Beantwoorden
JackieM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

Ik stuur vandaag om 10:11u 1!!! SMS naar Duitsland... ik zie in mijn aanrekeningsperiode 3!!! X die zelfde SMS aangerekend ... drie maal zelfde tijdstip naar (uiteraard) 3 x hetzelfde nummer????

0 Likes
18 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

@JackieM 

Bel gewoon naar klantendienst. 015/666666. Meld dat.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

@JackieM  Was dat misschien een langere sms? Een normale sms bevat 160 tekens. Als jouw sms bijvoorbeeld 400 tekens bevat heb je eigenlijk 3 sms'jes verstuurd. Het is 1 sms-bericht maar wordt aangerekend als 3.

 

Normaal heeft een sms dus 160 tekens maar als je speciale tekens gebruikt of een emoji kan het zijn dat je nog minder tekens per sms kan gebruiken omdat deze dingen meer plaats nemen dan een gewoon teken. Normaal kan je in je sms-scherm zien hoeveel sms'js het werkelijk zijn.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

Hoe lang was die SMS? Als dit een lange SMS is wordt deze gesplitst in delen en ieder deel telt als een SMS.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

En als het echt te groot wordt of met veel afbeeldingen (emojis tellen ook als afbeelding) dan wordt het zelfs een MMS.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

@StefaanH 

 

In dat geval wordt het volgens mij ook wel aangerekend als MMS ipv SMS.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland


@sb  schreef:

@StefaanH 

 

In dat geval wordt het volgens mij ook wel aangerekend als MMS ipv SMS.


Ja dat klopt. Was gewoon aanvullende info over lange SMSen


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

Ook opletten met vette letters en uitroeptekens. Die tellen dubbel !!!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

Ik weet niet of het in alle abonnementsformules van Telenet de regel is dat een te lange sms aangerekend wordt als een mms.

 

Ik weet niet of in alle abonnelentsformules van Telenet het tarief van sms en mms identiek is. 

 

Mogelijk heeft het zendend toestel een invloed hoe het te lange sms bericht verwerkt wordt. (een optie om te lange brichten door te sturen als afzonderlijk berichten, dus zonder codering dat het vervolgberichten zijn).

 

Een sms heeft een maximale lengte met een 7 bits code (ASCII 160 tekens). Zodra er 1 teken is dat niet voorkomt in de 7 bits code, maar wel in de 8 bits code, hierdoor is het bericht maximaal 140 tekens (140 x 8 = 160 x 7). Gebruik je echter tekens die in uw 8 bits set niet voorkomen, dan wordt het sms verstuurt in 16 bits utf-16. Hierdoor wordt de maximale lengte 70 tekens.

Een goede moderne gsm gebruikt bij uitbreiding utf-8. Hierbijn is 1 teken 1 of meerdere bytes.

Per vervolgbericht wordt de maximale lengte met drie verminderd.

 

Het uitroepteken komt voor in de 7 bits ASCII code.

De 8 bits code is toesteltaalafhankelijk. De gebruikte codering staat in elk sms bericht.

 

JackieM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

Tja.... dan stel ik mij vragen bij het bestaan van Netweters.... als je gewoon wordt doorverwezen naar de klantendienst en een uurtje mag gaan aanschuiven in de wachtrij aan de telefoon...wat ik reeds geprobeerd heb.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

Zijn er niet voldoende verklaringen gegeven waarom er 3 SMS aangerekend werden?

Hoe lang was uw SMS, dat heb je noch niet vermeld. 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland


@JackieM  schreef:

Tja.... dan stel ik mij vragen bij het bestaan van Netweters.... als je gewoon wordt doorverwezen naar de klantendienst en een uurtje mag gaan aanschuiven in de wachtrij aan de telefoon...wat ik reeds geprobeerd heb.


Je zou via Facebook of Twitter of WhatsApp (+32 468 001098, voorlopig enkel berichten) kunnen werken. Dit gaat ook niet altijd even snel, maar in tegenstelling tot een telefoongesprek geeft het de medewerkers de kans om het probleem te bespreken met andere medewerkers. Bovendien kost het jou niets.

 

Verder, Netweters is in de eerste plaats bedoeld voor en door klanten/gebruikers. In sommige gevallen kan er echter niets anders gedaan worden dan door te verwijzen naar de klantendienst. Om op basis hiervan de bestaansreden van Netweters in vraag te stellen vind ik een grove onderschatting en eerlijk gezegd een belediging voor alle mensen die hier - op vrijwillige basis - mensen proberen te helpen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland


@JackieM  schreef:

Tja.... dan stel ik mij vragen bij het bestaan van Netweters.... als je gewoon wordt doorverwezen naar de klantendienst en een uurtje mag gaan aanschuiven in de wachtrij aan de telefoon...wat ik reeds geprobeerd heb.


Ik vind het jammer om te merken dat je er 1 antwoord uitpikt en de andere antwoorden negeert. Hopelijk hebben andere Netweters met dezelfde vraag er wel iets aan.

 

Als het niet ligt aan wat in de antwoorden vermeld was, is het misschien effectief onterecht aangerekend. In dat geval kan geen enkele netweter je helpen, dan kan enkel de klantendienst dat.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

@JackieM 

Je hebt beperkte informatie gegeven: je hebt een sms naar Duitsland gestuurd en je ziet dat het drie keer aangerend wordt.

 

Je hebt geen vraag gesteld.

 

Netweters die reageren beantwoorden dan een vraag die niet gesteld is. 

 

Je schrijft niet welk type abonement je hebt voor dat toestel. Laat me veronderstellen een prijs volgens verbruik.

Je schrijft niet met welk toestel en welk besturingssysteem. Is dat van belang? Ja, dat kan van belang zijn. Mijn toestel heeft bij de berichtinstellingenn (sms) de keuze tussen drie tekensets: GSM-alfabet, Unicode, Automatisch.

Je geeft geen bijkomende informatie over de gebruikte tekens in uw sms.

 

Netweters weten ook niet alles.  Zij zijn niet bang om voor anderen zaken op te zoeken. Op de site van Telenet vind ik nergens dat te lange sms'en omgezet worden in een mms. Dat zou mij verbazen. Wat ik ondertussen wel gevonden heb is dat Samsung dat wel doet. Het bericht van Samsung hierover is onvoldoende duidelijk om te weten of dat iets is dat ingeboud is in Android of niet. Ik vermoed van wel.

 

Dat het aanrekenen van 3 sms'en voor slechts één die je heb verstuurd, je ergert, dat begrijp ik. Dat je niet weet dat één bericht dat je intikt uiteindelijk technisch drie sms'en genereert, kan u niet kwalijk genomen worden. Veel toestellen tonen immers niet meer de lengte of het aantal overblijvende tekens van een bericht. Vroeger was dat anders. 

 

Je krijgt ook hier een antwoord op een niet gestelde vraag.

 

Voor facturatie problemen kunnen enkel opgelost worden door Telenet.  De Netweters kunnen wel informatie geven over de lengte van een sms bericht.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onterecht extra SMS'en aangerekend naar Duitsland

@janne_man  heb denk ik het vermoeden dat er met een Iphone gestuurd is. Waar bazeer ik dat op : 

 

Iedereen kent het wel: je stuurt één sms-je maar je betaal voor twee. De oorzaak? Je hebt net iets te veel tekens gebruikt dan is toegestaan, zonde! Op de iPhone kan je het aantal tekens gemakkelijk in de gaten houden maar dit is standaard niet geactiveerd.

 

@JackieM  als mijn beredenering klopt kan je ook die optie aanpassen : 

Aantal tekens in SMS-bericht weergeven

  • Ga naar 'Instellingen'.
  • Kies 'Berichten'.
  • Schakel 'Aantal tekens' in.

  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.