Beantwoorden
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

Beste,

 

Ik kreeg 2 dagen geleden een melding dat ik een bijna intensieve gebruiker ben.

Op zich zou dat kunnen paar kids op Netflix, Youtube enz.

Dus ik blokkeer deze op mijn router zodat enkel ik en mijn echtgenote nog op de WiFi kunnen.

Op de logs van mijn Ubiquiti USG router enkel klein verbruik van surfen/mailen enzo te zien.

Toch kijk op de telemeter heb ik vandaag alleen al dus daluren al 16Gb verbruik.

Wat ook heel bizar is als ik op mijn telemeter kijk is er bv 09/12 enkel piekverbruik en geen dalverbruik?

Zo is het niet moeilijk dat ik aan mijn 750Gb kom....

Ondertussen gebeld naar Telenet en ze gaan het "onderzoeken"....

Maar ondertussen zit ik al aan 722Gb dus morgen of overmorgen wordt dan surfen aan 10Mbps

 

Telemeter 12-12-2018 08u49.JPG

 

Tags (3)
0 Likes
25 reacties
Ex-Netweter
 

WIGO Telemeter problemen...

@Kopernikus hebt u de nieuwe tv box staan? zo ja zeker melden op nr 015 33 44 88 (dienst voor nieuwe tv box), dan is het zeer waarschijnlijk een bug die op hol geslagen is.

Jos

 

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

Nee, geen nieuwe BOX gekregen omdat ik een modem-only heb.

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

Zou het eventueel kunnen als je een modem-only opstelling hebt het data verbruik voor het opvragen van films wel meegerekend wordt op de telemeter? Want dat zou verklaren waren ik geen trafiek zie in de log van mijn router want de digiboxen zitten op een apparte switch voor de router zodat deze rechtstreeks een IP krijgen van telenet. Ik dacht van niet... maar probeer een verklaring te zoeken...

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

WIGO Telemeter problemen...

opvragen van films via de digibox of corder van het oude type (niet de telenet tv box) die verbruiken geen internet voor opvragingen via de on demand op de boxen, vraag je echter films op via een app van telenet voor films of series dan word dit wel aangerekend, of Netflix en youtube zeker ook.

via welke weg heb je films opgevraagd en bekeken ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

Opgevraagd via de digiboxen.

Ondertussen is het dataverbruik weeral gestegen met een aantal GB.

En dit terwijl er op de router maar voor 1,22GB data gepasseerd is (up/down) samen.

Vooral de data in de daluren kan niet want dan was er gewoon niemand aan het werk/streamen enz.

 

Telemeter 12-12-2018 16u09.JPGSwitch 12-12-2018 16u09.JPG

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

Nieuwe dag en data bijna op, en nog steeds geen oplossing van Telenet!

Volgens de Ubiquiti USG router heb ik sinds gisteren nog maar 3,78Gb data verbruikt!

Terwijl de telemeter gisteren voor meer dan 40Gb data registreerde!

En sinds 12u deze nacht al meer dan 15Gb!

Indien tegen eind deze week geen oplossing ga ik naar een andere provider!

Onderstaand de screenshots als bewijs:

Telemeter 13-12-2018 07u42.JPGSwitch 13-12-2018 07u42.JPG

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

WIGO Telemeter problemen...

@Kopernikus, als ze hebben gezegd dat het wordt onderzocht, dan is er waarschijnlijk een dossier aangemaakt voor de collega's van de back office. Dit is namelijk niet iets dat de medewerkers aan de lijn kunnen onderzoeken. Zover ik weet is de verwerktijd van zo'n dossier tot 5 werkdagen. Ben niet zeker wanneer u gebeld hebt en wanneer het dossier werd opgemaakt, maar zou hier wel rekening mee houden. Het kan natuurlijk dat het sneller behandeld wordt, maar de medewerker aan de lijn had u deze informatie qua verwerkingstijd moeten meegeven. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

Zo te zien is het probleem al aan de gang van vorige maand, sinds de 15de november, zie onderstaande telemeter grafiek:

 

Telemeter vorige periode.JPG

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

WIGO Telemeter problemen...

Wat staat er bij je Wi-Free verbruik? (onderaan Telemeter)


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Telebid
Freshman Meerweter
Berichten: 78
WOW, overzichtelijk! Laat de zon in je hart! Al 25 duimen! Goed bezig!

WIGO Telemeter problemen...

Kan het zijn dat iemand je wifi paswoord weet en ongemerkt ingelogd is op je netwerk?
Dit kan je bekijken op mijn Telenet "mijn Telenet router"...
Anders verander eens je WPA2 sleutel.

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

@Steven-E

@Telebid

 

De Wifree piste had ik ook al bekeken, maar daar is slechts 3Gb traffiek (op een hele maand te zien).

Dat iemand mijn WiFi paswoord weet, nee en dat zou ik op mijn controller zien aan de traffic.

Het betreft hier een modem-only (EMTA) verbonden aan een USG gateway, daarop wordt iedere inkomende en uitgaande byte bijgehouden waar deze naartoe gaat.

 

Ondertussen van Telenet backoffice het prachtige antwoord gekregen: "met de telemeter is niets mis!"

En daarmee is de zaak afgehandeld! Sorry maar dat is erover!

 

Ik heb 25 jaar ervaring in IT waarvan de laatste 10 jaar als system engineer dus zal ik wel weten hoe de traffiek op de controller te interpreteren. Dus als er slechts 3GB (up/down) passeer aan de uplink poort moet Telenet mij niet wijsmaken dat er 30GB (als vb.) is gepasseerd.

 

Teminste had ik toch een telefoon van iemand van de backoffice verwacht ipv van een mailtje met uitleg hoe de telemeter werkt!

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

WIGO Telemeter problemen...

Het betreft hier een modem-only (EMTA) verbonden aan een USG gateway, daarop wordt iedere inkomende en uitgaande byte bijgehouden waar deze naartoe gaat.


Dat iemand mijn WiFi paswoord weet, nee en dat zou ik op mijn controller zien aan de traffic.

Ik 22 jaar, waarvan de laatste 12 jaar in security 🙂
Maar ik spreek je niet tegen he.

 

Hangt er achter de  modem only  buiten de USG nog iets anders aan de switch ? (uitgenomen de Digicorder).

Ik zou, als ultieme bewijs naar Telenet toe, eens je USG een nacht fysiek uittrekken, enkel je Digicorder laten hangen. En dan 's morgens kijken hoeveel je in de daluren verbruikt hebt. Dat zou 0 moeten zijn.

 

En als je een eigen switch hebt (zo lees ik op een ander forum 😉 ) zou ik die er ook eens tussen halen, en enkel de Digicorder op je EMTA aansluiten.  Om alle discussies met hen te vermijden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

 
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

WIGO Telemeter problemen...

@Steven-E

 

Eindelijk iemand die me begrijpt hier 😉

 

Mijn opstelling is als volgt:

 

EMTA Modem

--> Netgear 8 port unmanaged switch

     P1: EMTA modem

     P2: USG

     P3: Digibox 1

     P4: Digibox 2

      P5: Digibox 3

 

--> Ubiquiti Managed POE switch

  P1: USG

  P2 - P24: Controller, NVR, Access points, etc.

 

Hierdoor loopt dus alle data met uitzondering van de Digiboxen over de USG waardoor alles perfect door de controller gelogd is en de data statistieken kloppen ook naar het gebruik toe.

 

En inderdaad om de proef op de som te nemen ga ik volgende doen:

 

- vanavond voor het slapengaan de USG loskoppelen (switch hoeft niet want deze zit achter de USG) zodat enkel de unmanaged switch en digiboxen toegang tot het internet hebben en dan zou ik in therorie 0Gb verbruik mogen hebben in de daluren.

 

- indien toch verbruik dan zou dit het bewijs leveren dat ofwel er iets mis is met de telemeter ofwel de digiboxen op een of andere manier hun data verbruik toch gelogd is en om hier dan de proef op de som te kunnen nemen kan ik morgen eventueel nog  de USG rechtstreeks op de EMTA aansluiten om dan opnieuw te zijn als er verbruik is

 

Ondertussen heb ik voor alle zekerheid deze namiddag mijn EMTA modem gaan omruilen om zeker te zijn dat daar niets mis mee is, het lijkt me hoogste onwaarschijnlijk maar kwestie van alles uit te sluiten.

 

Morgen post ik mijn resultaten en hopelijk leest Telenet mee!