24757
netweters
|
152458
antwoorden
|
20709
vragen
|
Ik stuur vandaag om 10:11u 1!!! SMS naar Duitsland... ik zie in mijn aanrekeningsperiode 3!!! X die zelfde SMS aangerekend ... drie maal zelfde tijdstip naar (uiteraard) 3 x hetzelfde nummer????
@JackieM Was dat misschien een langere sms? Een normale sms bevat 160 tekens. Als jouw sms bijvoorbeeld 400 tekens bevat heb je eigenlijk 3 sms'jes verstuurd. Het is 1 sms-bericht maar wordt aangerekend als 3.
Normaal heeft een sms dus 160 tekens maar als je speciale tekens gebruikt of een emoji kan het zijn dat je nog minder tekens per sms kan gebruiken omdat deze dingen meer plaats nemen dan een gewoon teken. Normaal kan je in je sms-scherm zien hoeveel sms'js het werkelijk zijn.
Ik weet niet of het in alle abonnementsformules van Telenet de regel is dat een te lange sms aangerekend wordt als een mms.
Ik weet niet of in alle abonnelentsformules van Telenet het tarief van sms en mms identiek is.
Mogelijk heeft het zendend toestel een invloed hoe het te lange sms bericht verwerkt wordt. (een optie om te lange brichten door te sturen als afzonderlijk berichten, dus zonder codering dat het vervolgberichten zijn).
Een sms heeft een maximale lengte met een 7 bits code (ASCII 160 tekens). Zodra er 1 teken is dat niet voorkomt in de 7 bits code, maar wel in de 8 bits code, hierdoor is het bericht maximaal 140 tekens (140 x 8 = 160 x 7). Gebruik je echter tekens die in uw 8 bits set niet voorkomen, dan wordt het sms verstuurt in 16 bits utf-16. Hierdoor wordt de maximale lengte 70 tekens.
Een goede moderne gsm gebruikt bij uitbreiding utf-8. Hierbijn is 1 teken 1 of meerdere bytes.
Per vervolgbericht wordt de maximale lengte met drie verminderd.
Het uitroepteken komt voor in de 7 bits ASCII code.
De 8 bits code is toesteltaalafhankelijk. De gebruikte codering staat in elk sms bericht.
Tja.... dan stel ik mij vragen bij het bestaan van Netweters.... als je gewoon wordt doorverwezen naar de klantendienst en een uurtje mag gaan aanschuiven in de wachtrij aan de telefoon...wat ik reeds geprobeerd heb.
@JackieM schreef:Tja.... dan stel ik mij vragen bij het bestaan van Netweters.... als je gewoon wordt doorverwezen naar de klantendienst en een uurtje mag gaan aanschuiven in de wachtrij aan de telefoon...wat ik reeds geprobeerd heb.
Je zou via Facebook of Twitter of WhatsApp (+32 468 001098, voorlopig enkel berichten) kunnen werken. Dit gaat ook niet altijd even snel, maar in tegenstelling tot een telefoongesprek geeft het de medewerkers de kans om het probleem te bespreken met andere medewerkers. Bovendien kost het jou niets.
Verder, Netweters is in de eerste plaats bedoeld voor en door klanten/gebruikers. In sommige gevallen kan er echter niets anders gedaan worden dan door te verwijzen naar de klantendienst. Om op basis hiervan de bestaansreden van Netweters in vraag te stellen vind ik een grove onderschatting en eerlijk gezegd een belediging voor alle mensen die hier - op vrijwillige basis - mensen proberen te helpen.
@JackieM schreef:Tja.... dan stel ik mij vragen bij het bestaan van Netweters.... als je gewoon wordt doorverwezen naar de klantendienst en een uurtje mag gaan aanschuiven in de wachtrij aan de telefoon...wat ik reeds geprobeerd heb.
Ik vind het jammer om te merken dat je er 1 antwoord uitpikt en de andere antwoorden negeert. Hopelijk hebben andere Netweters met dezelfde vraag er wel iets aan.
Als het niet ligt aan wat in de antwoorden vermeld was, is het misschien effectief onterecht aangerekend. In dat geval kan geen enkele netweter je helpen, dan kan enkel de klantendienst dat.
Je hebt beperkte informatie gegeven: je hebt een sms naar Duitsland gestuurd en je ziet dat het drie keer aangerend wordt.
Je hebt geen vraag gesteld.
Netweters die reageren beantwoorden dan een vraag die niet gesteld is.
Je schrijft niet welk type abonement je hebt voor dat toestel. Laat me veronderstellen een prijs volgens verbruik.
Je schrijft niet met welk toestel en welk besturingssysteem. Is dat van belang? Ja, dat kan van belang zijn. Mijn toestel heeft bij de berichtinstellingenn (sms) de keuze tussen drie tekensets: GSM-alfabet, Unicode, Automatisch.
Je geeft geen bijkomende informatie over de gebruikte tekens in uw sms.
Netweters weten ook niet alles. Zij zijn niet bang om voor anderen zaken op te zoeken. Op de site van Telenet vind ik nergens dat te lange sms'en omgezet worden in een mms. Dat zou mij verbazen. Wat ik ondertussen wel gevonden heb is dat Samsung dat wel doet. Het bericht van Samsung hierover is onvoldoende duidelijk om te weten of dat iets is dat ingeboud is in Android of niet. Ik vermoed van wel.
Dat het aanrekenen van 3 sms'en voor slechts één die je heb verstuurd, je ergert, dat begrijp ik. Dat je niet weet dat één bericht dat je intikt uiteindelijk technisch drie sms'en genereert, kan u niet kwalijk genomen worden. Veel toestellen tonen immers niet meer de lengte of het aantal overblijvende tekens van een bericht. Vroeger was dat anders.
Je krijgt ook hier een antwoord op een niet gestelde vraag.
Voor facturatie problemen kunnen enkel opgelost worden door Telenet. De Netweters kunnen wel informatie geven over de lengte van een sms bericht.
@janne_man heb denk ik het vermoeden dat er met een Iphone gestuurd is. Waar bazeer ik dat op :
Iedereen kent het wel: je stuurt één sms-je maar je betaal voor twee. De oorzaak? Je hebt net iets te veel tekens gebruikt dan is toegestaan, zonde! Op de iPhone kan je het aantal tekens gemakkelijk in de gaten houden maar dit is standaard niet geactiveerd.
@JackieM als mijn beredenering klopt kan je ook die optie aanpassen :