Beantwoorden
Laurens
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! Hi there!

RCS werkt niet met eSIM

Sinds in de app over te schakelen op de eSIM kan ik RCS niet meer inschakelen (zie screenshot)

Anders nooit problemen mee gehad.

Screenshot_20250721-232644.png

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: RCS werkt niet met esim

14 reacties
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

RCS werkt niet met eSIM

Dan neem je best even contact op met de klantendienst zodat ze dit kunnen nakijken.

Dat kan oa via chat of op 015 66 66 66

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

RCS werkt niet met eSIM

Aan de eSIM ligt het normaal gezien niet, want op mijn eigen toestel (Pixel 6, A16) is RCS gewoon verbonden.

Heb je het toestel al eens uit- en aangezet? (Dus niet herstarten, echt uit en dan aan.)

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
marc1201
Freshman Veelweter
Full speed writing! It's your tenth party! BINGO! De volle 100!

RCS werkt niet met eSIM

Heb exact hetzelfde voor gehad, terug naar fysieke sim en het werkt nog steeds niet....

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

RCS werkt niet met eSIM

Dan ligt het dus niet aan de eSIM maar aan iets anders. Je contacteert best de klantendienst

WG94 | Krak
Musician
Freshman Beetjesweter
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

RCS werkt niet met eSIM

Hier net hetzelfde probleem. Na installatie van eSIM geen RCS meer in de Google berichten app. Telenet gecontacteerd op alle mogelijke manieren via chat, telefoon enz. Telkens vriendelijk en behulpzaam maar ze kunnen blijkbaar het probleem niet opgelost krijgen. Ik word dan naar een Telenetshop gestuurd, maar wat zou daarvan de meerwaarde kunnen zijn?

Ik heb werkelijk alles uit de kast gehaald om het opgelost te krijgen:

RCS aan en uit in de app. De oude fysieke simkaart eruit gehaald. Mijn telefoonnummer opnieuw ingesteld in mijn Google account. Google berichten app: cache en data gewist. App gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Zelfs diep in de app gedoken met de debugmethode. Google service carrier geïnstalleerd enz. Misschien kan men mij aanraden een nieuwe smartphone te kopen, maar dat gaan we niet doen. Mijn s24 is zo goed als nieuw voor mij. Op internet zijn er mensen die gewoon wachten tot uiteindelijk de verbinding vanzelf gebeurt na enkele weken, maanden, jaren. Misschien moet ik dat ook wel gewoon doen? Spijtig van RCS voorlopig, "was" zeer handig...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

RCS werkt niet met eSIM

Ik heb vandaag mijn eSIM overgezet naar een nieuw toestel en kan bevestigen dat ook bij mij RCS plots 'Niet ondersteund' is. 'RCS chats zijn uitgezet door je provider'. Op mijn oude toestel werkte dit gewoon.

Ik heb echt geen zin om naar de helpdesk te bellen, want die gaan het in Keulen horen donderen. Ik vul morgen wel een online formulier in met de vraag een dossier aan te maken. Desnoods klacht en ombudsdienst.

Gelukkig werkt het bij Yoin (fysieke SIM) wél en dat is voor mij het belangrijkste.

Edit: Op een forum van T-Mobile werd het volgende voorgesteld:

Open Play Store, zoek naar Google Berichten, Verwijderen, Updaten (hier zou Installeren moeten staan).

Voor mij werkt dit alvast niet.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
Musician
Freshman Beetjesweter

RCS werkt niet met eSIM

Ja, inderdaad, zo simpel is het niet. Ik heb ook een dossier laten opmaken, maar helaas geen soelaas. Bij Telenet kunnen ze het blijkbaar niet opgelost krijgen. Heb al gehoord dat sommige medewerkers in een Telenetshop de aanschaf van een nieuw toestel durven voorstellen. Ik heb maar 1 sim en dat is nu mijn eSIM. Heb alles gewoon door Telenet van de fysieke naar de eSIM laten overzetten. Gezien hier geen reactie van een Telenettechneut komt "is" er momenteel geen oplossing, met of zonder dossier. Trouwens na aanmaak van mijn dossier kwamen de mensen van Telenet gewoon terug met de traditionele oplossingen aandraven. De oplossingen die dus niet werken!

WG94
Experienced Meesterweter

RCS werkt niet met eSIM

@Moderator is dit een gekend probleem en wordt dit onderzocht?

WG94 | Krak
sb
Professional Superweter
Professional Superweter

RCS werkt niet met eSIM

Ik heb gisteren nog een lange uitleg op Reddit gevolgd met allerlei stappen, maar dat heeft uiteindelijk niet geholpen. Je zou wel eens kunnen kijken in de Play Store of Carrier Services geïnstalleerd is en actief is.

Een uitleg die ik vond was dat ondanks de melding dat het de provider zou zijn dat het probleem bij Google ligt. Het zou iets te maken hebben dat die nog op een of andere manier verbonden zou zijn met de oude eSIM. In verschillende gevallen werd het probleem opgelost door de eSIM te vervangen met een andere eSIM. Ik heb wel geen idee hoe dat praktisch werkt. De eSIM vervangen door een fysieke SIM en dan terug een eSIM?

Edit: Ik heb via MyTelenet een nieuwe eSIM besteld voor hetzelfde nummer. Dit was gratis.

MyTelenet (website) > Mijn producten > Mobiel > Beheer je simkaarten > eSIM opnieuw toewijzen

Dan de oude eSIM uitgeschakeld op de smartphone en de nieuwe geactiveerd. Momenteel ben ik aan het wachten op de activering, dus ik weet nog niet of het iets heeft uitgehaald. Ik heb de oude eSIM intussen ook verwijderd.

Edit2: De eSIM vervangen heeft het probleem helaas niet opgelost.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

RCS werkt niet met eSIM

Het toestel volledig uitzetten en een cold start al geprobeerd?

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

RCS werkt niet met eSIM

@janne_man  schreef:

Het toestel volledig uitzetten en een cold start al geprobeerd?

Uiteraard. (-;

Ik denk dat @Musician alles al heeft geprobeerd wat ik heb gedaan. Afwachten en zien of het vanzelf wordt opgelost lijkt de laatste optie. (Een nieuw toestel gaat dit echt niet lossen.) Ik meen me vaag te herinneren dat ik dit aan de hand had toen ik de eerste keer overschakelde van fysieke SIM naar eSIM. Ik vermoed dat het toen vanzelf is opgelost door een update van Carrier Services.

Ik kan me de luxe permitteren van te wachten, omdat ik RCS voor dit nummer niet gebruik, maar voor wie dat wél gebruikt is het wel balen...

Bjørn (sb) | Ere-Krak
Musician
Freshman Beetjesweter

RCS werkt niet met eSIM

Beste mensen ik weet niet wat er gebeurd is. Maar RCS werkt terug in mijn geval... Zou geduldig afwachten dan toch helpen?...

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

RCS werkt niet met eSIM

@WG94 bedankt om ons even te mentionen! We zullen sowieso eens intern navragen of dit een gekend of bestaand probleem is of eerder individuele situaties en waaraan dit kan liggen. Want ik las net dat RCS bij @Musician terug werkt ondertussen. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

RCS werkt niet met eSIM

@Suzy 

Ik denk niet dat het probleem aan Telenet te wijten is. Ik lees net dat RCS onder Android door Google geregeld wordt en dat voor RCS onder iOS een aanpassing moet gebeuren bij de carrier/provider. Ik werk zelf met Android en ik wéét dat het op mijn oude smartphone gewoon werkte.

Ik wacht gewoon even af. Moest het opeens wel werken, dan meld ik het hier even.

Bjørn (sb) | Ere-Krak