Beantwoorden
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Goedenavond,
Had graag wat informatie verkregen.
Heb momenteel een ONE for 1 abonnement.
Beschik nog over een reserve GSM met prepaidkaart Pay&Go Smart Proximus met een jaarlijkse herlaadbeurt van € 10,00
Overweeg om in de nabije toekomst het GSM nr over te zetten van Proximus naar Telenet > Abo > "Prijs volgens verbruik"
Kan iemand mij de praktische kant toelichten bij een omschakeling?
- Kan ik dit zelf online uitvoeren of beter naar een Telenetwinkel?
- Dient dit toestel aan mijn bestaande account (klant nr) toegevoegd te worden of staat dit volledig los van mijn bestaande account ONE?
- Indien de keuze tussen toevoeging aan bestaande account of een ander account wat is de beste optie?
- Indien toevoegen aan bestaande account, hoe is dit dan zichtbaar in de Telenet App ivm opvolgen verbruik en instellingen limieten?
- Momenteel zie ik in de App 2 tabbladen onder verbruik, TAB1 =(Mobiele data GSM en DATA-sim), TAB2 =(WIFI en LAN), komt er dan een 3e tabblad bij waar ik het verbruik van de reserve GSM zie en de limieten kan instellen ivm dataverbruik en/of max. bedrag/maand?
- Dit toestel mag geenzins gekoppeld worden als 2e toestel aan het ONE abonnement (Reservetoestel/SIM)
- Buiten de éénmalige activatie van € 5,00 ga ik ervan uit dat er geen enkele maandelijkse kosten aangerekend worden, tenzij het verbruik maar dat zal weinig of niks zijn.
Alvast bedankt, groeten, Edwin

0 Likes
13 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Bij overschakeling naar een andere operator krijg je een andere sim-kaart. Als je naar een Telenet center gaat, krijg je die direct. Vermits je allicht je numer wil behouden, zal je nog even gebruik moeten maken van je Proximus abonnement. Op zeker ogenblik zal je geen verbinding meer hebben. Dat is het moment om de sim-kaart van Proximus uit je toestel te nemen en te vervangen door de sim-kaart van Telenet.

Alle abonnementen die je bij Telenet neemt komen onder jouw account. Je prijs volgens verbruik heeft niets te maken met je One abonnement. Beiden komen afzonderlijk of je aanrekening. Let wel op: mogelijk zal je gevraagd worden om het nummer toe te voegen aan je One. Vermits je aangeeft dat je het zeer weinig gebruikt, heeft het geen zin om de hogere meerprijs te betalen voor de toevoeging van een extra gsm aan je One.

In de telenet app zal je dat nummer zien en kan je verbruikslimieten instellen (vanaf 5 euro).

Ik wilde juist controleren hoe de app zich gedraagt voor twee gsm-nummers maar zie de half absurde melding 'We werken nu aan de Telenet-app. We zijn terug beschikbaar op 31/12 vanaf 23.59 u. Bedankt voor je geduld.'  Ik denk dat je gewoon naar links of rechts moet vegen om het volgende gsm-nummer te zien.

 Dat klopt: éénmalig 5 euro en dan enkel alle uitgaand verkeer.

Ex-Netweter
 

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Wat is het nut nog van een reservetoestel als je het overschakelt naar hetzelfde netwerk als je hoofdtoestel?

Momenteel heb je een perfecte backup:

  • Uitval hoofdtoestel 👉 reservetoestel op Proximus-netwerk
  • Uitval Telenet-netwerk 👉 reservetoestel op Proximus-netwerk

Met de overstap verlaag je dus de kans dat je reservetoestel functioneert wanneer er een netwerkstoring is op je hoofdtoestel.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

@janne_man en @Edwin60 

Als je in de app je verbruik voor je twee gsm nummers wil nakijken is dat makkelijk. 

Je gaat in de app naar verbruik --> en tikt op de bol van gsm verbruik --> dan zie je alle beschikbare gsm nummers die je hebt in of buiten je pack. 

Heb zelf ook twee nummers bij Telenet in mijn One Up en op die manier controleer ik dat ook. Ook voor een prijs volgens verbruik is dit op deze manier. Moest je reserve toestel ook nog een tweede simkaart aankunnen kan het makkelijk zijn om er je data simkaart in te doen die je kan aanvragen in je One. Op die manier kan je data verbruiken uit je zelfde pot van je One en kost het je niks vanuit je prijs volgens verbruik. 

 

@Ex-Netweter Als het Proximus netwerk weg valt heb je ook niks. Daarnaast €10 per keer op die kaart zetten en je belt een jaar lang niet is je geld weg. Eens je met een prijs volgens verbruik een keer om de drie maanden naar de voicemail belt is dit niks. Je nummer blijft behouden en moet voor de rest niks doen. Bij een pay & go is alles weg na een jaar niet gebruiken geld + nummer. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

 
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

@M_016 

?? 

Je post is leeg wilde je hier iets over kwijt ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Daarnaast €10 per keer op die kaart zetten en je belt een jaar lang niet is je geld weg

@patrick37 

dit is fout bv. bij Proximus blijft een belkrediet tot op heden onbeperkt geldig, indien jaarlijks meer dan 5 euro opgeladen wordt tot een max. van 250 euro

de wetgeving laat trouwens bv. toe uw resterend belkrediet te recupereren bij overdracht naar een andere operator, er is wel een administratieve kost van 5 euro aan dergelijke terugbetaling gekoppeld dacht ik

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

@M_016 

Ok dat wist ik niet wat ik wel weet is dat Orange deze toepassing niet heeft daar ben je je nummer kwijt als ook het geld als je het na een jaar niet gebruikt. Maar Proximus hanteert dan andere regels. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

@patrick37 

Ook bij Orange is het voldoende om voor het verstrijken van de vervaldag iets bij te laden van krediet. Daarmee wordt uw geldigheid opnieuw een jaar verlengd. Je hoeft er niet  noodzakelijk een gesprek voor te voeren (of de voicemail opvragen ..)

Natuurlijk, wanneer je die foon echt nooit gebruikt staat er na enkele jaren een mooi bedragje op 😁


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"


@StefaanH  schreef:

@patrick37 

Ook bij Orange is het voldoende om voor het verstrijken van de vervaldag iets bij te laden van krediet. Daarmee wordt uw geldigheid opnieuw een jaar verlengd. Je hoeft er niet  noodzakelijk een gesprek voor te voeren (of de voicemail opvragen ..)

Natuurlijk, wanneer je die foon echt nooit gebruikt staat er na enkele jaren een mooi bedragje op 😁


Maar waar ik op doel is als je er niks mee doet , niet herlaad , niet belt niks dan vervalt alles. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

@patrick37 

Ja, dat is nogal wiedes. Dat is overal zo. Bij de ene operator moet je minstens eens bellen, bij de andere minstens eens opladen, maar iets moet je overal doen. Doe je echt helemaal niks, dan is het bij alle operators amen en uit.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Beste forumleden,
Allen hartelijk dank voor jullie reactie!
Wat ik onthoud uit de antwoorden.

@janne_man
Best naar een Telenetwinkel stappen.
Alle abonnementen onder de eigen account. (Hetzij in de "ONE" of "Prijs volgens verbruik")
Alle details verschillende abonnementen te zien in de afrekening.
Bvb thuissituatie, mijn mobiel zit in de "ONE", reserve GSM/SIM (vroeger van mijn dochter) naar "Prijs volgens verbruik"
en in de toekomst de GSM van mijn vrouw (heeft ook nog een Pay&Go kaart) naar de "ONE" of "Prijs volgens verbruik"
Juist bij het schrijven van deze topic zag ik ook de absurde melding in de Telenet App "terug beschikbaar op 31/12 🙂

@Ex-Netweter
Volledig eens met uw opmerking als back-up, heb dit ook in overweging genomen, maar mijn doelstelling (prioriteiten) zijn anders.
Straks volgt mijn duiding.

@patrick37
Beide abonnementen en instellingen limieten of bedragen perfect te configureren in de Telenet App
Om de 3 maanden bellen naar voicemail voor behoud GSM nummer

@M_16
Volledig correct ivm behoud belkrediet en recuperatie belkrediet bij overstap naar een andere operator

Hierna wijkt de topic een beetje af van mijn oorspronkelijke vraag, doch is prima, uiteindelijk is dit de reden van een eventuele overdracht.
De antwoorden zijn deels juist of niet, vandaar deze aanvulling om jullie correct op de hoogte te brengen en mijn doelstelling toe te lichten.
De oplossing van deze topic zal gaan naar @janne_man, deze van @patrick was eveneens OK, echter staat er foutieve informatie tbv Proximus.
- Pay&Go kaart herladen voor 5 euro verlengt je geldigheidsperiode voor 1 maand
- Pay&Go kaart herladen vanaf 10 euro verlengt de geldigheidsduur voor 1 jaar met behoud belkrediet = opbouwend.
- Bij deze SIM kaarten hoef je niks te ondernemen gedurende de geldigheidsduur, enkel jaarlijks op tijd min. 10 euro herladen, anders alles kwijt

Doelstelling:
Buiten mijn abo "ONE" (mijn GSM nr + datasim) beschik ik nog over 2 SIM Pay&Go kaarten, deze dateren van rond de eeuwwisseling jaar 1999.
Door het zeldzame gebruik is er de afgelopen jaren een flink kredietsaldo opgebouwd.
Reserve GSM = 162 euro
GSM echtgenote = 225 euro
De wettelijke regeling sinds 03/01/2023 recuperatie belkrediet bij overdracht GSM nr naar andere operator (niet bij opzegging) brengt mij tot dit besluit!
De administratieve kost afgetrokken van het belkrediet bij Proximus van 2 x 5 euro bij overdracht GSM nr naar een andere operator.
De éénmalige activatiekost van 2 x 5 euro op het Telenet netwerk.
De anders blijvende jaarlijkse herlaadkost van 2 x 10 euro belkrediet
En het verlies van een back-up ivm 2 verschillende operationele netwerken is hierbij ondergeschikt
De voordelen om de saldo's te recupereren wegen niet op tegen de geringe nadelen!
Komt daarbij nog dat mijn echtgenote bijna aan het max. bedrag van 250 euro aan belkrediet zit, wanneer ik dan een herlaadbeurt moet uitvoeren van
bvb 10 euro en het saldo staat op 249 euro er slechts 1 euro bijkomt van de 10 euro die herladen is.
Sinds het ONE pakket belt ze met de vaste lijn of op verplaatsing met mijn GSM, surfen doet ze met de tablet op wifi of via de datasim en GSM op haar werk is verboden.
Haar GSM ligt altijd thuis wel ergens rond te slingeren 🙂

Vandaar mijn vraag hoe en in welk opzicht een overschakeling "Prijs volgens verbruik" zich verhoud tot de Telenet App met bestaande ONE account.
Welke addertjes er onder de mat liggen zijn steeds nuttig en welkom 🙂
Om te starten zou ik eerst de reserve GSM willen overschakelen naar "prijs volgens verbruik"
Later de GSM van mijn echtgenote naar "prijs volgens verbruik", bij 3 jaar gaat ze met pensioen, wanneer ze besluit haar GSM meer te gebruiken buitenshuis
kan ik haar nog toevoegen aan de ONE.
Bijkomende toelichtingen ivm mijn keuze, zowel negatief of positief eveneens welkom!

Groeten, Edwin

Ex-Netweter
 

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Klopt volledig, als je op die manier honderden euro's kan recupereren moet je dat zeker doen!

Financieel zijn er volgens mij geen addertjes, er is geen abonnementskost zolang je minstens één ander betalend Telenet-abonnement (tv, internet of telefoon) hebt, je betaalt je verbruik volgens de Telenet Mobile-tarieven.

Er zijn wel nadelen wat betreft netwerkkwaliteit:

  • Snelheidsbeperking mobiele data 30 Mbps download, 5 Mbps upload
  • Veel minder dekking op het Belgisch grondgebied (vooral in de Ardennen): https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
  • Alleen mobiele data via 4G (5G is voorbehouden voor ONE en duurdere abonnementen)
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Reserve GSM toevoegen "Prijs volgens verbruik"

Bedankt voor uw reactie.

Uw uiteenzetting ivm de dekkingskwaliteit klopt volledig (triestig in de ardennen met Telenet), trouwens bedankt voor de BIPT link.

Snelheidsbeperking mobiele data is ondergeschikt, het kan nooit de bedoeling zijn om met een Pay&Go of "prijs volgens verbruik" te surfen vanwege de hoge kosten.

Om de tarieven nog eens te vergelijken

Pay&Go smart > Bellen 0,38€/min > SMS Piek en dal 0,12 en 0,08€/sms > Surfen 0,50€/MB

Telenet "PVV" > Bellen 0,20€/min > SMS 0,07€/sms > Surfen 0,10€/MB

Vnl: De surfkost x 5 bij Proximus is gigantisch, ondanks dat het nooit/niet de bedoeling is om te surfen met dit abonnement heb je het vlugger voor dan je denkt.

Je dient verdomd goed op te letten dat mobiele data steeds uit staat en dan nog heb je vaak achtergrond activiteiten van sommige apps of services die toch mobiele data willen verbruiken, met de oudere GSM's is het vaak een stuk makkelijker om dit allemaal uit te schakelen maar het is echt wel een ware ontdekkingstocht vanwaar sommige Kb of Mb ongevraagd op u af komen 🙂