Beantwoorden
LHHermans
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Wij hebben veel problemen in het grensverkeer. Hele trage wissels bij het verplaatsen naar andere landen.

Wonen in het grensgebied met dagelijkse grensovergang duren de wissels op de telenet abonnementen (5 stuks) veel langer dan bij andere Belgische en buitenlandse providers .

Proximus, T mobile (D) en Orange (Fr) springen na verlies or zwak telenet signaal over naar hun buitenlandse service provider. Telenet blijft maar zoeken. In Duitsland  wel 15 km  , bv. Bij Vaals over de grens en dan in Eschweiler heb ik connectie. Hier moet wat aan gedaan worden, dat is niet 2023 like.

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: trage wissel naar buitenlands netwerk

30 reacties
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

@Ex-Netweter hou tch uwe zever voor jezelf,

@LHHermans dit lijkt me eerder aan uw toestel te liggen

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

@LHHermans 

In mijn fantasierijk geheugen herinner ik me een andere draad waar de klacht juist het tegengestelde was: in het grensgebied wordt er te snel overgeschakeld naar het buitenlandse netwerk. In dat geval was de onvrede niet wegens het telefonisch communiceren, maar wegens het data verbruik.

Als een toestel te lang blijft plakken aan een zendmast, is dat niet de schuld van die zendmast. Als een toestel te snel overspringt naar een andere zendmast is dat niet de schuld van de zendmast.

Welke frequenties ondersteunt uw toestel, welke normen worden door uw toestel ondersteunt (2G, 3G, 4G of LTE, 5G)? Wat zijn uw instellingen hiervan? Dus zonder al deze informatie kan er alleen maar gespeculeerd en in algemeenheden gereageerd worden.

 

Ex-Netweter
 

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.


@janne_man  schreef:

Als een toestel te lang blijft plakken aan een zendmast, is dat niet de schuld van die zendmast. Als een toestel te snel overspringt naar een andere zendmast is dat niet de schuld van de zendmast.


Dit klopt niet, het mobiele netwerk van de operator beslist op basis van bepaalde parameters met welke mast je gsm-toestel verbinding krijgt. Een mobiel netwerk kan verschillende strategieën hanteren om de "handover" tussen masten te regelen. Als een binnenlands en buitenlands mobiel netwerk moeten samenwerken, het zogenaamde "roaming", dan moeten de operatoren ook goede technische afspraken maken en hun netwerken technisch op een goede manier met elkaar koppelen om een vlotte "handover" te kunnen aanbieden.

Ik raad iedereen aan om dit met simkaarten van verschillende operatoren eens in een grensgebied met Nederland, Frankrijk of Duitsland uit te testen. Je zal grote verschillen tussen Telenet en de andere operatoren vaststellen. 😉

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.


@Ex-Netweter  schreef:
Ik raad iedereen aan om dit met simkaarten van verschillende operatoren eens in een grensgebied met Nederland, Frankrijk of Duitsland uit te testen. Je zal grote verschillen tussen Telenet en de andere operatoren vaststellen. 

En laat me raden @Ex-Netweter, Telenet zal er in jouw visie de operator zijn met de slechtste resultaten hierin. 😉


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Ex-Netweter
 

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Test het uit hé. Ik hou niet van raden.

Als je iets kent van mobiele netwerken, roaming en LTE handover procedures, leg dan eens uit wat er precies aan de hand kan zijn in de omgeving van het Drielandenpunt!

De topicstarter heeft in zijn eerste bericht reeds vermeld dat het probleem niet bij de andere operatoren voorkwam.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Misschien heeft iemand hier iets aan om te begrijpen over het hoe en waarom:

https://tweakers.net/reviews/11422/tno-werkt-aan-seamless-roaming-fysieke-eu-grenzen-zijn-weg-straks...

Er staat wel bij 5G maar goed het gaat erom in het artikel over omschakeling tussen twee providers als je de grens over gaat.

Daarnaast heb ik nog wat dingen uitgezocht en wij zijn niet de enige met dit probleem. Ook hebben mensen uit NL dit zelfde probleem wanneer ze naar Belgie komen , heb er verschillende topics en andere forums van gevonden.

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

@Ex-Netweter dikke BS, 

Het is je toestel die bepaald wanneer je veranderd van netwerk, afhankelijk van de ontvangsterkte van de masten. 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Zeer goed artikel. Er staat ook in dat het probleem voor 4G identiek is, maar de teneur is wel dat er langs die kant geen verwachtingen zijn tot een oplossing. Het artikel is zeer recent. Vermits er nog normen moeten aangepast worden, zal het zijn tijd vragen.

 

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

@janne_man 

Eerlijk gezegd verwacht ik voor de 4G geen recente oplossing hiervoor aangezien 5G aan onze deur staat om binnen te treden. Niet dat elke provider overal een dekking heeft natuurlijk en in Nl zal dit waarschijnlijk ook nog niet zijn. Maar tegen de tijd dat de 5G geheel uitgerold is zal het wel los lopen om deze techniek in handen te nemen.

Dus eigenlijk komt het er dan op neer vermoed ik , heb je geen toestel die 5G kan ondersteunen dan blijf je in de huidige situatie als die nu is. Heb je een recent toestel die wel 5G ondersteund heb je dit probleem niet meer met de netwerken.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Agree !

Ik was onlangs in NL met mijn echtgenote. Zij had quasi onmiddellijk na grensovergang een SMS met de Telenet-info, ikzelf pas na enkele uren.

We verbleven wel de ganse dag in het grensgebied.  

Het ligt dus wel aan het toestel .

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Vandaar ook het belang van het meedelen van enerzijds de technische mogelijkheden van het toestel: (frequenties en normen (G2, G3, G4, G5)) en anderzijds de eigen instellingen die hier betrekking op hebben.

Jari_Opsomer
Experienced Meerweter
Berichten: 92
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.


@Lode75  schreef:

Het ligt dus wel aan het toestel .


Het ligt absoluut niet aan het toestel. Ik heb een paar weken geleden, toen ik al jaren bij Orange zat, veranderd naar Telenet omwille van de smartwatch eSIM voor mijn Apple Watch (wat al een jaar niet werkt, en ze het wel laten staan als optie, belachelijk). Bij Orange (en Mobile Vikings ook) had ik geen enkel probleem ervaren bij grensovergangen, dat ging bijna instant. Bij Telenet gewoon niet, het lukte enkel na manueel een netwerk te kiezen. Ik heb dus een nieuwe SIM van Telenet, en een goed toestel (iPhone 13), en had 0 problemen bij de concurrentie. Telenet hun 'systeem' staat in de fik, het is ZEKER Telenet's fout en niet de mijne!

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

@Jari_Opsomer 

Als @Lode75  schrijft dat zijn echtgenote onmiddellijk een SMS kreeg van Telenet en hij pas enkele uren later, is het wel duidelijk dat het toestel zelf een verschil kan uitmaken.

Jari_Opsomer
Experienced Meerweter
Berichten: 92
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Nee, het is algemeen geweten dat Telenet's platform nog amper boven is. Bij sommige werkt het wel, bij sommige niet, ik ben zeker dat dit aan Telenet's 'systemen' ligt, gezien alle problemen.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Moeilijkheden met netwerkverbinding in grensgebied.

Daarmee bevestig je het verschil tussen een overtuiging en een vaststelling.