestel (HW/SW) en abonnement test je? En moest je ooit Telenet vragen iets voor je SIM te activeren? Is er een gelijkaardig patroon voor VoLTE? fwiw: op mijn toestel (1+8T/OOS11) en Klik abonnement heb ik noch VoLTE noch VoWiFi settings en/of indicaties. Ik lig er niet van wakker (want ik bel erg weinig), maar ik ben desalniettemin benieuwd.
Ik heb een ONE up pakket dus Telenet met alles. Daarnaast heb ik een iPhone 12 mini die ik gebruik op dit moment. Ik heb dan ook via Messenger gevraagd of er een activering van VoWifi gedaan kon worden op mijn simkaart en dat was binnen de tien minuten in orde. Enkel wel op de iPhone bellen via wifi aanzetten anders heeft geen zin om te gebruiken
Het gebruik van VoLte had ik al dat was al reeds actief en heb daar niks voor moeten dat is vanzelf gegaan.
@Ex-Netweter schreef:
DE oplossing voor Hulpdiensten is natuurlijk de 112.be App
Jammer dat hiervoor zo weinig publiciteit gemaakt wordt.
Als je 112 opbelt via de App, worden automatisch niet alleen alle lokatie gegevens doorgegeven aan de hulpcentrales, maar ook andere informatie (medische info, noodcontacten, enz ..).
Eventjes los van het VoWiFi verhaal. Als je met je GSM belt naar de hulpdiensten dan krijgen deze meteen je locatie te zien dankzij het Advanced Mobile Location (AML) systeem. Deze techniek gebruikt zowel de WiFi signalen als de GPS om de locatie te bepalen.
In een soort van apart bericht stuurt AML tijdens het gesprek je locatiegegevens. Dit kunnen zelfs meerdere berichten zijn afhankelijk van de duur van het telefoongesprek.
Zelfs wanneer je WiFi of locatiebepaling hebt uitgeschakeld zal AML deze tijdelijk inschakelen om toch je locatie te kunnen bepalen en door te geven. Wanneer er geen locatiebepaling kan plaatsvinden dan wordt alle informatie van de gsm mast waarmee het in verbinding staat doorgestuurd.
Daarnaast probeert steeds je smartphone wanneer je het noodnummer belt eerst het mobiel netwerk te gebruiken. Lukt dit niet dan pas zal het WiFi signaal gebruikt worden. In dat laatste geval zullen je locatiegegevens niet kunnen doorgegeven worden. Maar in principe moet je een huisadres opgeven voor de hulpdiensten bij het bellen via WiFi. Op een iPhone kan je deze vinden bij Instellingen -> Telefoon > Bellen via WiFi.
Wanneer deze optie daar niet aanwezig is dan heeft de operator ervoor gekozen om je gekend adres hiervoor te gebruiken. Blijkbaar doet Telenet het op deze manier.