Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Turbo snelheid wordt niet gehaald.

Beste netweters, 

sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule. 

Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta. 

Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6. 

Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken. 

Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel. 

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid? 

Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN). 

Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd. 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 14.44.43.png

83 reacties
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Je kan het testen 

Zou wel wachten tot vanavond als je niets meer moet doen op internet 

Moest je er niet meer op kunnen 

Maandag zetten ze het weer open als fout loopt 

Dus vanavond doen of het iets doet we weten het niet je weet maar nooit 

Hoe deze zaken geregeld zijn geen idee , je weet maar nooit 

fieldoxide
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Neen, 

die heb ik niet, maar ik ga mij zo een USB-C/2.5 Gb ethernet adapter aanschaffen, dan kan ik het testen met de MacBook Air van mijn dochter. 

https://www.belkin.com/nl/p/usb-c25-gb-ethernet-adapter/INC012btBK.html

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@fieldoxide  schreef:

Deze info vind ik terug in de e-mail die ik van Telenet heb ontvangen bij mijn on line bestelling. 
Hier staat toch duidelijk dat de maximale snelheid 2500/100 is? 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 20.27.29.png

Ja, maar de adressen waar in werkelijkheid 2.5Gbps kan geleverd worden krijgen een ander resultaat:

minimum 1482 Mbps

normaal 2062 Mbps

maximum 2500 Mbps

geadverteerd 2500 Mbps

Een test met een 2.5Gbps USB adapter zal hieraan niets veranderen (maar wellicht een goede investering voor de toekomst om de Macbook Air up te graden) 😉.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@fieldoxide  schreef:

Zou het eventueel helpen als ik mijn modem zou resetten naar fabrieksinstellingen? 

Maar dan gaat de modem geplaatst worden op het netwerk dat op de witte sticker staat met bijhorend paswoord. 

Ben niet zeker of ik daar dan verbinding mee ga kunnen maken aangezien men in de Telenet shop mijn bestaande netwerknaam heeft genomen bij het registreren van de modem. 

dat zijn 2 vragen 😀

1. zou het helpen? ik denk het niet, een modem herstart zou eigenlijk genoeg moeten zijn voor een nieuwe synchronisatie.
  2. fabrieksinstellingen? inderdaad, je WiFi netwerk/paswoord zal voorlopig terug de naam krijgen vanop de sticker. Maar jouw oude modeminstellingen zullen door Telenet terug gepushet worden naar de modem, en krijg je terug je vroegere netwerk ...

Maar zoals ik in eerdere post(s) al schreef, je zit jammer genoeg nog niet op een node waar 2.5Gbps al actief staat, en je krijgt voorlopig 1Gbps voor hetzelfde geld 🙄 (maar wel 100 Mbps upload i.p.v.40Mbps 😊).

dannyro
Freshman Veelweter
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

@flip1953 Jij zegt "Ja, maar de adressen waar in werkelijkheid 2.5Gbps kan geleverd worden krijgen een ander resultaat": Volgens een chat medewerker, geen bot, is dit niet waar. De mail is een standaardmail die ze naar alle klanten die Turbo nemen sturen. Liegt hij, dan lieg ik ook 🙂

fieldoxide

Het grappige is wel als ik de fibertest doe op 1 van de Telenet webpagina's ik zogezegd al op 2.5 Gbps kan surfen terwijl de node nog niet werd aangepast. 🤔

Scherm­afbeelding 2026-05-03 om 18.11.02.png

dannyro
Freshman Veelweter
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Kan je een linkje posten waar ik dat kan vinden?

Al gevonden...

Hallo Danny, nog even wachten op fiber ...

Op dit adres is fiber nog niet beschikbaar, maar je kan wel al gigasnel surfen tot 2,5 Gbps!

Dat komt omdat het Telenet-netwerk al uit een combinatie van fiber en coax bestaat. Met het grootste deel uit fiber, 95% om precies te zijn. Daardoor kan je vandaag al met onze snelste abonnementen surfen tot 2,5 Gbps. Zodra je een fiberinstallatie kan aanvragen, laten we je meteen iets weten.

flip1953
Experienced Meesterweter

Niet grappig, maar triestig 😲

In ieder geval is de 2.5Gbps bij jou (nog) niet geactiveerd, en zit je dus voorlopig op 1000/100

Of het aan de node ligt, of een foutieve instelling bij Telenet ... dat zullen we binnen enkele dagen weten?

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Er zullen nog zaken fout staan 

Natuurlijk de mail en bericht zullen zeer vlug moet offline halen wand dit is misleiding 

Dit is in verleden ook gebeurd met verkeerde info en dat kost geld