Beantwoorden
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

Ik gebruik mijn telefoon als hotspot voor internet op mijn laptop (4G). Maar telkens als ik gebeld word of zelf bel, stopt de netwerkconnetie en dus het internet op mijn laptop. Zodra het bellen stopt, is het internet terug. Dat het internet wegvalt is vervelend, zeker als je telefonisch afspraken maakt die in een agenda in een cloud moeten of als je iets moet opzoeken voor de persoon aan de lijn...

Vermoedelijk gaat het om een instelling in mijn telefoon die aangepast moet worden. Ik heb een Samsung Galaxy A13, SM-A135F/DS met Android. Belangrijk detail: ik heb een SIM-kaart van Base en eentje van Telenet in mijn telefoon. Alléén die van Telenet mag gebruikt kunnen worden als hotspot en om zelf te bellen!

0 Likes
31 reacties
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@StijnvwAaah, DAT is het dus! Hoe simpel kan het zijn... Dank je wel, Stijn! Tja, daar is dan niets aan te doen, ik heb een nieuwe smartphone sinds eind maart, ik ga nu (nog) niet op zoek naar een andere... en zoals je zegt, dat moet dan nog bestaan ook!

Vraag die uit jouw antwoord voortvloeit: wil dat dan zeggen dat als iemand mij op het Telenetnummer belt, dus hetzelfde nummer als waarmee ik 4G gebruik, er dan geen probleem zou mogen zijn? Kan bellen op de gsm en internet gebruiken op de laptop via de gsm-hotspot dan wél? Of heb ik het nog steeds niet goed begrepen...?

0 Likes
Stijnvw
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

Als je belt met de simkaart waarop de data actief is, zou de dataverbinding actief moeten blijven. Dit is enkel op voorwaarde dat je gesprek ook over 4g loopt. 

0 Likes
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@StijnvwAh, dat is een simpele verklaring, dank je wel! Ik zie in mijn instellingen dat de 'netwerkmodus' van beide SIM's staat op "LTE/3G/2G (automatisch verbinden)" en ik kan daar geen 4G kiezen. MAAR "Bellen via 4G Base" en "Bellen via 4G Telenet" met de uitleg "Gebruik zo mogelijk 4G-gegevensnetwerken voor oproepen" stond voor beide SIM's uit, en die heb ik nu aan gezet.
Zal dat het probleem oplossen, volgens jou?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1635
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen


@Zwervende_Eik  schreef:

@StijnvwAh, 
Zal dat het probleem oplossen, volgens jou?


Dat is de vraag die wij aan jou stellen. Heeft dat het probleem nu opgelost?

0 Likes
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@flip1953 
@Stijnvw 

Wel, ik heb dat nog niet kunnen testen. Maar het klinkt wel logisch... Ik hou je op de hoogte!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

Juist het tegengestelde. Als je belt via 4G (is hetzelfde als bellen via lte) bel je via de communicatielijn langswaar je uw dataverbinding maakt. Die twee komen in conflict.

Het gemakkelijkste zou zijn om een gewone gsm (hoeft geen smartphone te zijn) gebruikt voor de tweede sim. Dat gaat je probleem sterk vereenvoudigen.

0 Likes
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@janne_man  Ja, dat klinkt logisch voor mij - maar waarom gaat het dan OOK niet als de beide SIM-kaarten op 2 of 3G staan? Je oplossing (twee telefoons) is inderdaad simpel, maar ik vind het behoorlijk onhandig om voortdurend met twee telefoons te moeten rondlopen. Eentje vind ik al corvé, dus ik weet nu al dat ik dat niet ga doen.
Intussen heb ik de instelling met alles op 4G nog steeds niet kunnen uitproberen, maar vermoedelijk komt dat de komende dagen wel. En als het echt niet lukt, weet ik tenminste waarom, ook dat er een oplossing is, en dan moet ik er maar mee leren leven, hé...
Alvast erg bedankt voor de input, en ik hou je op de hoogte!

0 Likes
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@janne_man 
Intussen getest, en nee, het gaat OOK niet als de telefoon via 4G gaat. Toch blijf ik het vreemd vinden dat het ook niet gaat op 2 of 3G...

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

3G en 2G kunne ook dat doorsturen, traag tot zeer traag. Een kort WhatsApp tekstberichtje dat valt enorm meer zelfs met 2G, de rest mag je vergeten.

0 Likes
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@janne_man 

Ik volg niet helemaal wat jouw toevoeging te maken heeft met mijn vraag? Mijn telefoon stond blijkbaar zo afgesteld dat het bellen via 2 en 3G ging, en de data via 4G, dus ik ging er na heel ons 'uitzoeken wat er aan de hand is' vanuit dat dat eigenlijk wél had moeten kunnen, want alles stond niet op 4G. Doordat iemand opperde dat dat juist wél moest, heb ik dat geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb begrepen dat je met twee SIM-kaarten de ene zou kunnen gebruiken voor internet en de andere om te bellen, of twee verschillende telefoons gebruiken, maar geen van beide oplossingen is een goede oplossing voor mij. Mijn conclusie: er is niet direct een oplossing.
Uiteraard blijf ik héél open voor andere denkpistes die deze onhandige toestand kan oplossen, dus als jouw opmerking daartoe kan bijdragen, héél graag, maar dan heb ik meer uitleg nodig. Sowieso bedankt voor het blijven opvolgen en meedenken!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

Wat ik hiermee wilde zeggen is dat 3G en zelfs 2G data ondersteunen. Zet je toestel enkel in 2G en wifi uit. Je zal bijvoorbeeld nog gemakkelijk een WhatsApp tekstje kunnen doorsturen. Een foto met WhatsApp verzenden of ontvangen en verbonden met 2G zal zeer maar dan ook zeer traag gaan. Dit wil zeggen dat om het even wat je kiest bij tupe verbinding (5G, 4G of lte, 3G, 2G) geen oplossing zal zijn voor je probleem.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@janne_man en binnen enkele maanden is dit ook geen optie meer als 2G verdwijnt 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

Ik denk dat 3G eerst verdwijnt en 2G nog een beetje uitstel heeft. Zie hier.

0 Likes
Zwervende_Eik
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@janne_man 
@Master-Magic 

OK, ik begrijp dat er dus niet echt een oplossing is, en dat ik leer leven met het feit dat ik niet tegelijk mijn telefoon als hotspot voor mijn laptop kan gebruiken, en bellen tegelijk.

Nu is er nieuwe informatie bijgekomen, die ik jullie graag voorleg:
Een vriendin heeft Apple (iPhone), en zij kan WEL bellen en internetten tegelijk! Overigens heb ik daardoor ook getest of ik op internet kan tijdens het bellen (dus allebei op mijn telefoon, terwijl die hotspot is voor de laptop), en nee, ik kan dat niet met mijn Android. Heeft dat zuiver te maken met het 'hotspot zijn'? Haar iPhone was geen hotspot op dat moment.

Intussen heb ik ook met Telenet gebeld, en zij spreken van 'mifi' aan te schaffen... Zegt jullie dat iets? Dat zou een miniroutertje of modempje zijn waarmee je met een SIM-kaart zelf je wifi maakt... allez, zo heb ik dat begrepen...

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1685
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Instelling 4G als hotspot voor laptop + tegelijk bellen

@Zwervende_Eik kan het zijn dat de iPhone van uw vriendin op wifi stond. Dan kan je de hotspot aanzetten en bellen tegelijk. Dat noemt wifi sharing via hotspot. Die Mifi router dat ze voorstellen is inderdaad een router waar je een simkaart insteekt waardoor je een hotspot creëert met behulp van 4g. Ik raad je dan aan om een 5g mifi router aan te schaffen. Deze is compatibel met 4g maar kan ook het 5g signaal oppakken. Je moet natuurlijk een 2de simkaart of gewoon data simkaart aanschaffen. Het zelfde principe als een dual sim dus😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.