Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

Van de week nog een vraag voor mijn schoonouders, nu zijn mijn ouders aan de beurt. 😃

Die laatsten zaten zowat overal voor hun telecom verhaal, maar zijn inmiddels voor alles naar Telenet gegaan sinds gisteren.

Mijn moeder bezit een iPhone 11 sinds een jaar of 2. Zat steeds een BASE kaartje in, iMessage en FaceTime hebben het altijd perfect gedaan. 

Sinds er een kaartje van Telenet in zit, is die iMessage niet meer te activeren. Als je dat iMessage schuifje inschakelt, komt er steeds een fout "activatie iMessage  mislukt". iMessage via het e-mailadres van iCloud gaat wel nog indien ingesteld, gewone SMS lukt ook. Verzenden en ontvangen gewone SMS gaan beiden.

Telenet klantendienst heeft gechecked dat er geen block op staat voor nummers naar Ierland (iMessage activatie server), dit is niet het geval. Apple support gebeld, ook zij zeggen dat alles prima werkt en dat we het nog een dagje moeten geven.
iPhone volledig gereset en geen iCloud reservekopie teruggezet, ook zelfde probleem.

Nu heb ik zelf de oude gsm van mijn moeder, een iPhone 7, waar ik betasoftware op draai. Staat momenteel iOS 15.5 RC op, dus de definitieve versie die jij en ik op onze "gewone" iPhone horen te hebben.
Hier zit zo'n kaartje "volgens verbruik" in. Ik gebruik die telefoon eigenlijk nooit om te smsen, laat staat iMessage. Viel het me vandaag ook op dat die precies hetzelfde fenomeen heeft.
één constante: hier heeft vroeger ook dat BASE kaartje van mijn moeder ingestoken.
Kan het zijn dat BASE hier iets in heeft weggeschreven waardoor die iMessage activatie niet meer lukt? Zou wel gek zijn, want destijds heb ik die IP7 op factory defaults gezet en een nieuwe iCloud erop. 

Als laatste: mijn Pa die heeft inmiddels een tweedehandse iPhone 6s. Hij had al eerder een "prijs volgens verbruik" in een oude Ericsson gsm. Dit is nu ook overgezet naar de One. Hij heeft in die IP 6s een nieuwe iCloud en hier werkt alles prima.

Blijft de vraag: wat is er mis met die activatie als er vooraf een kaartje van BASE in de iPhone zat.

0 Likes
8 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

@raverke95Al geprobeerd om eerst via wifi te activeren ???

heb dit ook soms voor dat m’n iMessage uitvalt of ik het heb uitgezet, dan moet ik het altijd via wifi weer activeren omdat het via de data niet gaat.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

Allemaal geprobeerd, zowel via wifi als 4G, ook met beide verbindingen samen, geen gevolg.

En het gekke: steeds hetzelfde gedrag op beide smartphones.

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

Inmiddels nog wat ontdekt: mijn "goede" gsm is ook een iPhone. Hier zit een kaartje van Orange in. Gek met een OneUp, ik weet het, maar op m'n werk quasi geen 4G, Orange wel. Dit terzijde.

Stop ik mijn Orange kaartje in die iPhone 7, lukt activering van iMessage meteen. Het lijkt dus toch een Telenet dingetje te zijn, niet?

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

Om jullie even gebriefd te houden over het verdere verloop van deze kwestie... Het werkt inmiddels bij beide telefoons.

24 uur na het plaatsen van een andere sim (lees: eentje met een Orange abbo, waar activatie direct lukte), schijnt iMessage nu prima te werken. Het blijft apart 🤔

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

@raverke95 

Je had eens wifi assistentie kunnen uitschakelen en dan proberen te activeren. 

Op die manier kan het ook verkeerd gaan dat het niet werkt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

Ik ga dat nog wel eens meemaken; goeie tip tegen dan 🙂 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE


@raverke95  schreef:

Ik ga dat nog wel eens meemaken; goeie tip tegen dan 🙂 


Nog een andere leuke tip wanneer je dit ooit nog eens meemaakt is om je account rechtstreeks aan te passen via https://appleid.apple.com

Eerst en vooral moet je zorgen dat de tijd en datum correct zijn ingesteld op je toestel. Deze worden gebruikt voor de activatie. Een foutieve datum zal er steeds voor zorgen dat er geen activatie mogelijk is. Daarna schakel je op het apparaat FaceTime en iMessage uit en herstart je het toestel. In principe zou je nu gewoon FaceTime en iMessage terug kunnen activeren. Deze activatie kan wel tot 24 uur duren maar de praktijk leert ons dat het meestal wel meteen in orde is.

In jouw geval verliep deze activatie niet zo vlekkeloos. Je kan dan je gegevens rechtstreeks aanpassen op de site van Apple. Dus weer schakel je FaceTime en iMessage uit en herstart je het toestel. Daarna ga je naar deze AppleID webpagina. Log daar in met je Apple ID en ga naar 'Persoonlijke gegevens'. Daarna klik je op het item 'Bereikbaar op' en verwijder je het telefoonnummer dat gebruikt wordt voor iMessage en FaceTime. Vervolgens kan je deze terug activeren op je toestel. Weeral geldt de regel dat de activatie tot wel 24 uur kan duren.

Lukt het nog steeds niet. Dan kan je de registratie van het iMessage nummer compleet verwijderen. Dit kan handig zijn wanneer je bv bent omgeschakeld naar een Android toestel en je niet meer in het bezit bent van een iPhone om deze te deactiveren. Of het kan handig zijn wanneer je een nieuw nummer hebt gekregen maar deze blijkbaar vroeger werd gebruikt door iemand die iMessage gebruikte. Je merkt dit wanneer je niet alle SMS'jes ontvangt. Maar het kan ook nuttig zijn wanneer je alles al hebt geprobeerd maar nog steeds de nodige activatie problemen ervaart.

Het ongedaan maken van de iMessage registratie is behoorlijk eenvoudig. Gewoon je nummer ingeven op deze Apple website gevolgd met de beveiligingscode. Nadien kan je opnieuw de activatie proberen in jouw geval.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

iMessage niet meer te activeren sinds overstap van BASE

Het op de website zelf de "bereikbaar op" verwijderen heb ik nu niet geprobeerd.

Wat me wel opviel is het uitschrijven van iMessage; dit werkte ook niet. Ik kreeg als antwoord dat het nummer geen iMessage nummer zou zijn...

 

Nu goed, erg waardevolle tips die je me gaf! Zoals eerder gezegd: het kan misschien nog wel eens van pas komen. 

In dezen was geduld de oplossing. Sindsdien geen hapering meer geweest.